Sök:

Sökresultat:

340 Uppsatser om Demokratisk fördjupning - Sida 11 av 23

Gömd men inte glömd -demokrati i socialförvaltningen

"Gömd men inte glömd" Àr resultatet av en studie av demokratin i socialförvaltningen i Lunds kommun. Genom att besvara frÄgestÀllningen: "Àr förvaltningen demokratisk?", utgör denna uppsats en djuporienetering i hur förhÄllandet mellan förvaltning och demokratin bör se ut och om detta efterlevs i praktiken. Studiens första del Àr av normativ karaktÀr dÀr vi faststÀller en demokratinorm genom den rÄdande vetenskapsdiskussionen kring demokrati samt med lagen som normkÀlla. Andra delen utgörs av en empirisk studie som bestÄr av intervjuer med politiker och förvaltningspersonal samt textanalys av riktlinjer för hur förvaltningsarbetet bör bedrivas.

Dragkampen om demokratibegreppet ? En diskurs- och ideologianalys av diskrepansen i Junilistans och Socialdemokraternas sÀtt att anvÀnda demokratibegreppet

Den hÀr studien undersöker skillnaderna i de sÀtt pÄ vilka Junilistan respektive Socialdemokraterna officiellt talar om demokrati, samt tillskriver begreppet vÀrde. Med en kombination av diskurs- och ideologianalys, med tyngdpunkten pÄ diskursanalys, granskas det sÀtt pÄ vilket de bÄda organisationerna, i idéprogram samt debattartiklar, anvÀnder demokratibegreppet vid diskussioner om EU som institution, samt vid resonemang om hur det svenska partivÀsendet representerar de svenska vÀljarnas Äsikter i unionen. Tanken bakom studiens fokus Àr att demokratibegreppet, med sin legitimitet och positiva vÀrdeladdning, blir oerhört viktigt att knyta till sin verksamhet för att kunna visa pÄ grundlÀggande demokratisk förankring i sina resonemang och dÀrigenom vinna vÀljarnas bifall. En av studiens centralaste slutsatser Àr att de bÄda organisationerna i stor utstrÀckning talar om varandra. Det vill sÀga att nÀr Junilistan talar i negativa formuleringar sÄ talar Socialdemokraterna i positiva, utan att argumentationen pÄ allvar möts i detaljfrÄgor..

Att skörda demokrati -Är maktfördelningen mellan samhĂ€llsklasserna det frĂ€msta hindret för Guatemalas demokratiseringsprocess?

Med denna studie avser vi att identifiera vilka hinder som finns i demokratise-ringsprocessen. För att göra detta anvÀnder vi oss utav en historisk-sociologisk te-ori, presenterad utav Rueschemeyer, Stephens, Stephens (1992). Teorin bygger pÄ antagandet att det Àr maktrelationen mellan samhÀllets klasser som styr förutsÀtt-ningarna för en demokratisk utveckling, dÀr en stark markÀgande elit samt en svag underklass utgör negativa faktorer. För att pröva teorin gör vi en fallstudie över Guatemala. Denna grundar sig pÄ en jÀmförelse av demokratiseringsprocessen över tid, frÄn tidigt 90-tal fram till idag.

En ny form av privatisering? : UtmaningsrÀttens införande, funktion och tillÀmpning i tvÄ svenska kommuner

Denna studie inriktar sig pÄ att belysa införandet, funktionen och tillÀmpningen av den kommunala utmaningsrÀtten. Ett relativt nytt fenomen och form av samarbete mellan privat och offentlig sektor dÀr externa aktörer ges en möjlighet till att ta initiativ till konkurrensutsÀttning av kommunalt producerad verksamhet. Undersökningen genomförs utifrÄn policyprocessen som fasmodell och analyseras utifrÄn en vÀrdebeteckning rekonstruerad utifrÄn den svenska lagstiftningens normativa stÀllningstaganden gÀllande den offentliga sektorns funktionspremisser. Studien tar formen av en jÀmförande fallstudie dÀr införandet, funktionen och tillÀmpningen av utmaningsrÀtten i Uppsala kommun och Kungsbacka kommun undersöks och sedan jÀmförs. Resultatet pÄvisar att utmaningsrÀtten i bÄda kommunerna införts under partipolitisk oenighet, under kritik frÄn remissinstanser och att drivkraften bakom ett införande frÀmst grundar sig i ett resonemang om ett behov av ökad kostnadseffektivitet och produktivitet.

Medborgerligt deltagande, demokratisk kvalité? - En fallstudie av Lomma kommuns medborgarpanel

It seems like Swedish municipalities are dominated by beliefs that all citizen participation is good for the development of local democracy. A critic of this certainty is rising among Swedish scholars of political science. However, a critic with an ambition of such generalization is harsh. Different democratic projects contents different qualities and thereby diverse problems in the democratic process. If these democratic problems within the process can be recognized, a deeper understanding can be found and in the prolongation a strengthening of the democracy.This essay examines the democratic process of Lomma municipality's democratic project of citizen participation.

Kosovo pÄvÀg mot demokrati: finns förutsÀttningarna?

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och analysera om Kosovo har de ekonomiska och sociala förutsÀttningrna för att skapa en grogrund för ett demokratiskt styre. Som grund för uppsatsens teoretiska del ligger demokratiteoretikerna Robert D. Putnam och Robert A. Dahl tankar kring vad som krÀvs för att kunna skapa en vÀl fungerande demokrati. Maktstrukturen i Kosovo har varierat över tiden.

Den uppskattade lÀraren : en enkÀtstudie om gymnasieelevers syn pÄ klassrumsledarskap

LÀraren har en betydande roll för undervisningen i skolan och det stÀller höga krav pÄ lÀraren att leda sina elever mot ett bra lÀrande. SÄledes syftade studien till att undersöka hur gymnasieelever och lÀrare ser pÄ en god ledare i klassrummet. Vidare har vi undersökt om det finns könskillnader i elevernas syn pÄ en god ledare. Ytterligare undersöktes om ledarskapsstilarna skulle kunna vara en bidragande faktor till en orolig eller en fungerande arbetsmiljö. Med hjÀlp av den tidigare forskningen utformades vÄra enkÀter samt att den utgjorde en grund för vÄrt analysarbete.

Ur lobbyistens synvinkel : Svenska miljölobbyisters syn pÄ demokratisk representation och EU: s politiska system

The activity of interest groups in the political process of the European Union has given rise to a broad debate concerning the effect on European democracy these groups have. As relatively powerful political actors, the question of these groups? views on the EU and how the union should be is an important one. The status of these groups owns democratic representation also affects the democratic status of the EU. Being based on a number of theories, this study adopts an ideology analysis for the purpose of testing these theories on two cases ? the Swedish environmental organizations World Wide Fund for Nature and The Swedish Society for Nature Conservation.

Filosofi: en skola för frihet? : Om Unescos filosofiarbete och legitimitetsfrÄgan

Detta arbete Àr en uppsats pÄ avancerad nivÄ inom det utbildningsvetenskapliga fÀltet och undersöker hur skolÀmnet filosofi legitimeras utifrÄn Unesco:s filosofiarbete. UtgÄngspunkten Àr vad som kallas de didaktiska grundfrÄgorna ? eller Vad?, Hur? och Varför? ett visst Àmne studeras  ? och uppsatsen berör sÄledes Àven filosofididaktik i stor utstrÀckning.  Det övergripande syftet med arbetet Àr att undersöka hur filosofiÀmnet legitimeras eller rÀttfÀrdigas, och mer specifikt hur Unesco  rÀttfÀrdigar filosofiundervisning. ForskningsfrÄgorna för uppsatsen Àr: Hur ser Unescos svar pÄ legitimitetsfrÄgan ut?, Hur argumenterar Unesco  för svaret? och Vad fÄr Unescos svar pÄ legitimitetsfrÄgan för innebörd pÄ filosofiundervisningen? TillvÀgagÄngssÀttet för att kunna svara pÄ dessa frÄgor har varit en beskrivning, tolkning och vÀrdering av Unescos filosofiarbete.

 Ledaregenskaper hos lÀrare :  med utgÄngspunkt frÄn elev och lÀrarperspektiv

Bakgrunden till denna studie, Àr ett intresse som vÀcktes vid ett tidigare projektarbete i utbildningen. DÀr ungdomar intervjuades bland annat om hur en bra lÀrare bör vara. Studiens syfte var att undersöka nÄgra lÀrares och elevers syn pÄ vilka egenskaper/kvalitéer en lÀrare bör ha som ledare. De data vi har anvÀnt oss av gÀllande detta specifika omrÄde Àr frÄn skollagen, styrdokumenten, relevant forskningsdata, litteratur, Internet och frÄn vÄra respondenter via intervjuer. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod, dÄ vi lagt fokus pÄ att beskriva och tolka de uppfattningar som förekommer bland respondenterna, som var sex elever och fyra lÀrare NÄgot som framkom i undersökningen Àr att lÀraren bör vara positiv för att smitta av sig pÄ elevgruppen, för att ge förtroende bör lÀraren vara rÀttvis, konsekvent och lyhörd.

"Demokratin Àr en individuell viljeakt"- En diskursanalys av Demokratiutredningens demokratibegrepp

Ordet demokrati betyder, som de flesta förmodligen vet, folkstyre. Men vad innebÀr demokrati om vi bortser frÄn den rent semantiska betydelsen? Hur fÄr demokratin sin innebörd i dag? Och vad fÄr det för konsekvenser?Mitt syfte med denna uppsats har varit att med hjÀlp av ett diskursanalytiskt angreppssÀtt granska hur begreppet demokrati framstÀlls i Demokratiutredningens slutbetÀnkande En uthÄllig demokrati! (SOU 2000:1). Mitt intresse inriktades Àven pÄ hur den demokratiska medborgaren beskrevs i texten. Vad avser man med ordet demokrati? Hur konstrueras demokratin och den demokratiska medborgaren i texten?Demokratin och dess historia beskrivs vanligen linjÀrt dÀr demokratin betraktas som en i det nÀrmaste fysisk realitet.

Idéer om demokrati inom VÀnsterpartiet : En beskrivande nutidsstudie

Partiets namn var fram till 1990 VÀnsterpartiet kommunisterna (VPK). Denna bakgrund har pÄverkat andra partiers syn pÄ arenan runt och inom VÀnsterpartiet vilket innebÀr att deras demokratisyn har ifrÄgasatts. NÀr frÄgan om demokrati kommer pÄ tal, sÄ skapades ett intresse hos oss som uppsatsskribenter hur idéer om demokrati inom VÀnsterpartiet kan beskrivas. DÄ partiet genom tiderna hÀvdat att de Àr goda demokrater, men med ett fördjupat innehÄll. Denna uppsats vetenskapliga bidrag Àr att svara pÄ frÄgan om VÀnsterpartiet kan tillskrivas en innehÄllslig demokratiuppfattning Är 2014, denna frÄga Àr extra intressant dÄ en innehÄllslig demokratisk agenda ibland likstÀlls med en odemokratisk agenda.

FörbÀttring av vÀggfÀste för flatscreens

The project was carried out in cooperation with the department of product development IOS at IKEA. The work included improvements of a new existing product that Ikea soon will release on the market, Observatör, a wall bracket for flat screens. The product is supposed to fulfil the needs within this market for IKEA. However, since Ikea was not satisfied with it, our work was to carry out the improvements that were specified in the beginning of the project. Another task in the project was to develop a side-product that is supposed to be used together with Obeservatör for storage of DVD/decoders.The project included labour as problem definition to final technical drawings and a prototype.

KartlÀggning av elevers lÀsutveckling inom grundsÀrskolan

Det finns en stor önskan hos elever att lÀra sig lÀsa. Detta Àr ofta en av de saker som kommer fram vid samtal med elever och förÀldrar inför starten i grundsÀrskolan.  Syftet med studien Àr att undersöka hur, nÀr och vad som kartlÀggs inom lÀsutveckling hos elever i grundsÀrskola.Det Àr en demokratisk rÀttighet, för alla elever, att fÄ utveckla sin lÀsförmÄga. Skolinspektionens kvalitetsgranskning, av grundsÀrskolan, visade att eleverna inte ges tillrÀckligt med förutsÀttningar för att utveckla sina kunskaper i Àmnet svenska. Dessutom Àr uppföljningen av elevernas utveckling i svenska bristfÀllig. Inom grundskolan har man olika kartlÀggningsverktyg och uppföljningssystem av elevernas lÀsutveckling under skolÄren, men hur gör pedagogerna inom grundsÀrskolan?VÄr teoretiska grund vilar pÄ Vygotskijs tankar att eleven kontinuerligt utvecklas mentalt, och dÀrmed dess förmÄga att tillgodogöra sig undervisningen.

Revision : Faktorer som pÄverkar nybildade aktiebolag som tidigare bedrivits som enskilda firmor i valet av revision.

Syftet med detta arbete Àr att försöka fÄ en bild av vad det var som gjorde att kursen Estetisk verksamhet ansÄgs viktig nog att bli ett kÀrnÀmne 1994, och varför den inte lÀngre ansÄgs viktig och togs bort 2011. Med hjÀlp av kritisk diskursanalys undersöks argument för och emot kursen som de förs fram i texter frÄn regering, riksdag och media vid dessa tidpunkter, med betoning pÄ vad dessa sÀger om kursens status och position i gymnasiet och i den skolpolitiska debatten. Studien visar att nÀr Estetisk verksamhet infördes 1994 var det för att lÄta eleverna uppleva och sjÀlva skapa, baserat i en humanistisk diskurs. NÀr kursen togs bort 2011 var det för att andra Àmnen ansÄgs behöva mer utrymme för att ge eleverna en tydligare yrkes- eller högskoleförberedande utbildning, baserat i en marknadsekonomisk diskurs. Fokus för vad som var viktigt i gymnasieskolan skiftade under de sjutton Är som gÄtt dÀremellan, och i den nya lÀroplanens inriktning pÄ nyttobaserad utbildning fick inte Estetisk verksamhet plats. Den skolpolistiska synen pÄ kunskap förÀndrades frÄn en demokratisk tanke om att ge alla samma möjligheter, till ett differentierat ideal dÀr individens kunskap ska vara mÀtbar och samhÀllsnyttig. .

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->