Marknadens Didaktik - Hur den didaktiska strategin livslångt lärande legitimeras gentemot det formella utbildningsområdet i den globala kontexten
HumanioraThe humanities - pedagogyLivslångt lärandeLegitimeringGlobaliseringKunskapsekonomiHumankapitalHermeneutikSocialkonstruktionismSymboliskt universaExplicit teoriMytIdeologiHegemoniPedagogik.
Den här magisteruppsatsen söker att besvara forskningsfrågan kring hur den
didaktiska strategin livslångt lärande legitimerats som didaktisk strategi i
den globala kontexten. Detta sker genom en hermeneutisk läsning och analys av
centrala texter inom forskningsområdet och genom att tolka resultatet genom
Berger och Luckmanns? socialkonstruktionistiska teori för legitimering.
Resultatet tycks peka på att centrala aktörers definition, tolkning och
användning av begreppet globalisering samt användandet av ett språk präglat av
en underliggande politisk ideologi formar vad som liknas vid ett symboliskt
universa. Detta har i sin tur skapat förutsättningarna för en introduktion och
legitimering av den explicita teorin livslångt lärande som en typ av didaktisk
strategi. En legitimeringsprocess som resultatet tycks visa också inneburit en
maktförskjutning där marknaden fått allt större inflytande över det formella
utbildningsområdet vilket ställer frågor kring dess legitimitet och roll i ett
globaliserat kontext. Syftet med uppsatsen är att bidra till den pedagogiska
forskningen genom att belysa de problem som en alltför oreflekterad, okritisk
och ensidig användning, anpassning och implementering av den didaktiska
strategin livslångt lärande riskerar bidra till.