Sök:

Sökresultat:

329 Uppsatser om Damaged gods - Sida 2 av 22

Skötsel av älgskadade bestånd :

Sweden has today the highest moose (Alces alces) population in the world. The population has been very high since the late seventies and in the beginning of the eighties there was a big ?moose explosion?. The main food source for moose during the winter is young pine (Pinus sylvestris) and birch (Betula spp.). The high moose population has therefore lead to high damage on pine forests over big areas.

Betesskador på lärkplantor

The purpose of this study was to show how the Hybrid Larch (Larix eurolepis x) are used by large herbivores in terms of grazing and fraying. More specifically I studied how impact on the seedlings was affected by forest stand area, tree height and stem density (stems/ha).The survey was done in Jönköpings county in southern Sweden. About 50 % of all stems that are measured are damaged by grazing and 5,8 % was damaged from fraying. The conclusion of the study is that the biggest influencing factor is the height of the seedlings. The size of the stands and number off seedlings per hectare have almost no impact on the injuries on the seedlings. Fraying are common on trees smaller than 3 meters, and doesn?t occur on trees above that height.

Osäkerheter vid riskanalyser i samband med transport av farligt gods

Risk analysis in connection with transportation of dangerous goods is associated with great uncertainty. In addition there are a number of specific problems that the risk analyst faces when risks associated with transportation of dangerous goods are to be analysed. In this report those problems and uncertainties are described.One of the most important conclusions in this report is that uncertainty analysis within risk analysis in connection to transportation of dangerous goods has to be made more effective..

Beslutsstöd för lagerhantering : Matematisk optimeringsmodell för godsplanering och simulering

Det är allt vanligare inom tredjepartslogistik att kunder hyr en yta för lagring. För den uthyrande parten, i detta fall Delta Terminal, är arean den begränsande faktorn för hur stor yta som kan hyras ut. Idag använ-der sig Delta Terminal av beslutsunderlag i form av lokalernas area och erfarenhet vart gods ska placeras och har inget hjälpmedel för att beräkna vart och hur mycket gods som kan allokeras för att använda så liten yta som möjligt. Studiens syfte har därför varit att ta fram ett faktabaserat hjälpmedel som kan användas som beslutsunderlag. För att uppnå syftet har en matematisk modell utvecklats för att optimera hur gods kan placeras till olika lokaler för att använda så liten area som möjligt och även kunna simulera förändringar.

Hur ser patienter på sitt recept på fysisk aktivitet?

Studien undersöker Peter von Möllers agerande inom jordbruksutvecklingen i teori och praktik för åren 1831-1883, en tid som i Sverige sammankopplas med det allra mest intensiva skedet av den agrara revolutionen. Von Möllers egna skrifter utgör grunden för undersökningens jordbruksteoretiska del. Det praktiska jordbruket på von Möllers gods, i Skottorp, har studerats utifrån ett flertal kvantitativa metoder i godsarkivets material. Studien syftar till att beskriva teori och praktik samt finna de sammanlänkande kopplingarna dem emellan. Det ges också jämförande utblickar mot regional och nationell utveckling för samma tid.

Transportolyckor med farligt gods: Inventering och insatsplaner för Räddningstjänsten Östra Skaraborg

Denna rapport gjordes på uppdrag av Räddningstjänsten Östra Skaraborg då de kände ett behov av att ha insatsplaner för olyckor vid transport av farligt gods. Rapporten innebär ett första skede i hur framtagning av insatsplaner ska gå till och hur de ska se ut. Behovet av insatsplaner kommer främst från att de ska verka istället för den erfarenhet som är så svår att få för stora olyckor med farligt gods. Insatsplanen ska vara ett stöd i beslutsfattandet och påminna om viktiga åtgärder. Det finns ingen speciell mall för hur en insatsplan ska se ut, därför har inspiration hämtats från andra räddningstjänster och dokument med hur dess uppbyggnad kan se ut.För att bedöma vilka ämnen som insatsplanerna skulle innehålla och var olycksscenariona skulle utspela sig så gjordes en inventering av det farliga godsflödet i och genom regionen och därefter en sannolikhets- och konsekvensbedömning av detta.

Stormskador i lärk och gran : en jämförelse efter stormen Gudrun

The storm Gudrun January 8-9 2005 felled about 70 millions cubic metres forest in southern Sweden. The majority of the wind damaged forest was spruce (Picea abies). In order to decrease the risk of wind damages in the future other trees species are of interest for forestry in southern Sweden. The purpose of this master thesis was to study if larch were more wind tolerant than spruce. The method was to compare larch, Japanese larch (Larix kaempferi Lamb.), European larch (L.

Beståndsutveckling i stormskadade granbestånd

The storm Gudrun in 2005 led to massive windthow damage in forests in southern Sweden. Since then there has been a growing interest in factors influencing wind damage in above all Norway spruce (Picea Abies) stands. Although many other interesting areas still need to be examined. In 2005 there where a lot of stands that suffered different degrees of damage, a lot of these stands weren?t cut, but instead left to grow. The future development of these stands is uncertain and the guidelines are unclear.

Konsekvensanalys av Katrineholms Logistikcentrums inkommande farligt gods

Katrineholms Logistikcentrum är en godsterminal som invigdes i januari 2010 och som idag befinner sig i tillväxtstadiet. Företaget har visioner att expandera till att bli en av de ledande terminalerna för effektiv lagring och hantering av gods med järnvägspendlar. Verksamhetens lokalisering nära bostadsområden och ett skolområde gör att företagets riskhantering är av största vikt för samhällets säkerhet. På uppdrag av Västra Sörmlands Räddningstjänst ska denna rapport beskriva vilka konsekvenser verksamhetens farliga godsflöden kan ha på det närliggande samhället samt klargöra juridiskt hur verksamheten och tillsynsmyndigheterna är tvungna att förhålla sig till rättssystemet. Då verksamheten nyligen startats och flera utbyggnadsetapper återstår har endast begränsade mängder farligt gods deklarerats i terminalen.

Förbättring av flödet mellanlager och produktion

Atlas Copco Craelius har vid årsskiftet 2011-2012 genomfört en flytt av större delar avlagret då en ökad produktion med tiden har medfört att lagret blivit för litet.Hanteringen av ankommande gods och plock av artiklar till monteringen har inteutvecklats i samma takt som företaget och är därför i behov av modernisering. Idagsläget placeras allt ankommande gods på gården och registrerades sedan i turordningi affärssystemet Movex. Detta sätt att arbeta medför att då det kommer stora volymerankommande gods tar det lång tid innan allt registreras. Atlas Copco Craelius har pgaav detta arbetssätt ingen möjlighet att veta vilka artiklar som finns bland det gods somblir stående i väntan på att läggas in i lager och registreras. Därför vill Atlas CopcoCraelius ta fram ett nytt arbetssätt som gör det möjligt att veta vad som har kommit såfort som möjligt för att sedan kunna lagerlägga och registrera i turordning.På grund av sättet som lagret har arbetat har det inte funnits några möjligheter att mätahur lång tid det tar att lägga in ankommande gods eller hur lång tid det tar från att ettplock kommer ut till lagret tills det att plocket levereras till monteringen.

Förbättrad precision vid ankomstkontroll

Examensarbetet utfördes på Balco AB i Växjö, som tillverkar och erbjuder balkongsystem påtotalentreprenad. Eftersom Balcos ökade omsättning har lett till att ankomstrollen inte längre kan utföras medtillräckligt hög precision, så har produktionsplaneringen blivit lidande. Syftet med projektet var därför att Balcoska kunna ankomstrapportera inkomna aluminiumprofiler från underleverantörer på ett smidigt sätt, samt medhög precision.För att lösa Balcos problem vid ankomstkontrollen, så att de enkelt kan rapportera in och få en god översiktav ankommit gods, har projektgruppen kommit fram till tre olika alternativa lösningar. Dessa lösningar ärstreckkodssystem, RFID-system och manuell identifiering. För bästa resultat, och användning avidentifikationssystemen, är det troligtvis nödvändigt att ett MPS-system implementeras.Slutsatsen och rekommendationerna innefattas främst av en lösning med ett streckkodssystem, men där denprimära nyckeln till ökad precision och kontroll av ankommande gods ligger i att införa ett väl fungerandedatasystem..

Farliga ämnen i Norrbottens län: En förstudie om förekomst och förmåga

Denna rapport är en beställning av den regionala samordningsfunktion som finns i länet kring farliga ämnen. Rapporten behandlar förekomst av farliga ämnen på fasta industrianläggningar, på väg och järnväg samt kommunal räddningstjänsts och övriga berörda myndigheters förmåga att hantera olyckor med farliga ämnen inom Norrbottens län.I dagens samhälle lagras, hanteras och transporteras ämnen med farliga egenskaper rutinmässigt i stora mängder. Farliga ämnen transporteras på väg, järnväg, till sjöss och i luften. På land står vägtransporterna för den största mängden farligt gods. Allvarliga händelser med farliga ämnen är ovanliga men inträffar varje år i Sverige.

Konstruktion av vertikaltransportör för materialhantering

Rotab Rostfria Transportörer AB tillverkar och utvecklar material- och godshanteringsutrustning. Företaget levererar även kompletta materialhanteringslösningar i form av godshanteringsanläggningar som ofta består av transportband och paketeringsutrustning.Examensarbetets mål är att utveckla en vertikaltransportör som ska transportera gods mellan två transportband belägna på olika höjder, transporten ska kunna varieras mellan 1000 - 3000 mm. Transportören ska undvika de två stora nackdelarna som återfinns hos konkurrerande produkter, att de är utrymmeskrävande eller att de använder sig av synkroniserade kedjor. Vertikaltransportören baseras på en konceptidé som tagits fram på företaget. Denna konceptidé utvecklas till en prototyp med hjälp av metoder för produktutveckling.

Analys av godssorteringen på DHL Freight AB : En fallstudie om logistik

SammanfattningDet här examensarbetet har genomförts på DHL Freight AB i Eskilstuna som transporterar gods över hela Sverige. Där målsättningen varit att analysera den nuvarande sorteringsprocessen, identifiera bristerna runt sorteringsprocesserna och därefter presentera eventuella förbättringsförlag.De metoder som har använts för att utföra examensarbetet är följande. Resultatet grundar sig på den information som har införskaffats via observationer och intervjuer med personalen som är delaktiga i sorteringsprocessen samt olika litteraturstudier.De mest tongivande teorierna som examensarbetet utgått från och som författaren har genomgående haft i åtanke är logistik, distribution, Lean Produktion, kvalitet och processer.Analysen som utfördes resulterade i att ett antal brister som finns i sorteringsprocessen som kunde identifieras. De här bristerna bidrog till att komplikationer uppstod vid sorteringen av gods på DHL Freight AB. Några exempel på brister som identifierats är att efter godset har hanterats sker inte någon kvalitetssäkring innan godset lämnar terminalen.

Uttorkningsmöjligheter i ett fuktskadat badrum med hjälp av spaltmetoden

Buildings today are built to maintain a healthy indoor environment and an efficient energy usage which is probably why damages caused by dampness has increased since the 1960?s.A study between year 2008 and 2010 showed that 26 percent of the 110 000 examined houses had damages and flaws caused by dampness that could prove to be harmful later on. This means that one out of four bathrooms risk the chance to develop damages by dampness. Approximately 2 percent of the houses had already developed water damages. It is here where the problems appear.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->