Sök:

Sökresultat:

99 Uppsatser om Diesel - Sida 5 av 7

Zilent Ocean : EL-KONVERTERING AV INOMBORDSMOTORER TILL SEGELBÅTAR

Through extensive research it has shown that today?s sail boat owners are very frustrated concerning the limited choice of engine alternatives offered by today?s market. Besides rising fuel-costs, environmental awareness is very important in today?s society. Hence it is vital to find alternative environmental-friendly motors and replace combustion-engines. Zilent Ocean is an extensive project within Development engineering program at Halmstad University.

Nya energibärare i fordon: deras påverkan på tunnlar och undermarksanläggningar vid brand

Idag domineras bränsleanvändningen av bensin och Diesel i fordon. Användningen av bensin minskar till förmån för nya energibärare. De nya energibärare som tas upp i rapporten är batterier, etanol, E85, metanol, bioDiesel, biogas, vätgas, naturgas, LPG (Liquefied Petroleum Gas) och DME (Dimetyleter). Av de nya energibärarna är det idag E85 som är mest använt i Sverige, följt av batterier inom hybridteknologin och metangas. De nya energibärarna har egenskaper som skiljer sig från de vanliga bränslena, bensin och Diesel.

VVA-strategier för avgastemperaturhöjning på en HD-Dieselmotor

Regulations on the exhaust emissions of HD-Diesel engines are becoming more and more stringent, and therefore, emission after-treatment systems are commonly used. These systems rely on catalytic conversion of NOx,CO , and HC emissions, and are thus dependant on temperature. At low load of the engine, exhaust temperatures are not sufficient for the after-treatment components. Therefore, means to increase the exhaust temperature while maintaining low emissions and fuel consumption are needed.The focus of this project has been to develop strategies for the lift profiles of exhaust and intake valves in the engine, with the goal to raise exhaust temperature in combination with low emissions and fuel consumption. The strategies have been tested in a single-cylinder research engine equipped with a hydraulic variable valve actuation system.

YTKARAKTERISERING AV CYLINDERFODER I FÖRBRÄNNINGSMOTORER

Vid konstruktion och tillverkning av motorer idag finns flera krav att tillgodose i form av lång livslängd, låga utsläpp samt liten bränsleförbrukning. Dieselmotorn har högre verkningsgrad än bensinmotorn men problemet med Dieselmotorn är i form av utsläpp där lagstiftningen blir allt strängare. En del av utsläppen från Dieselmotorn kan bero på smörjoljan och olika motorer och ytor uppvisar olika mängd oljeförbrukning. Denna kan även variera mellan samma modell av motor. Ett sätt att få ner oljeförbrukningen och variationen av denna är att mäta ytan och säkerställa att denna är optimal för dess funktion.

Utveckling av en motkolvs tvåtaktsmotor med HCCI-förbränning

Syftet med examensarbetet har varit den fortsatta utvecklingen mot en tvåtakts motkolvsmotorsom fungerar med hjälp av HCCI-förbränning. Arbetet har haft två övergripande mål. Det förstahar varit att ta fram en stabil testplatform för motortester genom att förbereda en motorprovcellhos avdelningen för förbränningsmotorteknik på KTH. Det andra delmålet har varit att utnyttjadenna testplatform för att utveckla en repeterbar, pålitlig och jämn tvåtaktsförbränning och sedantesta användandet av HCCI-drift.HCCI-förbränning är fördelaktigt då verkningsgraden är högre än för en ottomotor och utsläppenminskas i jämförelse med en Diesel-motor. Nackdelen med användandet av HCCI är attprocessen är svårstyrd.

Mätning av Emissioner från en Diesel Motor under Transient Driftförhållande

Transient driftförhållande blir allt mer intressant för forskare och tillverkare och de största svårigheterna är att minska emissionerna utan att påverka bränsleförbrukningen eller motorns respons vid gaspådrag negativt. Huvudmålet med det här examensarbetet var utvärdera olika metoder för att mäta NOx och antal partiklar med hög tidsupplösning för att möjliggöra studier av emissioner under transient driftförhållande.I arbetet har en Horiba MEXA 120NOx NOx-sensor studerats med avseende på linearitet, mätsäkerhet och responstid. Försök för att öka noggrannheten har också gjorts genom att kompensera för varierande skalfaktor för utsignalen och för responstiden.Ett spädsytem har arbetats fram för att ge hög tidsupplösning och god repeterbarhet. I detta ingick en Rotating Disc spädare och en två-stegs Dekati spädare. Spädsystemet var kopplat till en TSI Ultrafine Condensation Particle Counter 3025 A (CPC) och var nödvändigt för att hålla koncentrationen inom det mätbara området.

Energy analysis of a fruit drying plant in Adeiso, Ghana

The purpose of the project has been to work out recommendations that reduce the energy-related costs and environmental impact of HPW Fresh & Dry Ltd., a fruit drying factory in Ghana. The factory produces electricity with Diesel and biogas but also purchases electricity from the national electricity company. Heat for the drying process is produced from biogas, kerosene and solar panels. In the project the energy system was analyzed by measuring production and consumption of heat and electricity. The project results show that the factory can become self-sufficient on heat if the available energy is used more efficient. The production units for both electricity and heat have low efficiencies.

Energianalys av gravstenstillverkning

Arbetet är en energianalys av gravstenstillverkning där energiförbrukningen för hela livscykeln redovisas. Analysen gäller en så kallad funktionell enhet som består av gravsten och sockel av vångagranit som levereras till en kyrkogård i Malmö. Ett svenskt stenhuggeri har hjälpt till med att ta fram data för de olika tillverkningsmomenten. Förutom uppgifter om själva tillverkningen har även kompletterande uppgifter inhämtats som gäller till exempel transporter och inköpt material. Jämförelse görs mellan fyra olika bearbetningar av den funktionella enheten.

Är avståndet för transport av spannmål en kritisk faktor i framställningen av etanol till framtidens bränsle?

Förr eller senare minskar tillgången på råolja och därmed bensin och Diesel i världen. Då måste vi människor finna andra drivmedel för att klara våra transportbehov och andra behov som är beroende av drivmedel. Förutom detta finns det behov av åtgärder som minskar emissioner av CO2 till atmosfären. Etanol som drivmedel är relativt nytt, och marknaden är potentiellt mycket stor. Agroetanol AB är en etanolfabrik i Norrköping som använder spannmål som råmaterial.

Multistatisk sonar : En teoretisk prestandastudie i en svensk kontext

I takt med att ubåtarna blir allt tystare och svårare att detektera ställs allt högre krav på de sensorer som utvecklas för hålla jämna steg med denna utveckling. Redan under 80-talet kunde man konstatera att ubåtarna hade blivit så tysta att passiv detektering inte räckte till varför intresset istället riktades mot primärt aktiva system. Aktiv sändning medför sina egna nackdelar och tillsammans med de tekniker som utvecklats för att dämpa ekona från en ubåt gör att inte ens en aktiv, monostatisk sonar alltid ger tillfredsställande resultat. Till Försvarsmaktens nya medeltunga helikopter HKP14 har ett nytt sonarsystem införskaffats med möjlighet till fusionerad signalbehandling (s.k. multistatisk sonar) av signaler mottagna från flera olika mottagare såsom t.ex.

Genom statistisk analys utvärdera geometriska parametrars påverkan på ett XPI- cylinderhuvuds snurrtal

This Master Thesis is a product development project that has been carried out in cooperation with Scania CV AB. The purpose has been to find the relationship between geometric parameters and the swirl number for an XPI- cylinder head in order to improve the design specification.The increased focus on environmental issues from society leads to tighter emission legislations for the truck manufactures. In order to drive the development forward considerable resources are spent on research and development on Diesel engines and its combustion process. The inlet air has a significant impact on the formation of emissions and the flow that is desired is called swirl. Swirl is achieved by making the air rotate around the vertical axis of the cylinder.Earlier cylinder heads that has been developed at Scania CV AB have shown clear relationships between geometric parameters of the cylinder head and the swirl number.

Direct-EGR tillämpat på HCCI

The Homogeneous Charge Compression Ignition (HCCI) engine is promising in terms of lowNOx, low particulates and high efficiency. Due to its homogeneous charge, where thecombustion starts almost simultaneously from a number of points in the combustion chamber,only lean mixtures are possible to burn because of the resulting rapid combustion, which is muchfaster than the combustion in an SI-engine or a Diesel engine. When richer mixtures are used thecombustion will start earlier and also be more violent.To phase the combustion later and lower the combustion speed, external cooled EGR can beused. The EGR-system used in this thesis uses a divided exhaust channel where one channel andits corresponding valve are used only for transporting EGR back to the intake system.Consequently the EGR-valve is connected to the intake pressure. This system is called Direct-EGR (D-EGR).Engine tests verified that the CA50 indeed is phased later when cooled EGR is used.

Förnyelsebar energi istället för animaliskt protein : systemanalys av en möjlig livsstilsförändring

Olika studier visar att animalieproduktionen, sett ur ett livscykelperspektiv, är en energikrävande verksamhet som tar stora markarealer i anspråk. I västvärlden konsumeras i genomsnitt större kött- och proteinmängder än vad kroppen behöver ur näringssynpunkt. Syftet med studien är att ur ett livscykelperspektiv och för svenska förhållanden kvantifiera den användbara energi från förnyelsebara resurser som kan ersätta användningen av fossila resurser, vid en minskad konsumtion av mjölk, nöt- och fläskkött motsvarande 5 kg protein per person och år. Detta motsvarar ca 15 % av dagens totala proteinkonsumtion i Sverige, 33 kg per person och år, och ca 23 % av dagens konsumtion av animaliskt protein, 22 kg per person och år. Det rekommenderade intaget av protein är 20 kgper person och år.

Optisk undersökning av dieselsprayer från en höghastighetsroterande insprutare

There have been changes in Earth?s climate system on both global and regional scale since the pre-industrial era and some of these changes are due to human activities such as the combustion of fossil fuels. This calls for the development of engines with a higher efficiency and less harmful emissions. One interesting concept is the Homogeneous Charge Compression Ignition (HCCI) engine, which has the advantages of potentially low emissions combined with high efficiency. However, HCCI with Diesel fuel requires a relatively long fuel/air mixing time to ensure a "homogenous" charge.

Konceptstudie av drivmodul till bandskotare med hybriddrift

BAE Systems Hägglunds has a long history of producing high performance terrain tracked vehicles (mostly for military applications), and they are now aiming at developing a tracked forwarder with similar techniques.The forwarder will be of series hybrid type where a Diesel engine via a generator will power the motors (one for each drive wheel). Thanks to individually controlled motors and the gentle rubber tracks, this forwarder is calculated to have a considerably higher average speed in the terrain and to be more gentle to the soil. The forwarder with a weight of 11 metric tons and a load capacity of 15 metric tons is specified to have an average working speed of 7-10 km/h, a top speed in terrain of 15 km/h and a top speed on roads of 40 km/h.This master?s thesis aims at developing a conceptual design of the forwarder?s drive module which includes electric motor, gear unit, brake and drive wheel.To investigate if the requirements can be fulfilled a study of the dimensioning loading scenarios has been carried out. The resulting needs regarding the torque has been considered in order to determine the required gear ratios for different motor options.

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->