
Sökresultat:
280 Uppsatser om Datavetenskap - Sida 5 av 19
Change Lab - Att arbeta med lärande förändring
In order to be able to change, to maintain competitiveness as a company in a
world where rapid changes is part of the daily life, it is crucial to have
knowledge and methods in how to change. One method, originally developed in
Finland, is the Change Laboratory. This method is said to be efficient, not
only concerning change aspects but also learning, since change and learning in
this method is intertwined.
This Master Thesis (20p.) tells about the process of conducting a Change
Laboratory with a Swedish high-tech company and analyses factors in the process
that makes change possible..
Programmering till webben : Vad du ska utveckla din webbplats i för programmeringsspråk och varför?
This work is done to try to solve a scientific computer problem and its basis derived from the web, as there are a variety of ways to program to it. The most common languages used by developers, both private and corporate are PHP, .NET and Ruby. But why do companies or a private developer choose a specific programming language? Is it because it is better and has more features than the others, or because they are forced? This essay uses a questionnaire and through tests sees which is best and which one is the most popular/used. To illustrate the problem, a survey is conducted and sent to several companies and asked them to answer the questions regarding the issue.
Installationsgränssnitt under Linux och Windows XP utifrån ISO 9241
This thesis investigates how different Linux-distributions installation
interface relate to the ISO 9241 standard,
parts 12 and 13, and how they relate to the installation interface of Windows
XP, with the hypothesis:
"There is a Linux-distribution whose installation interface according to
applicable HCIrecommendations is equivalent to that of Windows XP."
With the checklists provided by ISO 9241 an empirical study has been made, and
so comparable measurements of how well the Linux-distributions and Windows XP
follows the
recommendations of the standard was obtained.
By comparing the results from the tests similarities and differences between
the installation interfaces can be deducted.
As the result and the conclusion shows there are Linux-distributions whose
installation interface, according to the applicable HCI-recommendations, are
equivalent to that of Windows XP..
Tjejer å Tjejer
Tjejer å Tjejer är en dokumentär med ungdomar i åldern 14-17 år som målgrupp.
Produktionen har gjorts i samarbete med SVT, Sveriges Television, Växjö. Med
filmen vill vi visa unga homosexuella tjejer, eller som de medverkande benämner
det flator. Vi vill visa dessa i sina sociala sammanhang. Att vara lesbisk och
ung betyder inte att man måste leva annorlunda.
För att finna våra karaktärer sökte vi i hela södra Sverige.
Pamiro
This report describes the work with creating a CMS (Content Manager System). A
CMS is a
web tool so you easy can publish materials on your web page. With a CM Scan you
can
without any knowledge of programming web pages create and maintain a web page.
This
will result in that you and your organisation save time and money. You can also
split the responsibility
for the webpage in different roles, but still keep the control.
We have chosen to create our CMS in a script language called php4 and with the
database
server MySQL, we have also used JavaScript a lot.
Interaktiv Produktpresentation åt Abu Garcia
Detta projekt har producerats i samarbete med Abu Garcia i Svängsta, Blekinge.
Vårat projekt är en interaktiv produkt presentation gjord i flash med inslag av
3d, video och ljud. Våran tanke är att användaren ska kunna se hur en
Ambassadeur Record fiskerulle ser ut både på insidan och utsidan, hur den
fungerar och vad som gör den så unik.
Det finns också video filmer som beskriver tillverknings processen, och hur man
som förstagångs användare använder en Ambassadeur rulle.
Design och bakgrundsljud är anpassad så att den ska väcka en känsla av fiske
och fridfull utomhus miljö..
Webbaserat Tidrapporteringssystem
Systemet som förenklar hantering och information av tidrapportering, projekt,
kunder, lager och anställda. Syftet är att företaget skall få en mera överblick
över deras verksamhet, då all information samlas på samma ställe.
De anställda kan via webben snabbt och enkelt rapportera in deras arbetstider
under den gångna veckan. Systemet innefattar: SMS-tjänst, automatiskt utskick,
hanteringen för lager, projekt, kunder och semester, kontinuerlig statistik med
grafiska diagram samt utskriftsfunktioner. Allt är utvecklat i PHP och MySQL..
Elektroniska signaturer- säker identifiering?
Problem:I dag finns det ett stort behov av säkra identifierings metoder på
Internet. Traditionellt sätt är en handskriven namnteckning en form av
identifiering och vad som behövs är en elektronisk motsvarighet.
Hypotes: "Elektroniska signaturer leder till ökad integritet och säkerhet vid
identifiering på Internet"
Syfte: Målet och syftet med denna uppsats är att studera och analysera huruvida
elektroniska signaturer kommer att bidra till ökad integritet och säkerhet vid
identifiering på Internet.
Slutsats:Genom att jämföra praktiska erfarenheter (fallstudie) och
teoretiska kriterier kunde vi analysera oss fram till att vår hypotes är sann.
Hur hanterar institutioner en miljö med blandade Operativsystem?
The purpose of this thesis is to investigate if there are environments that use
some kind of central authentication system within institutions/schools. The
hypothesis is that an institution not using a form of central authentication
service has more need for maintenance and as such is considered a higher cost
for the organization.
The gathering of data has been done through interviews with technical personal
at Blekinge Tekniska Högskola and Linköpings Universitet. Based on the
technical background of the authors, and the system limited to discussing
Windows and UNIX operating systems, a discussion and analysis of the systems
working today has been done, with emphasize on the hypothesis..
Sara skolkar: Ett mobilt frånvarorapporteringssystem
This bachelor thesis portray a project where the main task were to develop a
computer based system prototype for handling of absence report at the upper
secondary school af Chapman in Karlskrona. The project has been conducted in
cooperation with students from the university programs software engineering and
information economy at Blekinge Institute of Technology. Our task as
MDA-students have been to survey the process of absence report of today through
field studies and give a proposal of a graphical user interface which later
were developed by the software engineers. The thesis also handles the
cooperation with other students from other university programs..
Att bryta isoleringen - sociala faktorer i nätbaserad distansutbildning
Detta projekt fokuserar på distansstudenter och deras studiesituation i tre
nätbaserade kurser. Genom en empirisk studie bestående av samtal med studenter
och lärare, samt deltagande observation, har vi försökt finna lösningar för att
förbättra studenternas lärandemiljö. De sociala faktorerna visade sig vara av
stor betydelse i en studieform som tidigare kännetecknats av isolation mellan
studenter och lärare. Projektet visar på hur en nätbaserad utbildningsplattform
genom enkla tekniska lösningar kan ta hänsyn till studentens behov i fråga om
att stödja kommunikation och samarbete..
Förstår du vad jag menar? - En undersökning om kommunikation med hjälp av bilder mellan användare och systemutvecklare.
Ibland kan det förkomma problem mellan utvecklare och kund/användare då de tar
fram kraven till ett nytt system. En anledning till detta kan vara att
utvecklingsgruppen och användargruppen inte har samma kunskaper och
erfarenheter och talar då inte "samma språk". En lösning till detta problem kan
vara att ta hjälp av en mockup. En mockup är en fysisk och/eller interaktiv
modell av ett gränssnitt. I detta arbete har vi, med hjälp av intervjuer och
observationer, undersökt om detta hjälpmedel underlättar kommunikationen i
verkligheten..
CU2 - Design av ett PDA-baserat diskussionverktyg med ljud/bildkommunikation
I detta arbete framlägger vi ett designförslag på hur ett diskussionsverktyg
som stödjer ljud- och bildkommunikation kan se ut. Ett förslag som förbättrar
och förenklar den distanskommunikation som idag sker med hjälp av
mobiltelefoner, videokonferenssystem samt webbkameror anslutna till
persondatorer. Den design vi föreslår möjliggör för mobila användare att
visuellt föra flerpartssamtal med hjälp av PDA:er. Vårt designförslag har fått
arbetsnamnet CU2 (see you too) och är tänkt att fungera i tredje och/eller
fjärde generationens mobila nät.
Vi har valt att genomföra vårt magisterarbete på företaget A Brand New World i
Kista, Stockholm. Företaget utvecklar och säljer system inom mobilt Internet..
Hantering av systemdokument
All systemdokumentation som finns på Flextronics är dokumenterad på en mall i
Word. Utvecklingen inom Flextronics WE, Karlskrona är stor. Många datasystem
används på företaget inom olika avdelningar lokalt men även i Europa, och ingen
gemensam ruin för hanteringen av systemdokument finns.
Helpdesken på Flextronics servar hela Karlskrona och västra Europa på deras
datasystem och nätverk.
Vår uppgift är att ta fram en kravspecifikation för hantering av
systemdokumentationen. För att helpdesken skall kunna utnyttja denna
information krävs att informationen lagras på ett enkelt och överskådligt sätt
där man lätt kan söka uppgifter. Lösningen skall vara Web-baserad så att alla
användare skall kunna utnyttja informationen både internt och externt via
företagets intranet..
Utvecklande AI - En studie i hur man skapar ett system för lärande AI
AI är något som blir allt viktigare inom dagens spel och får allt högre krav på
att agera mänskligt och intelligent. Detta kandidatarbete undersöker vilken
metod som är att föredra för att skapa en AI som kan lära sig av sina tidigare
erfarenheter. Några av de metoder som undersöks är trädstrukturer, Artificial
Neural Network och GoCap. Genom att skapa en applikation med en av metoderna
samt göra en undersökning på hur AI:n i applikationen upplevdes fick vi
resultat om denna metod var användbar. Utifrån detta diskuteras det ifall andra
metoder hade varit mer effektiva, hur man hade kunnat förbättra AI:n samt hur
framtiden för spel-AI skulle kunna se ut..