Belöningssystem i företag med skillnader i nationella ägarförhållanden
BelöningssystemBelöningMotivationNationalkulturägarstyrningManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur belöningssystemen är utformade i företag med skillnader i nationella ägarförhållanden. Detta exemplifieras med en jämförelse mellan svenskägda och amerikanskägda företag. Vi har använt oss av en deduktiv ansats genom hela uppsatsen. Uppsatsen bygger på en kvalitativ fallstudie av fyra företag. Vår insamlade data består av primär- och sekundärdata. De teorierna vi valt att använda oss av i uppsatsen är skillnader i nationalkultur, corporate governance, motivation och belöningssystem. Våra slutsats är att belöningssystemets utformande till stor del påverkas av ägarförhållandet i företaget. Ägarna utformar belöningssystemen på olika sätt beroende på vilken nationalkultur de tillhör och människor motiveras av olika saker beroende på vilken nationalkultur de tillhör.