
Sökresultat:
1457 Uppsatser om Dialog - Sida 26 av 98
Tjänsteorganisationers motiverande och värdeskapande förmåga, utifrån värdebokslutets idéer.
Uppsatsens syfte är att analysera hur värdebokslut kan leda till att motivera
medarbetare för att öka värdeskapande i tjänsteorganisationer i avsikt att
säkerställa framtida överlevnad samt att undersöka vad det kan resultera i.
Syftet består vidare av att jämföra tjänsteorganisationer och därefter redogöra
för i vilken betydelse det har för värdeskapandet i vilken grad arbetet enligt
värdebokslutets idéer sker.
Vi har använt oss av den kvalitativa metoden för att genomföra undersökningen.
Studien är genomförd med hjälp av intervjuer samt relevant litteratur inom
området.
Vår studie visar att i värdebokslutsorganisationer är organisationens
värderingar, medarbetarnas möjlighet till utveckling samt Dialog och
kommunikation viktiga för att skapa motivation och vara värdeskapande. Graden
av arbetet enligt värdebokslutets idéer har visat sig ha betydelse för
värdeskapandet i organisationen..
ATT SKAPA EN AMBASSADO?R : EN UPPSATS OM VARUMA?RKESBYGGANDE INIFRA?N
Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur den interna kommunikationen kan anva?ndas fo?r att sta?rka den externa kommunikationen, det vill sa?ga sta?rka varuma?rket och fo?renkla varuma?rkesbyggandet. Genom att de ansta?llda verkar som ambassado?rer fo?r varuma?rket kan ett fo?retag sta?rka sin position ba?de externt och internt.Vi har genomfo?rt en fallstudie fo?r att kunna fa? fram en bild av intern kommunikation och dess fo?rutsa?ttningar fo?r att skapa ambassado?rskap. Det fo?retag pa? vilken vi baserat va?rt arbete pa? a?r S:t Eriks AB och dess kontor och fabrik i Uppsala.
Otillåtna ändringar av byggnadsminnen. Hur byggnadsminnesförändringar utförda utan tillstånd hanteras av länsstyrelserna
Unauthorized changes in listed buildings and environments occur all around Sweden. The main purpose of this thesis is to examine how these forms of transgressions have been and are being handled in some Swedish county administrations. What do legislation within conservation of heritage expresses when transgressions occur? How do county administrations interpret and apply legislation to actual situations? What methods do county administrations make use of to prevent unauthorized changes?16 out of Sweden´s 21 county administrations have been studied and used as an empirical basis. This basis has led to a general conclusion of the county administrations experiences and working processes when handling unauthorized changes in listed buildings.
Framgångsfaktorer i chefers ledarskap som skapar delaktiga medarbetare
Delaktighet och inflytande i arbetslivet är en central bestämningsfaktor för anställdas hälsa. För att medarbetare ska kunna bli delaktiga och påverka på arbetsplatsen identifierades chefers ledarskap som en nyckelfaktor för att det ska bli möjligt. Genom att chefer delegerade uppgifter och beslut till medarbetarna samt förde en ständig Dialog, främjades medarbetarnas delaktighet. Syftet med studien var att undersöka chefernas uppfattning om sitt ledarskap som gjort att de uppnått hög delaktighet bland sina medarbetare. Som metod användes en empirisk design med kvalitativ ansats och telefonintervjuer som datainsamlingsmetod.
Viktiga aspekter av internkommunikationen vid organisationsförändringar
Organisationer måste anpassa sig till omvärldsförändringar för att överleva. Tidigare analyser av förändringsarbeten har visat att brister i internkommunikationen är den främsta orsaken till att organisationsförändringar misslyckats. Föreliggande studie hade ett medarbetarperspektiv som utgångspunkt där syftet var att öka förståelsen för vilka aspekter av internkommunikationen som är av betydelse vid organisationsförändringar. Tretton intervjuer genomfördes och analyserades sedan med induktiv tematisk analysmetod. Resultatet visade på vikten att kommunicera fortlöpande med medarbetarna.
Lugnet +
Detta projekt innefattar en förskola med en tvist. Tanken är att byggnaden ska ge mervärde till staden & dess invånare, inte bara som en privat verksamhet som står för sig. Genom att korsa en privat med en offentlig användning d.v.s. en förskola med + aktiviteter, så som café, ateljé & bibliotek, har denna byggnad tagit form. Till & börja med tar en förskola plats utanför hemmet & innefattar både barnomsorg & utbildning. En sådan verksamhet ska hushållas i en trygg & kreativ miljö där lek & behov får ta sin plats; många dagis är som öar, avskurna från allmänheten av en grind & gård, med en tegel- eller träkåk i mitten: i & med de stora barnkullarna på senare tid hushålls verksamheten i temporära baracker eller bottenvåningar i innerstan. Intentionen i detta projekt har varit att undersöka vad en trygg & spännande miljö kan vara för barn att vistas i.
Planeringstid på gott och ont : En vetenskaplig essä om disponering av reflektion och planering på förskolan
I vår vetenskapliga essä har vi valt att skriva om planeringstiden på förskolan. Anledningen till att vi har undersökt skillnaderna kring disponerandet av planeringstiden är den att vi sett sådana skillnader trots att vi arbetar i samma kommun. Att skriva i par har gett oss möjlighet att på ett mer objektivt sätt belysa våra frågeställningar genom både Dialog och reflektion. Med våra enskilda berättelser som utgångspunkt har vi reflekterat över begrepp och teorier som berör hur planeringstiden används i praktiken.Vi har reflekterat över hur vi som blivande förskollärare ska räcka till för barngruppen samt kunna leva upp till läroplanens strävansmål, med den pedagogiska dokumentationen och reflektionen som det innebär.Begrepp som vi fördjupar oss i är praktiskt kunskap, systemteori, kommunikation och samarbete i arbetslagen. .
Vardagsbaserad matematikundervisning: förändras intresset för
ämnet?
Detta examensarbete utfördes i en niondeklass i Kalix kommun. Syftet var att undersöka elevernas syn på matematik samt att undersöka om intresset för ämnet förändrades genom användning av vardagsbaserad undervisning. De vardagsbaserade uppgifterna presenterades med läraren i centrum, samtidigt som en öppen Dialog var tänkt att föras med eleverna. Elevernas matematikbok blev ett komplement till undervisningen då vi konstruerade egna uppgifter, men det var ändå boken som styrde innehållet i uppgifterna. För att mäta elevernas ändrade intresse för ämnet matematik användes enkäter och intervjuer.
Tal- och skriftspråk som verktyg i lärandet : En undersökning om hur några lärare och elever i årskurs 2 ser på tal- och srkiftspråk som verktyg i lärandet
Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och elever i årskurs 2 ser på tal- och skriftspråk som verktyg i lärandet. Jag har genomfört åtta elevintervjuer och två lärarintervjuer samt observationer under en skoldag i respektive klass. Undersökningen visar att lärarna ser på tal- och skriftspråket som ett viktigt verktyg i lärandet. De är medvetna om hur viktiga de språkliga kompetenserna är och arbetar aktivt med att utveckla elevernas språkliga förmågor. Elevernas syn på tal- och skriftspråkets betydelse i lärandet stämmer dock inte helt överens med lärarnas.
Analys av en lärares sätt att kommunicera och föra en dialog på : Beroende på vilken klass som undervisades
The main problem that is seen in schools is that teachers sometimes don not reflect on what kind of pupils they have in the class and therefore do not adapt their way of communicate, which can lead to confusion and misunderstandings from the pupils side.In this essay I have study a teacher?s way to communicate with her pupils depending of what kind of class she has. The main question is How the Dialogue between teacher and pupils looks like, and after that there are two more questions that are answered.The method in this essay is of a qualitative form where the observation is the main method to gather the empiric parts. The analysis is also of a qualitative form.The theoretical frame is taken from different scholars but the main focus lies in the subject of communication and Dialogue and how these subjects are depending on the relationships between people. But there are also a theory from Bahktin were he points out how to succeed with a Dialogue in a classroom.The conclusion in this essay is that communication and Dialogue in the classrooms are important regardless what kind of pupils you as a teacher have.
Tematiskt arbetssätt i förskolan
Denna studie handlar om tematiskt arbetssätt i förskolan. Syftet med studien är att ta reda på hur pedagogerna på förskolan beskriver, uppfattar och resonerar kring det tematiska arbetssättet. Genom litteratur om arbetssättet och om lärande har vi kunnat skaffa oss en kunskap om det tematiska arbetssättet. Vi har även utgått ifrån förskolans styrdokument, Lpfö 98 som ger pedagogerna riktlinjer och barnen mål som bör uppnås. För att få svar på våra frågor om hur pedagogerna i förskolan resonerar om tematiskt arbetssätt, vilka roller pedagogen och barnet har, samt om det finns möjligheter och hinder med det tematiska arbetssättet har vi gjort kvalitativa intervjuer.
Bildsamtal som lärande : -Samtalar lärarna med eleverna om elevernas bilder i skolan
Syftet med den här uppsatsen har varit att studera huruvida bildlärarna i dag samtalar med eleven om elevens bilder i skolan. Om lärarna ens gör det?! Och hur det går till i så fall. Undersökningen har varit kvalitativ, sex bildlärare vid sex olika skolor har deltagit. Informationen har samlats in via intervjuer och observationer.
Elevers koncentrationsförmåga i skolan
I litteraturgenomgången har vi skrivit om vad koncentration/okoncentration är, vad som påverkar koncentrationen och vår huvudfråga som lyder hur lärare ska bemöta elever och göra klassrumsmiljön mer trivsam för de elever som har sekundära koncentrationssvårigheter.
Genom intervjuer med lärare och elever på tre olika skolor i Malmö ville vi skaffa oss mer kunskap om hur vi kan arbeta med okoncentrerade elever. Vilka metoder finns det? Vi känner att det inte har utvecklats mycket inom området sekundära koncentrationssvårigheter, men tycker ändå att det material vi har funnit och använt oss av, är tillfredsställande. Vårt examensarbete byggde vi på litteraturstudier, intervjuer och vetenskapliga artiklar.
Våra resultat visar att det flesta lärare var överens om att det är uppväxten, de sociala förhållandena och skolmiljön som ger okoncentration.
Samers fysiska och psykiska hälsotillstånd : en litteraturöversikt
Bakgrund:Psykisk ohälsa är ett ökande folkhälsoproblem. Genom att stärka patienters självkänsla läggs en grund för möte och behandling. Syfte: var att ur patientperspektiv belysa hälso- och sjukvårdens bemötande av patienter med psykisk ohälsa. Metod: Artiklar söktes i PubMed och PsycInfo. En textnära kvalitativ innehållsanalys gjordes.
Interkulturell kommunikation. Hur lärarna upplever utvecklingssamtal med föräldrar med utländsk bakgrund
Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur lärarna i grundskolan 6-9 upplever utvecklingssamtal med föräldrar med utländsk bakgrund. Hur går det att genomföra samtalet? Vilka hinder och möjligheter finns? Hur överbryggar man hindren? Teori: Empirismen är teori som ligger bakom denna studie. Det var en explorativ undersökning, med kvalitativ inriktningen.Metod: Sju lärare deltog i den kvalitativa studien. Undersökningsinstrumentet var semi-strukturerade intervjuer som spelades in på band och transkriberades.