Sök:

Varför där men inte här?

En studie om shoppingturism


Syftet med denna uppsats är att undersöka fenomenet shoppingturism. Skribenterna valde att utifrån sex stycken kvalitativa intervjuer kartlägga de faktorer som bidrar till att resenärer åker på en shoppingresa. Därutöver undersökte skribenterna även om shoppingturism kan kopplas samman med upplevelseturism samt om respondenterna anser att shoppingresandet kan ha någon påverkan på en destination. Metoden som skribenterna har använt sig av är en kvalitativ intervjustudie där intervjumanualen var halvstrukturerad. För att tolka de resultat som framkommit under samtliga intervjuer har skribenterna använt sig av tidigare forskning samt diverse teoretiska analysverktyg. Under empiriavsnittet har skribenterna redovisat de resultat som framkom under samtliga intervjuer. Empiriavsnittet är uppdelat i fem rubriker. Under den första rubriken presenteras intervjudeltagarna. Under den andra rubriken presenteras de faktorer som intervjudeltagarna anser vara bidragande till att de åker på en shoppingresa. Under den tredje rubriken presenteras infrastrukturens samt resekostnaders betydelse för en destination. Under den fjärde rubriken presenteras huruvida shoppingturismen kan kopplas till upplevelseturismen och slutligen presenteras under den femte rubriken huruvida shoppingresandet kan påverka en destination enligt respondenterna.

Författare

Enisa Ba?evac Milica Marti?

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..