Vector Displacement Mapping
SpelutvecklingDigital game developmentDatavetenskapComputer science - generalDirectxDirect3dTessellationVectorDisplacementPerformance
Kontext: Displacement Mapping är en teknik som används inom 3D-spel för att
skapa detaljrikedom i geometri utan att behöva triangelobjekt bestående av
oönskad geometrikomplexitet. Tekniken har även andra användningsområden i
3D-spel, till exempel terränggeometri. Tekniken skänker detaljrikedom genom att
i samband med tesselering förskjuta geometri i en normalriktning eller längs
annan specificerad riktning. Vector Displacement Mapping är en teknik liknande
Displacement Mapping där skillnaden är att Vector Displacement Mapping
förskjuter geometri i tre dimensioner.
Mål: Syftet med arbetet är utforska Vector Displacement Mapping i sammanhanget
3D-Spel och att antyda att tekniken kan användas i 3D-spel likt Displacement
Mapping. Arbetet jämför Vector Displacement Mapping med Displacement Mapping
för att urskilja skillnader i exekveringstid mellan teknikernas centrala
skillnader. Skillnaderna i exekveringstid ställs i kontrast mot diskussion av
teknikernas grafikminnesanvändning.
Metoder: Jämförelsen baseras på en implementation av de båda teknikerna
tillsammans med tesselering. Prestandamätningar genereras med implementationen
som grund. Implementationen använder sig av Direct3D 11.
Resultat: Resultatet som erhålls genom jämförelsen visar att exekveringstiderna
mellan teknikernas centrala skillnader varierar svagt. Grafikminnesanvändningen
mellan teknikerna skiljer sig med en faktor 3 eller en faktor 4 där Vector
Displacement Mapping använder mer grafikminne.
Slutsatser: Slutsatser som dras baserat på resultatet är att Vector
Displacement Mapping i situationer där överhängande geometri är ett önskat
resultat kan ersätta Displacement Mapping. Vidare diskussion förs kring
slutsatser, avgränsningar och framtida forskning som arbetet berör.