Sök:

Sökresultat:

266 Uppsatser om De förtrycktas teater - Sida 2 av 18

Dramatiska sÄngfÄglar - en studie om hur profilen Teater och Musik genomsyrar verksamheten pÄ en utvald förskola

Vi har valt att ge vÄrt examensarbete namnet ?Dramatiska sÄngfÄglar?. En studie om profilen Teater och Musik genomsyrar verksamheten pÄ en utvald förskola. ?Dramatic songbirds?.

En i gÀnget : en studie av ett ledarskap i teater inom daglig verksamhet

Studiens syfte Àr att beskriva och problematisera ett ledarskap i teater inom daglig verksamhet. Ansatsen Àr etnografisk. Data har insamlats genom en djupintervju, fÀltintervjuer och deltagande observationer med en dramaledare som arbetar med teater inom daglig verksamhet. Materialet har bearbetats utifrÄn Edgar Scheins ledarskapsteori baserad pÄ olika mÀnniskosyner. Ledarskapet som studeras i denna undersökning Àr till stor del informellt.

TeaterlÀrares pedagogiska strÀvan : en studie av teaterarbete i gymnasieskolan

Syftet med studien Àr att undersöka teaterlÀrares didaktiska syn pÄ Àmnet teater i gymnasieskolan och vilka faktorer som pÄverkar lÀrarnas arbete i deras strÀvan att nÄ sina pedagogiska visioner i praktiken. Undersökningen sker utifrÄn följande frÄgestÀllningar: Vilka pedagogiska visioner har teaterlÀrarna för sin undervisning i Àmnet teater pÄ gymnasieskolan? Vilka faktorer pÄverkar lÀrarna i deras strÀvan att nÄ sina pedagogiska visioner? Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer och ett fokussamtal med tre gymnasielÀrare i teater. Den teoretiska utgÄngspunkten i undersökningen Àr sociokulturell teori. I analysen av intervjuerna stÀlls resultaten mot tidigare forskning med fokus pÄ perspektiv pÄ teater och drama.

Sexualkunskap i grundskolan : En undersökning om sex och samlevnad

VÄr uppsats handlar om tre pedagogers arbetssÀtt att integrera drama och teater i skolundervisningen. Vi har tagit reda pÄ hur lÀrare och drama-/teaterpedagoger arbetar och till viss del hur det pÄverkar eleverna. Vi har intervjuat en lÀrare i grundskolan som arbetar med att integrera drama i sin svenskundervisning, en drama-/teaterpedagog som hjÀlper lÀrare med att integrera drama och teater i sin undervisning och en kulturpedagog som arbetar med olika estetiska processer integrerat med annan undervisning i för- och grundskolan. UtifrÄn dessa intervjuer har vi analyserat resultatet och jÀmfört det med tidigare forskning inom omrÄdet.Vi mÀrkte att de tre pedagogerna hade ganska olika arbetssÀtt. LÀraren arbetar med drama för att underlÀtta sin undervisning i svenska som andra sprÄk, drama-/teaterpedagogen samarbetar med lÀrare för att utveckla dramaövningar i relation med lÀroplanen och kulturpedagogen har teater som hjÀlpmedel, dÄ detta frÀmjar bland annat gruppdynamiken.Deras förhÄllningssÀtt till Àmnesintegrering Àr i grunden lika.

RegnbÄgsmannen stÀmmer sin lyra : Manusförfattare, skÄdespelare och processledare i arbetslivsrelaterad teater

Denna uppsats inom fÀltet för praktisk kunskap stÀller frÄgan hur manusförfattarens, skÄdespelarens och processledarens praktiska kunskap, inrymda i en och samma person, definieras och renodlas, och ocksÄ hur de glider över i varandra och bidrar till identiteten för yrkesmÀnniskan och privatpersonen som hÀrbÀrgerar dem. En till synes odramatisk och alldaglig hÀndelse vid utförandet av ett teateruppdrag med ett efterföljande interaktivt seminarium vÀcker reaktioner hos yrkesrollerna. Uppsatsen vill i essÀns form och utifrÄn ett förstapersonsperspektiv pÄ reaktionerna reflektera över bevekelsegrunder för och mÄl med yrkesutövandet som manusförfattare, skÄdespelare och processledare i uppdragsbaserad, arbetslivsrelaterad teater. Uppsatsens resonemang nÀrmar sig frihet som drivkraft för bÄde yrkesrollerna och personen bakom dem..

Öppna ridĂ„n för nya möjligheter -Hur kan Teater VĂ€stmanland locka fler företag som kunder?

Teater VÀstmanland har pÄ senaste tiden inte kunnat fylla sinaförestÀllningar med publik, som förr i tiden. Detta har medfört attteatern har tÀnkt över vilka möjligheter som finns för dem. Att söka sig till nya kundgrupper var en av möjligheterna, mer specifikt handlar denna uppsats om företag i VÀsterÄs som en potentiell kundgrupp för Teater VÀstmanland.Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ ifall företag i VÀsterÄs Àrpotentiella kunder för vÄr uppdragsgivare Teater VÀstmanland. Vi ska ta reda pÄ orsakerna till varför företagen inte besöker teatern nÀrföretagen arrangerar personaltillstÀllningar, samt vad som skulle kunna fÄ dem att besöka teatern.Vi kontaktade de 50 största företagen i VÀsterÄs via telefon. Av dessa 50 företag bokades 20st för intervjuer, varav 17 intervjuer till slutgenomfördes.

Öppna ridĂ„n för nya möjligheter -Hur kan Teater VĂ€stmanland locka fler företag som kunder?

Teater VÀstmanland har pÄ senaste tiden inte kunnat fylla sinaförestÀllningar med publik, som förr i tiden. Detta har medfört attteatern har tÀnkt över vilka möjligheter som finns för dem. Att söka sig till nya kundgrupper var en av möjligheterna, mer specifikt handlar denna uppsats om företag i VÀsterÄs som en potentiell kundgrupp för Teater VÀstmanland.Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ ifall företag i VÀsterÄs Àrpotentiella kunder för vÄr uppdragsgivare Teater VÀstmanland. Vi ska ta reda pÄ orsakerna till varför företagen inte besöker teatern nÀrföretagen arrangerar personaltillstÀllningar, samt vad som skulle kunna fÄ dem att besöka teatern.Vi kontaktade de 50 största företagen i VÀsterÄs via telefon. Av dessa 50 företag bokades 20st för intervjuer, varav 17 intervjuer till slutgenomfördes.

Omaka Par? : En studie om ungdomars attityd till Uppsala Stadsteater

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka gymnasieungdomars attityd till teater i allmÀnhet och Uppsala stadsteater i synnerhet, för att försöka fÄ en bÀttre bild av hur marknadsföringen motungdomar skulle kunna utformas.Det teoretiska ramverket berör attityder, och marknadsföring mot ungdomar. De verktyg somanvÀnts Àr en intervju med en del av Uppsala Stadsteaters marknadsavdelning, enfokusgruppsintervju med nio gymnasieelever samt en enkÀtundersökning med 161gymnasieelever. Attityden till teater i allmÀnhet och Uppsala Stadsteater i synnerhet var relativt god blandUppsalas gymnasieungdomar. 58 procent av respondenterna har nÄgon gÄng besökt UppsalaStadsteater.De som deltog i fokusgruppsintervjun ansÄg att Uppsala Stadsteater bör ha tydligareinformation om vad pjÀserna handlar om och synas mer. Uppsala Stadsteater bör satsa mer pÄ marknadsföring som riktar sig direkt till ungdomar.

Omaka par : En studie om ungdomars attityd till Uppsala Stadsteater

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka gymnasieungdomars attityd till teater i allmÀnhet ochUppsala stadsteater i synnerhet, för att försöka fÄ en bÀttre bild av hur marknadsföringen motungdomar skulle kunna utformas.Det teoretiska ramverket berör attityder, och marknadsföring mot ungdomar. De verktyg somanvÀnts Àr en intervju med en del av Uppsala Stadsteaters marknadsavdelning, enfokusgruppsintervju med nio gymnasieelever samt en enkÀtundersökning med 161gymnasieelever.Attityden till teater i allmÀnhet och Uppsala Stadsteater i synnerhet var relativt god blandUppsalas gymnasieungdomar. 58 procent av respondenterna har nÄgon gÄng besökt UppsalaStadsteater. De som deltog i fokusgruppsintervjun ansÄg att Uppsala Stadsteater bör ha tydligareinformation om vad pjÀserna handlar om och synas mer.Uppsala Stadsteater bör satsa mer pÄ marknadsföring som riktar sig direkt till ungdomar. Dettakan till exempel göras genom att öka informationen kring rabattkort och genom att göra trailersav pjÀserna som gÄr pÄ teatern och presentera dem pÄ Facebook och Youtube..

FrÄn objekt till tecken - en studie i rekvisita, naturalism och Tjechov

Genom en teoretisk studie kombinerad med praktikbaserad empiri ifrÄn mitt praktiska arbete redogör jag i denna text för rekvisita som aktör och dess roll inom teater. Med de litterÀra undersökningarna inom naturalism och Tjechov-tradition och de praktiska erfarenheterna av att arbeta med rekvisita försöker jag ta fasta pÄ vad rekvisita Àr och hur det anvÀnds och har anvÀnts tidigare i Tjechovs pjÀser..

TeaterförestÀllningen i skolan

Vad syftar egentligen teaterförestÀllningen i skolan till? Servera god konst eller bredda undervisningen, eller kanske bÄde och? Varför finns musik och bild som Àmnen i skolan men inte teater? Undersökningen baseras pÄ fem kvalitativa intervjuer med en kulturarbetare, en skÄdespelare, en barngrupp, en lÀrare och en pedagog med teaterhobby. Studien ger ett sken av att de förutsatta motsÀttningarna om konst eller pedagogik egentligen Àr en begreppsfrÄga. Fokusen borde ligga pÄ vad som hÀnder i mötet mellan skola och teaterförestÀllning snarare Àn huruvida teater representerar konst, pedagogik eller vad det Àn vara mÄnde..

Jag kÀnner att jag klarar mer och kÀnner att jag vÄgar mer
helt enkelt?: en studie om hur gymnasieelevers musikaliska
lÀrande
pÄverkas genom integrering av musik, dans och teater i
riktning mot mÄlen

Studiens syfte var att undersöka hur gymnasieelevers musikaliska lÀrande pÄverkas genom integrering av musik, dans och teater i riktning mot mÄlen. För att ta reda pÄ detta genomförde jag tvÄ gruppintervjuer. Den ena med en grupp elever och den andra med en grupp pedagoger som deltog i ett musikalprojekt som involverade samtliga estetiska grenar. Som stöd i undersökningen har jag, utöver intervjuerna, anvÀnt mig av programmÄlen för gymnasieskolans estetiska program samt befintliga studier och befintlig litteratur om Àmnesintegrerad undervisning. I studien kom jag fram till att eleverna kÀnner sig mycket sÀkrare pÄ sig sjÀlv efter det Àmnesintegrerade arbetet med musikalen och att deras scensprÄk har förÀndrats vilket bekrÀftas av de inblandade pedagogerna.

En skÄdespelares arbete under utbildningen

UtgÄngspunkten för min uppsats har varit en dokumentation av ett rollarbete pÄ skolan, en slags dagbok. För att fÄ innehÄllet i uppsatsen sÄ autentiskt som möjligt har jag valt att inte göra nÄgra förÀndringar i efterhand. Jag har under skrivandets gÄng dragit en hel massa slutsatser och skulle jag efter alla de insikter som förÀndrat min syn pÄ teater och hur man repeterar förÀndrat uppsatsens innehÄll skulle den i mina ögon vara förkastlig. Jag har istÀllet valt att skildra den process som jag genomgÄtt som tÀnkande konstnÀr, detta i sin tur leder till att jag ibland förkastar konklusioner som jag dragit bara nÄgon dag tidigare..

Att bedöma teater - En studie av tre teaterlÀrares syn pÄ bedömning av teater vid gymnasiet

Bakgrund: Statistik visade att i vÄrden och i samhÀllet har antalet bÀrare av multiresistenta bakterier, t e x ESBL ökat. Som skydd mot smittspridning tillÀmpades basala hygienrutiner. Lokala riktlinjer framtagna av infektionsexpertis fanns tillgÀngliga pÄ intranÀtet dÀr de kontinuerligt uppdaterades. Syfte: Syftet med studien var att undersöka var sjuksköterskan hittade aktuella vÄrdrutiner vid vÄrd av patienter med ESBL. Metod: Empirisk tvÀrsnittsstudie med kvantitativ forskningsansats.

Moi et Desprez: : Om Louis Jean Desprez? teaterdekorationer och Gustaf III:s nationella projekt

En studie av teaterdekoratören, konstnÀren och arkitekten Louis Jean Desprez' betydelse för Gustaf III nationella projekt, att förena sitt folk och skapa en nationell identitet med hjÀlp av opera och teater..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->