
Sökresultat:
770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 46 av 52
Elevperspektiv pÄ APU i gymnasieskolans Handels- och administrationsprogram: FörstÄelse av professionell kompetens i en framtida yrkesroll
Att inte veta vad du vill arbeta med i framtiden och inte förstÄ vilka kunskaper som krÀvs, kan leda till en kÀnsla av frustration, oklara planer och oro för din egen framtid. Egna erfarenheter och tidigare forskning pÄ omrÄdet vÀckte mitt intresse av att nÀrmare undersöka hur nÄgra ungdomar pÄ det yrkesinriktade Handels- och Administrationsprogrammet (HP) upplever sin situation. Vilka tankar om yrkesval har de och vilken förstÄelse av kompetens i ett framtida yrke leder detta till? HjÀlper 15 veckor av arbetsplatsförlagd utbildning (APU) dem att hitta "rÀtt" arbete? Eleven pÄ HP ska enligt riktlinjerna fÄ grundlÀggande kunskaper för arbete inom yrkesomrÄdet och insikt i de villkor som gÀller för företagande. APU syftar till att eleven i praktiken ska möta den miljö och de krav som stÀlls pÄ en kommande arbetsplats.
MusiklÀrarens pÄverkan - Grundskolan som mötesplats
Denna studie bygger pÄ huvudfrÄgan: Har musiken i grundskolan nÄgon pÄverkan pÄ elevens instÀllning till musik senare i livet? Under studien har nya infallsvinklar tagit form och lett studien till resultatet: MusiklÀrarens pÄverkan. FrÄn en relativt smal syn pÄ musikundervisningen i grundskolan har element som t ex lÀroplaner och ledarskapsteorier vidgat studiens syn för vad musiklÀrare i grundskolan har haft för styrmedel genom tiden för de fyra lÀroplanerna, Lgr 62, Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94. Denna studie kan urskilja att det har skett en progressiv utveckling av varje ny lÀroplan, och att lÀrarrollen har utvecklats med denna process. Musikundervisningen i grundskolan har gÄtt frÄn en traditionell till en mer öppen undervisningsform.
DIDAKTISKA PERSPEKTIV P? EN BILDUNG-ORIENTERAD BIOLOGIUNDERVISNING -en analys utifr?n tysk bildningstradition med exempel fr?n biologil?rares praktik p? folkh?gskola
Aim: The aim of the study is to show how a Bildung-oriented biology teaching could
be designed, along with providing classroom examples of such teaching. In this
study, the term Bildung, is defined based on the German Didaktik tradition as
competences for self-determination, constructive participation in society, and
solidarity.
Theory: The study is based om Englund?s thoughts of teaching as didactic choices that
express different views of meaning, socialisation, method, and context. This is
referred to as companion meanings. Additionally, the theoretical framework is
influenced by Gadamer?s thoughts on understanding through dialogue and
Klafki?s didactic analysis of educational content for Bildung-orientated
approaches.
Method: The empirical qualitative study is based on ten semi-structured interviews of
biology teachers at Swedish Folkh?gskola.
InlÀrning i arbetslivet : En studie av utbildningsmaterial- Södra Cell ett exempel
Uppsatsen har undersökt hur ett antal textbaserade utbildningsmaterial avsedda för utbildning inom företagsvÀrlden utformas i förhÄllande till olika sÀtt att förstÄ och tolka innehÄll. De teorier som anvÀnds som utgÄngspunkt i undersökningen har varit Howard Gardners inlÀrningsteori om multipla intelligenser, samt Stuart Halls kommunikationsteori Encoding/decoding. Undersökningen har omfattat tre utbildningsmaterial som anvÀnds vid Södra Cell MönsterÄs som tillverkar pappersmassa, dÀr jag undersökt en teoribok avsedd för utbildning av truckförare, en internhandbok i grundlÀggande datakunskap samt ett textmaterial avsett för att öka personalens kunskap om hur produktionen av pappersmassa gÄr till. Undersökningen har gjorts i form av fallstudier dÀr varje utbildningsmaterial har blivit ett separat fall. Analysen av materialen har genomförts i form av en riktad innehÄllsanalys baserad pÄ Gardners multipla intelligenser, i syfte att finna svar pÄ vilka intelligenser som var representerade i utbildningsmaterialet. UtifrÄn det resultat som analysen gav förde jag ett hermeneutiskt teorietiskt resonemang med utgÄngspunkt i Halls teori Encodin/decoding i hur brukarna av materialet skulle kunna tolka innehÄllet, beroende pÄ faktorer som förkunskaper i Àmnet och kulturell/social bakgrund. Resultatet av analysen visa att endast ett fÄtal intelligenser blev representerade i de olika materialen.
DÄ anstÀlld - nu medarbetare: en studie av vÄrdbitrÀdens upplevelser av sin situation som anstÀlld i verksamheten
För att lyckas skapa en framgÄngsrik verksamhet Àr det viktigt att ha engagerade medarbetare med rÀtt förutsÀttningar för att ett bra arbete ska kunna utföras och dÀrtill bidra till utveckling för sÄvÀl medarbetarna som för hela organisationen. Ledarskapet har diskuterats lÀnge och utgjort forskningstema för att fÄ fram de ledaregenskaper som Àr avgörande för verksamheters framgÄng. Ledarskapet Àr dock myntets ena sida dÀr den andra sidan utgörs av medarbetarskapet vilket ej har undersökts i samma utstrÀckning. Vilka förutsÀttningar mÄste finnas för att medarbetarna ska kÀnna sig delaktiga i verksamhetsprocessen? Vad Àr det som motiverar och engagerar medarbetarna i deras arbete? Vad innebÀr medarbetarskap? Vad krÀvs för att medarbetarskap ska utvecklas? Det Àr nÄgra frÄgor som vi sökt svar pÄ med hjÀlp av föreliggande undersökning.Utöver insamlade teorier kring medarbetarskapet har vi undersökt hur medarbetare pÄ ett Àldreboende upplevde sitt medarbetarskap utifrÄn synen pÄ ansvar, delaktighet, motivation, arbetstillfredsstÀllelse och relationer.
Nytta, nöje eller nödvÀndigt ont? : Nio nyblivna lÀrares upplevda betydelse av sina examensarbeten.
Skolan Àr förmodligen den mest granskade och diskuterade arbetsplatsen i vÀrlden. FÄ personer stÄr oberörda, de flesta har en personlig erfarenhet av skolvÀrlden och dÀrmed ocksÄ bestÀmda uppfattningar om vad skolan Àr och hur den egentligen borde vara. Alldeles för fÄ forskare som verkar inom skolfrÄgor har lÀrarerfarenhet. LÀrarutbildningen avslutas idag med att lÀrarstudenter skriver ett avslutande examensarbete. Detta examensarbete som skall ha en tydlig yrkesanknytning kan ses som ett första led mot vidare forskning.
Hur resonerar personalen pÄ ett gruppboende kring brukarnas fritidsaktiviteter?
Den hÀr uppsatsen kommer presentera hur personalen pÄ ett specifikt gruppboende resonerar kring brukarnas fritidsaktiviteter i relation till brukarnas behov och personalens egen roll. VÄr hypotes Àr att funktionshindrades sjÀlvstÀndighet och delaktighet i samhÀllet gynnas av fritidsaktiviteter. Vi menar ocksÄ att funktionshindrades lÀrande och bildning pÄverkas positivt av fritidsaktiviteter. Vi har gjort en fallstudie pÄ ett gruppboende för personer med psykiska och i vissa fall bÄde psykiska och fysiska funktionshinder. Vi har genomfört sju kvalitativa intervjuer med personer som har anknytning till gruppboendet.
Makt och pÄverkan : Om att vara förestÄndare i ett förÀldrakooperativ
Den hÀr studien bygger pÄ semistrukturerad intervjuer med förestÄndare inom förÀldrakooperativa daghem för att analysera vad styrformen har för pÄverkan pÄ ledarskapet och hur detta utövas. Bakgrunden till studien Àr en undran i varför förestÄndare uppfattar relationen till förÀldrar inom den förÀldrakooperativa barnomsorgen som problematisk. Det grundlÀggande antagandet utgÄr dÀrmed ifrÄn att sjÀlva organisationsformen med dess styrning utgör ett pedagogiskt problem dÀr frÄgor som roller, makt och social identitet blir aktuellt i utövandet av ledarskapet. Studien har visat att sÄvÀl förestÄndare som förÀldrar innehar multipla roller. Detta leder inledningsvis till problem för förestÄndaren som fÄr svÄrigheter med att lÀsa av olika sammanhang och vad som förvÀntas av dem.
Musik och blogg i spanskundervisningen - En aktionsstudie pÄ gymnasiet
I vÄrt examensarbete undersöker vi anvÀndningen av musik som didaktiskt medel i sprÄkundervisningen med hjÀlp av en blogg, samt hur musiken pÄverkar sprÄkinlÀrningen hos gymnasieelever. VÄrt syfte Àr att ta reda pÄ om musiken och bloggen som didaktiska medel kan göra sprÄkundervisningen mer motiverande och lustfylld för ungdomar och pÄ sÄ vis bidra till en fördjupad kunskap inom Àmnet. VÄra frÄgestÀllningar Àr:
? Hur kan musiken bidra till att motivera eleverna att vilja lÀra sig ett frÀmmande sprÄk?
? PÄ vilket sÀtt kan musiken bidra till elevernas sprÄkinlÀrning?
För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av olika teorier om andrasprÄksinlÀrning, samt av sociokulturella teorier. Vid val av metod har vi inspirerats av aktionsforskning.
Rytmik för SkÄdespelare - Vad kan en rytmikpedagog tillföra i en högre teaterutbildning?
SkÄdespelaryrket krÀver mycket av en mÀnniska bÄde intellektuellt, fÀrdighetsmÀssigt och fysiskt. Det förvÀntas ocksÄ ofta av en skÄdespelare att vara musikalisk. Musikalitet kan yttra sig pÄ olika sÀtt. I skÄdespelarsammanhang vill jag pÄstÄ att musikalitet kan finnas i allt frÄn texthantering till hur man rör sin kropp. Jag Àr rytmikpedagog, men har ocksÄ arbetat som skÄdespelare.
Pretationer, makt och intimitet : en kvalitativ studie om högpresterande elevers motivation och det stöd de fÄr i skolan
Denna uppsats behandlar a?mnet ho?gpresterande elevers motiv till ho?ga prestationer och resultat i skolan samt det sto?d som dessa elever fa?r. Den utga?r ifra?n ett elevperspektiv och syftet a?r da?rfo?r att underso?ka och bidra med kunskap om hur ho?gpresterande elever upplever sin skolsituation genom att fokusera pa? vad eleverna beskriver som motiverande till deras prestationer och resultat i skolan samt hur elever beskriver att de upplever det sto?d de fa?r i skolan.Tidigare forskning pa? omra?det har visat att elever har fo?rma?gan att prestera i skolan inte a?r en grupp som prioriteras, att ge dessa elever sto?d har i Sverige ansetts som odemokratiskt. I exempelvis USA har sto?det till dessa elever o?kat fo?r att USA som land ska kunna konkurrera internationellt i fra?ga om exempelvis forskning.
Ăr musik konst? - En undersökning av fem ljudskapande mĂ€nniskors syn pĂ„ sitt eget och andras skapande
Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka och synliggöra nÄgra olika sÀtt att se pÄ musik som konst (eller icke-konst). Som metod har jag valt att göra kvalitativa intervjuer med fem personer som, pÄ olika sÀtt och inom olika genrer, skapar musik eller ljudkonst. I intervjuerna har jag försökt ringa in de olika personernas syn pÄ konstbegreppet, pÄ musik i förhÄllande till detta begrepp samt pÄ deras eget skapande. Resultaten visar pÄ fem individuella synsÀtt och personliga definitioner av konst. Vilka intervjupersoner som delar varandras synsÀtt varierar mellan de olika frÄgeomrÄdena och nÄgra generaliserbara slutsatser gÄr inte att dra, vilket inte heller har varit mÄlet med undersökningen.
Det funktionella funktionsbegreppet - Ett projektarbete om funktionsbegreppet; dess historia, definitioner och didaktik
En het debatt bÄde i media sÄvÀl som i den offentliga sektorn har pÄ senare Är varit svenska elevers sjunkande matematikkunskaper. VÀrldsomfattande undersökningar frÄn PISA och TIMSS har legat till grund för en uttalad oro över vad som hÀnder med svenska elever och skolan i sig. Ett av de mest fundamentala begreppen inom matematiken Àr Funktionsbegreppet, vilket introduceras i skolan redan i sjunde klass. Samtidigt Àr det ocksÄ ett komplext begrepp med en omfattande historisk bakgrund. SÄledes kommer detta projektarbete dels Àgnas Ät en litteraturstudie av funktionsbegreppet, men ocksÄ Ät en matematikdidaktisk undersökning dÀr gymnasieelevers förstÄelse för och kring funktionsbegreppet studeras.Syftet med projektarbetet Àr delvis att skÀrpa vÄra egna Àmneskunskaper kring funktionsbegreppet och dÀrmed förebereda oss inför vÄr framtida roll som gymnasielÀrare i matematik.
Möjligheter och hinder ?En studie om förskollÀrares arbete med stora barngrupper
Karlsson, A., & Magnusson, T. (2013). Möjligheter och hinder ?En studie om förskollÀrares arbete med stora barngrupper. Examensarbete i pedagogik.
Vad sÀtter man i handen pÄ en nybörjare? - Om hur pianolÀrarens val av lÀromedel kan pÄverka elevernas lÀrande.
This study has been conducted in order to try to clarify how one as a piano teacher, by the choice of teaching material and method of teaching, can influence the process of learning. The study deals with novice teaching and more specifically first semester teaching. I have studied three books, their methods and how they take on the task of introducing music and piano playing to novice students. I studied three groups of novice piano students during the autumn of 2005. For twelve lessons each class worked with one of the following three books: "Vi spelar piano 1" by Carl-Bertil Agnestig, "Pianogehör 1" by Ă
sa Söderqvist- Spering and "Spela piano med ADAM".