
Sökresultat:
1310 Uppsatser om Corporate Citizenship - Sida 43 av 88
Storytelling : Vem berättar egentligen storyn?
Detta är en deskriptiv studie som har till syfte att analysera belöningssystemet på Forsmarks Kraftgrupp AB. Det läggs extra vikt på tillämpningen av den resultatbaserade rörliga lönen. Vidare undersöks hur belöningssystemet motiverar de anställda, samt vilken typ av belöning de anställda tycker är mest motiverande. De teorier som ligger till grund för denna uppsats är teorier som rör motivation. Dessa teorier är: Herzbergs tvåfaktorsteori, kognitiva teorier och arbetsmotivation.
Den svenska koden för bolagsstyrning : En undersökning om ägarstruktur och legitimitet
Syfte: Meningen med studien är att bidra med en större förståelse och förhoppningsvis nya insikter om konsumtionen av lyxprodukter inom matbranschen genom att integrera redan existerande teori med empiriskt material. Syftet är att ur ett företagsperspektiv beskriva hur en förståelse för konsumententbeteende kring exklusiva matprodukter kan användas i marknadsföringen av dessa produkter.Studien riktar sig till människor, forskare samt organisationer som är intresserade av marknadsföring av lyxprodukter, men är även riktad till människor med intresse för nutidens konsumtion. Vidare motiveras studien ur ett etiskt perspektiv genom att belysa fenomenet kring dagens konsumtion och göra konsumenter medvetna om drivkrafterna bakom sitt beteende.Problemformulering: Hur kan företag som säljer exklusiva matprodukter använda förståelsen för konsumenternas beteende i sin marknadsföring? Vad kan vara bakgrunden till att konsumenter väljer att konsumera högkvalitativa och exklusiva matprodukter? Hur kan företag kategorisera in dessa konsumenter i olika konsumentgrupper? Var och vid vilka tillfällen väljer dessa konsumenter att konsumera exklusiva matprodukter?Metod: Studien är en kvalitativ studie där en kombinerad fall- och tvärsnittsstudie är genomförd. De data som samlats in och ligger till grund för studiens resultat och slutsats är genomförd genom litteraturstudier, intervjuer samt en frågeenkätundersökning.
Större möjligheter än intresse : Medborgarkultur och deliberativ diskurs på svenska socialpolitiska hemsidor
Engelsk titel: Greater opportunities than interests : Civic culture and deliberative discourse on Swedish NGO websitesThis is a critical and normative study, which examines a selection of Swedish NGO websites as potential forums for civic culture and deliberative discourse in the public sphere. Sociocultural, political and sociological and media and communication theories are combined.The work is made within a Habermasian tradition, but the importance of a hermeneutic methodology is stressed, along with the sociocultural perspective to reach an understanding of why citizens engage in politics. In contrast to much of the earlier research concerning deliberative discourses on the Internet, a more informal understanding of how people discuss politics is stressed.The questions are: What kind of civic role do the websites discursive dimensions address? What kind of civic identity do the users address in the websites resource dimensions?The empirical results are both discouraging and encouraging for advocates who put their trust in the Internet as a potential civic tool, in these times when neoliberal models of citiziens are prioritizing citizens as consumers, thus neglecting citizens as political actors. The study reveals that the websites show good results in general, regarding the civic roles and identities of the websites as both discourse and resource for the users.
Systemen med rätt inställning - En studie om whistleblowingsystem i Sverige
In order to counteract and to discover unethical actions within an organisation, a growing number of Swedish companies implement a so-called whistleblowing system. The purpose of our essay is to study the mindset of companies and further analyse how this mindset affects the design and quality of companies' whistleblowing systems. To do this, we have used a qualitative approach by interviewing different Swedish companies about their mindsets and systems. The study determines that there seemingly are three different categories of systems of varying quality. In this study we have chosen to call them "internal system", "external system" and "combined system".
Etisk framställning och kunduppfattning : En undersökning av samarbeten mellan företag som framställer sig etiskt och företag som inte framställer sig etiskt
Utbudet av etiska produkter har ökat på senare år, vilket borde betyda att människor har blivit mer benägna att köpa etiska produkter. Detta har krävt vissa förändringar i företagens marknadsföring, eftersom en etisk profilering i vissa fall kan kräva en annan infallsvinkel. Om ett företag med en etisk profil samarbetar med ett företag utan en etisk profil, skulle detta kunna ses som att företaget inte står fullt ut för sina värderingar, vilket kan göra att de tappar trovärdighet. The Body Shop är ett företag som säljer kosmetika, hud- och hårvårdsprodukter och marknadsför sig som ett företag med starka etiska värderingar och de arbetar mycket med Corporate Social Responsibility. The Body Shop kallas i detta arbete ett företag som framställer sig som etiskt eller ett företag med etisk profil.
Corporate Social Responsibility - Har det någon betydelse för konsumenten i en reel köpsituation?
Vårt syfte med uppsatsen är att få en ökad förståelse för den svenska kosumentens uppfattning om CSR samt hur detta påverkar deras agerande i en reel köpsituation.Vi har utgått från teorier såsom FCB-grid, TORA-modellen samt en modell över konsumenters attityd till att handla etiskt. Vi har även belyst informationsbehovet och dessutom tagit del av fyra stycken undersökningar som tidigare gjorts kring ämnet.Empirin grundar sig på nio stycken kvalitativa djupintervjuer, gjorda på konsumenter.Vi fann att den svenska konsumenten tycker det är viktigt att ett företag tar sitt etiska samt sociala ansvar. Dock är de inte konsekventa i ord och handling i och med att de inte agerar etiskt i en köpbeslutsprocess..
Särpräglad kommunikation : En studie om särpräglad, homogen & inkongruent kommunikation inom bilbranschen
Följande studie är ett bidrag till forskningen inom strategisk kommunikation och varumäkeskommunikation. Huvudsyftet med studien är att klargöra och finna svar på huruvida varumärkena Audi, BMW och Mercedes-Benz lyckas vara särpräglade i sin kommunikation. Studien ämnar även klargöra var de särpräglade dragen gör sig synliga. Genom att studera varumärkenas homogenitet, och inkongruenta inslag, inom de två dimensionerna; retorik och grafik avser resultatet ge svar på varumärkenas koncept och således tydliggöra de särpräglade dragen i kommunikationen.Önskan med studien är att ge mottagaren en vidare inblick och förståelse för varumärkesskapande och varumärkeskommunikation i en snäv konkurrenssituation. Målet är att besvara de två frågeställningar som studien vilar pa?, följaktligen: 1) Hur skiljer sig Audi, BMW och Mercedes-Benz varumärkeskommunikation åt utifra?n inkongruens och homogenitet? 2) Lyckas varumärkena vara särpräglade trots den påtagliga konkurrensen? Studien utgår huvudsakligen från tre teoretiska ramverk; 1) Teorier kring inkongruent varumärkeskommunikation, 2) teorier om det traditionella perspektivet inom varumärkeskommunikation, 3) teorier om de tre dimensionerna inom studerandet av varumärken.
Kvalitetssäkring i tjänsteföretag : En jämförande studie mellan Ving och SIQ:s riktlinjer för kvalitetssäkring
When managing the quality of a service producing industry?s products, the industry faces greater challenges than the manufacturing industries do. Today?s globalization puts further pressure on service producing companies around the world to work at their absolute maximum. So, how do service producing companies work to manage quality? In this essay the writers take a deeper look at the travel agency Ving, part of My Travel Northern Europe.
Kvalitetssäkring i tjänsteföretag : En jämförande studie mellan Ving och SIQ:s riktlinjer för kvalitetssäkring
When managing the quality of a service producing industry?s products, the industry faces greater challenges than the manufacturing industries do. Today?s globalization puts further pressure on service producing companies around the world to work at their absolute maximum. So, how do service producing companies work to manage quality? In this essay the writers take a deeper look at the travel agency Ving, part of My Travel Northern Europe.
Varumärkespositionering genom etik och socialt ansvar
Syfte:Vi ämnar undersöka hur företag som är i lanseringsfasen och vill positionera genom etik och socialt ansvar, bör arbeta för att uppnå ett starkt varumärke. För att närmare undersöka vilka utmaningar dessa företag ställs inför, har vi valt att utgå från studiens fallföretag Design Fair, som vill kombinera etiska aspekter med traditionella differentieringsvariabler. Slutsats:Ett varumärke som väljer att positionera sig genom etik och socialt ansvar bör sträva efter att göra trovärdigheten till en central del i dess varumärkesstrategi. Genom att arbeta med företagets resurser, identitet samt marknadsföringsmix på ett sätt där positioneringen genom etik integreras så kan trovärdighet nås och ett starkt varumärke skapas..
Belöningssystem i företag med skillnader i nationella ägarförhållanden
Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur belöningssystemen är utformade i företag med skillnader i nationella ägarförhållanden. Detta exemplifieras med en jämförelse mellan svenskägda och amerikanskägda företag. Vi har använt oss av en deduktiv ansats genom hela uppsatsen. Uppsatsen bygger på en kvalitativ fallstudie av fyra företag. Vår insamlade data består av primär- och sekundärdata.
Varumärkesidentitet i tjänsteföretag : strävan efter ett gemensamt ledmotiv
Background: Literature regarding brand identity within the service industry is relatively under developed. As a result one theory is used for both the service and product brands, even though there is a significant difference between a product and a service. As a result of this, the brand identity within the service industry has consequences. Purpose: The purpose of this thesis is to contribute to the brand identity within the service industry. This is done by focusing on how and why this work is done.
Kundsupport via Facebook
This study analyses how different companies offer customer support through social media andthe customer experience of it.Facebook emerged in Sweden during 2008 and today it has more than 800 million user acrossthe globe. Initially Facebook was created for individuals. However, over time, Facebook hasincreased its functionality to support the presence of companies as well. Today most companieshas got a Facebook page and through it, they can easily communicate with their customers.Customer support is one of the communication forms that Facebook is used for.1A questionnaire that received a hundred responses together with a survey of the differentFacebook pages was done in order to determine how the companies work through socialmedia. The results from the questionnaire and the survey was analyzed with different theoriesregarding corporate presence on social media and Facebook.The results shows that only a few people actually used Facebook for customer support butamongst the ones who did the majority thought it worked well.
Man måste brinna för att tända glöd i andra. : Kvinnliga ledare i arbetslivet.
Society is facing rapid and continuous change. In order to participate in the development, organizations need to take advantage of all the knowledge and skills available in the labor market. Women leaders in top positions are still in the minority but do as good a job as their male colleagues. She brings different dynamics and a new dimension in the work culture but is nevertheless excluded from the mightiest rooms. The purpose of this study is to elucidate the organizational factors that determine and facilitate for women to take on leadership positions.
BARA FÖR ATT PLOCKA POÄNG? : ? En studie kring konsumenters syn på Max marknadsföring av sitt CSR-arbete
This study investigates how consumer attitudes toward a company are affected by the company?s Corporate Social Responsibility work and their marketing efforts thereof. The Swedish fast food chain ?Max? provides the empirical setting. The theoretical framework for the study is based on Vanhamme and Grobben?s (2009) model regarding CSR?s effect on a company?s reputation, which is connected to perceptions? effect on attitude based on Fishbein and Ajzen?s (1975) theory.