
Sökresultat:
280 Uppsatser om Datavetenskap - Sida 4 av 19
INTRANÄT - Ett medium för kommunikationsverktyg
This report explains how different communication tools can be used in a
company?s intranet. It gives a short description of the different parts in an
intranet and their field of application, and what communication means. It?s
only the communication tools that the company uses that we are illuminating in
this report.
Sellout.nu
Sellout är ett community där medlemmarna har en presentationssida, en gästbok,
ett bildgalleri och en dagbok. Det finns även ett forum, där medlemmarna kan
diskutera med varandra om allt mellan himmel och jord. Det som skiljer vårt
community från andra är att medlemmarna även kan lägga upp bilder och
beskrivningar på saker de vill sälja, tipsa om och söka efter musikevenemang,
och de kan också få sina demolåtar spelade i vår webbradio.
Designmässigt har vi försökt förmedla en känsla som ska få användarna att
uppleva att sidan är levande..
Mixi Print AB
Detta projekt är en hemsida för Mixi Print AB. Den ska fungera som en framsida
för företaget ur ett digitalt synsätt, en plats där det går att få fram
information om företaget och dess produkter snabbt och enkelt. Jag har arbetat
med programmet flash eftersom det ger möjlighet till bra och enkel men ändå
fräsch design. Till detta så har jag kombinerat php och MySQL för att kunna
koppla det till en databas. Som en del i projektet så har jag också reflekterat
över grafiska bitar på Internet jämfört med hur det var innan..
Att konstruera en gemenskap -teori och konstruktion av virtuella samhällen
Virtual communities are a phenomenon that is becoming more
common as the information technology comes with in reach for
the general public. This report will bring the theories and
construction of a virtual community together.
The purpose of this report is to describe the different theories that have
emerged from the research within this field and to examine the work procedures
that have been used during the development of a site for a MDA-community. The
MDA-website is a homepage on the Internet that was developed to bring the
students closer together. The report describes the work of the project group,
why the website was not completed and at the end the theories are looked at on
the basis of the construction of the website..
Är resebranschens webbplatser strukturerade? - kriterier för en tydlig webbplats.
Internet består av väldigt många webbplatser där både kvalitet och kvantitet
varierar. Dagens webbplatser är ofta kompakta genom att de innehåller mycket
länkar, information och grafik. Detta medför att sidorna blir röriga och ger
för många synintryck för användaren. Det blir svårt för användaren att ta till
sig informationen och att tyda budskapet. I detta arbete utreds hur en
webbplats bör se ut för att vara så tydlig som möjligt gentemot användaren.
Analys, design och implementering av Orbit ones dokumenthanteringssystem
This report describes the development of a system for controlling documents.
The report
starts with a problem description which the company wants an intranet-based
solution
for. The report then continues to describe the development phase for the
different parts
of the system which results in a complete system.
The company that wanted this system is called Orbit One and is located in
Ronneby,
Sweden. They have had a problem with old documents circulating in different
versions
and in different binders. Now thanks to their new system they can access their
documents easy and on demand through their intranet..
IF Trions hemsida
Detta är rapporten för hur IF Trions hemsida kom till och utvecklades. Från det
att iden
kläcktes tills det att hemsidan var helt färdigställd. Arbetet bygger mycket på
de olika
säkerhetsbrister som en hemsida kan ha, till exempel hur lösenord ska hanteras.
Med
avseende på detta så ingår ett avsnitt i rapporten om de vanligaste
säkerhetsproblem som man
kan tänkas stöta på under uppbyggnadsfasen och exempel på hur man kan lösa dem.
PHP är det programmeringsspråk som IF Trions hemsida är kodat med. För att göra
det lättare
att välja vilket programmeringsspråk man ska använda sig av när man ska börja
koda en
hemsida så ingår ett kapitel som tar upp fördelar och nackdelar om PHP och ASP.
MoPho -enkla lösningar för SMS och MMS
Our project is divided into two parts, one production and written report. The
main focus was the production part, were we used PHP to create simple solution
for handling SMS and MMS with direct communication with the mobile operator
server. We communicate with sockets and can handle CIMD2 and MM7 protocol. To
get our components easy to use we have created two classes to handle SMS and
MMS. To demonstrate our technical platform we created a website were you can
create an account.
ELF-EAR, Teknik i Levande Rollspel
Vårt mål är att förhöja deltagarnas upplevelse i levande rollspel (även kallat
lajv). Idag finns det inga möjligheter att visualisera övernaturliga förmågor.
I den här rapporten visar vi ett exempel på hur detta kan realiseras med hjälp
av teknik. Vi har inriktat oss på att simulera alvers övernaturliga hörsel.
Levande rollspel är mycket känsligt för störningar från ?världen utanför?,
exempelvis modern teknik och språk.
Kök.Ett i ettor och nollor
Jag har gjort en webbsajt åt företaget Kök.Ett i Älmhult. Kök.Ett är en
köksbutik som bland annat ritar och säljer kök. Jag har byggt upp den allra
största delen av hemsidan i Flash, och kompletterat med PHP och kopplat till en
databas (MySQL). Sidan är komplett med ett eget administrationssystem.
Sidan har en dynamisk känsla som inriktar sig på att inspirera besökaren, och
föra besökaren/kunden ett steg närmare Kök.Ett och dess anställda.
I?ve built a website for the company Kök.Ett in Älmhult, Sweden.
"...det gäller att kunna knepen" datorstöd för kunskapsutbyte och lärande inom ett tekniskt arbetslag
Denna rapport behandlar en fältstudie genomförd på en kommunal teknisk
förvaltning samt en analys av studiematerialet. En tekniklösning på konceptuell
nivå arbetas fram. Metoder och synsätt för fältstudien beskrivs samt relationer
till forskningsområden som CSCW och CSCL.
Problembilden som kommer fram rör en åldrande personalkår där kunskap och
erfarenhet önskas ta till vara. Kompetensutveckling och informationsspridning
ligger högt på önskelistan hos personalen.
Reporting Management för den interna rapporterings processen med hjälp av verktyget Tivoli Decision Support - TDS
Rapporten inleds med en beskrivning av WM-datas Network Management struktur och
Reporting Management behov. Därefter följer en beskrivning av de två analys
tekniker Datamining och On Line Analytical Processing (OLAP) vilka är de mest
använda databasbaserade tekniker. Verktyget Tivoli Decision Support (TDS) är
ett stödssystem som ska underlätta för beslutsfattare inom organisationen. TDS
baseras på OLAP ? tekniken och rapporten visar avslutningsvis de möjligheter
som verktyget ger avseende WM-datas Reporting Management..
3d-animation i mörkrets tecken
Mitt projekt är en film i 3d med en skräckfylld underton som utspelas genom en
fiktiv persons ögon där färden går genom en skog fram till vad som ser ut att
vara en nedlagd fabrik. Men där tystheten från början råder visar sig både det
ena och det andra utav märkligheter uppstå!
Effekterna för den mörka upplevelsen är prioriterad framför en begriplig
handling, och därför finns inga övertydliga budskap som underskattar
betraktarens egna slutsatser av filmen. Filmen är ett experiment med 3d,
postproduktion och ljud som visar en blandning av konkreta spänningsmoment och
en morbid känsla av rå död!.
Spelutveckling, problem och utmaningar
Detta arbete ämnar undersöka problem och utmaningar relaterade till design- och
produktion av ett tävlingsinriktat spel för gratis utgivning samt utforska
potentiella lösningar och designfilosofier genom att påbörja utveckling av ett
spel. Problem som uppstår, lösningar som tillämpas och val som görs
dokumenteras varpå resultat analyseras.
Undersökningen tar upp design av både spelmekaniska och grafiska element samt
produktionen av spelet och dess resurser, saker som är viktiga att tänka på och
några saker som kan gå fel..
Spelproduktion för 2d miljö
Vi började vårt projekt med grunderna till verktyg för att utveckla spel i 2d.
Dessa ämnade vi färdigställa under projektet och med dem utveckla en speldemo.
Eftersom vi hade gemensamma visioner om
spelutveckling så bestämde vi oss för att samarbeta, och fokusera på våra
respektive områden. Med att utveckla egna verktyg ville vi få en större
förståelse för de grundläggande mekanismerna av en spelmotor
och möjligheten att påverka dessa efter våra specifika behov. Det var också för
att hålla koden fri från licensierade komponenter för att i framtiden kunna
underlätta distribution..