Sök:

Konsekvensanalys av Katrineholms Logistikcentrums inkommande farligt gods


Katrineholms Logistikcentrum är en godsterminal som invigdes i januari 2010 och som idag befinner sig i tillväxtstadiet. Företaget har visioner att expandera till att bli en av de ledande terminalerna för effektiv lagring och hantering av gods med järnvägspendlar. Verksamhetens lokalisering nära bostadsområden och ett skolområde gör att företagets riskhantering är av största vikt för samhällets säkerhet. På uppdrag av Västra Sörmlands Räddningstjänst ska denna rapport beskriva vilka konsekvenser verksamhetens farliga godsflöden kan ha på det närliggande samhället samt klargöra juridiskt hur verksamheten och tillsynsmyndigheterna är tvungna att förhålla sig till rättssystemet. Då verksamheten nyligen startats och flera utbyggnadsetapper återstår har endast begränsade mängder farligt gods deklarerats i terminalen. Detta gör att sannolikheten för olyckor med farligt gods i begreppet risk inte går att beräkna på det sätt som kommer att avspegla verksamheten. En riskinventering upprättas därför på basis från den svenska räddningstjänstens insatsstatistik. Utifrån en inledande konsekvensanalys utfördes en mer detaljerad konsekvensanalys på det värsta tänkbara utsläppsscenariot som är med giftiga gaser samt det mest sannolika som är brandfarlig vätska. Resultatet av spridningsberäkningarna visar att dödsfall kan inträffa på avståndet 366 meter från planområdet vid ett stort utsläpp av svaveldioxid. Sker detta vid ogynnsam vindriktning kan stora delar av utvalda skyddsobjektet drabbas allvarligt med dödliga och allvarliga skador som följd. Riskavståndet till olika pölstorlekar innehållande bensin för när personer riskerar att omkomma till följd av värmestrålningen har också beräknats. Förslag på de säkerhetshöjande åtgärder som bör vidtas för att uppnå en acceptabel risknivå är följande: Flytta planområdet för det farliga godset till en ny lokalisering så att ett bättre skyddsavstånd från riskkällan till närområdets skyddsobjekt erhålls. Vid förekomst av ämnesklasserna 1, 2.1, 2.3 på planområdet bör verksamheten beslutas till farlig verksamhet enligt LSO och därmed bör en fördjupad insatsplan för VSR verkställas. Detta för att eventuella insatser ska kunna påbörjas inom godtagbar tid och genomföras på ett effektivt sätt enligt 3§ i LSO. Förbud mot transport av farligt gods söder om infarten till planområdet på den nya österleden uppförs. Inom ett avstånd av 20 m från planområdet bör oskyddade fasader på byggnader utföras i material som förhindrar brandspridning in i byggnader. Utveckling av ett datoriserat system som kontinuerligt uppdaterar vilket farligt gods som finns på planområdet. Katrineholms Logistikcentrum bör upprätta en tydlig plan om hur logistiken ska hanteras när avtal skrivs med transportbolag för att undvika att transportkedjor bryts. Detta för att undvika att bli en Seveso klassad anläggning. En fullständig riskanalys rekommenderas att upprättas i takt med att verksamheten etablerats och flödena av farligt gods ökar.

Författare

Kristoffer Erixon

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..