
Sökresultat:
770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 30 av 52
VÀgledning i SO-undervisningen : Epistemologiska riktningsgivare för Àmnesspecifik sprÄkutveckling
Denna studie behandlar hur lÀraren vÀgleder elever i skolans samhÀllsorienterande undervisning (SO- undervisning) samt hur tvÄ lÀrare arbetar med Àmnesspecifika ord och begrepp i historieÀmnet. TvÄ lÀrare och klasser i Ärskurs fyra och fem har observerats med videokamera. Analysen av lÀrarnas vÀgledning har gjorts i jÀmförelse med de fem epistemologiska riktningsgivare, bekrÀftande, instruerande, genererande, om-orienterande och om-konstruerande, som tidigare identifierats i forskning om den naturorienterande undervisningen (NO-undervisningen).       Analysen av lÀrarnas arbete med Àmnesspecifika ord och begrepp har utgÄtt frÄn en praktisk epistemologisk analys vilket innebÀr att vi analyserat meningsskapande med hjÀlp av begreppen stÄ fast, möte, relation och gap samt att vi utforskat lÀrarens vÀgledning av eleverna med hjÀlp av begreppen privilegiering och stöttning.       Vi har kunnat se att samtliga fem epistemologiska riktningsgivare som identifierats i forskning av NO-undervisningen ocksÄ kan appliceras inom SO-undervisningen, samt att lÀrarens val och arbete med dessa epistemologiska riktningsgivare ocksÄ gör dennes privilegiering synlig.
LÀrares uppfattning om lÀrande i det nya samhÀllet : En studie i hur svensklÀrare anvÀnder IKT i undervisningen
Föreliggande studie har som syfte att undersöka gymnasiesvensklÀrares uppfattning om hur informations- och kommunikationsteknik (IKT) anvÀnds inom svenskÀmnet, samt skapa en bild av vilken roll IKT spelar i svenskundervisningen. Studien utreder Àven vilka faktorer som gymnasiesvensklÀrarna anser pÄverkar anvÀndandet av IKT i skolan.Data samlades in genom kvalitativa samtalsintervjuer med fyra gymnasiesvensklÀrare, verksamma pÄ tvÄ olika gymnasieskolor i Uppsala. Datan har sedan analyserats med teoretisk utgÄngspunkt i ett sociokulturellt perspektiv genom ett aktivitetssystem dÀr lÀrarens professionella kunskap, sett bÄde till interna och externa aktiviteter tilldelats en stor betydelse.De slutsatser som kunnat dras genom studien Àr att IKT Àr ett fenomen vars roll inom svenskÀmnet Àr mycket mÄngfacetterad, dÄ varje svensklÀrare tycks ha en mer eller mindre unik uppfattning om hur, var och i vilken omfattning det ska anvÀndas. Studiens intervjupersoner ser dock IKT som ett av flera didaktiska hjÀlpmedel, dÀr PowerPoint Àr det IKT-verktyg som tycks anvÀndas i störst omfattning. Vidare konstateras i studien att IKT mÄnga gÄnger i klassrummet spelar en viktigare roll för eleverna Àn för lÀrarna, men att IKT utanför klassrummet mÄnga gÄnger Àr en central faktor för lÀrarens arbete.
En didaktisk studie i bokföringens Àdla konst
Syftet med denna studie Ă€r att utifrĂ„n ett sociokulturellt perspektiv belysa bokföringens didaktiska frĂ„gor hur, vad och varför ur ett elevperspektiv. Studien genomfördes med totalt 49 elever fördelade pĂ„ tvĂ„ olika klasser i tvĂ„ olika skolor, Stockholm och Ăstersund. Eleverna svarade pĂ„ en enkĂ€tstudie bestĂ„ende av 41 frĂ„gor, varav 33 stycken var av formen ?hĂ„ller absolut ej med?.hĂ„ller absolut med? med 6 nivĂ„steg. Resultatet visade sig inte stĂ€mma överens med den förutfattade meningen vi hade om att en elev frĂ„n en företagarfamilj skulle ha ett naturligt försprĂ„ng i sin kunskap och djupare förstĂ„else och motivation gĂ€llande momentet bokföring.
Att synliggöra genus utifrÄn organiserade samlingar : En studie ur barns och pedagogers perspektiv
JÀmstÀlldhet har en stor betydelse i förskolans verksamhet. Pedagogerna i förskolan skall bemöta alla barn pÄ lika villkor oavsett barnens kön. Vi Àr intresserade av hur könsroller framkommer utifrÄn de organiserade samlingarna som förekommer i verksamheten. Detta för att fÄ en förstÄelse om barnens samt pedagogernas Äsikter utifrÄn begreppen pojkaktigt och flickaktigt. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ undersökning dÀr bÄde observationer och intervjuer har anvÀnds som en datainsamlingsmetod.
Kompositörers och koreografers idévÀrld - aspekter pÄ konstnÀrliga processer
Composers? and choreographers? world of ideas. Aspects of the art process. This inquiry is about the artistic process when composing contemporary music and choreographing modern dance. I have studied three composers? and three choreographers? thoughts about the artistic process and the work that leads to a piece of music or a dance.
Modern aktionsforskning: kontextualiserad forskning syftande till enbart kunskapsproduktion?
Aktionsforskning Àr samlingsnamnet för en palett forskningsansatser dÀr det som förenar Àr kombinationen av en forskningsstrategi och en förÀndringsstrategi samt tvÄ involverade parter, nÀmligen forskare och praktiker. Denna studie Àr en översikt över aktionsforskning som tar sin utgÄngspunkt i nutid. Studiens syfte Àr att undersöka och problematisera den moderna aktionsforskningens praktik och teori. I studien görs ett försök att besvara tre frÄgor; 1. Vad Àr aktionsforskning och vilka inriktningar finns det inom aktionsforskning? 2.
Hur anvÀnds verktyget IT i förskolan? : En etnografisk undersökning om IT som ett verktyg i lÀrandesituationer i förskolans verksamhet
Den hÀr rapporten bygger pÄ en vetenskaplig undersökning som genomfördes under hösten 2013. Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur IT kan anvÀnds i förskolans verksamhet idag. Observationer, inspirerade av den etnografiska forskningsansatsen, genomfördes pÄ tvÄ förskolor i Mellansverige och materialet analyserades sedan utifrÄn tre aspekter, nÀmligen vilket lÀrande som synliggjordes, hur IT anvÀndes i verksamheten av barnen och pedagogerna samt om dessa anvÀndningsomrÄden kunde kopplas till lÀroplanens riktlinjer för hur IT ska integreras i verksamheten.Resultatet visade en bredd i hur IT lyfts fram i tvÄ olika förskoleverksamheter, med olika specialiseringar. Den ena förskola har en uttalad IT-profil. LÀroplanens beskrivningar och strÀvansmÄl följdes, men pÄ olika sÀtt.
Medarbetarsamtal ur ett individuellt och organisatoriskt perspektiv: en intervjustudie pÄ Lunds kommun
Bakgrund: Medarbetarsamtal har sina rötter frĂ„n 1800-talet och anvĂ€nds idag ute i organisationerna som ett redskap för att pĂ„verka bĂ„de medarbetarnas och organisationens utveckling. DĂ„ jag sjĂ€lv aldrig har haft ett medarbetarsamtal finner jag det intressant att undersöka detta nĂ€rmare.Syfte: Ăr att belysa förestĂ€llningar kring medarbetarsamtal ur sĂ„ vĂ€l ett individuellt som ett organisatoriskt perspektiv samt om dessa förestĂ€llningar kan bidra till medarbetarnas utveckling.Metod: För att uppnĂ„ syftet har nio kvalitativa intervjuer genomförts med tvĂ„ chefer och sju medarbetare pĂ„ Lunds kommun. Vid intervjuerna har jag anvĂ€nt mig av intervjuguider, en vid intervjuerna med cheferna och en nĂ€r medarbetarna intervjuades. Urvalet till respondenterna har gjorts med hjĂ€lp av tvĂ„ kontaktpersoner pĂ„ kommunen.Resultat: Jag har fĂ„tt en god inblick kring medarbetarnas och chefernas förestĂ€llningar om medarbetarsamtal. Jag har funnit ett par likheter och skillnader.
Filmen som undervisningsverktyg : Metoder, syften och mÄl med filmundervisning i gymnasieskolan
Det hÀr examensarbetet har syftat till att svara pÄ hur filmen anvÀnds som undervisningsverktyg och hur lÀrare ser pÄ filmen som en del av deras undervisning och arbetsmetoder. Fokus lÄg pÄ gymnasieskolan och framför allt Àmnena Svenska och Engelska. Fem lÀrare intervjuades utifrÄn tre olika teman (synen pÄ filmen som undervisningsverktyg, arbetsmetoder samt pedagogiska mÄl) och de resultat som framgick stÀlldes sedan mot tidigare forskning för att se skillnader, likheter och gemensamma nÀmnare. Intervjusvaren och tidigare studier visade sig vara i stort sett enhetliga, med liknande svar och tankar kring filmmediet i gymnasieskolans vÀrld. Det framgick framför allt att filmen som medium ses som underlÀgset litteraturen och att anvÀnda film i undervisningssituationer anses vara ett ganska ?ofint? arbetssÀtt.
SvÄrigheter med derivata
MÄlet med föreliggande arbete var att undersöka följande tvÄ frÄgor:1. Vilka svÄrigheter har elever ofta med derivata?2. Vilka teorier Àr centrala för den matematikdidaktiska forskningen om dessa svÄrigheter?Metoden som anvÀnts kallas "meta-syntes" och Àr en typ av forskningsöversikt som förutom att sammanstÀlla resultat Àven transformerar, analyserar och renodlar dem.
Marknadens Didaktik - Hur den didaktiska strategin livslÄngt lÀrande legitimeras gentemot det formella utbildningsomrÄdet i den globala kontexten
Den hÀr magisteruppsatsen söker att besvara forskningsfrÄgan kring hur den
didaktiska strategin livslÄngt lÀrande legitimerats som didaktisk strategi i
den globala kontexten. Detta sker genom en hermeneutisk lÀsning och analys av
centrala texter inom forskningsomrÄdet och genom att tolka resultatet genom
Berger och Luckmanns? socialkonstruktionistiska teori för legitimering.
Resultatet tycks peka pÄ att centrala aktörers definition, tolkning och
anvÀndning av begreppet globalisering samt anvÀndandet av ett sprÄk prÀglat av
en underliggande politisk ideologi formar vad som liknas vid ett symboliskt
universa. Detta har i sin tur skapat förutsÀttningarna för en introduktion och
legitimering av den explicita teorin livslÄngt lÀrande som en typ av didaktisk
strategi.
Sjunkande lÀsresultat - har eleverna blivit sÀmre lÀsare?
LÀstester genomförda av IEA, PIRLS och PISA, bÄde inom Europa och i vÀrlden, har visat att eleverna i Sverige genom Ären har uppnÄtt allt sÀmre resultat pÄ lÀstester. Att kunna lÀsa Àr nÄgot som Àr nödvÀndigt för att kunna fungera i vÄrt samhÀlle, bÄde i skolan, senare i yrkeslivet och i privatlivet.Examensarbetets övergripande syfte Àr att undersöka vilka faktorer i skolan som kan ha del i den sjunkande lÀs- och skrivförmÄgan hos eleverna. Examensarbetet förtydligar begreppet literacy nÀrmare och redogör för de faktorer som vi, genom en avgrÀnsad sökning, funnit kan ha pÄverkan pÄ elevernas studieresultat. DÄ lÀroplanen Àr det dokument som skolan ska förhÄlla sig till, finns det i examensarbetet en jÀmförelse om vad som skrivs om undervisning och Àmnet svenska mellan Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11.Metoden som anvÀnds i denna uppsats Àr kvalitativ intervju. I studien deltog tre lÀrare som arbetat i ca 15 Är inom lÀs- och skrivundervisning.
"StÀndig förbÀttring" och industriarbetares utveckling av sitt yrkeskunnande : En fallstudie
Arbete med StÀndig förbÀttring har blivit en allt vanligare arbetsmetod inom dagens verkstadsindustrier. Arbete med StÀndig förbÀttring handlar idag inte enbart om att förbÀttra produkter och arbetsprocesser utan Àr Àven ett sÀtt att ta vara pÄ och utveckla medarbetarnas kunskaper i arbetet.I denna uppsats har jag valt att studera arbete med StÀndig förbÀttring utifrÄn medarbetarens perspektiv och vad denna arbetsform har inneburit för industriarbetares utveckling av sitt yrkeskunnande i ett företag. Studien har formen av en fallstudie med halvstrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod.Studiens resultat visar att förbÀttringsarbetet bidragit till individens utveckling av sitt yrkeskunnande genom möjligheter att kombinera teori och praktik i arbetet samt genom en ökad kunskap om vikten av samarbete i arbetet.FörbÀttringsarbetet har Àven bidragit till en större förstÄelse för arbetsprocessen samt en större noggrannhet och ansvarskÀnsla i arbetet. Hög produktionstakt och svÄrigheter med att identifiera problem i arbetet har dock visat sig försvÄra intervjupersonernas utveckling av sitt yrkeskunnande.FörbÀttringsarbetets lÄga prioritet vid hög produktionstakt, samt begrÀnsade möjligheter till delaktighet dÄ det gÀller mÄlformulering och riktlinjer för företagets verksamhet, pÄverkar sÄledes individens motivation och engagemang i arbetet..
?Att f?rbjuda helt k?nns inte som en v?g att g?, om man ska l?ra sig n?got? Digitala medier i fritidshem - l?rares styrning och elevers inflytande.
Studiens syfte har varit att unders?ka och tolka hur l?rare i fritidshem behandlar digitala medier i sin verksamhet. Vad har eleverna tillg?ng till, p? vilka s?tt f?r de anv?ndas och n?r? Intresset f?r ?mnet uppstod genom den politiska debatt som r?der med det tidstypiska uttrycket ?fr?n sk?rm till p?rm? som myntades i en presstr?ff med bland andra skolminister Lotta Edholm (L). Regeringen presenterade ?ven i september 2024 Folkh?lsomyndighetens rekommendationer f?r barn och ungas sk?rmanv?ndning p? sin fritid (Folkh?lsomyndigheten, 2024).
Bilder av islam och dess utövare : En analys av lÀrobokstexter i Àmnet religion för grundskolans mellanÄr
Studien syftade till att granska och analysera presentationen av islam och dess utövare i lÀromedelstexter ingÄende i svenska lÀroböcker avsedda för Ärskurserna 4-6 inom Àmnet religion, frÄn och med 1980 till och med 2015. Genomförandet inspirerades av kritisk diskursanalys och genomfördes med begreppen orientalism, islamofobi, diskurs och dikotomi som teoretiska utgÄngspunkter. Analysen visade tendenser till ?andrafiering? av islam och muslimer i samtliga analyserade lÀrobokstexter, bland annat genom att ?vi? (svenskar) konstrasteras mot ?dem? (muslimer). Det förekom Àven ett flertal delar i de analyserade texterna dÀr dikotomier kopplade till bilden av islam utmanades.