Sök:

Sökresultat:

4683 Uppsatser om Datorisering - effekter pć yrkeslivet - Sida 6 av 313

FrÄn Whiteboard Till Smartboard : En systematisk forskningöversikt

Syftet med denna systematiska forskningsöversikt Ă€r att klargöra forskningslĂ€get nĂ€r det gĂ€ller interaktiva skrivtavlor. Vad har forskningen funnit för effekter vid anvĂ€ndandet av interaktiva skrivtavlor och vad finns det för kompetensutvecklingsbehov för lĂ€rare som förvĂ€ntas anvĂ€nda tavlorna pĂ„ ett pedagogiskt passande sĂ€tt?För att klargöra forskningslĂ€get och fĂ„ svar pĂ„ frĂ„gorna sĂ„ anvĂ€nds en systematisk forskningsöversiktsmetod dĂ€r inkluderandet av material bestĂ„r av en objektiv urvalsprocess. Endast vetenskapliga artiklar frĂ„n och med Ă„r 2007 med empirisk undersökning och inriktning mot undervisning i gymnasieskolan finns med i det analyserade materialet.De vetenskapliga artiklarna som ingĂ„r i forskningsöversikten visar pĂ„ mĂ„nga positiva effekter med interaktiva skrivtavlor, samt nĂ„gra negativa effekter. Ökad klassrumsdialog, ökad visualisering och förĂ€ndring i arbetet med lektionsplanering Ă€r nĂ„gra effekter som Ă€r frekventa i undersökningsmaterialet.

Automation of ordering

En automatiserad bestÀllningsprocess resulterar i olika effekter för detaljisten och beror till stor del pÄ vilken grad av automatisering som uppnÄtts och den rÄdande situationen. Automatiseringen stÀller höga krav pÄ ett korrekt lagersaldo, dÀr ÄterförsÀljaren har svÄrigheter med svinn, stölder och egen förbrukning, som inte registreras. Dessa svÄrigheter tror vi i stor grad pÄverkar effekterna i automatiseringen. Teorierna har oftast en optimal situation som grund i sina beskrivningar av effekterna, men vi tror att dessa effekter Àr olika pÄtagliga beroende pÄ graden av automatisering och rÄdande situation..

Pedagogers syn pÄ social kompetens - en undersökning i förskola och skola

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka pedagogers syn pÄ social kompetens i förskola och skola. Vi vill se om det skiljer sig Ät mellan förskola och skola. Metoden som vi anvÀnt oss av Àr kvalitativa intervjuer. Dessa intervjuer Àr genomförda med sex stycken pedagoger pÄ tvÄ olika skolor under vÄr VFU-period. Vi stÀllde frÄgor till varje pedagog som bl.a.

Delat ledarskap ? En utvÀrdering av de verkliga effekterna

Syfte: VÄrt syfte med uppsatsen Àr att ur ett ledningsperspektiv se vilka verkliga effekter delat ledarskap leder till. Vi vill utvÀrdera om de av ledningen förvÀntade effekterna leder till de verkliga effekterna vi kunde se. Metod: Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod för att fÄ en djup inblick i de verkliga effekterna i det delade ledarskapet. Vi har först tagit reda pÄ vilka effekter ledarna ville uppnÄ, för att sedan göra en utvÀrdering varpÄ vi visar de verkliga effekter som uppstÄtt. För att utföra detta har vi anvÀnt oss av ett antal fallstudier.

Fanerdunetableringen i Kalmar - effekter pÄ den regionala utvecklingen

Schölin, Mona-Liz (2007): Fanerdunetableringen i Kalmar ? effekter pÄ den regionala utvecklingen [Establishment of the Fanerdun Group in Kalmar ? impacts on regional development]D-uppsats 10 poÀng, fördjupningskurs i kulturgeografiHandledare: Bo MalmbergSprÄk: SvenskaSyftet med uppsatsen Àr att studera vad tidigare utlÀndska etableringar har fÄtt för effekter, hur de har pÄverkat den regionala utvecklingen, och utifrÄn detta göra en jÀmförande analys över vad Fanerdun Gruop ABŽs etablering i Kalmar kan komma att fÄ för effekter. FrÄgor som tas upp för behandling Àr: Vad har utlÀndska direktinvesteringar, eng. foreign direct investment (FDI) och inward investment för effekter pÄ etableringsorterna? Hur kommer Fanerdun Group AB att bidra till den regionala utvecklingen i Kalmar? Det sistnÀmnda Àr viktigt att undersöka dÄ utlÀndska investeringar likt Fanerduns i Kalmar ofta fÄr effekter pÄ den regionala utvecklingen.

Effekter av förÀndrad resursallokering och kostnadsfördelning. -En fallstudie vid BTH

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om den nya tilldelningsmodellen ha lett till de effekter man önskade uppnÄ med det förÀndrade systemet. Avsikten Àr ocksÄ att i de fall effekterna inte uppnÄtts finna förklaringar till detta. Metod: Jag har gjort en fallstudie av Blekinge Tekniska Högskola. Personliga samtal och insamlat internt material har tillsammans med teorin legat till grund för slutsatserna. Slutsats: De önskade effekterna har inte i helhet uppnÄtts.

Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression - MBCT : Litteraturstudie om effekter utifrÄn Christine Padeskys femfaktormodell.

Depressioner Äterkommer ofta och varje ny depressionsepisod ökar risken för en ny beroende pÄ en allt större kÀnslighet för inre och yttre triggers. Mindfulnessbased Cognitive Therapy (MBCT) har utarbetats av Z. Segal, M. Williams och J. Teasdale som en gruppbaserad behandlingmodell för att förebygga Äterinsjuknande kombinerar mindfulnesstekniker och kognitiv terapi (KBT) för depression.

Vem rÀknar vad och hur? : En studie av gymnasiematematiken i yrkeslivet

This thesis tries to describe the use of mathematics in some workplace tasks. In particular the math corresponding to subjects of high school math courses B, C and D, is identified. Furthermore, the study attempts to analyze the nature of the way in which this math comes to use. This is represented by six different competences. Interviews with five (5) professionals, within different areas, are the main sources of information for this study.

StyrketrÀningens effekter och anvÀndande i kursen Idrott och hÀlsa A

Syftet med mitt arbete var att utreda vilka effekterna av styrketrÀning Àr samt att undersöka hur idrottslÀrare anvÀnder styrketrÀning i sin undervisning. För att fÄ kunskap om styrketrÀningens effekter gjordes en litteraturstudie som fokuserade pÄ styrketrÀningens effekter ur ett samhÀlls-, ett psykologiskt- och ett fysiologiskt perspektiv. En enkÀt konstruerades för undersökningen och delades ut till lÀrarna som undervisar i Idrott och hÀlsa A pÄ de kommunala gymnasieskolorna i Helsingborg. EnkÀten innehöll frÄgor relaterade till styrketrÀning i undervisningen. NÄgra av styrketrÀningens effekter visade sig vara, ökad styrka, ökad fettfri kroppsvikt, ökad fysisk funktionalitet, minskad rygg och ledsmÀrta mm.

Fanerdunetableringen i Kalmar - effekter pÄ den regionala utvecklingen

Schölin, Mona-Liz (2007): Fanerdunetableringen i Kalmar ? effekter pÄ den regionala utvecklingen [Establishment of the Fanerdun Group in Kalmar ? impacts on regional development]D-uppsats 10 poÀng, fördjupningskurs i kulturgeografiHandledare: Bo MalmbergSprÄk: SvenskaSyftet med uppsatsen Àr att studera vad tidigare utlÀndska etableringar har fÄtt för effekter, hur de har pÄverkat den regionala utvecklingen, och utifrÄn detta göra en jÀmförande analys över vad Fanerdun Gruop ABŽs etablering i Kalmar kan komma att fÄ för effekter. FrÄgor som tas upp för behandling Àr: Vad har utlÀndska direktinvesteringar, eng. foreign direct investment (FDI) och inward investment för effekter pÄ etableringsorterna? Hur kommer Fanerdun Group AB att bidra till den regionala utvecklingen i Kalmar? Det sistnÀmnda Àr viktigt att undersöka dÄ utlÀndska investeringar likt Fanerduns i Kalmar ofta fÄr effekter pÄ den regionala utvecklingen.

Verksamma lÀrares uppfattningar om elevers kunskaper i
matematik

Syftet med vÄr studie var att beskriva verksamma lÀrares uppfattningar om elevernas kunskaper och undervisningsmetoder i matematik. Bakgrunden kommer behandla vad styrdokument, tidigare forskning och lÀrandeteorier sÀger om elevers kunskaper och undervisningsmetoder i Àmnet matematik. Studien bestÄr av fyra kvalitativa intervjuer som genomfördes med verksamma lÀrare i LuleÄ kommun. Samtliga av de intervjuade lÀrarna har uppfattningen om att elever har svaga baskunskaper i matematik och majoriteten anser att elevernas kunskaper i matematik har försÀmrats under deras yrkesliv, framförallt ses en försÀmring sedan mitten av 90-talet. Vad gÀller undervisningsmetoderna sÄ har hÀlften anvÀnt sig av samma metoder genom hela yrkeslivet och de resterande har varierat undervisningsmetoderna..

Stena Lines betydelse för hamnstaden Gdynia - En studie om sociala effekter av turism

Stena Line Àr ett av vÀrldens största fÀrjerederier och de har ett stort internationellt samarbete.Den hÀr uppsatsen syftar till att skapa bÀttre förstÄelse för sociala effekter av Stena Lines etablering i hamnstaden Gdynia. För att uppnÄ vÄrt syfte lade vi fokus pÄ följande sociala effekter: lokal stolthet och gemenskap, samhÀllets vÀrderingar och tradition och interkulturell förstÄelse.För att kunna ta reda pÄ vilka sociala effekter som Stena Lines nÀrvaro skapar i Gdynia har vi i föreliggande uppsats valt att undersöka olika institutioner som Àr förknippade med turism. Vi valde de platser som ofta besöks av skandinaviska turister. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer. Den belyser olika intressenters perspektiv pÄ staden Gdynia.

NÀr det omöjliga blir möjligt, Visuella Effekter

Abstrakt Detta kandidatarbete handlar om visuella effekter inom film och dess utveckling genom Ären. Visuella effekter har öppnat en ny vÀrld för filmskapandet dÄ man kan skapa i princip vad som helst vilket gör att det omöjliga helt plötsligt blir möjligt, pÄ filmduken. Kandidatarbetets syfte Àr att titta pÄ utvecklingen av visuella effekter och hur man kan anvÀnda de kunskaper i en mindre filmproduktion. VÄr problemformulerings frÄgestÀllning Àr ?Hur har utvecklingen inom visuella effekter sett ut och hur kan man implementera dessa kunskaper i en mindre filmproduktion??. I undersökningen analyserar vi hur man skapat scener i olika hollywoodfilmer som vi tagit inspiration av i vÄr produktion.

Simulering av rök : Dynamiska partikeleffekter i datorspel

Dagens datorspel innehÄller en mÀngd effekter som försöker ge spelaren en kÀnsla av en interaktiv vÀrld. MÄnga av dessa effekter simuleras med hjÀlp av partikelsystem. Exempel pÄ sÄdana effekter Àr explosioner, rök och blodfontÀner.TyvÀrr Àr de flesta partikelsystem byggda sÄ att de existerar i en egen ?dimension? med varken uppfattning av dess omgivning eller omgivningens beskaffenhet. Detta resulterar i att partikelsystemen ibland kan verka, i vissa situationer, orealistiska och opassande.Detta arbete presenterar dÀrför en metod att tillfoga realism genom att ge ett partikelsystem och dess partiklar möjligheten att interagera dynamisk med sin omvÀrld.

LÀsinlÀrning: vad styr lÀrares val av arbetsmetod?

Syftet med detta arbete har varit att fÄ fördjupade teoretiska kunskaper om olika lÀsinlÀrningsmetoder samt en inblick i vad som styr verksamma lÀrare i deras val av arbetsmetoder. Bakgrunden Àr baserad pÄ de fyra vanligaste metoderna i den svenska skolan. Den tar Àven upp lÀsprocessen, lÀsutvecklingen, en historisk tillbakablick samt vikten av att lÀra sig lÀsa. Vi valde att göra en kvalitativ enkÀtundersökning dÀr tre lÀrare frÄn den skola dÀr vi gjorde vÄr VFU ingick. Resultatet frÄn den visar att lÀrare inte enbart arbetar med en metod utan vÀljer att blanda olika metoder.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->