Sök:

Kommunikation om CSR

En strategisk fråga för apotek?


Syftet med denna studie har varit att undersöka hur apotek externt kommunicerar om Corporate Social Responsibility (CSR) ut mot kund och huruvida det är en strategisk fråga för apoteken. För att studera detta har tre stora aktörer på den svenska apoteksmarknaden valts ut. En kvalitativ undersökning har genomförts med representanter från respektive apotekskedja för att komplettera material till studien bestående av sekundärdata. Studien har visat på att det har betydelse om apoteket i fråga är statligt ägt eller inte för hur de arbetar med att kommunicera CSR. Medan alla företag arbetar med att kommunicera CSR visar dock resultaten på vissa skillnader dem emellan. Tidigare studier inom området har visat på att tvåvägskommunikation av CSR bland företag varit mindre förekommande. Denna undersökning tyder på att en utveckling har skett då resultaten visar på motsatsen. Initiativet till denna typ av kommunikation visar på att kommunikation av CSR är en strategisk fråga inom branschen.

Författare

Ida Lundberg Jessica Nilsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..