Sök:

Sökresultat:

340 Uppsatser om Demokratisk fördjupning - Sida 20 av 23

En svensk författningsdomstol - För demokratisk trovÀrdighet

Arbetet behandlar den svenska parlamentarismens upprinnelse, utveckling, framsteg,kodifiering samt enligt min uppfattning begynnande deklination frÄn sin ursprungligaidealmodell. En naturlig startpunkt anser jag dÀrför vara 1809-Ärs RF som föregicksav revolten och statskuppen mot Gustav den IV Adolf samt dess envÀlde.Representationsreformen Är 1866 markerade ytterligare det förlegade svenskapolitiska stÄndssamhÀllet genom inrÀttandet av en tvÄkammarriksdag. Sverige ansesha varit det parlamentariska systemet troget allt sedan den Edénska ministÀrenstilltrÀde Är 1917, trots att parlamentarismens kodifiering inte sker förrÀn i 1974-ÄrsRF. Regeringsformen frÄn Är 1974 utgör en viktig brytpunkt ur mÄnga aspekter. DelsföregÄs den av den politiskt viktiga partiella författningsreformen Är 1969, somavvecklar tvÄkammarsystemet och inför enkammarriksdagen samt ett proportionelltvalsystem.

Motivationsarbete bland hemlösa mÀn : en studie om personalens perspektiv pÄ motivation

Titel: Tillbaka till framtiden. Det karismatiska ledarskapets Äterkomst.NivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Ulrika Lundmark & Violeta JonssonHandledare: Lars EkstrandDatum: 2011 ? 05Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att visa det karismatiska ledarskapets former samt diskutera förutsÀttningarna för dess Äterkomst. Vi kommer ocksÄ att diskutera dess för- och nackdelar. Mer specifikt söks svar pÄ frÄgorna: Vilken Àr definitionen av framtidens karismatiska ledare? Hur ser ledarskapsidealet ut och varför? Finns det nÄgon framtid för den karismatiske ledaren?Metod: Med hjÀlp av historiska exempel sökte vi efter det karismatiska ledarskapets sÀrdrag.

FrĂ„n monolog till dialog - En kvalitativ studie om dynamiken mellan ledaren och organisationskulturen inom RĂ€ddningstjĂ€nsten i Ängelholm

Vi har gjort en kvalitativ undersökning med explorativ ansats, av ledarskapet inom Ängelholms brandstation. Materialet grundar sig pĂ„ fyra intervjuer samt tvĂ„ observationsdagar. Vi har valt att se pĂ„ hur organisationen, kulturen och ledaren pĂ„verkar varandra, men ocksĂ„ hur man som ledare vĂ€ljer ledarstil beroende pĂ„ situationen. Utöver detta har vi nuddat vid de krafter och de premisser som möjliggör en större förĂ€ndring i organisationen. De teorier vi har anvĂ€nt Ă€r Alvessons organisationskultur samt Philipsons teori om vĂ€rden.

Att bli den man kan vara, trots talrÀdsla? : En intervjustudie om en gymnasieskolas stöd för talrÀdda elever

Syftet med denna studie var att belysa en gymnasieskolas stöd i Àmnet svenska för talrÀdda elever, och detta gjordes genom intervjuer med fyra stycken lÀrare pÄ gymnasienivÄ. Intresset grundade sig först och frÀmst i det faktum att social fobi Àr ett vanligt problem bland ungdomar i Sverige och att det Àr i ungdomen som fobi för sociala sammanhang utvecklas. En del av social fobi Àr talrÀdsla, och gentemot vad lÀroplanen i svenska för gymnasieskolan sÀger om det muntliga sprÄkets betydelse för mÀnniskan och dennes utveckling, problematiserades den talrÀdda elevens förutsÀttningar för lÀrande och utveckling. Perspektiven som studien har utgÄtt ifrÄn handlar inte om problematiken kring social fobi, utan om det demokratiska perspektivet och det faktum att gymnasieskolan vilar pÄ en demokratisk grund, dÀr alla elever bör fÄ möjlighet att utveckla sin talförmÄga och förmÄgan att vÄga göra sin röst hörd. Det sociokulturella perspektivet ligger ocksÄ till grund för studien, dÀr det muntliga sprÄket, kommunikation, spelar en betydande roll för mÀnniskans lÀrande och kunskapsutveckling, och i förstÄelse för sig sjÀlv och sin omvÀrld.

Att leda arbete inom det konstpedagogiska perspektivet

Vi har valt att undersöka vilken syn verksamma dramapedagoger har pÄ begreppet konstpedagogiska perspektivet som Mia Marie F. Sternudd tar upp i sin avhandling ?Dramapedagogik som demokratisk fostran??(2000) och vilka kompetenser som krÀvs för att leda ett dramaarbeta inom detta perspektiv dÀr en vanligaste konstformen Àr arbete med teater. Vi ville ocksÄ se hur verksamma dramapedagoger ser pÄ lÀrandet inom det konstpedagogiska perspektivet. Vi startade vÄr kvalitativa undersökning med en litteraturstudie dÀr de teoretiska tyngdpunkterna ligger pÄ konstpedagogiskt perspektiv, lÀrandesyn och ledarskap.

Funkis, folkhem och förlorade visioner : en tolkning av det sociala kapitalet i ett miljonprogramsomrÄde i Linköping

Miljonprogrammet tillkom genom en storslagen politisk satsning under det expansiva 60-talet. Produktionen lades utanför stÀderna och vilade pÄ funktionalism och stordriftsfördelar. Trots minutiös social ingenjörskonst hade ingen kunnat förutse att mÄnga av de hyresgÀster, som befolkade miljonprogrammet till en början, inom nÄgra Är skulle flytta till egna smÄhus. Kvar blev de socioekonomiskt svagare hyresgÀsterna. Dessa omrÄden prÀglas idag överlag av mÄnga in och utflyttningar.

Dialog, information eller samtal?

Att samrÄda med sakÀgare och medborgare Àr sedan flera Är en obligatorisk del i kommunal fysisk planlÀggning, bÄde nÀr det gÀller detaljplaner och översiktsplaner. Inte minst har medborgardialog under 2000-talet framhÄllits som en viktig del i strÀvan efter den socialt hÄllbara staden. Att samrÄda om framtida planer med allmÀnheten syftar bland annat till att öka insynen i planprocessen, öka legitimiteten i beslutsfattandet samt att förbÀttra beslutsunderlaget med ytterligare information frÄn de boende pÄ platsen. Enligt aktuell plan- och bygglag Àr plansamrÄdet det enda momentet i detaljplaneprocessen dÀr kommunen mÄste erbjuda allmÀnheten att delta i diskussionen om planÀndringarna. PÄ sÄ sÀtt kan plansamrÄdet ses som ett minimikrav pÄ den del kommunikativ planering som kommunen Àr skyldig att tillÀmpa, dÀremot Àr kommunen fri att initiera en utökad dialog med medborgarna.

Elevdelaktighet. Hur elever upplever delaktighet i en skola i Göteborg

Jag har alltid har varit intresserad av den demokratiska processen, och i och med att skolans styrdokument betonar vikten av elevdelaktighet, bestÀmde jag mig för att undersöka om eleverna i den skola jag arbetar i, upplevde att de hade inflytande i sin vardag i skolan. Syftet med uppsatsen var bÄde att ta reda pÄ om eleverna upplevde att de hade formellt inflytande och att ta reda pÄ om de hade inflytande i sin undervisningsprocess. För att ta reda pÄ detta utgick jag ifrÄn tvÄ frÄgeomrÄden: 1. Upplever elever i undersökningsgruppen att de har formellt inflytande i skolan?2.

Det dubbla uppdraget : En fallstudie om chefsstrukturen pÄ lokal nivÄ inom en medlemsbaserad och demokratiskt styrd idéburen organisation

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och problematisera vad det innebÀr för en medlemsbaserad och demokratisk styrd idéburen organisation att förtroendevalda ordföranden har ett chefsansvar för anstÀllda medarbetare pÄ lokal nivÄ. Detta undersöktes genom nio kvalitativa intervjuer frÄn den lokala nivÄn inom organisationen utifrÄn frÄgestÀllningar om chefsstrukturens konsekvenser avseende de lokala avdelningarnas arbete med organisationens huvudsakliga uppdrag samt konsekvenser avseende de lokala avdelningarnas arbetsmiljö. En kvalitativ metod har tillÀmpats och uppsatsen har designats som en fallstudie dÀr det undersökta fallet utgörs av en medlemsbaserad och demokratiskt styrd idéburen civilsamhÀllesorganisation [CSO]. Den aktuella organisationen kan sÀgas stÄ inför en rad organisatoriska utmaningar, varav en specifikt handlar om interna krav pÄ en rationaliserad lokal styrningsstruktur. För att analysera studiens empiriska material har tidigare forskning och teorier relaterade till styrning och ledning av CSOer, samt forskning om rationaliserings- och professionaliseringsprocesser inom det civila samhÀllet, tillÀmpats.Analysen av det empiriska materialet visar att chefsstrukturen pÄ lokal nivÄ pÄverkas av organisationens demokratiska styrningsstruktur pÄ sÄ vis att ordförande vÀljs till en ofta otydligt definierad situation dÀr bÄde ett idéburet uppdrag och ett chefsuppdrag ska kombineras.

HjÀlpvetenskap eller vetenskaplig hjÀlp? Domarens roll i en polycentrisk rÀttsordning

AbstractVad ger ett argument mandatet att kallas rÀttsligt? Uppsatsen söker svara pÄ frÄgan om hur icke-formella argument ska hanteras, sÀrskilt med fokus pÄ ett domarperspektiv. Som teore-tiskt avstamp jÀmförs ett polycentriskt synsÀtt pÄ rÀttsordningen med en mer traditionell syn pÄ rÀttskÀllorna. Den teoretiska grunden anvÀnds sedan för att jÀmföra vilka konsekvenser de olika perspektiven fÄr i en konkret hantering av icke-formella juridiska argument, medvetna och omedvetna. För att göra diskussionen mer gripbar anvÀnds, i del tre, den tvÀrvetenskapli-ga inriktningen terapeutisk juridik för att exemplifiera argumentationen.Tre nyckelaspekter genomsyrar arbetet.

Tillbaka till framtiden. Det karismatiska ledarskapets Äterkomst

Titel: Tillbaka till framtiden. Det karismatiska ledarskapets Äterkomst.NivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Ulrika Lundmark & Violeta JonssonHandledare: Lars EkstrandDatum: 2011 ? 05Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att visa det karismatiska ledarskapets former samt diskutera förutsÀttningarna för dess Äterkomst. Vi kommer ocksÄ att diskutera dess för- och nackdelar. Mer specifikt söks svar pÄ frÄgorna: Vilken Àr definitionen av framtidens karismatiska ledare? Hur ser ledarskapsidealet ut och varför? Finns det nÄgon framtid för den karismatiske ledaren?Metod: Med hjÀlp av historiska exempel sökte vi efter det karismatiska ledarskapets sÀrdrag.

HÄllbar utbyggnad: En studie av stadsutvecklingen pÄ GaloppfÀltet, TÀby

TÀby galoppfÀllt kommer att genomgÄ en förvandling som innebÀr att ca 4000 nya bostÀder kommer att tillföras under en 15 Ärs period. TÀby kom-mun tillsammans med byggherrarna JM/Skanska och Viggbyholms fastig-hets AB driver projektet med mÄlet om en sammanhÄllen, hÄllbar park i stad. I snitt flyttar svensken 11 gÄnger under sin livstid. Detta innebÀr att de som flyttar in i startskedet av utbyggnaden med stor sannolikhet kommer att hinna flytta ut innan hela stadsdelen Àr fÀrdigt utbyggd. Att stadsdelens ut-byggnad sker pÄ ett sÄdant sÀtt att mÄlen om en hÄllbar och sammanhÄllen stad inte bara uppfylls i och med projektets fÀrdigstÀllande ut Àven bÀddas in som en röd trÄd under hela byggtiden Àr alltsÄ mycket viktig.

Utrymme i det offentliga rummet - med könet som insats : En kvantitativ innehÄllsanalys av talutrymmet i Debatt

I följande uppsats studeras hur talutrymmet i tid Àr fördelat mellan kvinnor och mÀn i SVT:s Debatt. Programmet Àr ett forum för Äsiktsyttringar frÄn bÄde makthavare och vanligt folk och har upp till 700 000 tittare. Sveriges Television Àr ett public service-bolag som har ett avtal med staten om att göra demokratisk tv vilket gör frÄgan om hur de lyckas med könsfördelningen intressant. Vi utgÄr i huvudsak frÄn feministiska teorier, men Àven frÄn teorier om offentlighet och mediernas makt. VÄr tes Àr att den fysiska representationen av kvinnor och mÀn Àr ungefÀr jÀmnt fördelad i Debatt, men att kvinnor fÄr mindre talutrymme och blir avbrutna i större utstrÀckning Àn mÀn.

Kan fattigdomen minska genom skuldlÀttnader? : En granskning av HIPC-initiativet

För mÄnga fattiga lÀnder, frÀmst i Afrika, har det blivit uppenbart att skuldbördan har utvecklats till en skuldfÀlla som Àr mer eller mindre omöjlig att ta sig ur. 1996 presenterade Internationella Valutafonden (IMF) och VÀrldsbanken HIPC-initiativet; Highly Indebted Poor Countries, som Àr en strategi för hur skuldbördan för vÀrldens fattigaste lÀnder skulle kunna skrivas ner till en mer hanterbar nivÄ. Initiativet kan sÀgas ha vuxit fram ur den kritik som IMF och VÀrldsbanken har fÄtt för tidigare skuldlÀttnadsstrategier. Samtidigt presenterades en strategi för fattigdomsbekÀmpning; eng. Poverty Reduction Strategy (PRS).

Pedagogiska teorier om eleven i skolutredningar pÄ 1940-tal och 1990-tal - En metaforanalys

Bakgrund och syfte:Alla elever förutsÀtts klara betyget godkÀnd i grundskolan. Svenska, engelska och matematik har fÄtt en sÀrstÀllning som kÀrnÀmnen. Betyget godkÀnd krÀvs för att fÄ plats pÄ ett nationellt gymnasieprogram. MÄnga elever lÀmnar nu grundskolan utan komplett betyg. Det finns anledning frÄga sig hur man resonerat i skolutredningen bakom dagens mÄlstyrda skola (SOU 1992:94) angÄende elevernas förutsÀttningar och om uppfattningen förÀndrats jÀmfört med betÀnkandet som initierade grundskolan i Sverige (SOU 1948:27).

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->