Sök:

Sökresultat:

5050 Uppsatser om Destination experience - Sida 4 av 337

Utveckling av Kalmarsundsparken : Vägen mot en attraktivare destination

Syftet med denna studie är att kartlägga de olika möjligheter som finns för utveckling av Kalmarsundsparken i framtiden. För att få bästa möjliga utfall i vår studie har ansatsen därför varit induktiv då vi valde att studera verkligheten, utan att styras av redan befintliga teorier. Datainsamlingen skedde genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer och deltagande observation som sedan analyserades och kompletterades med väsentliga teorier, diverse artiklar, forskningsrapporter samt relevanta hemsidor. ?SUNDIS?-projektet och Destination Kalmar AB:s förslag är endast en, av många, möjligheter på hur en utveckling av Kalmarsundsparken kan utföras i framtiden. .

Sol, surf & spa : en studie om destinationsmarknadsföring med Varberg som fall

SammanfattningTitel: Sol, surf och spa ? en studie om destinationsmarknadsföring med Varberg som fallFörfattare:      Sofia Johansson och Selma MehmedovicÅr: HT-2011Handledare: Hans WessbladKurs: Turismvetenskap III, 15 hp, Linnéuniversitetet KalmarSyfte: Syftet med vår uppsats är att pröva vad marknadsföring innebär för en destination och hur en destination genom marknadsföring blir attraktiv.  För att kunna besvara syftet på bästa sätt kommer vi att välja ut ett antal teoretiska begrepp inom destinationsmarknadsföring. Våra valda teorier kommer ligga till grund för denna uppsats och sedan prövas på Varberg. Metod: Vi valde i denna studie att utgå utifrån en deduktiv ansats med en kvalitativ forskningsmetod. Då vårt syfte var att ta reda på hur en destination marknadsförs och sedan pröva våra teorier på Varberg, kändes en deduktiv ansats mest relevant. Den deduktiva ansatsen har varit genomgående i uppsatsen och under insamlingen av vårt empiriska material utgick vi från vår teoretiska referensram. Slutsatser: I vår studie valde vi fem teoretiska kategorier som vi har utgått från.

Från naturkatastrofdrabbat kaos till rofylld solpaus : En studie om hur reseföretag marknadsför en krisdrabbad destination

Syftet med vår studie är att först ta reda på hur reseföretag har han-terat en katastrofsituation på en destination för att sedan kunna hitta strategier som ter sig lämpliga kring marknadsföringsarbetet för att locka tillbaka resenärer till den drabbade destinationen. Vi har valt att fokusera vår uppsats kring tsunamikatastrofen 2004 och hur olika reseföretag har gått till väga för att vinna tillbaka sina kunders förtroende.Vi har i denna uppsats valt att använda oss utav en kvalitativ me-tod med en abduktiv och fenomenologisk ansats då vårt syfte är att undersöka fenomenet tsunamikatastrofen 2004 i Thailand och ta reda på hur reseföretag har hanterat katastrofsituationen. Den abduktiva ansatsen har varit central under arbetets gång då vi har kompletterat teorin allt eftersom empirin vuxit fram. Vår empiri består av fem stycken kvalitativa intervjuer med personer som har stor erfarenhet och kompetens inom det undersökta området.Vi har utgått från en modell som förklarar hur återhämtnings-processen för en destination bör gå till och implementerat denna modell på reseföretag. De marknadsföringsfaktorer som vi under uppsatsens gång sett vara extra vitala är relationen med kunder samt relationen med media för att kunna återhämta sig efter en kris.

Nautisk turism : en jämförelse mellan svenska och kroatiska förhållanden

AbstractA tourism genre that has developed in recent years is the nautical tourism, nautical tourism is described as a tourism genre that includes all activities in relation to water. Croatia is one country that has invested in and has good presumption for this type of tourism, and has also received an international recognition as a top destination within the nautical tourism genre. The purpose with this thesis is to increase knowledge about the nautical tourism development in Croatia, and to see if it would be possible to develop on Swedish conditions. Sweden is a destination with a large number of archipelagos, located in both inland lakes and along coastal areas. Stockholm archipelago is one of the world's largest archipelagos which has a long tradition as a tourist destination.

Nya Turismföretag - en kvalitativ studie kring faktorer för ökat turismföretagande med utgångspunkt inom Destination Läckö Kinnekulle

Studien syftar till att identifiera faktorer vilka kan främja ett ökat turismföretagande.Det är en kvalitativ studie som främst baseras på 21 intervjuer som genomförts inomdet område som den empiriska delen av studien omfattar, Destination Läckö Kinnekulle,vilket innefattar Götene och Lidköping med omnejd.Studien visar att de flesta insatser som genomförts har viss positiv inverkan förturismnäringen, men på olika sätt. Turismnäringen är omfattande och påverkas av mångaaspekter i samhället. De som främst startat turismföretag är inom studien kvinnor som drivsav ett brinnande intresse och som ser företagandet mer som en livsstil. Turismföretagarnabesitter själva kunskap, kreativitet och förmåga att driva verksamheten. De efterfrågar stödoch konkreta nätverk främst rörande marknadsföring, finansiering och alla de regelverk somomgärdar turismföretagare.

Familjeägda turistföretag : Succé med succession för landsbygdsdestinationer?

This paper examines family owned tourism businesses with a special focus on succession. In Nordic countries tourism has been widely promoted and used in rural development as a replacement economy for ?traditional? livelihoods based on rural production. Because the tourism and hospitality industry, especially in rural areas, is dominated by family enterprises, the topic of succession is of great relevance for tourism and tourism destinations. This paper looks at family businesses? special characteristics, challenges and advantages in terms of ownership structure, lifestyle, motivations, employees and destination impact.

Framtidens Gästinformation : -En studie för att utveckla funktionell gästinformation som möter gästernas behov i Destination Vemdalen

Syftet med den här studien har varit att analysera informationsbehovet hos vemdalsområdets besökare för att se hur Destination Vemdalen AB i framtiden skall bedriva en funktionell gästinformation som möter konsumenternas behov. Här vill vi bidra med ett ramverk för en hållbar verksamhet i framtiden. Undersökningen är baserad på en enkätundersökning bland Destination Vemdalens besökare, intervjuer med personer på strategiska poster inom turismnäringen samt informella intervjuer med aktörer i position med mycket gästkontakt där allmän service efterfrågas. Studien har visat att turistbyråns roll är föråldrad och att en teknisk revolution inom gästinformationens utveckling måste till för att möta konsumenternas behov. Vidare visar undersökningen att besökarna litar mer på fysiska personer än digitala källor, dock använder sig många av den nya tekniken av praktiska skäl då den är mer tillgänglig.

Skapandet av varumärkesidentitet i fackliga organisationer : En kvalitativ studie

Syftet med denna uppsats är att undersöka fenomenet shoppingturism. Skribenterna valde att utifrån sex stycken kvalitativa intervjuer kartlägga de faktorer som bidrar till att resenärer åker på en shoppingresa. Därutöver undersökte skribenterna även om shoppingturism kan kopplas samman med upplevelseturism samt om respondenterna anser att shoppingresandet kan ha någon påverkan på en destination. Metoden som skribenterna har använt sig av är en kvalitativ intervjustudie där intervjumanualen var halvstrukturerad. För att tolka de resultat som framkommit under samtliga intervjuer har skribenterna använt sig av tidigare forskning samt diverse teoretiska analysverktyg.

Från plats till resmål : Etableringsprocessen

In this thesis we have examined why the establishment process of travel destination is essential for the tour operators and how the process can be influenced by different conditions. The thesis is written from the perspective of the tour operators and with the tour operator Ving as our case study, we have been able to create a picture of how the establishment process of travel destination may look like.We have chosen to deal with some different areas in this thesis that all are important for the creation of a holistic picture of the process. The overall segments listed in this thesis are the process itself, the tourist, marketing, the product creation and demand. By connecting our theoretical framework to the collected empirical data from our case study, we have analyzed the establishment process and drawn our conclusions..

Bröllopsturism : En kvalitativ studie om bröllopsturism i Kalmar

Bröllop har inom endast några få år växt till en egen industri. Forskning visar att det finns en ökad efterfrågan från brudpar att gifta sig utomlands eller på en annan ort än där de bor. Fenomenet bröllopsturism är dock ett relativt outforskat område som inte fått tillräckligt mycket uppmärksamhet. Syftet med uppsatsen var därför att beskriva fenomenet bröllopsturism och exemplifiera med staden Kalmar som fall. Vår avsikt var att undersöka och beskriva bröllopsturismen i Kalmar och hur stadens aktörer arbetar med denna form av turism.

Europeiska mötesdestinationer : En jämförelsestudie om professionella möten & mötesindustrin i Stockholm, Warszawa & Rom

The meeting industry is a growing industry around the world, and the technological development in recent decades is one of the contributing factors to the increased travel opportunities and meeting industry's expansion. It can be assumed that the technology could replace some of the personal meetings, but humans have always had a need to meet in physical locations in work related purposes, therefore there is no evidence that personal meetings will disappear. Technological development should be seen as complementary rather than a substitute to the existing professional meetings. Public and private sectors within countries has drawn attention to meeting industry's potential, as favored destinations in terms of economic administration, image creation, expansion and acquisition of further market share in the global market. Meeting industry is complex precisely because there are so many different actors and stakeholders that integrate.

Faciliteter, Transporter eller Attraktioner? : En kvalitativ studie gällande viktiga resurser på en MICE-destination

Affärsresandet och mässor har funnits i alla tider, den första världsutställningen genomfördes redan år 1851. MICE-industrin (Meetings, incentive, conference och exhibition) utbreder sig allt mer över hela världen. Detta har resulterat i utvecklingen av allt fler anläggningar och diverse resurser. En oro har på senare tid uppkommit gällande om expansionen kommer att skapa en mättnad av marknaden. Vilka resurser krävs egentligen för att en destination ska vara intressant för MICE-evenemang? Denna studie avser att undersöka detta genom kvalitativa intervjuer med verksamma eventföretag inom MICE-industrin för att sedan sätta det empiriska materialet mot tidigare framforskad information kring detta.

Varför där men inte här? : En studie om shoppingturism

Syftet med denna uppsats är att undersöka fenomenet shoppingturism. Skribenterna valde att utifrån sex stycken kvalitativa intervjuer kartlägga de faktorer som bidrar till att resenärer åker på en shoppingresa. Därutöver undersökte skribenterna även om shoppingturism kan kopplas samman med upplevelseturism samt om respondenterna anser att shoppingresandet kan ha någon påverkan på en destination. Metoden som skribenterna har använt sig av är en kvalitativ intervjustudie där intervjumanualen var halvstrukturerad. För att tolka de resultat som framkommit under samtliga intervjuer har skribenterna använt sig av tidigare forskning samt diverse teoretiska analysverktyg.

Att synas i bruset - en studie om branding, samarbete och destinationslivscykeln vid destinationsmarknadsföring.

Syfte: Syftet med uppsatsen är att få en ökad förståelse för små destinationers destinationsmarknadsföring. Frågeställning: Hur kan en liten destination använda sig av samarbete och branding för att marknadsföra sig vid olika tidsskeden? Metod: Vi har valt en kvalitativ metod för den empiriska undersökningen. Det empiriska materialet har inhämtats från tre intervjuer. Vid intervjuerna har vi använt oss av en semi-strukturerad intervjuguide.

Sociala medier inom destinationsmarknadsföring : Om Stockholms och Sigtunas arbete med sociala medier

Syftet med denna studie är att undersöka vad destinationsmarknadsföringsorganisationerna (DMC) Stockholm Visitor Board och Destination har för syn gällande sociala medier. Samt att titta på hur dessa två arbetar med sociala medier i sin marknadsföring och även vilka fördelar och nackdelar en sådan marknadsföring kan ha.Studien har haft en kvalitativ utgångspunkt när det gäller metodval. Men ett inslag av kvantitativa aspekter har förekommit då en enkätstudie har utförts. Flertalet kvalitativa intervjuer har ägt rumt med relevanta personer för denna studie. En vardera representant från Stockholm Visitor Board och Destination Sigtuna har intervjuats.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->