Sök:

Sökresultat:

5318 Uppsatser om Computer science - computersystems - Sida 9 av 355

Tillämpning av Unified Process och Design Patterns vid integrering av system

The computer consultant company Create in Lund AB wishes to facilitate their invoice routines, as it at present is required that the administration finds and compares information from two different systems.The purpose of this thesis is to develop an invoice management system that simplifies the invoice management process for the administration at Create. During the development of the system, I have chosen to follow the software development process Unified Process and also tried to find design patterns that can be applied to the integration.The result of my project is a self-contained application developed using the Java programming language that communicates with the databases of the other two systems and presents relevant information to the user as a set of invoices. Of the 23 design patterns I studied, I used four of them in the invoice management system. However I couldn?t find any connection between any design pattern and the integration of systems.

Multi-Agent-System till brädspel

För att ta reda på hur väl en Multi-Agent-Systems-bot kan stå sig mot andra, icke-MAS-bottar, så har vi implementerat en bot till brädspelet Arimaa. Botten är implementerad i C++ och den kan spela mot andra bottar, eller människor, genom Arimaas officiella hemsida. Syftet har varit att skapa en fullfjädrad bot som både klarar av att spela korrekt, och att spela bra. För att ta reda på om MAS är en bra designfilosofi för Arimaa så har vi utmanat ett antal av de bottar som andra människor skapat och lagt upp på hemsidan. Alla bottarna har under tiden de legat uppe blivit rankade genom tävlingar och utmaningar och flera av dessa har tävlat om stora pengar, vilket betyder att människor har lagt mycket tid på dem.

How do intrinsic and extrinsic motivation correlate with each other in open source software development?

Open source is growing outside the boundaries of hackers, amateurs and software development, creating a humongous potential in many different areas and aspects of society. The intrinsic and extrinsic motivations that drives open source have been in the subject of much research recently, but how they affect each other when paid and unpaid contributors come together is still hidden in obscurity. In this study I investigate how intrinsic and extrinsic motivation correlates with each other and how those correlations affect paid and unpaid open source software contributors. The literature synthesis is based on of systematic reviews through searches in library databases, identification of articles by searching on the Internet and by reading relevant books. My results indicate that intrinsic and extrinsic motivations continuously affect each other and that paid contributors are more vulnerable since their extrinsic motivation in terms of money is reached only when many other motivations are fulfilled.

Ett plus ett blir två : Introduktion av likhetstecknet i förskoleklass och årskurs 1

Today there is a shortage of skilled IT-technicians in Sweden. It is approximated that Swedish companies can hire 31 000 IT-technicians in 2015 and the need seems to increase in the coming years. One proposed solution to this problem is to make programming more desirable to youths. In this study we attempt to investigate the effects of an introductory course in computer science on youths? (16-17 years old) in a classroom setting.

ELF-EAR, Teknik i Levande Rollspel

Vårt mål är att förhöja deltagarnas upplevelse i levande rollspel (även kallat lajv). Idag finns det inga möjligheter att visualisera övernaturliga förmågor. I den här rapporten visar vi ett exempel på hur detta kan realiseras med hjälp av teknik. Vi har inriktat oss på att simulera alvers övernaturliga hörsel. Levande rollspel är mycket känsligt för störningar från ?världen utanför?, exempelvis modern teknik och språk.

En studie i användbarhet: En kritisk analys av användbarhetsstudier i biblioteks- och informationsvetenskap

Usability studies are not a central field of research in library and information science. Although literature in library and information science treats the importance of usable user interfaces quite extensively, the literature does not significantly treat potential problems in measuring usability. The aim of this master thesis is to investigate, through a critical analysis, the methods used when conducting usability studies in library and information science. The critical analysis is based on potential problems in measuring usability identified through a literature review from the field of studies Human-Computer Interaction, the concept of usabilitys original domain. The material which is to be analysed, is chosen from one library and information science journal Journal of the American Society for Information Science and Technology.

Ungdomars motivation till att lära sig programmering genom introduktionskurser

Today there is a shortage of skilled IT-technicians in Sweden. It is approximated that Swedish companies can hire 31 000 IT-technicians in 2015 and the need seems to increase in the coming years. One proposed solution to this problem is to make programming more desirable to youths. In this study we attempt to investigate the effects of an introductory course in computer science on youths? (16-17 years old) in a classroom setting.

En guide till antivirusprogram - ett hjälpmedel för hemanvändare

Detta arbete handlar om antivirusprogram och vad det finns för hjälpmedel för hemanvändare utan teknisk bakgrund att finna det antivirusprogram som passar dem bäst. Målet med arbetet är att producera en guide för hemanvändare som ska hjälpa dem inför deras val av antivirusprogram. I detta arbete har tre olika metoder använts för att besvara de frågor och den hypotes som ställts. Först gjordes en litteraturstudie där bakgrundsmaterial inhämtades. Nästa steg var att genomföra intervjuer med experter inom området för att ta reda på vad guiden skulle innehålla. Som sista steg utfördes en enkätundersökning som riktade sig till hemanvändare för att ta reda på om den framtagna guiden besvarade hypotesen.

Karakterisering av bioslam för modellering av biogasproduktion

The report aims to investigate how well a certain type of affordable embedded single board computer can hold up against today's more expensive computers in a computer system by doing various tests on a system with the specified requirements. The system has a Raspberry Pi as the single board computer which task is to control a camera based on coordinates obtained from a server as well as capture and stream a video signal on a network.The researches were conducted to check how much network traffic a single-chip computer sent in different video formats and how much CPU utilization was required. Studies were also made to ensure the accuracy of the camera control. The researches have been experimental, where several tests have been performed and analyzed.The results show that a sufficiently good accuracy can be obtained from the camera steering unit, in which two different servos have been investigated. When the video format MJPEG and H.264 are used, the single-chip computer is able to transmit a video signal up to 1280x720 at 15 fps.

Mätning av besökares ljudtrycksdos under musikfestival

Folkets Hus och Parker gav under våren 2008 en förfrågan om att under sommaren uppmäta den ljudtrycksdos en normal festivaldeltagare tillskansar sig under ett festivalbesök. De mätningar som genomfördes skedde på tre olika festivaler, Hultsfredsfestivalen, Peace & Love och Storsjöyran. Mätningarna skulle ske över hela festivalbesöket och inte endast innefatta mätningar av konserter, för att kunna ge en rättvisare bild av den ljudtrycksdos som en person kan tänkas utsättas för under en festival. De två av Socialstyrelsen uppsatta gränsvärdena som ska följas är att evenemanget ska hålla sig under ett medelvärde på max 100 dB(A)LEQ och dess toppvärde får vara högst 115 dB(A). I överlag kunde vi se att ljudnivåerna hölls relativt bra inom riktvärdena på de tre festivalerna.

Inblick i fenomenet webbskrapning

Föreliggande kandidatarbete har till syfte att undersöka fenomenet Webskrapning. Webbskrapnings-program (också kända som Web Wanderers, Crawlers, Spiders eller skrapare) är program som söker igenom webben automatiskt för att extrahera information från webbsidor. Ett exempel på web skrapning är när ett företag samlar in data om prissättningar på en vara eller en tjänst och sen använder informationen för att producera billigare erbjudanden. Detta ger företaget en fördel så att de kan fokusera mera på att marknadsföra sin sida/tjänster. Utöver detta så blir de utsatta företagens servrar också hårt belastade med trafik (skrapning) från ?icke kunder?. Efter att ha genomsökt både akademiska och allmänna källor via informationsinsamling, av denna information så dras slutsatsen att man inte fullt ut kan hindra skrapning av hemsidor. Detta på samma sätt som man inte fullt ut kan hindra någon IT-attack, det finns inga 100 % vattentäta system.

"...det gäller att kunna knepen" datorstöd för kunskapsutbyte och lärande inom ett tekniskt arbetslag

Denna rapport behandlar en fältstudie genomförd på en kommunal teknisk förvaltning samt en analys av studiematerialet. En tekniklösning på konceptuell nivå arbetas fram. Metoder och synsätt för fältstudien beskrivs samt relationer till forskningsområden som CSCW och CSCL. Problembilden som kommer fram rör en åldrande personalkår där kunskap och erfarenhet önskas ta till vara. Kompetensutveckling och informationsspridning ligger högt på önskelistan hos personalen.

Dataspel, en naturlig del av folkbibliotek? ? En fallstudie på Helsingborgs stadsbibliotek

This paper aims to investigate how Helsingborg?s city library?s visi-tors feel about computer games being available for lending and in which way computer gamers see Helsingborg?s city library as a resource. This was examined first with a study of 100 of the library?s visitors and then with five interviews with computer gamers and an interview with the librarian responsible for purchasing games.The study showed that most visitors were neutral to having games at the library and of the ones that were not neutral many more were positive than negative. Of the five gamers who were inter-viewed, there were several who had borrowed games in the past.

Elektronisk identifiering vid 24-timmarsmyndighet - en fallstudie i Karlskrona kommun

Användningen av Internet och antalet nya tjänster ökar mer och mer. Internet är ett öppet system och för att Internet i högre utsträckning skall kunna användas även vid hantering av känslig information krävs bättre säkerhet. Syftet med denna rapport är att utifrån Karlskrona kommuns säkerhetspolicy samt medborgarnas åsikter om säkerhet, undersöka vilken eller vilka säkerhetslösningar som lämpar sig bäst vid den planerade 24-timmarsmyndigheten. I denna rapport undersöks vilken eller vilka av de alternativa medborgarcertifikat som myndigheter får använda sig av. Målet är att komma fram till en möjlig lösning för elektronisk identifiering inom den framtida, 24-timmarsmyndigheten inom Karlskrona kommun. För att genomföra denna utredning har vi använt oss av intervjuer, enkäter och litteraturstudier. Rapporten innehåller även bakgrundsfakta för att få en ökad förståelsen av innehållet.

Vem styr mitt arbete? Förändrade arbetsuppgifter vid datorisering av körschema

Abstract This report is our bachelor thesis. Our work has taken place at a galvanising company in Sölvesborg. The company faced major changes, of which one was a computerisation process. The new system could involve changes in work practice and in specific tasks, affecting the workers. If the coming system was to support work, from the production personnel?s perspective, we felt a legitimate participation in the development and design of the future work practice, was a requirement that was not met. During our ethnographical studies we noted that conflicts arose between production and administrative -personnel.

<- Föregående sida 9 Nästa sida ->