Sök:

Sökresultat:

1499 Uppsatser om Digital berättelse - Sida 20 av 100

Professionella samtal i specialpedagogens yrkesroll

AbstractIn this text the attitudes towards and using of blogs in teaching Swedish toteenagers will be explored. The results are based on a survey made amongst 17teachers and 58 students from all over Sweden. The end results show that theusage of blog still hasn?t found a permanent way into the classrooms, but has anappeal to and is being used by predominantly younger teachers both, male andfemale, with a positive response from students regardless of gender. Theconclusion is that using web tools like the blog is an easy first step for schools toconnect to the digital society of the 21stcentury and take advantage of the perksavailable in the digital classroom.Svensk titel:Blogg + Svenska =Sant? ? Bloggande i undervisningen i svenska.Engelsk titel:Blog + Swedish =True? ? Blogging in teaching Swedish.Ämnesord: Blog, Web 2.0, digitalt klassrum, svenska, undervisning,kompetensutveckling.

Digitalt berÀttande- en studie frÄn tre perspektiv

Syftet med detta examensarbete Àr att 1) undersöka och beskriva vad digitalt berÀttande Àr, 2) redogöra för hur det i allmÀnhet anvÀnds idag, samt 3) utvÀrdera dess potential som pedagogiskt redskap i skolan. Vi har i vÄrt arbete utgÄtt ifrÄn socio-kulturell teori. Via intervjuer med personer med erfarenhet av digitalt berÀttande frÄn Helsingborg och Landskrona har vi undersökt hur digitalt berÀttande anvÀnds dÀr. Under namnet digitalt berÀttande verkar metoden inte anvÀndas i skolorna i Helsingborg och Lanskrona. VÄra slutsatser Àr att digitalt berÀttande anvÀnds pÄ olika sÀtt pÄ de tvÄ institutioner vi fokuserat pÄ, Dunkers Kulturhus i Helsingborg och Folkets hus i Landskrona.

Smart consumer. En studie om pÄverkan av den digitala kommunikationen pÄ konsumentbeteendet

Dagens dynamiska situation pÄ marknaden sÀtter spÄr pÄ den befintliga marknadsfilosofin med fokus pÄ kommunikationen mellan företaget och konsumenten. Den moderna teknologin och Internet har utvecklats och blivit mer tillgÀngliga, vilket har bidragit till att den moderna konsumenten tillbringar en stor del av sin tid pÄ Internet. De digitala nÀtverken och kommu-nikationen inom dem förÀndrar konsumentbeteenden och attityder, frÀmjar konsumenters sjÀlvstÀndighet samt ger kontroll över köpbesluten. De hÀr trenderna pÄverkar dagens detalj-handel, dÀr konkurrensen och kampen om kundernas lojalitet ökar. Konventionella marknads-föringsstrategier förÄldras snabbt under dagens förlopp och krÀver mer kreativitet och enga-gemang av företaget.

Magasin i nya medier - Konkurrent eller komplement till pappersversionen?

Det papperslösa samhÀllet har varit ett begrepp i över trettio Är, men Àn lÀser vi tidskrifter och magasin i pappersform. Vi konsumerar dock dagligen allt mer information och mycket av denna Àr i digital form. Tidskriften Àr en produkt som liksom CD-skivan Àr möjlig att helt och hÄllet digitalisera. Kanske Àr det en anledning till att upplagorna minskar för mÄnga tidskrifter i Sverige? Denna rapport syftar till att nÄ en fördjupad förstÄelse för hur svenska tidskrifter möter den digitala utvecklingen i fyra kanaler; webbplats, Twitter, Facebook och applikation för iPad (digital utgÄva).

Att bygga kundrelationer med hjÀlp av communities

The advancements in digital technology and its availability contribute to the transfer of companycentricproduct development and value creation to networks or communities. It also changes the basisfor creation of customer relationships as described in previous research on Customer relationshipmanagement (CRM). The purpose of this case study was to gain an understanding of how companieslike our case study object Memoto who developed a physical product which gets added-value fromdigital product-related services looks upon product-centered communities as a way of buildingcustomer relationships. How Memoto looks upon incentives for participation in product-centeredcommunities was also examined.Our research indicated that firms in the start-up phase (which Memoto was when this study wasconducted) initially want to have more control over the process of innovation and hence have directcontact with end-customers. The reason for this is because they see a need to define the basis forfurther innovation work.

OAIS i praktiken - En studie av OAIS-anvÀndning vid skapandet av ett digitalt arkiv

OAIS (Open Archival Information System) Àr ett uttryck som blir allt vanligare inom digital lÄngtidsbevaring, och Àr en standard som kan vara till hjÀlp vid skapande och drivande av digitala arkiv. I denna uppsats har vi undersökt praktisk anvÀndning av OAIS i ett samarbe mellan sex arkiv i Lund, som i ett projekt ska implementera ett framtida digitalt arkiv. Vi har följt det inledande arbetet med att skapa en egen modell för ett regionalt digitalt arkiv dÀr man har tagit OAIS-standarden som utgÄngspunkt. Syftet med uppsatsen var att undersöka hantering och omfattning av OAIS för att sedan kunna presentera ett resultat som kan vara till anvÀndning för framtida projekt inom digital lÄngtidsbevaring som ska anvÀnda OAIS. Insamling av empiriska data har huvudsakligen gjorts med hjÀlp av observationer av arbetet och semistrukturerade intervjuer med projektmedlemmar.

Digital dynamisk geometrisÀkring : En kartlÀggning av dagens arbetssÀtt

Detta examensarbete innehÄller en kartlÀggning av Scanias arbete med digital dynamisk geometrisÀkring samt ett förslag pÄ hur arbetet kan utvecklas.KartlÀggningen skapar en översiktlig bild av hur dagens arbete utförs och beskriver de ingÄende delmomenten. Observationer av hur arbetet utförs har gjorts och dokumenterats och samtal med berörda personer pÄ Scania har skapat förstÄelse för behovet av ett bÀttre och mer utvecklat arbetssÀtt.Scania vill bli bÀttre pÄ digital dynamisk geometrisÀkring för att kunna minska den idag relativt stora verksamheten med fysisk provning av prototypartiklar och fÀrdiga bilar. Ett förslag till ett nytt arbetssÀtt har tagits fram och förutsÀttningar för detta har undersökts pÄ företaget. Förslaget bygger pÄ ett ökat samarbete mellan grupper med olika ansvarsomrÄden kopplade till vilka krav som stÀlls pÄ lastbilen. Utöver den rent organisatoriska delen innefattar det Àven mer handgripliga förslag pÄ fortsatt arbete som bland annat behöver ett underlag i form av trovÀrdiga simuleringsmodeller.En jÀmförelse mellan resultaten frÄn dagens simulering och fysisk provning har genomförts och resultatet visar att vidare arbete med förbÀttring av de digitala modellerna krÀvs innan det nya arbetssÀttet kan anammas tillfullo..


Möjligheter med begrÀnsningar : NÄgra lÀrares erfarenheter av IKT i undervisningen

Denna studie undersöker vad nÄgra lÀrare pÄ en skola har för positiva och negativa erfarenheter av att integrera IKT i sin undervisning. Undersökningen tar sin utgÄngspunkt i nÄgra olika teorier som förklarar olika aspekter av undervisningspraktiken. Det Àr en kvalitativ, induktiv studie, som anvÀnder sig av intervjuer. Resultatet visar att lÀrarna ser IKT som nÄgot positivt, framförallt eftersom det möjliggör en mer varierad undervisning, och ökar elevernas motivation. De möter dock samtidigt mÄnga problem som gör att de inte kan utnyttja dess fulla potential, framförallt tekniska problem, samt bristande digital kompetens, bÄde hos elever och lÀrare.

Början pÄ en lÄng resa : En fallstudie om introduktionen av datorprogrammet GeoGebra i matematikundervisningen i Ärskurs nio

Vi har frÄn och med 2011 en ny lÀroplan för grundskolan som betonar anvÀndningen av digital teknik i matematikÀmnet mycket starkare Àn den tidigare lÀroplanen frÄn Är 1994. Situationen i skolan av idag pÄ detta omrÄde Àr inte i fas med kravet frÄn den nya lÀroplanen. Det behöver utvecklas en ny praxis för anvÀndandet av digital teknik i matematikundervisningen. Med den studie vi hÀr gjort har vi velat fÄ handgriplig information hur en introduktion av ett gratis dataprogram, GeoGebra, kan tÀnkas fungera för nionedklassare. Studien Àr en tredelad fallstudie med 1) ett undervisningstillfÀlle; 2) ett uppgiftslösningstillfÀlle; och 3) ett intervjutillfÀlle.

Odysseus och de gulliga katterna : En kvalitativ studie av tre dagstidningars digitala kulturjournalistik

Den hÀr studien kommer belysa om kulturjournalistiken i tre svenska dagstidningar har förÀndrats till följd av deras digitala publicering och i sÄ fall hur. Denna utveckling bör ses i en större kontext med en utmanande ekonomisk situation för dagspressen, fÀrre prenumeranter och dÀrför Àven vikande annonsintÀkter, utöver ökad konkurrens frÄn Internet, sociala medier och webbtidningar. Webbpublicering har gjort det möjligt att stÀndigt mÀta hur lÀsare tar till sig artiklar, om texter blir klickade och om de blir lÀsta. Genom kvalitativa intervjuer med tre kulturredaktörer pÄ tre olika dagstidningar kommer denna studie belysa kulturredaktörens publicistiska stÀllningstaganden. Analysen tar upp en rad frÄgestÀllningar som gÀller det journalistiska innehÄllet, sprÄk, typ av textgenres som publiceras, sÀtt att skriva, förhÄllningssÀtt hos kulturredaktören samt olika sÀtt att arbeta journalistiskt, och undersöker om det var nÄgot av detta som framstÄr som en extra tydlig utveckling i relation till digital publicering.

Utomhuspedagogik? Det Àr en jÀvligt bra frÄga! : IdrottslÀrares definitioner och uppfattningar om utomhuspedagogik i Àmnet idrott och hÀlsa.

AbstractIn this text the attitudes towards and using of blogs in teaching Swedish toteenagers will be explored. The results are based on a survey made amongst 17teachers and 58 students from all over Sweden. The end results show that theusage of blog still hasn?t found a permanent way into the classrooms, but has anappeal to and is being used by predominantly younger teachers both, male andfemale, with a positive response from students regardless of gender. Theconclusion is that using web tools like the blog is an easy first step for schools toconnect to the digital society of the 21stcentury and take advantage of the perksavailable in the digital classroom.Svensk titel:Blogg + Svenska =Sant? ? Bloggande i undervisningen i svenska.Engelsk titel:Blog + Swedish =True? ? Blogging in teaching Swedish.Ämnesord: Blog, Web 2.0, digitalt klassrum, svenska, undervisning,kompetensutveckling.

Digital mobbning - Att vara barn i det nya mediasamhÀllet

Denna studies syfte Àr att försöka förstÄ och diskutera den digitala mobbningen utifrÄn det mediasamhÀlle vi befinner oss i. FrÄgestÀllningarna som Àr grunden för studien Àr: Hur kan vi förstÄ digital mobbning? Hur kan denna förstÄelse leda vidare till metoder för att angripa problemet? Hur upplever pedagoger respektive elever den digitala mobbningen? Vad sÀger lagen om mobbning? Vad kan vara viktigt att tÀnka pÄ i samband med Internet? Studien bygger pÄ kvalitativa och kvantitativa undersökningar gjorda pÄ tvÄ olika skolor. Den kvantitativa undersökningen bestod av enkÀter som delades ut i tre klasser i Är sex. Den kvalitativa undersökningen bygger pÄ intervjuer med tvÄ pedagoger knutna till dessa klasser.

Social samvaro i sociala medier : En studie om digitalt utanförskap hos Àldre

This study focuses on trying to understand the attitudes of people born in the 1940?s concerning their view on social media. This 1940?s group has been growing on the social networks such as Facebook, but their usage is not active. Therefore, the purpose of this report is to understand in what way they are affected by the using of these platforms.

E-arkivering hos stadsarkiv : Mellanarkivslösning i sitt sammanhang

Digital preservation is a relatively new subject to Swedish archives. Alhough computers have been used for a long time, preservation has been made on paper and stored on shelves. These days a lot of cities in Sweden have investigated how to best secure the digital information for the future through electronic archiving, e-archives. One option is to hand in the information as soon as possible, but to let the producer keep the information ownership yet some time. The idea is to let the producers of the information answer questions and hand out material, since they are more competent on their field.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->