
Sökresultat:
1316 Uppsatser om Dental hygienist feedback - Sida 9 av 88
Det finns ingen anledning att rätta teknik för min egen skull : En studie om lärargiven feedback
Syfte och frågeställningarStudiens syfte är att undersöka lärargiven feedback till elever under lektioner i ämnet idrott och hälsa på gymnasienivå.Frågeställningar? Vilken typ av feedback ges?? På vilket sätt ges feedbacken?? Vad är lärarens syfte med feedbacken?MetodI studien används både deltagande observationer och ostrukturerade intervjuer. Tre lärare med varierande ålder och tid i yrket valdes ut och observerades vardera under två lektioner i idrott och hälsa. Därefter genomfördes en intervju med observationerna och studiens frågeställningar som utgångspunkt.ResultatFeedback kan vara bland annat positiv, negativ, neutral och konstruktiv. Kombinationer av de olika typerna förekommer och riktas både mot elevernas prestationer under lektionsaktiviteterna samt mot deras beteende eller uppförande i största allmänhet.
Utvecklingssamtal i arbetslivet
The purpose of this paper was to gain knowledge about the conversation about developmental opportunities in the organization, and how a company uses it. The focus was on four different themes, purpose of the conversation about developmental opportunities in the organization, planning, execution and content, feedback. The sample consisted of six people, three employees and three managers of the company. The interviews were conducted by an interview guide, one for the employees and one for the managers. The results of the interviews showed that the conversation about developmental opportunities in the organization was used by managers to make all employees to strive in the same direction, an opportunity for employees to reconcile how their work performance is perceived by their managers, the use of a preparation model differs between managers and feedback was important.
Feedback som grund för lär- & utvecklingsprocesser i ledarskapet : - "Det feedbackas alldeles för lite"
Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur ledare på en bank upplever att de kan lära och utvecklas som ledare. Detta genom feedback, medarbetare, omvärlden och omorganisationen. Studien är av kvalitativt slag och har ett fenomenologiskt perspektiv. Datainsamlingen gjordes genom sju semistrukturerade intervjuer. Resultatet i relation med tidigare forskning och teorier visar på att när reflektion görs så sker lärande och utveckling.
"Feedback är väl det som gör ämnet roligt på något sätt" : En studie om lärares och elevers uppfattningar om påverkan av feedback
SammanfattningSyfte och frågeställningarDenna studie syftar till att undersöka vilket syfte lärare i idrott och hälsa har med olika typer av feedback. Studien ämnar även undersöka hur elever uppfattar att de påverkas av lärargiven feedback samt undersöka om de olika formerna av feedback tas emot olika beroende på om eleven är kille eller tjej.Vilka intentioner har lärare med sin verbala feedback till elever?Vilka känslor uppkommer hos elever vid olika typer av lärargiven feedback?Hur påverkas elevers engagemang vid olika typer av lärargiven feedback?Tas den lärargivna feedbacken emot olika beroende på om eleven är tjej eller kille?MetodI studien anva?nds två metoder. Intervju används för att besvara den fo?rsta fra?gesta?llningen medan enka?t anva?nds fo?r att besvara den andra, tredje och fja?rde fra?gesta?llningen.
Sjuksköterskors attityder och förhållningssätt kring patienter med psykisk ohälsa - en litteraturöversikt.
AimThe aim of this study was to map the injury panorama of traumatic injuries related to ice hockey in Sweden 2006-2011. In addition to that the aim was to compare whether there were any gender differences regarding traumatic ice hockey injuries. MethodThe present study was based on data from the Folksam insurance company between 2006 and 2011. The population consisted of ice hockey players in a club affiliated to the Swedish Ice Hockey Federation and that had sustained a traumatic injury related to ice hockey that resulted in medical care and then was reported to Folksam. The results are presented with descriptive statistics such as mean and standard deviation, median range and frequencies. ResultsThe head was the most common injury localization followed by the upper extremity where the shoulder accounted for a high number of injuries. Fracture was the most common type of injury for both male and female players.
Sambanden mellan positiv feedback, self-efficacy, oklara roller och stress
Tidigare forskning har visat att self-efficacy och tydliga arbetsroller har reducerande effekt pa? stress. Positiv feedback kan vara en faktor som kan tydliggo?ra arbetsroller. Syftet med denna studie var att underso?ka sambandet mellan positiv feedback, self-efficacy, rollklarhet och stress samt vilken av dessa variabler som har sto?rst inverkan pa? stress.
Effektiv intern kommunikation : En studie av kommunikation mellan värdar och värdledare i en idrottsförening
AbstractTitle: Effective internal communication ?A case study on communication between a manager and the employees in a sportsclub.Number of pages: 40, without enclosuresAuthor: Susan AnderssonTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Second term 2005University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: I aim to do a case study of a work situation, where there is no natural or direct form of feedback between the manager and the employees, and compare the purpose of the information efforts with how it is perceived by the employees.Material/Method: Qualitative research method, including an assembling method in the form of interviews, and a processing method of those interviews.Main results: All the used channels combined together (except one channel) seem to have created the right condition so that the content of the information can be perceived and used as the way it was supposed to, even though there?s no direct feedback of the information. The manager gets feedback indirectly and can therefore adapt the messages, or the information efforts, to the receivers.Keywords: Organizational communication, Internal communication, Information, Feedback..
Traumatiska skador hos ishockeyspelare i Sverige : en registerstudie
AimThe aim of this study was to map the injury panorama of traumatic injuries related to ice hockey in Sweden 2006-2011. In addition to that the aim was to compare whether there were any gender differences regarding traumatic ice hockey injuries. MethodThe present study was based on data from the Folksam insurance company between 2006 and 2011. The population consisted of ice hockey players in a club affiliated to the Swedish Ice Hockey Federation and that had sustained a traumatic injury related to ice hockey that resulted in medical care and then was reported to Folksam. The results are presented with descriptive statistics such as mean and standard deviation, median range and frequencies. ResultsThe head was the most common injury localization followed by the upper extremity where the shoulder accounted for a high number of injuries. Fracture was the most common type of injury for both male and female players.
Upplevelser av uppskattning och feedback vid arbetsplatsen : Erfarenheter från vårdbiträden vid äldreboenden
Syftet med denna studie är att undersöka betydelsen av uppskattning och feedback bland anställda vid äldreboenden och vad det gör med motivationen till arbetet. Detta är en kvalitativ studie som vi valde att utföra genom sex semistrukturerade intervjuer med anställda vid fyra olika äldreboenden. Materialet har analyserats med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys.Vad har uppskattning och feedback för betydelse hos de anställda och hur påverkar det arbetsmotivationen?Resultaten i studien visar bland annat att respondenterna upplever lite uppskattning och feedback i det dagliga arbetet och de önskar mer av både chef såväl som kollegor. Det förekommer viss uppskattning från anhöriga men det är inte allt för ofta.Slutsatsen av studien är att uppskattning och feedback har både en positiv och negativ påverkan, detta handlar mycket om individuella upplevelser hos anställda.
Matrisens inverkan i feedbackprocessen - En kvalitativ undersökning av bedömningsmatriser i lärandeprocessen // The influence of matrixes on the feedback process - A qualitative study of evaluation matrixes in the learning process
Our paper is based on matrixes and the feedback process as tools in the daily work in the higher education system. The main purpose with this paper is to investigate if these tools can enhance the effect of formative assessment and increase students? empowerment in the courses. In do-ing so, we investigate if students experience that their efforts result in increased progression in their courses and if they acquire adequate proficiency in the subject matters native to their pro-grams, along with an increased desire for lifelong learning.
Compulsory collection of data for profit is conducted through interviews of students in year one of the IT media program and the IT program.
Erfarenhetsåterföring i Sveriges två ledande byggbolag : Riktlinjer, utfall och konsekvenser
The construction industry in Sweden has in the past 50 years had a low progress in efficiency. With a greater competition from construction firms from other countries, it is necessary to maintain the profit for Swedish construction firms. This is possible with a higher feedback of experience. This diploma work thesis examines how the two construction companies NCC and Skanska in Uppsala, Sweden handle experience feedback from previous projects and the extent to which the experience is spread and used in future projects. In this work, we examined directorial documents to see how employees shall work with feedback.
Erfarenhetsåterföring i praktiken : En studie vid Jernhusen AB
This examination has been made in cooperation with Jernhusen which is an estate company owned by the government, with estates along the railways in Sweden. This assignment is to help Jernhusens business area Projektfastigheter with their experience feedback, which is to-day almost absent. Business area Projektfastigheter has the task of supporting Jernhusens three other business areas with skills and resources for the estate projects that Jernhusen runs. Jernhusen must become stronger with the collecting of experiences and as a business because of the liberalization of the railways, which leads to a more competitive market. A tool for this is successful experience feedback.The concept of experience feedback is to gain experience across a variety of cases, where individuals and/or groups can chose situations with relevant similarities and differences with current case.
Tandvårdsrädsla hos barn och ungdomar : En litteraturstudie
Syfte: Att studera vilka faktorer som har orsakssamband med tandvårdsrädsla hos barn och ungdomar.Material och metod: Litteraturstudien är en litteraturöversikt av utgivna vetenskapliga artiklar som berör tandvårdsrädsla och dess orsaker hos barn och ungdomar. Sökning och bedömning av relevanta vetenskapliga artiklar har gjorts i avsikt att hitta svaret på studiens syfte. Kvantitativa studier inkluderades i studien. Artiklar som publicerades före 2000-talet exkluderades.Resultat: Resultatet visade att barnets tandvårdsrädsla är associerat med föräldrarnas tandvårdsrädsla. Obehaglig upplevelse vid tandvårdsbesök bidrar till tandvårdsrädsla.
Feedbackens inverkan på kognitiva processer
Arbetet handlar om hur feedbacken påverkar människans kognitiva processer när denne använder sig av någon form av webbrowser. Genom en användarutvärdering och enkätundersökning besvarades följande frågor:Hur påverkar visuell feedback de kognitiva processerna uppmärksamhet och perception, i vanlig webbrowsermiljö?Hur pass stor är visuell feedbacks effektivitet i olika interaktionssituationer?De resultat som framkom tyder på att visuell feedback spelar en betydande roll när det gäller att påvisa funktioner, ge en känsla av länkning och ge användaren en uppfattning om vad som kan utföras på en hemsida. Även placeringen av feedback spelar en roll för hur väl feedbacken uppfattas av användaren..
Att använda visuell feedback som ett pedagogiskt verktyg
Linda Freij (2009), Att använda visuell feedback som ett pedagogiskt verktyg.
The use of visual feedback as a pedagogical tool.
Jag har gjort en undersökning om visuell feedback. Syftet med undersökningen är att utveckla undervisning genom att använda undervisningsmetoder som film som ett pedagogiskt verktyg. Undersökningen riktar sig mest till yrkeslärarna inom HR- programmet och andra liknande program som i sin dagliga verksamhet kan komma att använda sig av digital videoteknik. För att uppnå mitt syfte har jag gjort en fältstudie på min skola och för att öka min medvetenhet tillämpat deskriptionsmetoden och kvalitativ undersökning. Jag har ställt dessa frågor: Hur kan man använda film som feedback av en lärsituation? Vilka kunskaper kan en elev skaffa sig genom att bli filmad och därefter se filmen på sig själv? I analysen och diskussionen av fältstudien kom jag bland annat fram till att eleven genom filmning i den praktiska miljön, samt sedan se filmen som en visuell feedback så kan kännedom, tillämpning och förståelsen knytas samman.