
Sökresultat:
1522 Uppsatser om Digital berättelse - Sida 33 av 102
Utveckling och förÀndring inom digital musikdistribution
Jag har presenterat komponenterna individ, teknik och marknad som utgör musikindustrins grundlÀggande drivkraft för förÀndring. I företagsintervjun har jag anvÀnt den kvalitativa metoden och diskuterat de individuella processerna, olika tekniker och varierande, ögonblickliga elektroniska marknadsplatser som kan förÀndra ett köpbeteende. Med historiska perspektiv belyses den nuvarande musikindustrins inkompetens och vidhÄllande till traditionella verksamhetsmetoder, samt musikbranschens interna oförmÄga att modernisera och möta den nya efterfrÄgan frÄn en musikintresserad allmÀnhet. Digitaliseringen har medfört en förÀndrad och utvecklad varudistribution av en elektronisk infrastruktur och nyuppfunna funktioner som verktyg för vardaglig musikavlyssning. Systemutvecklingen pÄ 00-talet har frambringat nya modeller och en tidsenlig anvÀndarvÀnlighet för varje producent och konsument av musik.
Det digitala konstverket ?Eve?
Ambitionen och mÄlet med mitt projekt var att visualisera delar av en
berÀttelse med hjÀlp av den senaste datortekniken. Detta tog sin form av en
3d-animation. MÄlet var inte att producera en fÀrdig kortfilm utan att arbeta
med utvalda delar. Projektet var indelat i tre block; en planerings- och
researchfas, en produktionsfas och en reflektionsfas. Stora delar av
magisterarbetet har bestÄtt av att producera innehÄll som sedan ska analyseras.
Med arbetet vill jag att folk ska fÄ mer förstÄelse för 3d-tekniken som ett
flexibelt och intressant konstverktyg.
Digital portfolioteknik : ett redskap till egen utveckling och lust till att lÀra
Arbetet grundar sig bÄde i en empirisk och teoretisk studie. Jag har gjort en kvalitativ undersökning, dÀr en observation pÄ tre olika skolor i VÀsterbotten har lagt en grund för arbetet. Fokus har legat pÄ att studera hur lÀrare tar tillvara och kopplar undervisningen till elevens tidigare kunskaper, för att fÄ en helhet och förstÄelse i skolan samt hur moment börjar och avslutar och om det sker nÄgon uppföljning kring momenten. I observationen lÄg Àven fokus pÄ hur elevernas fÀrdiga material hanteras och samlas.Syftet Àr att försöka komma pÄ ett sÀtt att kunna dra nytta av tidigare kunskaper eleven fÄtt, för att skapa förstÄelse och ett helhetsperspektiv i skolan. Jag har gjort litteraturstudier hur portfolioteknik fungerar och hur man kan koppla till tidigare kunskaper.
Algoritmisk (o)r?ttvisa? En analys av risker och r?ttsliga utmaningar f?rknippade med anv?ndningen av automatiserat beslutsfattande inom den offentliga f?rvaltningen
M?let f?r den svenska digitaliseringspolitiken ?r att Sverige ska bli fr?mst i v?rlden p?? att nyttja digitaliseringens m?jligheter. Ambitionen ?r s?ledes att ?ka inslaget av automation inom den digitaliserade f?rvaltningen, genom att bland annat automatisera fler beslutsprocesser inom den offentliga f?rvaltningen. Det ?r ett m?l som medf?r en i allt h?gre grad digitaliserad v?lf?rd.
Möjlighet till digitalisering av post: en kartlÀggning av
Telia Partners postflöden
Den tekniska utvecklingen har lett till ett ökat informationsflöde. Telia Àr ett företag som de flesta associerar med just kommunikation och flöden av information. Telia kanal Partner Àr den del av Teliakoncernen som Àr ansvarig för företagskunder. Volymen post som kommer till kanal Partner och dÀrefter delas ut till medarbetarna har minskat de senaste Ären eftersom allt mer av den post som tidigare kom via Posten nu kommer via e-post och andra digitala överföringsverktyg. Kostnaden för att sortera och dela ut posten Àr densamma vilket har lett till att kostnaden per försÀndelse ökat.
Distribution av digitaliserad information : en studie av musikmarknaden
Bakgrund: FrÄn att ha förmedlats via grottmÄlningar, papperstidningar, böcker och skivor har distributionen av contentprodukter blivit smidigare i och med att internet har fÄtt genomslagskraft. Denna typ av distribution Àr mycket snabbare och dessutom i mÄnga fall billigare Àn de tidigare typerna. Dessutom finns det numer möjligheter för gemene man att publicera och distribuera content. Syfte: Att undersöka hur contentdistribution i musikindustrin förÀndras pÄ grund av den pÄgÄende övergÄngen frÄn analog till digital ljudförmedling. Dessutom undersöka vad det finns för incitament till fortsatta förÀndringar i framtiden.
Strategier och kanaler vid marknadsföring för fysiska researrangörer och traditionella resebyrÄer
The tourism industry in Sweden has expanded in recent years and the increasing industry has meant that customers are in need of a reseller for their trips abroad. Today there are three types of retailers available. These are : Traditional travel agencies , tour operators and online travel agencies.Online Travel agencies are the most modern online option for customers. Their existence has made it easier for the customer and reservation can be made anytime and anywhere. The competition has intensified between the three retailers and the traditional alternatives must find new ways to survive.
Nya vÀgar till kunskapens kÀlla ? En studie gÀllande hur lÄngt integreringen av mediala verktyg har kommit i klasslÀrares verksamhet.
BAKGRUND: DĂ„ media under de senaste Ă„rtiondena vuxit sig till att bli en kraft nog att rĂ€kna med i samhĂ€llet och Ă€ven i skolan tyckte vi att det var intressant omrĂ„de att grunda vĂ„r undersökning pĂ„. I bakgrunden tar vi upp tidigare forskning som pekar pĂ„ vikten av att dagens skola kopplas till den vardag samt det samhĂ€lle eleverna lever i. HĂ€r tas Ă€ven upp hur barns inlĂ€rningsprocesser beskrivs utifrĂ„n Konnektivismen samt det sociokulturella perspektivet.SYFTE: VĂ„rt syfte Ă€r att undersöka hur lĂ„ngt integreringen av mediala verktyg kommit iklasslĂ€rares verksamhet.METOD: Kvantitativa enkĂ€ter avsedda för klasslĂ€rare.RESULTAT: Ăvergripande kunde vi utifrĂ„n undersökningen avlĂ€sa att de allra flestalĂ€rare anser att integreringen av media i den traditionella undervisningen kan förbĂ€ttra kvaliteten pĂ„ och fördjupa kunskaperna hos eleverna samt skapa en god lĂ€randemiljö. Majoriteten av lĂ€rarna visade sig ha en positiv instĂ€llningar gentemot mediala verktyg bĂ„de i undervisningensamt i sitt eget arbete. Dock visade det sig att de förutsĂ€ttningar som krĂ€vs för attkunna integrera mediala verktyg i skolan pĂ„ ett tillfredsstĂ€llande sĂ€tt ofta saknas..
Jemsebymetoden med digital reproduktionsteknik
Bo Jemseby har i över 50 Är arbetat i den grafiska branschen. Han har under denna period utvecklat egna metoder och uppfinningar för att pÄ sÄ vis förbÀttra kvalitén pÄ sina tryckta alster. Jemsebymetoden Àr helt analog och gÄr i huvudsak ut pÄ att förskjuta rastret och ljuset i reprokameran, för att pÄ sÄ vis fÄ fram film som sedan kan överföras till plÄt och tryckas. Resultatet blir en bild med vÀrldsunik kvalitet.Majoriteten av tryckerierna idag Àr mer inriktade pÄ att snabbt fÄ en fÀrdig trycksak, tidsvinsten prioriteras ofta mer Àn kvalitén. I takt med den digitala utvecklingen sÄ har de analoga prepress-metoder mer eller mindre försvunnit.
Webbportal för flygbolag
Examensarbetet handlar om utvecklandet av en webbportal för ett litet flygbolag. De behövde en plattform för att kunna hantera och digitalisera olika dokument. Den viktigaste funktionen som implementerades var flygloggen som fylls i efter varje flygning. NÀr den Àr digital kan flertalet utrÀkningar ske automatiskt och exportering av statistik kan ske mycket enkelt. Resultatet blev en webbapplikation i ASP.NET och MVC med Visual Studio som ocksÄ lades upp pÄ molnet med Microsoft Azure..
Aurora : Technology made to make things easier
Det började faktiskt redan hösten 2004, nÀr jag satt och arbetade med ett av de otaliga projekt man gör under sin skolgÄng. Projektet gick ut pÄ att skapa en hemsida med en digital katalog, och voilå, dÀr föddes idén. Sedan fortsatte jag att fundera, vÀnda och vrida pÄ idén, ett system för att skapa digitala kataloger och mindre presentationer som vemsomhelst skulle kunna anvÀnda. Just detta att inte exkludera de som inte kan ?Flash? frÄn de som skall kunna redigera systemet har varit en av mina stora grundpelare, ett slags digital demokratitanke.
Bibliotekariers och ungdomars bild av sociala medier En kvalitativ studie av bilden av sociala medier hos bibliotekarier och ungdomar, och hur man kan förbÀttra bibliotekarieprofessionens förmÄga att förmedla sig sjÀlv inom ett digitalt rum
Social media have become a bigger and bigger aspect of daily life for many ages and especially within the youth culture growing from digital interactions. At the same time libraries seems eager to use this medium to reach out to the youth to inform and to educate. But do we know enough about how these two groups? views each other to be effective at this work? And is it even something that is wanted? What?s the image of social media from their point of view?The goal of this study is to investigate the image of social media from the point of view of two groups, librarians and youth. The study is based on a qualitative approach with a random selection of candidates.
Vart tog musiken vÀgen? : En kvalitativ undersökning om hur ett evenemang kan anvÀndas som ett kommunikationsverktyg.
La?nder och sta?der la?gger allt mer fokus pa? att arbeta med det egna varuma?rket och har da?rmed fa?tt ett mer fo?retagsliknande seende med medborgarna som konsumenter. Samtidigt anva?nder de sig i allt sto?rre utstra?ckning av evenemang som ett marknadsfo?ringsmedel. Evenemang av olika slag har pa? sa? viss blivit ett kraftfullt kommunikationsverktyg.
Implementering av styrgrÀnssnitt mellan leksaksstridsvagn och digital signalprocessor
Denna rapport omfattar ett 15 poÀngs (22,5 högskolepoÀng) examensarbete vid Karlstads universitet. Arbetet har utförts pÄ plats hos BAE Systems Bofors i Karlskoga. Företaget ville kunna styra en radiostyrd leksaksstridsvagn med en laserpekare. En kamera ansluten till en digital signalprocessor (DSP) skulle kunna detektera var en laserpunkt befinner sig och styra stridsvagnen mot den.Ett styrgrÀnssnitt mellan DSP:n och leksaksstridsvagnen konstruerades och byggdes med hjÀlp av en programmerbar logisk krets. Leksaksstridsvagnens interna signalsystem analyserades.
BerÀttande i datorbaserade rollspel - en empirisk och teoretisk designstudie om datorspel
VD:n för spelindustrins intresseorganisation (Interactive Digital Software
Association) förutspÄr i den Ärliga State of the Industry rapporten för Ären
2000 ? 2001, att spelindustrin snart kan nÄ 70 procent av vÀrldens hushÄll,
vilket gör spelmaskinen, nÀst intill, lika vanlig som videon.
I denna dag börjar mÄnga spelutbildningar vÀxa fram i hela landet, sÄ som i
Karlshamn, Visby och Kramfors. Trots denna tillvÀxt finns det nÀstan ingen
akademisk forskning i Àmnet speldesign. Detta gör att hjulet i mÄnga fall
tvingas Äteruppfinnas om och om igen.
I detta kandidatarbete Àr huvuddiskussionen hur man designar ett spel
innehÄllande bÄde spelfrihet och en fÀrdig berÀttelse, vilket Àr en konflikt i
sig. Vi försöker identifiera kÀrnan av ett spels design genom att samarbeta
med bÄde anvÀndare och designers av digital underhÄllning och sÀtta detta i
relation till de studier av spel vi gjort.