Sök:

Sökresultat:

1479 Uppsatser om Consumer empowerment - Sida 31 av 99

Vad innebär barnfattigdom i en välfärdsstat som Sverige?  : En jämförande studie om hur begreppet barnfattigdom har förändrats över tid i den offentliga debatten

The purpose of this essay was to study some selected magazine articles by examining how the concept of child poverty is produced in the public debate, and to see if the definition of the term has changed over time. The theoretical approach on which this study is based has been used as a tool to provide better understanding on the subject. Furthermore, theories of consumer society, the "collateral damage" and the theory of welfare regimes have been used. In the previous research presented in the paper focuses on linking children and families living in precarious economic conditions, consumer standards and welfare systems that characterize society.This study has a qualitative approach as it attempts to capture and increase understanding of how the concept of child poverty can be understood from a Swedish context. The study is based on newspaper articles that are studied using a structural text analysis.

Traumatiserade flyktingar i socialt arbete

According to the Swedish Red Cross, there are over 40 million people fleeing from war and conflict around the world. Some of these individuals are suffering from a disorder named PTSD (Post Traumatic Disorder Syndrome). This disorder is caused by previous experience incurred by war, conflict and violence. My intention with this study has been to increase the knowledge about refugees in Sweden suffering from PTSD syndrome. I have performed a study based on a project named Exigo.

Standardisering av bakpanel.

HAFA Bathroom Group has given us the assignment to develop a standardized back panel for their bathroom cabinets. This cabinet is going to be applied to most of their current and future cabinet solutions. To this point, they have constructed unique suspensions-and back panels for most of their cabinet models. They have also been forced to pull wiring and assemble the cabinets differently because of factors like; position of the wall sockets, dimensions of the cabinets and their shapes.The company wants to distance themselves from their current solution, firstly because the cost of having manpower to design each individual suspension solution, secondly because they will save a lot of money when the manufacturing process requires a minimum of components to be constructed. As a result of this, the company can use their resources better to develop future products.The main idea is that the consumer isn?t required to change the suspension or back panel when they decide to buy a new cabinet.

Pantrarna - En social rörelse i förorten

Syftet med uppsatsen var att undersöka Pantrarna genom att se på vad för typ av social rörelse Pantrarna är. Sociala faktorer som låg bakom bildandet, deras förebilder, metoderna de använde, hur de organiserade sig och vad de ville uppnå undersöktes. Bakgrunden till bildandet av en social rörelse som Pantrarna var komplex och flera teorier och begrepp fick därför användas för att försöka förklara kontext såväl som Pantrarna som social rörelse. Uppsatsen är gjord genom en kvalitativ metod bestående av intervjuer, innehållsanalys på filmen om dem, observation vid deras festival, netnografisk studie av rörelsen där Facebook,Youtube och deras hemsida studerats. De viktigaste resultatet som hittades var att Pantrarna är en social rörelse som bygger på ett konfliktperspektiv där de använder metoder som att storma politikers möten och genom demonstrationer.

KRAV- och Fairtrade-certifierat kaffe : En studie om konsumenters attityd till och köpbeslut gällande ekologiskt och etiskt kaffe

Purpose: The purpose of this study is to investigate whether there is a correlation between attitude andbuying decisions of consumers regarding certified coffee. The study will examine whether marketsurveys measuring consumer?s attitudes, is a good method for predicting a purchasing decisionsregarding certified coffee.Method: To study consumer attitudes towards certified coffee, we have implemented a web-basedsurvey at Facebook. A total of 108 responses were recorded. To complement the Facebook study wehave conducted three surveys on persons who are customers at ICA.

Diakonens roll i välfärdssamhället : En liten intervjustudie med församlingsdiakoner i en storstad

Sammanfattning    Syftet med denna studie har varit att se hur ett antal församlingsdiakoner i en storstad ser på sin roll i det svenska välfärdssamhället och om de anser att det diakonala arbetet har påverkats av förändringar som pågått sedan 1990-talet. Avseende förändringar inom socialpolitiken men också förändringar i organisationen kring välfärdsaktörer i samhället. Metoden har varit kvalitativ med ett fenomenologiskt förhållningssätt. Studiens resultat visar på att diakonerna fyller en roll och funktion, som länk, kritiker, komplement och kanske även ibland ersättare. Vidare visar resultatet på att diakoners förhållningssätt i sitt arbete syftar till att tillvarata människors egna resurser.

Omvårdnad vid livets slut utifrån ett närståendeperspektiv.

Sma?rta a?r det vanligaste symtomet fo?r vilket ma?nniskor so?ker va?rd. Trots o?kad kunskap inom sma?rthantering fortsa?tter underbehandlad sma?rta vara ett problem. Att utsta? sma?rta a?r en obehaglig upplevelse och sjuksko?terskor har en betydande roll i sma?rtbehandlingen och ska lindra patienters lidande.

Faktorer som inverkar i förebyggandet av övervikt och fetma hos barn - En beskrivande litteraturstudie

Övervikt och fetma hos barn är ett växande problem i många delar av världen och innebär ett stort hot mot folkhälsan. Syftet med studien är att beskriva faktorer som inverkar i förebyggandet av övervikt och fetma hos barn.En litteratursökning utfördes i databasen Cinahl. Dessa sökningar gav elva artiklar vilket resultatet har baserats på. Studien har en deskriptiv design.De faktorer som har en förebyggande inverkan rörande övervikt och fetma hos barn var empowerment, sociala aspekter, föräldrarnas roll, kosten, träning och skärmtid. Att ge barnen bekräftelse och den kunskap som behövdes för att kunna vara medbestämmande i sin vård var av stor betydelse.

Undervisnings betydelse för patienter med kronisk njursjukdom - Litteraturstudie.

Patienter med kronisk njursvikt är beroende av sjukvården och har behov av kunskap och stöd för att hantera sin egenvård. Patientundervisning är en vanlig verksamhet och ett viktigt verktyg inom njurmedicinsk omvårdnad. Att förmedla kunskap och arbeta för patienters delaktighet är till stor del sjuksköterskans uppgift. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka undervisnings betydelse för patienter med kronisk njursvikt. Litteraturstudien baserades på sex artiklar med kvalitativ ansats och tre artiklar med kvantitativ ansats.

Olikheter mellan den norska och svenska klädmarknaden - en studie av Lindex

In today?s fashion market there are a great number of actors that offer a huge selection ofproducts. The fashion world today covers the whole world and a result of this, the competitionamong fashion companies are enormous, leading to a tough climate for companies in today?sfashion industry. There is an overproduction of goods on the market and companies mustcompete for customers because of today's homogeneous goods and prices.

Sticka ut är silver, passa in är guld: - och fyra andra medaljer i det svenska moderacet

The fashion market is highly dynamic, and characterized complexity, abstract phenomena and creativity. Further, differences between factors such as gender, countries and social classes pose increasing challenges to fashion companies and researchers active within this area. In light of these facts, the value of creating tools that help companies and professionals active within this industry becomes evident. Much research has been focused on creating a more thorough understanding of its underlying logics and its main drivers from a business perspective, whereas knowledge regarding fashion consumers and what drives their behavior are more limited. Through this study, insights about the Swedish fashion market and its consumers are generated.

Förpackningsdesign Inom Ett Exklusivt Segment

The competition amongst companies is getting tougher and the economic markets are getting even bigger with new products and businesses. One way for companies to differentiate themselves from the competitors is through packaging design. If the merchandise is to send a reliable and solid message to consumers, the attributes of the packaging must be consistent and uniform. If the different attributes are not coherent, the message loses credibility towards the consumer. Through the sent messages, the pack signals the products? expected quality and price.This paper includes two studies, in which the main objective is to discover and build understanding about Swedish consumers? perception of a product?s price depending on the pack?s design.

Standardisering och anpassning - En studie av Volvos marknadsföring i Europa

Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att redogöra för ett internationellt företags marknadsföringsstrategi på den europeiska marknaden, i det här fallet Volvos, sett ur ett standardiserings- och anpassningsperspektiv. Metod: Vi har genomfört en litteraturstudie för att få en teoretisk grund för arbetet. Därefter utfördes en empirisk studie av Volvo med hjälp av intervjuer med anställda på företaget samt med nyckelpersoner på reklam- och mediabyråer. Vid analysen av Volvos marknadsföring har vi även använt oss av reklamfilmer och annat material från företaget. Resultatet från den empiriska studien sattes i relation till de aktuella teorierna.

Tecken på att barn far illa i hemmet samt vilka hinder och möjligheter som finns för sjuksköterskan att upptäcka att barn far illa : En deskriptiv litteraturstudie

Övervikt och fetma hos barn är ett växande problem i många delar av världen och innebär ett stort hot mot folkhälsan. Syftet med studien är att beskriva faktorer som inverkar i förebyggandet av övervikt och fetma hos barn.En litteratursökning utfördes i databasen Cinahl. Dessa sökningar gav elva artiklar vilket resultatet har baserats på. Studien har en deskriptiv design.De faktorer som har en förebyggande inverkan rörande övervikt och fetma hos barn var empowerment, sociala aspekter, föräldrarnas roll, kosten, träning och skärmtid. Att ge barnen bekräftelse och den kunskap som behövdes för att kunna vara medbestämmande i sin vård var av stor betydelse.

Tecken : En retorisk-semiologisk analys av antirökreklam

This essay studies how advertisements in various anti-smoking campaigns can influence and persuade by using anti-logos as counter-arguments to the tobacco industry's logos. In contrast to tobacco advertising arguments such as freedom (logos), pleasure (pathos) and trademark (ethos) the anti-smoking campaigns create anti-logos arguments with various connotations such as repulsive pictures and sexual implications to influence groups of people not to start smoking or to quit smoking.Advertisement of tobacco does not exist nowadays due to legal restrictions in the western world; however several decades of myths created in the consumer consciousness still exist. Thus one can speak of a tobacco advertising ideology that exists and the various anti-smoking campaigns trying to change that ideology.The purpose of anti-smoking campaigns is to conduct a kategoria of myth that tobacco advertisement has created over the years. Anti smoking organizations do this by creating a new ideology to affect consumer?s attitude toward smoking and the tobacco myth with an anti-myth.

<- Föregående sida 31 Nästa sida ->