
Sökresultat:
3292 Uppsatser om Concept generation - Sida 7 av 220
Hype inför produktlanseringar : En studie om konsumentbeteende hos Generation Y
Hype är inte ett nytt fenomen. Historiskt sett kan man identifiera flera produktlanseringar som lyckats skapa en hype bland människor. Vare sig det handlar om en spontan reaktion eller skicklig marknadsföring återstår det faktum att vissa produkter sprids betydligt mer än andra. Detta tycks leda till ett speciellt beteende hos konsumenterna..
Bildningsrummet. Om bildningsbegreppet i folkbiblioteksdiskursen.
The Swedish concept of bildning, related to the German Bildung, finding its correspondence in English in refinement, formation and culture, is an important, though traditional rather than modern concept in cultural policy and sphere. The concept connected to the activity of the public library is relevant, as the library uses the word as a description of parts of its work. The meaning of the concept can easily be seen to be complex as well as disputed, borders on and is related to other concepts. The paper discusses different meanings to the concept according to different Swedish authors, as well as the connection of the concept to related ones. The varieties and differences are expressed as differences in discourse.
Går Mulleandan i arv? : en studie om friluftslivsbakgrund hos föräldrar med barn i friluftslivsverksamhet och deras förväntningar på denna
Syfte och frågeställningarMitt syfte är att kartlägga knyttebarns föräldrars bakgrund inom friluftsliv och att se om intresset för friluftsliv förs över från generation till generation (går i arv).Jag vill veta mer om vilka förväntningar föräldrar har på sina barns deltagande i Friluftsfrämjandets barnverksamheter och se om dessa förväntningar stämmer överens med den forskning som visar hur friluftsliv och naturvistelse påverkar barn.Frågeställningar:? Vilken friluftslivsbakgrund har föräldrarna till barn i Knytt?? Överförs friluftslivsintresse från generation till generation?? Vilka förväntningar har föräldrar på skogsknytteverksamheten?MetodJag valde att göra en kvalitativ undersökning via enkät. Sammanlagt var det 20 familjer som deltog i min undersökning. Enkäten riktade sig till föräldrarna i två knyttegrupperResultatUndersökning visar att alla medverkande med barn i knytt har ett intresse för friluftsliv. De flesta av de medverkande kommer från hem där intresse för friluftsliv fanns och de hade börjat utöva friluftsliv i tidig ålder.
Generation Y - En studie om hur dagens unga vuxna skall ledas
Syftet med denna uppsats är att ge en ökad förståelse för hur dagens unga medarbetare skall ledas i det dagliga arbetet och vad som motiverar dem att arbeta. I uppsatsen kommer ämnet Generation Y diskuteras och huruvida det går att tala om den gruppen människor som en kategori eller inte. Generation Y är en populär benämning på de unga vuxna som är födda mellan åren 1984-1994.Under avsnittet tidigare forskning och teoretiska perspektiv kommer Generation Y presenteras närmare med de egenskaper som anses vara typiska för de som tillhör den. Tre ledarskapsteorier presenteras för att ge en ökad förståelse för de begrepp som används i studien. Även en kortare beskrivning av den svenska arbetsmarknaden kommer att presenteras.Uppsatsen är en explorativ studie med en kvalitativ metod.
Nyckelfaktorer för långsiktiga kundrelationer inom fastighetsbranschen : En analys av Generation Y ? med inriktning mot medelstora fastighetsbolag i glesbygdskommuner
Aktörer inom fastighetsbranschen har visat stort intresse att möta den nya Generation Y och söka kunskap inom marknadsföring mot dessa. Aktörerna efterfrågar kunskap för att bygga långsiktiga kundrelationer, där bostadsbristen inte är lika utbredd som i storstäderna. Syftet med denna studie är att analysera om engagemang, förtroende och lojalitet är avgörande faktorer vid skapandet av långsiktiga kundrelationer med Generation Y. Vidare presenteras teori angående vad som ligger till grund för långsiktiga kundrelationer. 103 respondenter har medverkat i en internetbaserad enkätundersökning där svaren har analyserats i det statistiska analysverktyget SPSS. Följande analyser har genomförts: korrelationsanalys, faktoranalys, regressionsanalys samt klusteranalys.
1n-G4me 4dvertising : En studie rörande produktplacering i Tv- och datorspel
Introduktion: Produktplacering I TV och datorspel har ökat dramatisk under senare åren. Detta till stor del för att datorspelutvecklare idag kan återge pro-dukter med hög detaljrikedom. En hög återgivningsgrad är dock ingen förut-sättning för att lyckas med en produktplacering. Istället torde det finnas fler faktorer som påverkar spelares attityd emot de produkter som exponeras i spel. Denna studie försöker bidra med kriterier som kan vara viktiga för en spelare vid produktplacering i förstapersonsskjutarspel.Forskningsfråga: Vilka kriterier kan vara betydelsefulla för generation Y och Z rörande produktplacering i FPS-spel?Metod: Denna studie behandlar FPS-spel som ett fall.
Lever för att arbeta eller arbetar för att leva? : En kvalitaitv studie om olika generationers värderingar relaterade till arbetet i fastighetsbolag.
Under de senaste 100 åren har världens befolkning ökat avsevärt. Sveriges åldersfördelning har sedan 1930-talet påverkats av tre perioder med höga födelsetal som har mynnat ut i tre generationer; Rekordgenerationen (1941-1960), Generation X (1961-1976) och Generation Y (1977-1992). Dessa generationers värderingar relaterade till arbetet skiljer sig på flera punkter vilket ligger till grund för denna uppsats. Syftet med uppsatsen är att jämföra olika generationers värderingar relaterade till arbetet i tre fastighetsbolag och undersöka vilken påverkan generationstillhörighet kan ha på dessa värderingar. Problemformuleringen lyder enligt följande; Hur stor påverkan kan generationstillhörighet ha på värderingar relaterade till arbetet i fastighetsbolag? För att öka förståelsen i ämnet har vi inlett den teoretiska referensramen med att presentera karaktärsdrag för varje generation, därefter har vi redogjort för deras värderingar angående karriär, arbetstillfredsställelse och motivation samt ledarskap.
Köpbeteende på mogna konsumentmarknader : ? En studie av generationerna Y samt 55 plus
A segmented market, according to traditional methods, appears increasingly difficult in mature consumer markets. A common explanation is that the mature markets are often characterised by over-supply which results in a great variety of choices for the consumer. Furthermore, the consumer of today has a more complex and flexible purchase behaviour which is difficult to catch. This makes consumer segmentation difficult. International studies indicate that dividing consumers into generation cohorts might be advantageous in understanding consumers of today.
Fjärde generationens krigföring : vetenskapen och propagandan
Syftet med uppsatsen är att genom att belysa teorin om ?Fourth Generation Warfare? (4GW) ur två perspektiv, dels vetenskap och dels propaganda, tydliggöra i vilken utsträckning 4GW kan förstås som ett arbete grundat på vetenskaplighet eller ett arbete som nyttjar propagandistiska tekniker i sitt budskap.Uppsatsen är utformad som en kvalitativ analys, med hjälp av definitioner på vetenskaplighet respektive propaganda, av de texter som William S. Lind skrivit i ämnet.Syftet med uppsatsen är inte att bevisa att begreppet 4GW är propaganda i ordets egentliga bemärkelse, utan endast att visa att de tekniker och argument som används av Lind är ovetenskapliga och har mer gemensamt med tekniker som används i propaganda än med vad som kan betecknas som vetenskaplighet.
Konsument Y ? Ungas konsumentbeteende i det nya decenniet
Företags behov av att särskilja sig på dagens marknad är idag större än någonsin. Detta då konkurrensen har ökat och därmed antalet valmöjligheter. Med dagens teknologi är det även möjligt att kopiera allt som ett ?lyckat? företag gör. Samtidigt har den digitala revolutionen bidragit till att konsumenter har vant sig vid att kunna få vad som helst, när som helst och var som helst.
Värmeväxlare med luftkonditionering för tvättstugor
The energy in laundry rooms, in form heated air, can be utilized with a heat exchanger. A concept and an early prototype of the heat exchanger have already been developed to show that the theory works. This report describes the continued development and construction of the product.A field study was made in order to investigate the environmental usage and establish the product design. The most common washing machine was used as a calculation model, and calculations were also made to estimate the amount of energy in the air. A previous analysis of the existing prototype is also presented in this report, to show the products potential capacity.
Generation Y som investerare : en kvantitativ studie om hur generation Y:s karaktäristika påverkar deras investeringsbeteende
Nyanländande Generation Y håller på att positionera sig på arbetsmarknaden och omfattas av individer födda inom intervallet 1980 ? 1995. Det återfinns dessvärre ytterst lite forskning gällande generationens investeringsbeteende. Mestadels av tidigare forskning har hittills handlat om hur tidigare generationer, så som Baby Boomers och Generation X, tenderar att investera. Denna studie har därför försökt bidra till att fylla ut tomrummet i kunskapen beträffande Generation Y.Studien utreder investeringsbeteendet hos Generation Y genom att undersöka hur specifika karaktäristika påverkar deras sä?tt att investera.
Utveckling av biopsiinstrument : Instrumenthållare för skruvnålsbiopsi
This Master Thesis has been carried out in cooperation with Ursus Medical AB (URSUS) which markets, assembles and sells the Rotex Screw Needle Biopsy Instrument ®. The instrument is delivered with an instrument holder. Customers had expressed dissatisfaction over that they needed to use two hands during a biopsy procedure, which resulted in a project to develop a new instrument holder.The project aim was to create concepts for how the new instrument holder should be designed, with focus on the mechanics. The new instrument holder would build on the existing basic principle that the screw needle and the cannula were screwed into the tissue. The thesis work would result in a technical solution and a functional prototype of the chosen concept.To achieve this, a generic product development processes were used and began with a comprehensive literature review.
Nyutveckling av hopfällbar kvistsåg
This Master Thesis has been carried out as a new product development project in collaborationwith G-Man Tools AB located in Edsbyn. The purpose of the project was to construct a newpruning saw there the blade is integrateble in the handle, thus a foldable pruning saw.The work has been performed on the occasion of G-Man Tools AB wanted to improve theirproduct range by creating a saw that complement their range of quality saws. They have a similarproduct today, but they do not manufacture this product by them selves and it is not directlytargeted against garden use, which is a disadvantage when it is one of their major markets.Even though almost the entire chain from the requirements of the users to drawings has beentaken into consideration, emphasizes has been put on generating ideas. However the first thingthat was carried out was to establish a productspecifikation from interviews with users and thecompany?s experience.
Hållbar utveckling i kommunalt beslutsfattande : En studie om integrering och prioritering ur fritidspolitiskt perspektiv
The concept of sustainable development is a challenge that demands cooperation from all levels of society for it to be successful. The focus for this thesis is how politicians within the local councils understand the concept of sustainable development and how they implement it in political decision-making.The basis for the study is a questionnaire that was distributed to 303 local politicians in three municipalities of varying size in Southern Sweden. The study concentrates on departments within the local councils that are directly connected to the Swedish environmental law and the Swedish planning and construction law. One of the primary goals with the aforementioned laws is the achievement of sustainable development within one generation.The outcome of the study was that over half of the local politicians could correctly define sustainable development according to the World Commission on Environment and Development?s (WCED) definition.