Sök:

Sökresultat:

1405 Uppsatser om Corporate Storytelling - Sida 51 av 94

"Det är svårt att få dem att stanna längre än tre år" : måste rekryteringsprocessen förändras för att tillfredsställa unga medarbetares krav?

How does a corporation work during the recruitment phase to entice and motivate younger members to work for their organization?The aim is to examine in which grade corporations and organizations? recruitment needs to adapt to encounter Generation Y on the labour market.The base in our method is abduction and our research is based on a qualitative method. We have fulfilled interviews with corporations such as Scania, Skatteverket, Swedbank and Appelqvist & Ottoson HR AB.Corporations need in a sense change their recruitment and emphasis their resources to sell the whole corporation and its image to the young job applicant. The younger members demand a total impression of the corporation to implement an interest and to get motivated to work there. Together with our respondents we have realized that Generation Y has higher demands on their workplace than earlier generations..

En medveten grupp om en kritiserad bransch : En receptionsstudie i snabbmatsbranschens CSR-kommunikation

Syfte och frågeställningar: Att undersöka vilka budskap om CSR som företag i en kritiserad bransch förmedlar i marknadskommunikation. Dessutom att få indikationer på hur denna kommunikation uppfattas av studenter som ingår en generation som är kritisk till marknadskommunikation och reklam. Metod och material: En textanalytisk del av ett antal reklamfilmer och annonser från McDonald?s, Max och Burger King, detta utifrån retoriken. Fokusgruppsdiskussioner med ett antal studenter för att få en bild av deras uppfattning av dessa reklamfilmer och annonser.

When 2 become 1 : En studie kring betydelsen av samarbeten mellan artister och företag

The aim of this study is to create understanding of why companies should collaborate with artists and how artists and businesses build strong partnerships. We also want to understand the development of relations between the music industry and companies, together with the problems, possibilities and implications it has for both artists and corporate identity and brand. The music industry has been changing rapidly during the digital revolution and new problems and opportunities have emerged which the music industry can choose to either embrace or renounce. This study is made with a qualitative approach based on interviews with relevant individuals from the music industry. We have carefully chosen these individuals to counterpart different segments of the music industry and to execute our purpose from various perspectives.

Hur säger bolagen att de tillämpar Svensk kod för bolagsstyrning?

Syfte: Att bolag inte alltid styrs av sina ägare har varit betydande för marknadsekonomins utveckling. Införandet av aktiebolag sänkte riskerna samtidigt som möjligheterna ökade. I börsnoterade bolag finns ofta ett brett ägande vilket innebär risker vid tillvaratagandet av intressen. Ägare och ledning är sällan den samma och deras intressen skiljer sig ofta åt. För att minska riskerna har många länder infört olika bolagsstyrningskoder.

How streaming media can be used in commercial mass
distribution

Mass distribution with techniques as multicast and peer-to-peer are becoming increasingly important in the Internet. Today the distribution of sound and video over Internet, so called streaming media, is static due to the unicast method. This results in a linear increase of distribution costs and therefore no conditions for commercial scalability. This thesis describes why multicast may be the only scalable alternative for commercial mass distribution of streaming media over Internet. Mass distribution through peer-to-peer technology promises a lot but is fronting a couple of great challenges, for example asymmetric bandwidth, locality and legalization.

Resan mot hållbar turism : En studie av CSR i förhållande till pris inom turismindustrin

Corporate Social Responsibility (CSR) has recently become increasingly important for companies to integrate into their ongoing work. CSR is about social, environmental- and financial responsibilities. The tourism industry often involves large impacts especially on environmental and social factors, which is why CSR-work plays an important role according to previous studies. One trend that has increased among consumers in the tourism industry during recent years is to travel to the lowest possible price. It has for example become increasingly common to book airfare by budget airlines.

Elbolag som en kraft för gott? : En kvalitativ studie om ekonomiskt, socialt och miljömässigt ansvarstagande

Ansvarstagande i företag har fått ökad uppmärksamhet i och med utvecklingen av begreppet Corporate Social Responsibility (CSR). Intressenter har idag större förväntningar på företags ekonomiska, sociala och miljömässiga ansvarstagande. Risken med CSR är att företag inte gör operationella bidrag mot samhällsproblem utan endast ser detta som ett sätt att öka sin vinst genom att förbättra företagets image. På senare tid har begreppet Socialt Entreprenörskap utvecklats där det främsta målet är det sociala och inte det ekonomiska. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur representanter för elbolag yttrar de ekonomiska, sociala och miljömässiga ansvarstaganden i deras respektive verksamheten.

Logotyper och företagsmärken : Att lägga märke till märkliga märken

C-uppsats vars huvudsyfte var att undersöka hur stor igenkänning människor har av företagsmärken utan att logotypen finns med. Genom att arbeta med både en kvalitativ och kvantitativ metod har vi fått fram våra resultat, detta genom att våra respondenter besvarade en enkät. Våra teoretiska perspektiv kommer från en blandning av olika ämnesområden, så som psykologi och informationsdesign med fördjupningar i bland annat perception, objektsigenkänning, symbolik och färgers betydelse. Genom våra undersökningar kom vi fram till att det inte finns något enkelt svar på huruvida märken känns igen eller inte. Bland våra utvalda märken var könsbundenheten låg, och ålder har viss betydelse för igenkänningen.

Corporate Social Responsibility : lockas studenter till en arbetsgivare som tar ett socialt ansvar?

Företag har först och främst ekonomiska intressen att ta hänsyn till. Ett mål är att skapa acceptabel vinst för sina ägare och ett delmål är att hålla nere sina kostnader. Rekryteringskostnaderna anses ha blivit en relativt dyr kostnadspost. Ett sätt att reducera denna är att företaget söker personal som inte bara är kompetent utan som även kan omfattas av företagets målsättning och etik. På så sätt växer en lojalitet fram mellan dessa och ökar sannolikheten att personal stannar längre hos företaget.

Ansvarsfullt inköp - En Mognadsmodell

SammanfattningCorporate Social Responsibility (CSR) är ett arbetsområde som drar mer och mer intresse till sig, inte minst med inköp och leverantörer i fokus. Ett stort antal akademiska artiklar hanterar ämnetCSR och företag utsätts dagligen för situationer som kräver omfattande CSR-aktiviteter. Dessaaktiviteter skall inte enbart neutralisera hot kopplade till CSR utan även skapa positiva effekter för företaget inom detta område. Litteratur och artiklar inom området fokuserar på hur globala företagintegrerar sociala- och miljöfrågor i deras leverantörskedjor, ofta genom en så kalladuppförandekod (Code of Conduct, även kallad CoC), som leverantörer måste följa för att få leverera till företaget. Trots att artiklarna är många inom ämnet, finns det få som diskuterar hurimplementeringen av dessa uppförandekoder och CSR-frågor skall gå till.

Corporate Social Responsibility : redovisning och kommunikation av socialt arbete

Att vårda sina relationer har för företag blivit betydligt viktigare och mer tid har lagts på utvecklandet av relationsmarknadsföring. Hur dessa relationer skapas och vad som gör att de utvecklas och bibehålls har dessutom varit i forskarnas blickfång. I dagens forskning åtskiljs relationer mellan företag samt relationer mellan företag och konsumenter.Syftet med denna uppsats är att, genom att studera och analysera Hendryx Skis Industries konsumentrelationer, undersöka huruvida Holmlunds relationsmodell, som utvecklats för att studera relationer mellan företag, även är tillämpbar för att undersöka relationer mellan företag och konsumenter.Med skidföretaget Hendryx Skis Industries som fallstudie analyserades det insamlade materialet med hjälp av tre dimensioner; en teknisk, en social och en ekonomisk. Tydligt kan sägas att den tekniska och sociala dimensionen kan identifieras som viktiga och väl fungerande mätinstrument. Däremot bör bättre anpassade ekonomiska variabler utarbetas för att på bästa sätt kunna analysera kundrelationer även inom denna dimension..

CSR som kommunikationsstrategi : En retorisk textanalys om att kommunicera ansvarstagande

Syftet med denna studie var att analysera livsmedelsfo?retaget Findus AB och dess arbete med Corporate Social Responsibility i relation till ha?stko?ttskandalen. Studien a?mnar att underso?ka vilka skillnader det finns i deras CSR-kommunikation fo?re respektive efter incidenten, vilket omfattar perioden 2012-2013. Vi vill dock belysa att vi inte ser ha?stko?ttskandalen som en sja?lvklar orsak till en eventuellt utvecklad CSR-kommunikation.Metod och material: Retorisk textanalys med hermeneutisk ansatsHuvudresultat: Utifra?n va?rt resultat kan vi urskilja att det finns skillnader i deras sa?tt att kommunicera CSR mellan 2012 och 2013.

8263 kilometer: En studie i avståndets påverkan på styrsystem

The aim of this Master?s thesis is to study the effects that geographical distance have on the control systems in a scattered organization and how this, ultimately, affects the employees in terms of loyalty and motivation. In order to do this, a case study has been conducted on a multinational travel group and its local branches in Thailand. The study is based on a selected number of theories focusing mainly on control systems in multinational contexts as well as on theories regarding communication and autonomy. The conclusion of the study is that geographical distance has led to a rather large autonomy for the local branches and that the headquarter to a large extent rely more on formal control.

Kommunikation om CSR : En strategisk fråga för apotek?

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur apotek externt kommunicerar om Corporate Social Responsibility (CSR) ut mot kund och huruvida det är en strategisk fråga för apoteken. För att studera detta har tre stora aktörer på den svenska apoteksmarknaden valts ut. En kvalitativ undersökning har genomförts med representanter från respektive apotekskedja för att komplettera material till studien bestående av sekundärdata. Studien har visat på att det har betydelse om apoteket i fråga är statligt ägt eller inte för hur de arbetar med att kommunicera CSR. Medan alla företag arbetar med att kommunicera CSR visar dock resultaten på vissa skillnader dem emellan.

CSR möter svensk papperstidning : CSR i svensk dagsress 2008.

Syfte: Syftet med denna studie är att skapa ökad förståelse för medias roll i förmedlingen av begreppet CSR, corporate social responsibility. Med media menas i studien svensk papperstidning.Metod: Diskursanalys kring CSR i svensk tryckpress, inspirerad av Michael Foucault och Norman Fairclough, applicerad på nyhetsartiklar. I studien används ordet diskurs som en förklaring till att nyhetstexter påverkar den sociala verkligheten. CSR innebär företags sociala ansvar, kring frågor om bland annat miljö, som går utöver vad lagen kräver.Slutsatser: Analysresultatet visar att CSR i nästintill samtliga artiklar benämns synonymt med samhällsansvar, som alltså varit det mest dominerande området som behandlats i de artiklar som har analyserats. Det framkommer även att det finns skillnader i artiklarnas intertextualitet, beroende på vilken tidning de tillhör.

<- Föregående sida 51 Nästa sida ->