Sök:

Sökresultat:

5318 Uppsatser om Computer science - computersystems - Sida 48 av 355

Att bli utbildare : En studie av kadetters syn på hur de formas till utbildare

Background: Officers in the Swedish Armed Forces educates their soldiers in various skills and arenas. The Officers get their educational training in officer training courses conducted by the Swedish Armed Forces or the Swedish national defence college. The aim of this study was to find out how the cadets, belive that they are formed into educators, their views on the literature being used in the Swedish armed Forsces, and their views on leadership and educational science.Methods: The data for analysis were collected in spring 2010, by use of a questionnaire among cadets studying the tactical/operational program Ta/Op 07/10 at the Swedish national defence college. The respons rate was 69, 6 %.Results: The majority of the cadets thought that experience was the most important factor in becoming a good educator. Most of the cadets also thought that the literature being used by the Swedish armed forces was good, however, few cadets stated that they will use the material for reflection on their own teaching when working as officers.Conclusions: The Cadets had a positive attitude towards the educational philosphy and literature being used, but few will use the literature in reflecting on themselves as teachers.

Silicon Valley och Mjärdevi : en jämförande studie

Arbetsmarknaden i Silicon Valley karakteriseras av faktorer som hög personalomsättning, nätverkande och risktagande. Denna arbetsmarknad har vuxit fram på en begränsad geografisk yta och består idag ca 7 500 företag. Mjärdevi Science Park är en av de snabbast växande teknikparkerna i världen, varför vi anser att en jämförelse av de båda arbetsmarknaderna är intressant. Syftet är att med utgångspunkt från de faktorer som karakteriserar arbetsmarknaden i Silicon Valley, genomföra en jämförelse med arbetsmarknaden i Mjärdevi Science Park. Denna uppsats kommer inte att behandla vad det är som gör en teknikpark ekonomiskt framgångsrik.

Delad uppmärksamhet mellan parallella världar

Datorgenererade virtuella världar har gett oss möjligheten att använda många av de kognitivamekanismer som vi använder i den fysiska världen även när vi agerar och kommunicerar i dendigitala världen. De virtuella världarna skapar platser där vi kan samarbeta och umgås, både iunderhållningssyfte och som arbetsplatser.Men de nya möjligheterna skapar också helt nya situationer. När vi tidigare använde vårainre mentala världar för att planera, simulera, minnas och fantisera var det alltid bara en av detänkta världarna som var den aktuella, där vi faktiskt befann oss just då. När man är aktiv i envirtuell värld är man samtidigt närvarande i två helt olika sammanhang.I den här uppsatsen och studien har en grupp World of Warcraft-spelare frågats om hur deupplever sin förmåga att dela uppmärksamhet mellan olika saker. Dels i vardagliga situationeri den fysiska världen och dels mellan den fysiska och den virtuella världen.Tidigare studier av spel och datorsimulerade miljöer har ofta sett avskärmning från denfysiska världen som en viktig faktor för att användaren skall uppleva sig närvarande i denvirtuella miljön.

Lojalitetsprogrammet Eurobonus fall inom det svenska inrikesflyget

Den 30:e september 1998 mottog Konkurrensverket ett klagomål ifrån Braathens Sverige AB, enligt vilket SAS (Scandinavian Airline System) anklagades för att på olika samverkans förfarande missbrukat sin dominerande ställning på den svenska inrikesflygmarknaden. Några veckor efter klagomålet från Braathens beslutade Konkurrensverket att avsluta klagomålsärendet och istället på eget initiativ pröva SAS förfarande. Den 12:e november 1999 beslutade Konkurrensverket att SAS inte fick tillämpa sitt Eurobonussystem på inrikeslinjerna där det fanns andra konkurrenter. I praktiken rörde det sig om linjerna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö samt Stockholm Sundsvall..

Referenser i informationsåtervinning: utvärdering av en sökstrategi för citationsindex

In this essay, a search strategy for citation index is studied. The strategy, which is essentially a citation cycle, starts with documents retrieved by a subject search, wherefrom new documents are identified following the network of citations backwards and forwards in time. Based on the theory of polyrepresentation, the strategy exploits overlaps between cognitively different interpretations of the same documents in order to automatically select references seed documents used as a starting point for the forward chaining. The purpose of the investigation is to evaluate the retrieval effectiveness of the search strategy and to find out whether the strategy can be used to expand a subject search with the help of the network of references in order to retrieve new relevant documents. Two questions are formulated: 1a.

Brist på själslig insikt? : Utomjordingar och deras forskning kring människan i Dark City

The paper examines how human inner properties and the interpretation of the external worldare explained and presented in Dark City (Alex Proyas, 1998). Aspects as the relationship between the body and soul/consciousness, body snatching, memory transferences and dystopian cities are analyzed. The field of study is compared to a general science-fiction film perspective regarding the aspects. Dark City contains an alien race with a common mind, but who lacks soul and individuality. They represent what humanity can become if the scientific development goes too far.

Vector Displacement Mapping

Kontext: Displacement Mapping är en teknik som används inom 3D-spel för att skapa detaljrikedom i geometri utan att behöva triangelobjekt bestående av oönskad geometrikomplexitet. Tekniken har även andra användningsområden i 3D-spel, till exempel terränggeometri. Tekniken skänker detaljrikedom genom att i samband med tesselering förskjuta geometri i en normalriktning eller längs annan specificerad riktning. Vector Displacement Mapping är en teknik liknande Displacement Mapping där skillnaden är att Vector Displacement Mapping förskjuter geometri i tre dimensioner. Mål: Syftet med arbetet är utforska Vector Displacement Mapping i sammanhanget 3D-Spel och att antyda att tekniken kan användas i 3D-spel likt Displacement Mapping. Arbetet jämför Vector Displacement Mapping med Displacement Mapping för att urskilja skillnader i exekveringstid mellan teknikernas centrala skillnader.

Utrymning av folkmassor - simulering och verklighet

The report contains a comparison between computer based modeling of evacuation and evacuation experiments with large crowds. Crowd movement, behavior and management is examined, as well as the evacuation time. The conclusions in this report are based on observations made during the evacuation of a football ground (Swedish)..

Standardisering av förpackningar på HABO AB

This thesis project has been written and accomplished in cooperation with HABO AB. The objective of the project was to develop a standard stated packaging system. The background to this is that HABO is not pleased with the system currently in use. The system which HABO is currently using consists of to many sizes. The largest benefit of a standard stated system is that it becomes much easier to organize the packaging with the aid of a computer program.

Vad krävs för att ett varumärke skall anses inarbetat?

Uppsasten vill ge svar på vilka förutsättningar som måste anses uppfyllda för att ett varumärke skall erhålla skydd genom inarbetning. Dessa förutsättningar har beskrivits med utgångspunkt i 2§ 3st VmL. Fokus i uppsatsen har även legat på marknadundersökningens roll vid fastställande av inarbetning. Där har en intervju genomförts med en representant från Stokholms handelskammares varumärkesnämnd. Varumärkesnämnden låter olika undersökningsföretag utföra diverse marknadsundersökningar.

Analysis of Intent Specification and SystemUpgrade Traceability

The impact of computer programs in safety-critical systems has increased in the past decades and computer-based systems can now be found in a wide range of applications. A new approach for developing dependable systems is documenting all design rationale that affects safety using Intent Specifications. A recent approach for developing complex systems efficiently and in an upgradeable manner is Component-Based System Engineering. In this thesis, these approaches are combined in the development and upgrade of a Remote Robot Control Unit by using the tool SpecTRM. The case study showed that Intent Specifications and CBSE could successfully be combined.

Spelutveckling för Facebook ? från koncept till produkt

Abstrakt Under vårt kandidatarbete arbetade vi under 20 veckor med att utveckla ett webbaserat spel riktat mot Facebook. Vi använde Agile/Scrum som projektmetod för vårt arbete och förändrade metoden och utvecklade verkyg för att effektivisera den för vårt syfte. Vi kom fram till att det är svårt att göra ett socialt spel och att det viktigaste i produktionen är att se till att det finns en tydlig koppling mellan spelarnas interaktion med varandra och den grundläggande spelmekaniken. Vi tappade fokus under utvecklingen och lärde oss den hårda vägen vikten av att planera realistiskt och börja ifrån grunden när man utvecklar ett spel. Spelet vi skapade använder sig av slumpässigt genererad terräng, är skrivet i JavaScript och utspelar sig i en viktoriansk miljö. Nyckelord: Facebook, spelutveckling, webbutveckling, internet, sociala spel Abstract During our bachelor thesis we worked for 20 weeks with the development of a web-based game for Facebook. We used Agile/Scrum as our project planning method, changed the method to make it more effective for our purpose and developed tools for the method. We came to the conclusion that it's hard to make a social game and that the most important thing in the production is to make sure that there's a clear connection between the players' interaction with each other and the foundations of the game mechanics. We lost focus during the development and learned the hard way the value of planning realistically and to start from the core when developing a game. The game we created uses a random generated terrain, is written in JavaScript and takes place in a Victorian environment. Keywords: Facebook, game development, web development, internet, social games.

Analys och förbättring av en mätenhet för laddning av elfordon

Reducing the CO2-pollution, resulting from the combustion of fossil coal for energyproduction, is important to affect environmental changes. One way to achieve a reductionis to use the oxy-fuel technology. The technology uses O2 and re-circulated flue gasduring the combustion which results in a flue gas mainly consisting of CO2. The flue gascould then be compressed and stored without environmental effects. A problem thatfollows from the compression is the risk of acidification in sensitive parts of the process.Acidification can occur because of reactions following from the contact of condensedwater and sulphur- and nitrogen-oxides which are also present in the flue gas.This report compiles and evaluates the basis of a scientific unit with the purpose ofexploring the possibilities of extracting impurities of SOx and NOx from the flue gases.The dimensions of the unit are based on basic conditions, defined for an existing oxy-fuelprocess at Chalmers, and on the results of computer modelling.

Design av styrsystem till rotationsstol och utveckling av numerisk modell av otolitmembran

This master thesis is made of two parts. The first part concerns the method and results ofdesigning a motion control system for a piece of research-equipment called BIRGIT. Theequipment is made to be used for research on eyemovements. In the second part, a computermodel of a part of the balance organ in the inner-ear is developed. The work has been done atthe Bernadotte laboratory at S:t Erik Eye Hospital.The equipment the control system is made for is a so-called rotationchair.

Forensisk hårddiskkloning och undersökning av hårddiskskrivskydd

Detta examensarbete reder ut arbetsprinciperna för olika typer av hårddiskskrivskydd; hårdvaruskrivskydd, mjukvaruskrivskydd, hybridskrivskydd och bygelskrivskydd. Slutsatsen av utredningen är att endast hårdvaruskrivskydd Detta examensarbete reder ut arbetsprinciperna för olika typer av hårddiskskrivskydd; hårdvaruskrivskydd, mjukvaruskrivskydd, hybridskrivskydd och bygelskrivskydd. Slutsatsen av utredningen är att endast hårdvaruskrivskydd bedöms ha tillräckligt pålitliga skyddsprinciper, vilket motiveras av dess oberoende från både hårdvara och operativsystem. Vidare undersöks hårdvaruskrivskyddet Image MASSter(TM) Drive Lock från Intelligent Computer Solutions (ICS). Några egentliga slutsatser gick inte dra av kretskonstruktionen, bortsett från att den är uppbyggd kring en FPGA (Xilinx Spartan-II, XC2S15) med tillhörande PROM (XC17S15APC).

<- Föregående sida 48 Nästa sida ->