Sök:

Kravet på meningsfulla upplevelser i shoppingcentrum

En empirisk studie vid Luleås centrumgallerior


Människor ger mening åt sina liv genom upplevelser, ett upplevelsesamhälle har vuxit fram på grund av människans behov av meningsfulla upplevelser. Meningsfulla upplevelser beskrivs som en starkare ihållande effekt än bara en upplevelse som sådan. En ny ekonomisk faktor, upplevelseekonomi, växer fram där företag kan iscensätta minnesvärda helhetsupplevelser och guida till transformation för att differentiera sig. Människor vill ha meningsfulla upplevelser både på fritiden och på jobbet, det ställer krav på att shoppingcentrum, köpcentrum och gallerior bör hänga med i utvecklingen då shopping är en populär fritidsaktivitet.Syftet med uppsatsen är att genom en empirisk studie vid Luleås centrumgallerior belysa centrumledares uppfattningar och åsikter om deras gallerior, och utifrån det dra slutsatser om centrumgalleriorna är anpassade efter upplevelsesamhällets krav på meningsfulla upplevelser.. Uppsatsen har arbetats fram med en kvalitativ ansats. Empirin har samlats in genom två kvalitativa intervjuer med centrumledarna för Luleås centrumgallerior Shopping, Smedjan och Strand Galleria.Studien visar att galleriorna i Luleå erbjuder många happenings med ett underhållningssyfte och att galleriorna tenderar att innehålla för få moment som kan leda till meningsfulla upplevelser som berör och finns kvar längre i gästens medvetande som verktygen Storytelling, tematisering och värdskap kan leda till. Studien visar också att det behöver läggas mer tid och resurser på att iscensätta och skapa upplevelser än vad det gör idag annars är det svårt att genomföra de förändringar som krävs för att galleriorna ska kunna utvecklas till en plats för meningsfulla upplevelser. Mina slutsatser kan sammanfattas så här: I sin helhet uppfyller inte centrumgalleriorna i Luleå upplevelsesamhällets krav på meningsfulla upplevelser.

Författare

Malin Nilsson-Lång

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..