Sök:

Magasin i nya medier - Konkurrent eller komplement till pappersversionen?


Det papperslösa samhället har varit ett begrepp i över trettio år, men än läser vi tidskrifter och magasin i pappersform. Vi konsumerar dock dagligen allt mer information och mycket av denna är i digital form. Tidskriften är en produkt som liksom CD-skivan är möjlig att helt och hållet digitalisera. Kanske är det en anledning till att upplagorna minskar för många tidskrifter i Sverige? Denna rapport syftar till att nå en fördjupad förståelse för hur svenska tidskrifter möter den digitala utvecklingen i fyra kanaler; webbplats, Twitter, Facebook och applikation för iPad (digital utgåva). Med deduktivt angreppsätt gjordes en innehållsanalys av information som publicerats i de fyra kanalerna. Observationerna kompletterades med sekundäranalys av offentlig statistik. 20 olika tidskrifter undersöktes, 10 stycken med ökande tryckt upplaga och 10 stycken med minskande tryckt upplaga. Resultaten visar inget tydligt samband mellan hög aktivitet/närvaro i digitala medier och en minskande upplaga. Det är vanligare att tidskrifter med minskande upplaga finns på Twitter. Att ha ett Facebook-konto är lika vanligt i båda urvalsgrupperna. Att publicera en digital utgåva av en i huvudsak tryckt tidskrift är relativt ovanligt förekommande.

Författare

Max Holmberg

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..