Sök:

Vardagsbaserad matematikundervisning

förändras intresset för
ämnet?


Detta examensarbete utfördes i en niondeklass i Kalix kommun. Syftet var att undersöka elevernas syn på matematik samt att undersöka om intresset för ämnet förändrades genom användning av vardagsbaserad undervisning. De vardagsbaserade uppgifterna presenterades med läraren i centrum, samtidigt som en öppen dialog var tänkt att föras med eleverna. Elevernas matematikbok blev ett komplement till undervisningen då vi konstruerade egna uppgifter, men det var ändå boken som styrde innehållet i uppgifterna. För att mäta elevernas ändrade intresse för ämnet matematik användes enkäter och intervjuer. Resultatet av vår undersökning blev inte vad vi hade förväntat oss eftersom eleverna inte var studiemotiverade. Det visade ändå att matematiken blev mer lättförståelig och lektionerna intressantare då den var knuten till vardagen och presenterades på ett annorlunda sätt. Resultatet visade även att en tävling engagerar elever.

Författare

Sven-Åke Andersson Tord Niemi

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..