Sök:

Sökresultat:

770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 47 av 52

Mellan informationssök och Ragnarök : om hur lÀrare anvÀnder datorer och digital teknik i undervisningen i de samhÀllsvetenskapliga Àmnena

Det blir allt vanligare att elever fÄr en egen bÀrbar dator eller lÀrplatta för att anvÀnda i skolan, Àven benÀmnt som ?en-till-en?. Digitaliseringen av skolan Àr numera sÄ pass utbredd att det inte lÀngre handlar om ifall datorer och digital teknik ska anvÀndas i undervisningen eller ej, utan snarare pÄ vilket sÀtt de ska anvÀndas. I denna studie undersöks hur datorer anvÀnds i undervisningen inom de samhÀllsvetenskapliga Àmnena i en ?en-till-en?-miljö.

Spelar lÀraren nÄgon roll? InstrumentallÀrares berÀttelser om sin musikundervisning

Title: Does the teacher play any role? Instrumental music teacher's stories about their music teaching.This paper focuses on how instrumental music teachers describe their own significance for- and relationship to the pupils and if the teacher-pupil relationship has any significance for the pupil's success in music learning. How important are the teachers? What kind of teaching behaviours do the teachers emphasize in their telling? The theoretical background is psychology and educational theory. My research method is qualitative, particularly interviews.

Undervisning om hÄllbar utveckling - ur lÀrares och elevers perspektiv

Projektledares kompetens utgör en av de frÀmsta framgÄngsfaktorerna för ett vÀl genomfört projekt. Genom att matcha projekt efter deras komplexitet med projektledare som besitter rÀtt kompetens hoppas företag öka sannolikheten för att projekten ska lyckas gÄ i mÄl inom tids- och kostnadsram. Problematiken uppenbarar sig dock direkt dÄ en projektledares kompetens ska mÀtas. Vad Àr det egentligen man ska beakta? Detta Àr lÄngt ifrÄn sjÀlvklart och Àven om flera förslag, exempelvis genom certifiering för projektledare, har presenterats kvarstÄr frÄgan om hur den efterfrÄgade kompetensen kan utvecklas.

Gymnasiepedagogers uppfattning om bemötande av elever med Aspergers syndrom

Projektledares kompetens utgör en av de frÀmsta framgÄngsfaktorerna för ett vÀl genomfört projekt. Genom att matcha projekt efter deras komplexitet med projektledare som besitter rÀtt kompetens hoppas företag öka sannolikheten för att projekten ska lyckas gÄ i mÄl inom tids- och kostnadsram. Problematiken uppenbarar sig dock direkt dÄ en projektledares kompetens ska mÀtas. Vad Àr det egentligen man ska beakta? Detta Àr lÄngt ifrÄn sjÀlvklart och Àven om flera förslag, exempelvis genom certifiering för projektledare, har presenterats kvarstÄr frÄgan om hur den efterfrÄgade kompetensen kan utvecklas.

Brain GymŸ - En vÀg till ökad sjÀlvkÀnnedom i lÀrandesituationer? En studie vid Musikhögskolan i Malmö utifrÄn ett lÀrar- och studentperspektiv

Title: Brain GymŸ? An approach to increase self-knowledge in situations of learning?- A study at the Malmö Academy of Music from a teacher and student perspective. Brain GymŸ is a method developed by Paul Dennison in his studies of physiology and aims to eliminate potential blockages during the process of learning. During the influence of stress, as in learning, we do not possess a total access to our perceptive ability. Instead we are limited to our so called dominance profile.

Dansundervisning under lupp : En studie i dansundervisning ur ett designteoretiskt perspektiv

Det övergripande syftet med studien Àr att beskriva en lÀrares olika former av kommunikation i en dansundervisningssituation inom frivilligverksamheten för vuxna och ungdomar. Hur ser lÀrarens kommunikation ut, hur kan den förstÄs och vilka konsekvenser kan den fÄ för elevernas lÀrande? I uppsatsen anvÀnds begreppet undervisningsdesign. För att kunna besvara forskningsfrÄgorna har jag valt att videodokumentera danslektionssekvenser som sedan analyserats och tolkats utifrÄn ett designteoretiskt perspektiv. Dansundervisning ses i studien som en institution dÀr de historiskt formade traditionerna och normerna sÀtter ramarna för danspedagogens kommunikation.

Den didaktiska demokratin & rÀttvisan : En intervjuundersökning av samhÀllskunskapslÀrares förestÀllningar om demokrati och rÀttvisa i skola och undervisning

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka lÀrares förestÀllningar om den didaktiska demokratin och rÀttvisan (vilket i mÄngt och mycket i uppsatsen ses som lÀrares förestÀllningar om en demokratisk och rÀttvis undervisning) ? sett utifrÄn ett antal enskilda samhÀllskunskapslÀrares perspektiv. FrÄgestÀllningarna Àr konstruerade med tre didaktiska huvudfrÄgor i fokus ? vad, varför och hur ? som sedan sammanfogats med begreppen demokrati och rÀttvisa. Didaktisk demokrati och rÀttvisa Àr alltsÄ tvÄ egna konstruerade begrepp som har sin grund i didaktiskt teoretiska frÄgor och som i uppsatsen undersöks empiriskt i syfte och frÄgestÀllningar.

Möte med ett okÀnt musikstycke Musikhögskolestudenters strategier nÀr de ska bilda sig en uppfattning om ett nytt musikverk utifrÄn ett fonogram eller en notbild

Title: An encounter with an unknown piece of music. This essay describes the mechanisms involved in musical interpretation, by studying a score and listening to a recording. I have tried to map processes dealing with listening and score reading through an experiment, in which students from the Malmö Academy of Music were presented with a novel piece of music. I have made some conclusions, for instance it seems as though there is a connection in the interpretation between musical complexity and tempo, and a connection between dynamics and pitch, moreover that the participants in this study seem to be affected by the interpretational practice at the Malmö Academy of Music. The study is qualitative in its design both regarding data collection and interpretation of data.

En matematiklÀrares levda erfarenheter - av didaktisk och social inkludering

Syfte:Idag diskuteras bÄde skolan och lÀraryrket. En ny lÀrarutbildning ska införas, 2011 fÄr Sverige sannolikt en ny skollag och internationella undersökningar visar att den svenska lÀrarkÄren inte i tillrÀcklig hög grad lÀr eleverna den matematik de bör kunna. Att bra lÀrare Àr viktiga för elevers resultat Àr mÄnga forskare överens om. Men vad det innebÀr att vara en bra lÀrare och hur en lÀrarutbildning, som utbildar dessa lÀrare, bÀst kan utformas rÄder det delade me-ningar om. LÀraryrket Àr komplext, vilket inte minst blir tydligt för nyexaminerade lÀrare i deras möte med praktiken.

Hesse, Coelho och Religionen : En komparativ studie av Siddhartha och Alkemisten

AbstractFörfattare: Stephanie UnghÅr: 2008Svensk titel: Hesse, Coelho och Religionen ? En komparativ studie av Siddhartha ochAlkemisten.Engelsk titel: Hesse, Coelho and The Religion ? A comparative studie of Siddhartha and TheAlchemist.Universitet: VĂ€xjö Universitet, SverigeSidor: 29Syftet med denna uppsats Ă€r att genom en komparativ studie av Hermann Hesses Siddhartha samt Paulo Coelhos Alkemisten studera religionstematiken och motiven i dessa tvĂ„ verk. Religionstematiken innebĂ€r det religiösa idĂ©innehĂ„llet och motivet speglar de rent konkreta handlingarna i romanerna. FrĂ„gestĂ€llningarna till detta arbete lyder: Hur ser religionstematiken och motiven ut i respektive roman? Samt: Hur liknar verken varandra och hur skiljer de sig Ă„t i frĂ„ga om religiös tematik? Jag kommer Ă€ven att undersöka hur dessa romaner kan anvĂ€ndas i ett didaktiskt sammanhang.Coelho skriver som om han skildrar sanningen vad gĂ€ller andlighet i Alkemisten och det förekommer ett antal rĂ€ttesnören att följa snarare Ă€n visdomsord.

Musikundervisning i Namibia : En studie av ramfaktorer och styrdokument i teori och praktik

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur musiklÀrare i Namibia förhÄller sig till lÀroplaner och Àmnets förutsÀttningar och hur det pÄverkar deras uppfattning om musikutbildning. Studien Àr en undersökning om vilka tyngdpunkterna i de namibiska styrdokumenten i Àmnet musik Àr. Vi har undersökt hur kursplanen tolkas i teorin och i praktiken av lÀrare. Dessutom har vi undersökt vilka ramfaktorer som Àr rÄdande för en musiklÀrare i Namibia och hur dessa faktorer pÄverkar undervisningen. Denna studie bygger pÄ sociokulturell teori och ramfaktorsteori.

Hur arbetar violinpedagoger med notlÀsningslÀrande? - En kvalitativ intervjustudie om fenomenet notlÀsning

Title: How do violin teachers work with music reading? - A qualitative interview study on the phenomena music reading. The purpose of this essay is to investigate how five violin teachers in mixed ages and from different backgrounds teach music reading to their students. The paper is based on semi structured interviews. The result shows that there are as many methods as respondents, but you can find three major methods and that a majority of the teachers thinks that one should teach violin to beginners without reading music.

Det hÀr fungerade för mig! : Upplevelser av undervisning för nÄgra vuxna med ADHD.

Denna forskningsstudie baserar sig pÄ narrativ forskning genom ostrukturerade intervjuer. Sju vuxna personer diagnostiserade med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) har intervjuats för att svara pÄ frÄgan Vad i skolan gjorde att du upplevde lÀrande?. Vid intervjutillfÀllena har de fyra mÀn och tre kvinnor som intervjuats fÄtt dra sig till minnes till en viss epok i livet och reflektera kring denna period. Epoken som berördes Àr deras tid i grund- och gymnasieskolan samt för nÄgra av de intervjuade Àven deras tid av universitetsstudier. Betydelsen av undervisningsstrategi för lÀrande, betydelsen av motivation, delaktighet och intresse för lÀrande, betydelsen av relationen mellan elev och lÀrare för lÀrande samt betydelsen av miljön för lÀrande Àr de teman som lyfts fram ur empirin och dÀrmed presenteras i resultatet med underkategorier.

Miljöns betydelse för musikelevers musikintresse - en studie av uppfattningar hos musikklasselever och deras förÀldrar

Title: The impact of environment on music students' commitment to music - a study of attitudes among music students and their parents. The purpose of this essay is to illustrate the importance of environmental influence on childrens' musical interests and factors inspiring children to play instruments and sing. The parents' opinions, regarding the extent of the effect of the environment on the musical interest of their child, are compared in the text, with the childrens' own opinions in this matter. I conducted the survey in two music classes in Malmö. I used a questionnaire, where all students participated and I also conducted qualitative interviews with four students and their parents.

Undervisningsplanering : en intervjustudie om struktur och upplevda pÄverkansfaktorer

Studiens syfte var att undersöka lÀrares erfarenheter av den egnaundervisningsplaneringen. Detta omrÄde utgör en viktig del av lÀrarens arbete och det ÀrhÀr de formar idén med sin undervisning genom sina didaktiska val. Det bedömdes Àvenvara ett relativt eftersatt omrÄde inom forskningen, speciellt i svenskt sammanhang,vilket gjorde det viktigt att utforska vidare. Vi fann att fokus i svensk pedagogiskforskning de senaste Ären har legat mer pÄ elevers eget planerande Àn hur lÀraren skaparplanering. Eftersom samhÀllet stÀndigt förÀndras och dÀrigenom Àven förutsÀttningarna iskolan för undervisningen behövs aktuella studier.Genom semistrukturerade intervjuer med sju SO-lÀrare frÄn tvÄ olika skolorsöktes svar pÄ hur dessa skapade sin undervisningsplanering, vilka pÄverkansfaktorer deupplevde samt hur de legitimerade sitt sÀtt att agera dÄ de gjorde sina val.Den tidigare forskningen som berörde lÀrares undervisningsplanering visade attplaneringstÀnkandet var komplext och mÄngfasetterat, beroende av olika typer avkontexter.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->