Sök:

Sökresultat:

340 Uppsatser om Demokratisk fördjupning - Sida 12 av 23

En studie om ett aktivt arbete med elevdemokrati

Denna studie riktar sig till den elevdemokrati som enligt skollagen och lÀroplaner ska finnas i skolverksamheten. Syftet Àr ta reda pÄ hur pedagogerna arbetar med elevdemokrati pÄ en grundskola i södra Sverige. I olika tidigare studier gÀllande elevinflytandet visar det sig hur elevinflytandet ofta praktiseras sÀmre Àn vad lÀroplaner och skollag föresprÄkar. Skolan som undersöks har vid flera tillfÀllen fÄtt utmÀrkelsen BÀst i test ? elevdemokrati och elevinflytande i skola.

Uppfattningar av matematikundervisning : En fenomenografisk studie

För att bli en demokratisk medborgare behövs kunnande i matematik, dÄ samhÀllsinformation ska förstÄs och kritiskt kunna granskas för att ha möjlighet att fatta vÀlgrundade vardagsbeslut. Denna kunskap behövs Àven för fortsatta studier samt för att fÄ ett fungerande yrkesliv. Fenomenet matematikundervisning kan av olika lÀrare beskrivas, upplevas och uppfattas pÄ kvalitativt skilda sÀtt. Studiens syfte var att undersöka och beskriva nyexaminerade lÀrares uppfattningar av fenomenet matematikundervisning samt att nÄ en ökad förstÄelse för och kunskap om nyexaminerade lÀrares första tid som lÀrare i matematik. Studiens fenomenografiska ansats var kvalitativt analytisk och beskrivande.

En fallstudie av Azerbaijans svÄra vÀg mot demokrati

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka bakomliggande faktorer som sÀtter kÀppar i hjulen för demokratiseringsprocessen i Azerbaijan. Med hjÀlp av rapporter frÄn olika internationella organisationer, sÄsom Freedom House ser jag landets demokratiska utveckling och fungerande. Jag anvÀnt mig av den teoribekrÀftande fallstudien dÀr jag applicerar demokratiseringsteorin pÄ fallet i Azerbaijan. Freedom House rapport ? Nations in Transit? i Azerbaijan 2011 kan man förknipa med Robert Dahls polyarki begrepp. Polyarkibegreppet bygger pÄ tvÄ grundelement: medverkan och tÀvlan eller konkurrens.

Skapar gymnasielÀrare trygghet för eleverna i klassrummet? : En studie kring lÀrarens pÄverkan av trygghet i klassrummet

Mitt syfte Àr att visa att kÀnslan av trygghet spelar större roll för undervisningsklimatet i klassrummet Àn disciplin. Vi bombarderas dagligen i media frÄn olika tyckare som har Äsikter om hur skolan skall skötas för att den ska bli bÀttre och hur misskött den Àr nu idag. Det Àr nÀstintill omöjligt att sÄlla i det stora informationsflödet och avgöra vad som Àr relevant för att ge eleverna bÀsta möjliga inlÀrningsklimat i skolan. Kan det vara sÄ att en skola som ger eleverna en kÀnsla av trygghet Àr den som ger bÀsta inlÀrningsklimatet? Genom att besöka nÄgra klassrum, studera hur lektionerna fungerade i verkligheten och sedan intervjua de berörda lÀrarna om deras syn pÄ trygghet i klassrummet, fick jag bekrÀftelse pÄ att sÄ kunde vara fallet.

HÄllbart lÀrande Ät alla. Hur bör skolan vara utformad för att alla individer ska kunna utveckla sina styrkor och bli aktivt deltagande samhÀllsmedborgare?

ABSTRAKT Ekdahl, Ceit & Helleblad, Gosia (2010). HÄllbart lÀrande Ät alla. Hur bör skolan vara utformad för att alla individer ska kunna utveckla sina styrkor och bli aktivt deltagande samhÀllsmedborgare? (Sustainable learning for all. How should the educational system be designed in order to allow all individuals to develop their talents and strengths and in becoming actively participating citizens?).

Gymnasieskolan som demokratisk arena? En utvÀrderingsstudie av demokratimÄlen i Lpf 94

The essay is an evaluative study of student democracy in the Swedish high school, its departure point being the 1994 national curriculum for the voluntary school forms (Lpf 94). We adopted an interview method, the survey units consisting in a number of high school teachers. The analysis has two principal theoretical departure points, involving democracy theory and implementation analysis, respectively. The former is utilized to help identifying what sort of democracy permeates the governing document and high school daily life, the latter to explain actual outcomes.The study concludes that the 94 curriculum is characterized by a strong democracy with emphasis on participatory democratic processes, whereas in practice there is a thin democracy in both classroom and formal student government contexts. Representative processes are given plenty of room although few attempts at participatory democratic components can be identified.A deeper analysis of the result reveals implementation problems traceable to elements of symbolism in the goals.

Terrorns grepp om Europa En studie över hur terrorism kan fortleva i demokratiska stater

Denna teoriutvecklande studie syftade till att svara pÄ frÄgan: Hur kan terroristorganisationer fortleva i demokratiska stater? Genom att applicera befintliga teorier pÄ de tvÄ empiriska fallen; konflikten mellan Storbritannien och IRA och konflikten mellan Spanien och ETA Àmnade studien att analysera och förklara vilka aspekter i den demokratiska staten som resulterar i terroristorganisationers fortlevnad. Det empiriska material som anvÀnts Àr frÀmst teorier om rÀttfÀrdigande eller icke-rÀttfÀrdigande av terrorism, teorier som förklarar var organisationen och den enskilde terroristen finner motivation samt teorier om hur stater kan förebygga och motarbeta terrorism och vilka dilemman detta medför. DÄ teorierna tillÀmpats pÄ de empiriska fallen har utfallet visat att nÀr kampen kan anses vara rÀttfÀrdigad samt terroristorganisationen och dess medlemmar funnit tillrÀcklig motivation utgör detta en av fortlevnadens tvÄ baser. Den andra basen utgörs av staternas svÄrighet att vÀlja mellan att agera eller inte agera samt att vÀga mellan hÄrd lagstiftning och upprÀtthÄllandet av en demokratisk rÀttsstat.

Regionalisering i Sydöstra Sverige : En studie om: identitet, legitimitet och demokratisk förankring

The purpose of this study was to investigate the problems of building a new region in the Southeast part of Sweden. The idea of a big south Swedish region is brand new; no former studies in this area have been done before. The main analytical focus of this study is legitimacy, identity and democratic credentials. The study has been carried out by interviews with several leaders in organizations working with the collaborations of the smaller regions in to the big region. The method of this study has been a single-case study and dialogue interviews.

Resultaten av elevdemokrati - En studie i elevers upplevda pÄverkansmöjligheter i skola och samhÀlle

Syftet med uppsatsen Àr att genom en empirisk studie ta reda pÄ om det finns nÄgra samband mellan elevers upplevda pÄverkansmöjlighet i skolan och deras upplevda pÄverkansmöjlighet i samhÀllet. Detta görs genom att besvara frÄgor om eleverna upplever att de kan pÄverka skolan respektive samhÀllet samt om man kan se en koppling mellan dessa tvÄ och om elevdemokrati gör eleverna till mer demokratiskt engagerade medborgare. Undersökningen grundar sig pÄ intervjuer med gymnasieelever pÄ högskoleförberedande program Resultaten frÄn intervjuerna analyseras med grund i teorier om deltagardemokrati och John Deweys teorier om demokrati och skola. De intervjuade eleverna ger olika bild av hur de uppfattar sina möjligheter att pÄverka i skolan och i samhÀllet. Dock kan man generellt sÀga att de som upplever att de kan pÄverka pÄ sin skola ocksÄ upplever att de kan pÄverka i samhÀllet, motsvarande samband finns för de som upplever att de inte kan pÄverka.

Vilka kan konsekvenserna och uppfattningarna av en styrning
vara?: en studie av tvÄ motsatser

Syftet med denna uppsats var att ta reda pÄ hur ledningen och de anstÀllda i tvÄ olika organisationer som anvÀnder relativt hÄrd och relativt mjuk styrning uppfattar styrningen, om det finns nÄgra skillnader i uppfattningen, hur nöjda de anstÀllda Àr med styrningen samt om deras osÀkerhetstolerans har nÄgot med nöjdheten att göra. För att undersöka detta har vi gjort tvÄ smÄ fallstudier i tvÄ olika organisationer som fick representera de tvÄ olika styrningarna. Vi har intervjuat personalchefen i den ena organisationen och prefekten i den andra organisationen. För att ta reda pÄ de anstÀlldas uppfattningar till vÄr undersökning utformade vi en enkÀt. Vi upptÀckte att uppfattningen om styrningen kan skilja sig mellan anstÀllda och ledare, i detta fall frÀmst i organisationen med den hÄrdare styrningen.

Religionsfrihet i en nordisk kontext : Hur bör en nordisk stat förhÄlla sig till religionsfrihet?

Uppsatsen utgÄr ifrÄn att religionsfrihet Àr en mÀnsklig rÀttighet som hÄller pÄ att fÄ allt mer internationell uppmÀrksamhet pÄ grund av dess roll i ett demokratiskt samhÀlle. Genom att ingÄende beskriva de faktorer som pÄverkar religionsfrihet och se in pÄ hur religionsfrihet förstÄs och behandlas ur en statlig synvinkel kan en rimlig förstÄelse skapas av religionsfrihet för Norden. Syftet med uppsatsen Àr att öka kunskapen om religionsfrihet för att en nordisk stat bÀttre ska kunna ta sig an morgondagens utmaningar i form av framförallt ett mera mÄngkulturellt samhÀlle. Den nordiska kontexten, en sekulÀr statsmodell samt en godtagbar religionsfrihetsmodell för framtiden Àr alla centrala delar i vilka religionsfrihet behandlas.Uppsatsen visar bl.a. pÄ att religion bör ha en naturlig plats i den offentliga sfÀren samt behovet av att diskutera och fastslÄ civilsamhÀllets och religiösa församlingars roll i framtidens Norden betrÀffande frÄgor som berör t.ex.

Verkningsgraden hos barkpannan vid olika brÀnslesammansÀttningar

Hur skapar jag en kundtidning som stÀrker relationen mellan kund och företag? Det Àr problemstÀllningen som legat till grund för det hÀr examensarbetet.Syftet med kundtidningen Àr att informera om energi och miljö, men Àven att skapa en god relation till kunden och kommunicera en kÀnsla av samhörighet. UtifrÄn litteraturstudier har jag kommit fram till att detta kan uppnÄs genom att göra kunderna delaktiga i tidningens redaktionella innehÄll och skapandet av det. Kunddelaktighet, kundnöjdhet och kundlojalitet Àr positivt relaterade till varandra. Företaget kan styra innehÄllet i den riktning det vill genom att behÄlla kontrollen över urvalet och pÄ sÄ sÀtt Àven uppnÄ sitt tilltÀnkta informativa syfte.Delaktigheten kan ske i olika former och blir tydligast nÀr kunder finns representerade i text och bild.

Öppenhet och förĂ€ndring: Gorbatjov som reformator i Sovjetunionen 1985-91

Abstract1985 tog Michail Gorbatjov över makten i Sovjetunionen, och en ny omskakande period tog vid. Gorbatjovs reformer, glasnost (öppenhet) och perestrojka (omdaning), blev början till slutet för sovjetstaten genom de oerhörda följdverkningar de fick för landet: det kommunistiska Sovjetunionen, bestÄende av 15 delrepubliker, blev till ett land, Ryssland, med en demokratisk författning. Vi har valt att utgÄ frÄn fyra olika teoretiska perspektiv för att kunna förklara reformernas bakgrund och Gorbatjovs roll i detta skeende: individ-, grupp-, stats- och systemnivÄ. Vi driver tesen att interna och externa faktorer inom Sovjetunionen har framkallat en situation varigenom Gorbatjov kunde ta makten och förÀndra samhÀllet, nÄgot som aldrig tidigare skett i samma utstrÀckning. Gorbatjovs personlighet och inre vÀrderingar anser vi hade stor betydelse för utvecklingen, men beslutsfattandet var en kollektiv process vilket krÀvde skicklig manipulation och sluga metoder.Sovjetunionens historia kantades av vÄld, lidande och diktatur, men under Gorbatjov kunde befolkningen börja att Ätminstone hoppas pÄ nÄgot bÀttre.Nyckelord: belief system, Michail Gorbatjov, förÀndring, Sovjetunionen, utrikespolitik.

Sex och samlevnad för normala elever

Syftet med detta examensarbete Àr att normkritiskt granska ett av de vanligaste lÀromaterial som anvÀnds i sex- och samlevnadsundervisning pÄ högstadiet, Sex & sÄnt (Janouch 2006), för att se hur materialet förhÄller sig till den mÄngfald av elever som finns i ett heterogent klassrum. Granskningen bygger pÄ en kritisk diskursanalys av det kapitel i materialet som specifikt handlar om kÀrlek och sex. För att synliggöra hur normer och vÀrderingar kommer till uttryck genom författarens grammatiska val anvÀnds analysredskap frÄn den systemisk-funktionella grammatiken. Resultaten tolkas mot bakgrund av tidigare forskning kring arbete med normer och normkritisk pedagogik samt svensk tradition av sexualupplysning. Resultatet frÄn den kritiska diskursanalysen visar att stilgrepp, sprÄkhandlingar, satskonstruktioner och ordval pÄ olika sÀtt bidrar till att bÄde bryta och upprÀtthÄlla begrÀnsande normer. Slutsatsen som kan dras ur studien Àr att det finns en del normkritiska perspektiv, men att ett andrafokuserat och toleranspedagogiskt förhÄllningssÀtt genomsyrar delar av materialet, vilket leder till ett andragörande och exkluderande av elever som inte lever upp till normen.

Plönningeskolan : en studie av elevdemokrati och elevinflytande

Syftet med uppsatsen var att undersöka elevdemokratins möjligheter och begrÀnsningar genom intervjuer med elevers erfarenheter och upplevelser av inflytande pÄ en gymnasieskola, som erbjuder elever boende pÄ internat. Undersökningen av deras inflytande gÀllde Àven boendet.Uppsatsen bygger pÄ elevernas berÀttelser och pÄ observationer som gjorts under mina vistelser pÄ skolan. Valet av kvalitativa intervjuer gjordes för att göra undersökningen mer djupgÄende. Det var hur eleverna resonerade kring demokrati och inflytande som uppsatsen fokuserade. Tio informanter valdes frÄn olika nivÄer av utbildningen.Undersökningen sÀger inget om hur olika Äsikter fördelades bland skolans alla elever.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->