
Sökresultat:
1479 Uppsatser om Consumer empowerment - Sida 32 av 99
Enterprise 2.0 : - En kvalitativ studie om hur ledarskap kan påverkas av Enterprise 2.0 -
AbstractTitle: Course:Authors: Advisor: Keywords:Problem formulation: Purpose:Target group:Theoretical perspectives:Methodology: Result:Enterprise 2.0 - A qualitative approach of how leadership can be affected by Enterprise 2.0 - Bachelor dissertation - Business Administration, LeadershipDavid Ingvarsson, Markus Rengman and Maria Verdin Jenny StåhlLeadership, managers, Enterprise 2.0, impact, communication, empowerment and motivationHow can managerial leadership in the service sector be affected by Enterprise 2.0?The purpose of this study is to create a better understanding of how managers are affected by the implementation and use of Enterprise 2.0. We examine whether managers who figures in organizations where Enterprise 2.0 applications, have adapted their leadership according to the development. The study is based on leadership changes that may be critical for Enterprise 2.0 to generate internal and external competitive advantages.Our study is addressed for leaders who want to create a better understanding of what implementation of Enterprise 2.0 requires from a leadership perspective.We have compiled three subareas in our theoretical framework; communication, empowerment and motivation. In previous research, we found that each area affects Enterprise 2.0 and leadership.
Den föränderliga kroppen
Ett problematiskt förhållande till mat kan grunda sig i en negativ kroppsuppfattning vilket isin tur kan bero på de normer och ideal som individen förväntas leva upp till för att passa in.Kroppsideal speglar inte bara hur kroppen bör se ut enligt normen, utan medföljs också avflertalet värderingar och fördomar om innehavaren. Syftet med denna studie är att utforska om,och i så fall hur, kroppsuppfattningen påverkar relationen till ätande hos gymnasieungdomar.För att fördjupa syftet användes frågeställningar som rörde kroppsuppfattning och ätmönster irelation till kön. Skillnaderna mellan könen belyses utifrån ett genusperspektiv. Totalt deltog222 ungdomar i studien som utfördes genom en enkät.Resultatet visade att det var vanligare att reglera sitt ätande eller att ha negativa känslorkopplat till ätande om kroppsuppfattningen var negativ. Det framkom även att det var någotvanligare att tjejer hade negativa känslor kopplat till ätande.
Skillnader i konsumentbeteende mellan försäljningskanaler
In todays' society e-commerce is growing at a rapid speed. 4,6 % of all retail sales on the Swedish market are done on the Internet. In the makeup category, which will be the category of focus in this study, 9 % of all the sales were done on the Internet during the last quarter of 2011. As it is today many suppliers do not have enough knowledge about e-commerce and instead of focusing on the development of the channel the focus should instead be on the development of the users of the channel.The purpose of this study is to understand the buying process with respect to the existing theories. The focus will be on the two stages information search and evaluation of alternatives.
Potatisen ur ett handelsperspektiv :
ABSTRACT
The potato has had an important role in the Swedish dietary customs for quite some
time. However, during the last forty years, consumption has decreased from 87
kg/year and person to 46 kg/year and person. Other products such as pasta, rice and
bulgur are competing with the potato. Many of the competitors have been developed
and refined while the potato has not changed much. The potato is still a bulk product
while competing products have been differentiated.
Stakeholders within the potato market has realized that something has to be done and
today there are a number of organizations and networks that all actively work to
preserve the Swedish agriculture and specifically the potato as a product.
The purpose with this essay is to examine how store managers in the Swedish grocery
stores view the handling of the potato in the store, the quality and packaging,
marketing and future consumption.
Socialt arbete, den nya tidens kolonialism? : En kvalitativ studie om kulturell anpassning, kulturell kompetens och utmaningarna i ett internationellt socialt arbete.
Syftet med studien är att undersöka hur socialt arbete i en internationell kontext formas efter kulturer och hur detta kommer till uttryck. Vidare ämnar studien ta reda på hur socialarbetare själva ger uttryck för kulturell kompetens samt vilka element som gagnar respektive försvårar det internationella sociala arbetet. Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer genomfördes med fyra kvinnliga respondenter. Databearbetningen gjordes genom tematisering där tre huvudteman framkom, kulturell anpassning, kulturell kompetens och svårigheter, möjligheter och dilemman. I resultatet framkommer att samtliga respondenter ger uttryck för en kulturell anpassning i det internationella sociala arbetet.
?Biskopsgårdsmodellen ? en kvalitativ studie av en motivationsgrupp inom missbruksvården?
Detta är en kvalitativ studie som vill undersöka vilka hinder och framgångsfaktorer som finns inom Motivationsgruppen som är en lokal verksamhet inom Socialtjänsten för människor med missbruksproblematik i Biskopsgården. Uppsatsen tar även upp vilka mål deltagarna och drogterapeuterna har med deltagandet i verksamheten. Frågeställningarna besvaras med hjälp av intervjuer och deltagande observationer. I studien medverkar fyra deltagare ur Motivationsgruppen och de två drogterapeuterna som håller i verksamheten. Informanternas svar analyseras med hjälp av tidigare forskning, empowerment, KASAM samt ett relationellt maktperspektiv.
Dagkirurgiska patienters erfarenheter av information om egenvård : En litteraturöversikt
Bakgrund: Dagkirurgiska operationer har ökat de senaste tjugo åren. Fler och sjukare patienter blir opererade dagkirurgiskt och förväntas sköta och ta ansvar för sin egenvård i hemmet. Det ställer krav på sjukvården att patienten får undervisning och information i tillräckligt utsträckning för att klara detta. Syfte: Att beskriva dagkirurgiska patienters erfarenheter av postoperativ information om egenvård. Metod: En kvalitativ litteraturöversikt baserad på 11 vetenskapliga originalartiklar.
Brukarens upplevelser av socialtjänstens frivilliga insatser
I socialtjänstlagen (SoL) benämns de övergripande målen med socialtjänstens verksamhet och de grundläggande värderingarna som lyfter fram den enskildes rätt till självbestämmande samt att integriteten skall framhållas i sådan stor utsträckning som möjligt. Studien syftar till att få en ökad förståelse för hur individer som haft någon form av insats av socialtjänsten anser sig bemötta, samt i vilken utsträckning socialtjänsten tillämpar brukarperspektivet i dess insatser. Urvalet av respondenter till denna kvalitativa studie har dels skett via flygblad där de själva fått tagit kontakt med studiens författare samt ur ett snöbollsurval. Detta resulterade i att fyra män kom ingick i studien. Intervjuerna har genomförts och baserats på studiens tre teman: bemötande, meningsfullhet och delaktighet.
Fattiga barn i Sverige : Hur kan vi underlätta för dem?
Barnfattigdomen är ett samhällsproblem som är högaktuellt i media och i samhällsdebatten. Syftet med studien var att få en ökad kunskap om de fattiga barnens situation i Sverige, detta för att kunna ta fram empowermentstrategier som skulle kunna underlätta för dem, utifrån ett socialpedagogiskt förhållningssätt. Uppsatsen är upplagd som en litteraturstudie och genom textanalys har vi sökt svar på frågorna: Vilken problematik möter de fattiga barnen i hemmet, i skolan och på fritiden? Hur hanterar barnen sin situation? Hur ser barnens behov ut? Kan vi underlätta för barnen och i så fall på vilket sätt? I vår resultatdel tittade vi på vilken problematik fattiga barn möter och hur de hanterar det. Resultatet visar att de möter begränsningar och upplever känslor av skam, i jämförelse med andra barn. Skolan visade sig vara en central arena där problematiken var tydlig.
Customer Perceived Service Quality
The purpose of this study is to develop a general understanding of the areas of alliances and service quality as well as their relation to each other, through a consumer perception. Further, to discover more detailed and close up knowledge of customer perceived service quality within airline alliances. This is done by identifying particularly significant dimensions in the service process that have an influence on the perceived service quality.The thesis is based on qualitative study using a critical incident technique to explore the issue of service quality. In the research of the material the iterative approach has been used. The primary information sources are the interviews with customers-members of airline alliance.
Selektion av äpplefröplantor på Balsgård :
Today in Sweden, apples are mostly cultivated for direct consumption, i.e. dessert apples. Apple breeding aims at developing cultivars with new and improved qualities in order to meet the demands of different target groups and to increase the interest in apples on the market. Different target groups have different views on the qualities of an apple. The consumer, for instance, wants an apple that is tasty and beautiful, while the grower, in addition, wants an apple cultivar that is healthy, has good winter hardiness and a predictable, annual productivity.
Webbaserad information för kvinnor och nyblivna mödrar med typ 1 diabetes ? en beskrivning av utvecklingsprocessen
Denna uppsats är en kvalitativ studie med hermeneutiskt utgångspunkt och en deduktiv ansats. Uppsatsen behandlar funktionshindrade och deras syn på deltagande i daglig verksamhet. Syftet med studien är att undersöka och få en ökad förståelse för den dagliga verksamhetens betydelse för den vuxna funktionshindrade. Jag har valt att fokusera på huruvida känslan av sammanhang och egenmakt främjas genom den dagliga verksamheten samt om individerna upplever stigmatisering till följd av deltagande i den dagliga verksamheten. För att samla in det empiriska materialet har jag använt mig utav semistrukturerade intervjuer som vetenskaplig insamlingsmetod.
Irriterande TV-reklam : Vad det är i TV-reklam som är irriterande och hur påverkar det konsumenternas köpbeteende?
ABSTRACTTitle: Annoying television advertising - What is it about television (TV) commercials that are perceived as annoying and how does it affect the viewer?s purchasing behavior?Level: Final assignment for Bachelor Degree in Business AdministrationAuthors: Benny Berggren and Sofie ErenlöfSupervisor: Jonas KågströmDate: 2012 ? May Aim:Advertising can be found in many shapes and forms such as on: billboards, radio stations, public transport and of course on television. The last form of advertising is possibly one of the most effective and widely used methods of advertising due to the wide percentage of households with a TV in this technological age. One of the problems TV viewers have to face is the wide variety of TV advertisements which are repetitive and can be seen on numerous occasions throughout the day. This is only one of many factors that may cause irritation to the viewer if being executed wrong.
Hur CSR kan bidra till skapandet av motivation hos anställda : en fallstudie av livsmedelsbutiken ICA Torgkassen i Uppsala
En ökad miljömedvetenhet har bidragit till en ökad efterfrågan på företag som tar miljöansvar. Studier visar att företag som gör detta kan dra nytta av miljöarbete i sin kommunikation mot marknaden. Samtidigt visar allt mer forskning olika fördelar som företag kan skapa internt genom miljöarbe. Denna studie syftar till att undersöka hur motivation kan skapas hos anställda i en livsmedelsbutik med tydlig CSR-inriktning för att identifiera vilken roll CSR-inriktningen spelar i skapandet av motivation.
Studien har en induktiv ansats och utförs i fallstudieformat där ICA Torgkassen i Uppsala står som fallföretag. Detta eftersom företaget har en historik av framgångsrika CSR-initiativ.
V?ldet vuxenv?rlden inte n?r - En studie om socialsekreterares syn p? och arbete med v?ld i ungas parrelationer
This study examines how social workers in child and youth units within Social Services perceive and experience working with violence in young people's intimate relationships. The study aims to highlight whether there is a need for a domestic violence team within the child and youth units. Violence in young people?s close relationships is a growing societal issue, with limited establishment within the research field. While research on the frequency of such violence has increased, studies focusing on tailored support measures have lagged behind.