Sök:

Vad krävs för att ett varumärke skall anses inarbetat?


Uppsasten vill ge svar på vilka förutsättningar som måste anses uppfyllda för att ett varumärke skall erhålla skydd genom inarbetning. Dessa förutsättningar har beskrivits med utgångspunkt i 2§ 3st VmL. Fokus i uppsatsen har även legat på marknadundersökningens roll vid fastställande av inarbetning. Där har en intervju genomförts med en representant från Stokholms handelskammares varumärkesnämnd. Varumärkesnämnden låter olika undersökningsföretag utföra diverse marknadsundersökningar. Därefter anger nämnden ett utlåtande ifall inarbetning föreligger. Utifrån varumärkesnämnden har en rättspraxis utvecklats som innebär att om ca 30-35% av omsättningskretsen känner till varan skall denna anses som inarbetad. Dessutom ges en inledande och översiklig beskrivning av varumärkesrätten i uppsatsen.

Författare

Markus Larsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..