Sök:

Farliga ämnen i Norrbottens län

En förstudie om förekomst och förmåga


Denna rapport är en beställning av den regionala samordningsfunktion som finns i länet kring farliga ämnen. Rapporten behandlar förekomst av farliga ämnen på fasta industrianläggningar, på väg och järnväg samt kommunal räddningstjänsts och övriga berörda myndigheters förmåga att hantera olyckor med farliga ämnen inom Norrbottens län.I dagens samhälle lagras, hanteras och transporteras ämnen med farliga egenskaper rutinmässigt i stora mängder. Farliga ämnen transporteras på väg, järnväg, till sjöss och i luften. På land står vägtransporterna för den största mängden farligt gods. Allvarliga händelser med farliga ämnen är ovanliga men inträffar varje år i Sverige. För att minimera riskerna för skador på människor, miljö och egendom omgärdas hantering av farliga ämnen av lagar och bestämmelser. Regelsystemen är utformade för att minimera riskerna vid tillverkning, drift och transport.I vilken omfattning, mängd och frekvens, farliga ämnen transporteras till, från och inom Norrbottens län är idag oklart. För att länet ska kunna tillgodose sig en lämplig beredskap behövs en kartläggning av förekomsten av farliga ämnen i Norrbottens län. Farliga ämnen hanteras i stor omfattning i Norrbottens län på grund av den storskaliga industri som finns i länet. Genom gruvnäringen i malmfälten i Kiruna och Gällivare kommun hanteras stora mängder explosiva och oxiderande ämnen och föremål medan det vid kusten hanteras frätande syror, baser och peroxider i samband med pappersmassabruken i Piteå och Kalix kommun. Stora mängder petroleumprodukter hanteras i hamnarna i Luleå och Piteå men förekommer inom hela länet. Det saknas idag uppgifter på trafikflödet av transporter innehållande farligt gods på länets vägar. På grund av detta kan det inte uteslutas att transporter av samtliga farligtgodsklasser förekommer. Brandfarliga vätskor, oxiderande ämnen samt brandfarliga gaser är de mest frekventa transporterna rörande farligt gods på järnvägen. Det transporteras dock farliga ämnen ur nästan samtliga farlighetsklasser på järnvägen, med undantag radioaktiva ämnen. De orter som är mottagare eller avsändare av farligt gods är Piteå, Luleå, Haparanda, Gällivare och Kiruna där Luleå och Haparanda tar emot och avsänder mest farligt gods. Dock går samtliga farligt godstransporter till och från Norrbottens län via Boden vilket betyder att detta är den ort som trafikeras av flest transporter.Den operativa förmågan att hantera olyckor med farligt gods skiljer sig mellan länets kommunala räddningstjänster. Vilken förmåga som krävs går det idag inte att uttala sig om då en riskbild över farliga ämnen inom länet ännu inte tagits fram.Underlaget för transport och av farligt gods är ofullständigt och föråldrat och därför har varken Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Länsstyrelsen eller kommunal räddningstjänst grepp om situationen. Det krävs en insats på nationell nivå för att komma till rätta med problemet. Länet lider idag av en bristande förmåga i det förebyggande arbetet då man ej kan presentera ett korrekt planeringsunderlag i och till kommunerna eftersom underlag om flödet av farligt gods saknas.

Författare

Hanna Karlsson Sälgfors

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..