Sök:

Sökresultat:

26854 Uppsatser om Det osynliga barnet och andra berättelser - Sida 62 av 1791

Det synliga och det osynliga : en studie av fritidsledarens yrkesroll

Recreation leaders on youth recreation centres is a professional category, mostly mentioned in the public conversation when it comes to taxes and youth problems. But what do they really do, what outlook do they have to their task, and finally, how are their daily lives like at work? The stories of twelve people represent the basis of this essay which itself consists of two separate studies. Six professional recreation leaders speak about their view of their own work, based on background, mission, education, ethics and position. The recreation leadersÂŽstories reflect a worksituation with meetings of great significance andimportant standpoints.

Den pedagogiska inomhusmiljöns betydelse för barn pÄ förskolan

I tidigare forskning har det framkommit att reglering av miljö och material fÄr konsekvenser för barnen. Konsekvenserna kan vara att kreativitet och lek fÄr stÄ tillbaka för normer och regler rörande miljön och hur den Àr planerad. Barnsynen och tidigare erfarenheter som förskollÀrare har, pÄverkar den pedagogiska inomhusmiljöns utformning. Materialet som finns tillgÀngligt Àr det material som barnen förvÀntas kunna hantera. Barnets  dentitetsskapande pÄverkas Àven av den miljö som barnet vistas i pÄ förskolan.

En förskola för alla barn?

Det övergripande syftet med studien Àr att undersöka om förskolepedagoger Àr förberedda för att tillgodose alla barns behov, samt Àr verksamheten och förskolans miljö anpassad för att möta alla barn? FrÄgestÀllningarna lyder: Hur ser förskolepedagoger pÄ sin utbildning och kompetens, i förhÄllande till arbetet med barn med en fysisk funktionsnedsÀttning i förskolan? Hur upplever förskolepedagoger att deras förskola Àr anpassad till barn med en fysisk funktionsnedsÀttning? Hur ser förskolepedagoger pÄ samspelet mellan ett barn med en fysisk funktionsnedsÀttning och andra barn i barngruppen pÄ förskolan? Den hÀr studien ?En förskola för alla barn?? tar sin utgÄngspunkt i en teori om normalisering. En teori som i stort handlar om att alla mÀnniskor ska kunna fungera normalt i samhÀllet oavsett funktionsnedsÀttning, sjukdomar eller andra hinder. Det leder till en undersökning om huruvida nÄgra förskolor kan ta emot alla barn eller inte. ?Alla barn? innefattar Àven barn med en fysisk funktionsnedsÀttning sÄ som syn- och hörselskador samt rörelsehinder.

Att vara förÀlder till ett barn med schizofreni : En litteraturstudie

Bakgrund: Det finns cirka 30 000- 40 000 personer i Sverige som har sjukdomen schizofreni. Sjukdomen debuterar ofta i unga Är med symtom som vanförestÀllningar, hallucinationer, osammanhÀngande tal och rörelser samt viljelöshet. Den pÄverkar hela familjen dÄ barnet genomgÄr en stor förÀndring. Den brist pÄ förstÄelse frÄn omgivningen som förekommer bidrar till stor besvikelse och oro hos förÀldrarna. Syfte: Syftet med studien var att beskriva upplevelsen av att vara förÀlder till ett barn med schizofreni.

"Är vi fattiga mamma?" : - En kvalitativ studie om att vara förĂ€lder till den materiella generationen.

Syftet med studien Àr att fÄ en förstÄelse för barns sociala attityder och hur deras materiella medvetenhet ser ut genom intervjuer med förÀldrar. Vi ville Àven synliggöra hur förÀldrarna sjÀlva ser pÄ barns materiella medvetenhet och deras fascination över konsumtion. Vi har anvÀnt oss av sociologerna Cooley och Goffmans teoretiska begrepp. Studien bygger pÄ en kvalitativ forskningsansats med bekvÀmlighetsurval. För att analysera vÄrt insamlade datamaterial har vi anvÀnt en hermeneutisk tradition.Resultatet tyder pÄ att barn vill ha samma materiella ting som alla andra, bÄde i pryl- och klÀdvÀg.

Barnets inflytande och demokratiska rÀttigheter i förskolan : en intervjustudie gjord pÄ tvÄ olika förskolor utifrÄn nÄgra av förskollÀrarnas och barnens upplevelser gÀllande demokrati och barnets inflytande i verksamheten

LÀroplan för förskolan Lpfö 98 (2010) sÀger att förskolan ska ge barnet förkunskap och förstÄelse för vad demokrati innebÀr. FörskollÀrarens roll Àr dÀrför vÀrdefull och förskollÀraren bÀr ett stort ansvar för att frÀmja barnets egna Äsikter, att pÄverka sin situation, fÀrdighet att ta eget ansvar samt förmÄgan att samarbeta (Skolverket, 2010). Dagens pedagogik har sina likheter med nÄgra av historiens stora teoretiker, sÄ som Montessori, Vygotskij och Piaget. Trots tidens gÄng lever vissa delar av deras pedagogik kvar i dagens förskola. Redan 1946 sÄgs barnet som kompetent och mottagligt (Montessori, 1946).

FörÀldrars upplevelser av att ha ett barn som kommer att dö i cancer

I Sverige fÄr Ärligen cirka 300 barn diagnosen cancer och idag dör ett av fyra barn. Den palliativa vÄrden för barn handlar om att vÄrda barnets kropp, sjÀl och ande samt att ge ett stöd till hela familjen. Sjuksköterskan Àr ett stöd nÀr familjer hamnar i en krissituation och det Àr betydelsefullt att ha en förstÄelse för vilken omvÄrdnad förÀldrarna Àr i behov av. Syftet med studien var dÀrför att beskriva förÀldrars upplevelser av att ha ett barn som kommer att dö i cancer.Studien genomfördes som en kvalitativ innehÄllsanalys av sjÀlvbiografier. Litteraturen valdes genom att söka i databasen LIBRIS och anvÀnda ordet barncancer.

Att synliggöra de osynliga anhöriga : om anhöriga till psykiskt sjuka

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Övervikt hos barn - Utformning av handlingsplan för skolsköterskor

Förr i tiden var övervikt ett tecken pĂ„ att en mĂ€nniska var vĂ€lmĂ„ende. Nu ser man det hela som en hĂ€lsorisk. Den största orsaken till att barn blir alltmer feta Ă€r deras stillasittande vardag och att de Ă€ter mer energi Ă€n vad de hinner göra av med. Även om övervikt och fetma hos barn ökar, finns det en hel del som bĂ„de förĂ€ldrar och skolsköterskor kan göra för att hjĂ€lpa dem. Skolsköterskorna som trĂ€ffar barnen kontinuerligt har goda möjligheter att pĂ„verka.

NÀtverksplacering : En studie av socialsekreterares instÀllning till, och arbete kring, nÀtverksplacering av barn i VÀrmlands lÀn

För de barn som behöver vÄrdas utanför det egna hemmet Àr placering i familjehem den vanligaste insatsen. Familjehemsplacering Àr en insats som pÄverkar, förutom det berörda barnet, barnets omgivande nÀtverk. NÀr ett beslut Àr fattat att ett barn skall placeras utanför det egna hemmet, skall socialsekreterare undersöka barnets befintliga nÀtverk och övervÀga om barnet kan familjehemsplaceras hos en anhörig eller annan nÀrstÄende, enligt 6 kap. 5§ SoL. Syftet med denna studie var att med utgÄngspunkt i 6 kap.

DÀrför dricker du caffelatte - en fallstudie om caffelattens popularitetsförlopp

Intresset för denna uppsats uppkom i och med samhÀllsprogrammet Faktum pÄ SVT2. I ett avsnitt avslöjades att flera trender sÄsom exempelvis caffelattetrenden uppstÄtt ur kommersiella syften, med bland annat Arla som bakomliggande initiativtagare. Detta osynliga sÀtt att anvÀnda trender för att pÄverka konsumenten gjorde oss vÀldigt fascinerade.Vi bestÀmde oss för att göra en fallstudie och titta pÄ hur mjölk- och kaffeförloppet utspelat sig alltsedan det startade i början av 1980-talet. VÄrt syfte Àr att identifiera kritiska hÀndelser som intrÀffar nÀr en produkt blir populÀr samt identifiera kritiska faktorer som spelar in under en produkts popularitetsförlopp. De teorier som anvÀnds för att besvara vÄrt syfte handlar om tÀndande gnistor, nÀtverkskommunikation, produktlivscykeln, opinionsledare och övertalning.Vi utförde fyra personliga intervjuer med personer som vid olika tidpunkter varit delaktiga i det popularitetsförloppet.

?Jag hann ju inte sÀga nÄgonting!? En observationsstudie av barns möjlighet till inflytande i förskolans samling.

Förskolans lÀroplan (Lpfö 98) sÀger att barnet i förskolan ska fÄ en grundlÀggande förstÄelse för demokratins innebörd. Den pedagogiska verksamhetens utformning ska möjliggöra att barnet kan ge uttryck för sina intressen och pÄverka sin situation. Den hÀr studiens syfte Àr att undersöka hur barnets delaktighet framtrÀder i förskolans verksamhet. Som avgrÀnsat undersökningsomrÄde har förskolans pedagogiska samling valts. Studien har genomförts med en kvalitativ metod.

Fem pedagoger tÀnker till om uppdraget med ÄtgÀrdsprogram Five teachers?thoughts about the assignment action programme

Syftet med studien var att undersöka hur en grupp pedagoger uttryckte sig om ÄtgÀrdsprogram samt att titta pÄ samspelet mellan elev, vÄrdnadshavare och pedagog i detta sammanhang. FrÄgestÀllningarna syftade till att klargöra hur pedagogernas uttryckssÀtt kunde tolkas samt hur de olika parterna förhöll sig till varandra. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem pedagoger frÄn olika skolor, med olika bakgrunder. Empirin kopplades samman med styrdokument och problematiserades vidare med hjÀlp av teorietiska perspektiv. De mest frekvent förekommande var Daniel Stern ? Det kompetenta barnet, Lev Vygotskij ? Den proximala utvecklingszonen samt Pierre Bourdieu ? Habitus.

ICDP International Child Development Programme Ett verktyg för specialpedagogens professionella rolltagande?

Hindgren, Lisbeth (2008). ICDP, International Child Development Programme Ett verktyg för specialpedagogens proffessionella rollragande? ICDP, International Child Development Programme A tool for the special educational needs teacherŽs professional role? Examensarbete, Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syfte: Vad styr rolltagandet utifrÄn olika rollteoretiska perspektiv? Syftet med detta arbete Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur, det förhÄllningssÀtt som anvÀnds inom ICDP/ vÀgledande samspel pÄverkar specialpedagogens rolltagande utifrÄn det specialpedagogiksa uppdraget i de olika arbetsomrÄdena individ, grupp och organisation.

Narrativ förmÄga pÄ franska och svenska : En komparativ studie om ensprÄkiga och simultant flersprÄkiga barn

Idag vÀxer var femte barn i Sverige upp med fler Àn ett sprÄk i sin vardag. FlersprÄkiga barn följer samma steg i sin sprÄkutveckling som barn som vÀxer upp med endast ett sprÄk. Deras sprÄkutveckling har dock nÄgra sÀrskilda egenskaper, som kan te sig som avvikelser nÀr man bedömer barnets sprÄk med de aktuella tester i grammatik, ordförrÄd, fonologi, som oftast Àr normerade för ensprÄkiga barn. Det Àr mycket svÄrt att urskilja en typisk flersprÄkig utveckling frÄn en sprÄkstörning med dagens kunskap och material. Denna studie har för syfte att undersöka barnets narrativa förmÄga, med fokus pÄ makrostrukturen i berÀttelsen, och undersöka om det föreligger en skillnad mellan ensprÄkiga och flersprÄkiga barn, samt hur de flersprÄkiga barnen presterar pÄ sitt starkaste respektive svagaste sprÄk.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->