Sökresultat:
1405 Uppsatser om Corporate Storytelling - Sida 48 av 94
CSR & Etik: En tillämpning av normativ etik på CSR i praktiken
The neo-classical conception of the market place does not provide a framework to account for ethical or moral action. As a result, the neo-classical model is unable to explain the impact of ethical and moral issues on business sustainability present in the modern economy. To address this limitation, this thesis investigates whether theories of ethics can help explain the motivations and actions of stakeholders within the field of Corporate Social Responsibility (CSR). In addition, the thesis explores whether theories of ethics are presented differently within aspects of the stakeholder model. Semi - structured interviews were conducted with various stakeholders within the CSR sector, including a NGO, a commercial firm and a CSR consultancy firm.
Strävan efter en hållbar, säker och rättvis värld : En fallstudie på ASICS om CSR, Varumärke och Varumärkeslojalitet
Problemställningar:Hur arbetar sportföretag med Corporate Social Responsibility (CSR)?Hur är CSR-arbetet hos ett sportföretag sammankopplat med deras varumärke och varumärkeslojalitet?Syfte: Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse om hur ett av de största sportföretagen, som tillverkar sportutrustning och kläder, arbetar med CSR samt hur de förhåller sig till fenomenet. Vi vill även undersöka hur ett sportföretags CSR-arbete är sammankopplat med företagets varumärke och varumärkeslojalitet. Vi vill vidare undersöka om ramen för teorin kan jämföras med hur sportföretag arbetar med CSR i verkligheten.Teoretisk referensram: I detta kapitel presenteras den existerande teorierna kring begreppen Corporate Social Responsibility (CSR), Sportföretag och CSR samt varumärke och varumärkeslojalitet. Detta kapitel har väsentlig betydelse da? det ligger till grund för studien och hjälper oss att ge klarhet inom ämnet.Metod: Fallstudien har genomförts med en kvalitativ undersökningsmetod och en deduktiv ansatts.
Att marknadsföra kultur ? utvecklingen av en ny visuell identitet för Malmö konsthall
In recent years the arts institutions? role in society have changed. With increased demands on attracting greater number of visitors they use concepts from corporate marketing to communicate with greater success. Theories from museum studies show that the importance of rendering authenticity now has become the new imperative in order to retain the status of a reputable institution. This thesis aims to discuss the development of a new visual identity for the public and non-profit institution Malmö konsthall.
?Man vill ju inte slå på stora trumman? : -en kvalitativ intervjustudie om svenska klädföretags CSR-kommunikation
Abstract The purpose of this study is to identify how Swedish clothing companies strategically communicate CSR ? the issue being that CSR communication is frequently scrutinized and criticized. This is examined using semi-structured interviews with six company representatives. The result is presented thematically, dealing with (1) conditions for CSR and CSR communication, (2) how to manage the issue with criticism and (3) which communication strategies companies use. Following conclusions are drawn: the companies can be divided into Mirvis and Googins phases integrated or engaged/innovative, with conditions characterizing these phases.
Konkursprognostisering : En empirisk studie av småföretag i Sverige
Corporate failures pose a problem for banks, investors, customers, employees andinsurers. With a multivariate discrimination method, the study aims to find the specificfinancial ratios that most accurate reveals a company's financial health, which is ofinterest to all of the above parties. The data consist of 1042 Swedish small enterprisesand 30 different financial ratios between the years 2005?2007. The result shows thatbankrupt firms three years before bankruptcy have a disadvantaged capital structurewith poor solvency and high debt.
Hållbarhetsarbete : Utmaningen i intressentdrivna företag
Corporate Social Responsibility (CSR) är ett omfattande forskningsområde där studier om hur företagens hållbarhetsarbete utförs. Ett område som det går att inrikta sig på, är hållbarhetsarbete inom kontroversiella branscher, där företagen riskerar att få påtryckningar av sina intressenter. Företagen använder intressentdialoger som sin grund för deras hållbarhetsarbete. Problem kan uppstå om intressenterna får en allt för stor påverkan på hållbarhetsarbetet, vilket kan leda till att företagen lägger fokus på att besvara intressenternas kritik istället för att arbeta med verksamhetsutvecklad CSR. CSR-kommunikationens effekt och motiv blir då intressant.
Den svenska koden för bolagsstyrning : En undersökning om ägarstruktur och legitimitet
Syfte: Meningen med studien är att bidra med en större förståelse och förhoppningsvis nya insikter om konsumtionen av lyxprodukter inom matbranschen genom att integrera redan existerande teori med empiriskt material. Syftet är att ur ett företagsperspektiv beskriva hur en förståelse för konsumententbeteende kring exklusiva matprodukter kan användas i marknadsföringen av dessa produkter.Studien riktar sig till människor, forskare samt organisationer som är intresserade av marknadsföring av lyxprodukter, men är även riktad till människor med intresse för nutidens konsumtion. Vidare motiveras studien ur ett etiskt perspektiv genom att belysa fenomenet kring dagens konsumtion och göra konsumenter medvetna om drivkrafterna bakom sitt beteende.Problemformulering: Hur kan företag som säljer exklusiva matprodukter använda förståelsen för konsumenternas beteende i sin marknadsföring? Vad kan vara bakgrunden till att konsumenter väljer att konsumera högkvalitativa och exklusiva matprodukter? Hur kan företag kategorisera in dessa konsumenter i olika konsumentgrupper? Var och vid vilka tillfällen väljer dessa konsumenter att konsumera exklusiva matprodukter?Metod: Studien är en kvalitativ studie där en kombinerad fall- och tvärsnittsstudie är genomförd. De data som samlats in och ligger till grund för studiens resultat och slutsats är genomförd genom litteraturstudier, intervjuer samt en frågeenkätundersökning.
Den gröna myten : En kommuns strategiska arbete mot hållbarhet, samarbetsanda och affärsmöjligheter
Our aim is to create a greater understanding for how Växjö Municipality is working with their vision, strategy and brand, and also how it is perceived by the business sector. This understanding will help us to highlight success factors and pitfalls that exist in the creation, implementation, and maintenance of a municipality?s identity, image and profile to convince the business sector to follow.Methodology: We have been using an abductive and qualitative research-method in which semi-structured interviews have been the basis of our empirical material. We had interviews with three employees, a communication manager and the mayor at Växjö Municipality as well as four organizations and two companies with sustainable focus. We did this to get different perspectives and thereby get a greater understanding.Analysis & conclusion: We have been able to identify both success factors and pitfalls in Växjö Municipality's strategic sustainability work.
Systemen med rätt inställning - En studie om whistleblowingsystem i Sverige
In order to counteract and to discover unethical actions within an organisation, a growing number of Swedish companies implement a so-called whistleblowing system. The purpose of our essay is to study the mindset of companies and further analyse how this mindset affects the design and quality of companies' whistleblowing systems. To do this, we have used a qualitative approach by interviewing different Swedish companies about their mindsets and systems. The study determines that there seemingly are three different categories of systems of varying quality. In this study we have chosen to call them "internal system", "external system" and "combined system".
Etisk framställning och kunduppfattning : En undersökning av samarbeten mellan företag som framställer sig etiskt och företag som inte framställer sig etiskt
Utbudet av etiska produkter har ökat på senare år, vilket borde betyda att människor har blivit mer benägna att köpa etiska produkter. Detta har krävt vissa förändringar i företagens marknadsföring, eftersom en etisk profilering i vissa fall kan kräva en annan infallsvinkel. Om ett företag med en etisk profil samarbetar med ett företag utan en etisk profil, skulle detta kunna ses som att företaget inte står fullt ut för sina värderingar, vilket kan göra att de tappar trovärdighet. The Body Shop är ett företag som säljer kosmetika, hud- och hårvårdsprodukter och marknadsför sig som ett företag med starka etiska värderingar och de arbetar mycket med Corporate Social Responsibility. The Body Shop kallas i detta arbete ett företag som framställer sig som etiskt eller ett företag med etisk profil.
Kravet på meningsfulla upplevelser i shoppingcentrum: En empirisk studie vid Luleås centrumgallerior
Människor ger mening åt sina liv genom upplevelser, ett upplevelsesamhälle har vuxit fram på grund av människans behov av meningsfulla upplevelser. Meningsfulla upplevelser beskrivs som en starkare ihållande effekt än bara en upplevelse som sådan. En ny ekonomisk faktor, upplevelseekonomi, växer fram där företag kan iscensätta minnesvärda helhetsupplevelser och guida till transformation för att differentiera sig. Människor vill ha meningsfulla upplevelser både på fritiden och på jobbet, det ställer krav på att shoppingcentrum, köpcentrum och gallerior bör hänga med i utvecklingen då shopping är en populär fritidsaktivitet.Syftet med uppsatsen är att genom en empirisk studie vid Luleås centrumgallerior belysa centrumledares uppfattningar och åsikter om deras gallerior, och utifrån det dra slutsatser om centrumgalleriorna är anpassade efter upplevelsesamhällets krav på meningsfulla upplevelser.. Uppsatsen har arbetats fram med en kvalitativ ansats.
Man promenerar i dimma - En studie av flyktingars berättelser om asylprocessen
This essay is based on seven lifestoryinterviews with people who are undergoing orhave undergone a long asylum process. Four women and three men have contributedwith their stories about their experiences of waiting for a determination of theirapplication for residence permit. The main aim of the essay is to give betterunderstanding of how to be a refugee and a long asylum process affects people's abilityto narrate and thus examine their opportunities to be active in the construction of theirown identity.The questions that are debated and discussed are:? What can it mean for an individual's identity to escape her country and for a longtime wait for decision of asylum?? What stories can be told?? What reality are highlighted as central in the stories?? How do they handle their situation and give meaning to their lives?The analysis is based on two main theoretical perspectives: narrative theory and identitytheory. The approach is that people create meaning of events through storytelling andthat they through this process of narrating construct (and reconstruct) their identities -the self image as one have and wants to present to others.In the analysis three different types of stories are distinguished, stories that arerepresented in the empirical material: the story that can not be told, the story that mustbe told and the story that are gladly told.
Corporate Social Responsibility - Har det någon betydelse för konsumenten i en reel köpsituation?
Vårt syfte med uppsatsen är att få en ökad förståelse för den svenska kosumentens uppfattning om CSR samt hur detta påverkar deras agerande i en reel köpsituation.Vi har utgått från teorier såsom FCB-grid, TORA-modellen samt en modell över konsumenters attityd till att handla etiskt. Vi har även belyst informationsbehovet och dessutom tagit del av fyra stycken undersökningar som tidigare gjorts kring ämnet.Empirin grundar sig på nio stycken kvalitativa djupintervjuer, gjorda på konsumenter.Vi fann att den svenska konsumenten tycker det är viktigt att ett företag tar sitt etiska samt sociala ansvar. Dock är de inte konsekventa i ord och handling i och med att de inte agerar etiskt i en köpbeslutsprocess..
Särpräglad kommunikation : En studie om särpräglad, homogen & inkongruent kommunikation inom bilbranschen
Följande studie är ett bidrag till forskningen inom strategisk kommunikation och varumäkeskommunikation. Huvudsyftet med studien är att klargöra och finna svar på huruvida varumärkena Audi, BMW och Mercedes-Benz lyckas vara särpräglade i sin kommunikation. Studien ämnar även klargöra var de särpräglade dragen gör sig synliga. Genom att studera varumärkenas homogenitet, och inkongruenta inslag, inom de två dimensionerna; retorik och grafik avser resultatet ge svar på varumärkenas koncept och således tydliggöra de särpräglade dragen i kommunikationen.Önskan med studien är att ge mottagaren en vidare inblick och förståelse för varumärkesskapande och varumärkeskommunikation i en snäv konkurrenssituation. Målet är att besvara de två frågeställningar som studien vilar pa?, följaktligen: 1) Hur skiljer sig Audi, BMW och Mercedes-Benz varumärkeskommunikation åt utifra?n inkongruens och homogenitet? 2) Lyckas varumärkena vara särpräglade trots den påtagliga konkurrensen? Studien utgår huvudsakligen från tre teoretiska ramverk; 1) Teorier kring inkongruent varumärkeskommunikation, 2) teorier om det traditionella perspektivet inom varumärkeskommunikation, 3) teorier om de tre dimensionerna inom studerandet av varumärken.
Kvalitetssäkring i tjänsteföretag : En jämförande studie mellan Ving och SIQ:s riktlinjer för kvalitetssäkring
When managing the quality of a service producing industry?s products, the industry faces greater challenges than the manufacturing industries do. Today?s globalization puts further pressure on service producing companies around the world to work at their absolute maximum. So, how do service producing companies work to manage quality? In this essay the writers take a deeper look at the travel agency Ving, part of My Travel Northern Europe.