
Sökresultat:
2405 Uppsatser om Computer aided software engineering - Sida 7 av 161
Från DOOM till Krakel Spektakels ABC - Datorspel och lekfulla datorprogram för barn och ungdom på svenska folkbibliotek
This thesis is an attempt to study computer games and playful computer programs for childrenand youth at Swedish public libraries. The main method used, is qualitative interviews.The main reason the libraries in the study offer computer games and playful computer programsto their users, is that every member of the society shall have opportunity to use newtechnology such as computers and computer programs. The users of this media are for themost part boys. The librarians in our study wish to have pedagogical games and programswithout violent themes at their libraries. Lending computer games and computer programs isnot of any priority for the libraries..
Talande vid datorspel : Vilken roll har engelskt tal vid datorspel för utvecklingen av ungdomars muntliga produktion?
This study aims to find possible effects from the use of Voice over internet protocol software together with computer gaming on young adults English output. The study also tries to find effects of media usage on output and if there exists differences between boys and girls. This is done through analysis based on data collected from 28 informants, age 16-18. The data consists of recordings of individual stories coupled with a survey. The empirical data is analyzed in both quantitative and qualitative way.
Setting the Stage : - 0m att motivera träning med hjälp av SportIT.
The last few years a lot of media air time has been devoted to training, sports, health and weightloss on a more personal level then before. The new media arena is beeing used at its´ maximumto broadcast wievs on how we should eat, look, exercise and live. This thesis is trying to makebetter understanding on what people in general think is important when it comes to physicaltraining and motivation with the aid of digital media and IT systems. The thesis describes aworkshop that was conducted within the frames of Participatory Design and the outcome of thatworkshop. The workshop was conducted with a group of lead users (in this case instructors at avery large fitness center in Umeå, Sweden) and the main question was ?How can IT be used toachive a positive effect on physical exercise if motivation is the focus??.
SDN : Software defined networks
This report is a specialization in Software defined networking. SDN really comes to revolutionize the industry and it?s under constant development. But is the technology ready to be launched into operation yet? The report would initially involve a number of problems that today's network technology is facing.
Marching Cubes med Deferred Rendering motor
Spel idag kräver en enorm mängd arbetstimmar för att skapas, därför behövs
alltid sätt att spara
tid och automatisera processer. Algoritmer för polygoniseringen av skalärfält,
som Marching
Cubes, har under de senaste åren blivit ett allt vanligare tillvägagångssätt
för att automatiskt
generera terräng.
Scenkomplexiteten och kraven för visuell kvalitet i dagens spel ökar ständigt.
Därmed kommer
också kravet för prestandaeffektiva renderingsmetoder. Deferred rendering är en
renderingsmetod som kan hantera scener med stora mängder ljuskällor och hög
scenkomplexitet
samtidigt.
För att undersöka integreringen mellan procedurellt skapad terräng och en
deferred rendering
pipeline, skapades en applikation i DirectX 11 för att undersöka
implementeringen och
potentiella optimeringar av denna integration..
Granskning av Solibri Model Checker - En Svenskanpassning : Ja?mfo?relse av tva? egenkontrollsystem
The building industry are currently going through a huge alteration. The introduction of BIM (Building Information Modeling). Which also implements a lot of new ways of solving problems that building modeling can cause. This report is written for Uppsala University in cooperation with Temagruppen in Uppsala. However, it contains a comparison between two different systems that checks building models.
Design av ett grafiskt användargränssnitt-ett befintligt system i förändring för användarnas bästa
Detta kandidatarbetet är utfört på ett bolag som verkar i
telekommunikationsbranschen. Operatörerna på kundtjänst arbetar med att ta emot
samtal från Telekombolagets kunder, hjälpa dem med att lösa problem och ge tips
och råd. En viktig del av arbetet är att operatörerna gör en analys av kunden
för att kunna ge bästa möjliga råd.
Rapporten behandlar hur en del av ett textbaserat program kan omarbetas till en
grafisk applikation. Etnografiska metoder, i form av observationsstudier och
intervjuer, och designtekniker, i form av mockup- och prototypmöten, har
använts tillsammans med användarna av programmet.
Software reuse : viktiga aspekter att överväga vid implementeringen av ett återanvändningssystem
Sekretessbelagd.
Soundvolume 2.0 - En prototyp för ljuddesign i spel
Efter fyra månader som ljudpraktikant på det svenska spelföretaget Starbreeze i
Uppsala, var det dags att ta steget vidare i ytterligare fyra månader. Från
ljuddesign till scriptning, idéer och tankar, samt en inblick i hur scriptning
fungerar.
Detta arbete handlar om framtagandet av en ljuddesign-prototyp åt ett externt
företags framtida spelprojekt. En utveckling som från början var tänkt att öka
kunskaperna om scriptning, och att skapa ett sammanhängande spelscenario,
men som sedan utvecklades till att leda mycket längre.
Förklaring: Ljuddesign = Ljudläggning av någon form, i detta fall
spel.
Scriptning = Enklare programmering, kan vara saker som
händer eller saker man kan göra i spelet
Nyckelord: Soundvolume 2.0, Starbreeze, ljuddesign, spel, sounddesign, 3D.
Design av ett grafiskt användargränssnitt - Ett befintligt system i förändring för användarnas bästa
Detta kandidatarbetet är utfört på ett bolag som verkar i
telekommunikationsbranschen. Operatörerna på kundtjänst arbetar med att ta emot
samtal från Telekombolagets kunder, hjälpa dem med att lösa problem och ge tips
och råd. En viktig del av arbetet är att operatörerna gör en analys av kunden
för att kunna ge bästa möjliga råd.
Rapporten behandlar hur en del av ett textbaserat program kan omarbetas till en
grafisk applikation. Etnografiska metoder, i form av observationsstudier och
intervjuer, och designtekniker, i form av mockup- och prototypmöten, har
använts tillsammans med användarna av programmet.
Lagerprogram för Satellitlager
Texo Application has created robots that they call for satellites; with these you can feed in storage pallets into a satellite storage. Satellite storages consist of channels in height (e.g.3 to 8 pieces) and width (e.g.3 to 100 pieces). Channels can be different long (e.g. 5 to 200 pallets). At deposit of a storage pallet the truck insert the satellite in a channel and then the pallet, the pallet is driven into the channel until it reaches another pallet or the other end.
Arkitekturer i operativsystem: en fallstudie i monolitisk och micro kernel
Den tekniska utvecklingen driver fram allt mer avancerade
datorsystem. Samtidigt ställs allt större krav på stabilitet
och flexibilitet i de operativsystem som ska användas på
dessa system. De senaste årtiondena har micro kernel
arkitekturen varit föremål för intensiv forskning och det
finns idag ett flertal operativsystem på marknaden som
använder denna arkitektur.
Traditionella monolitiska operativsystem är relativt
resurskrävande system som ofta anklagats för att sakna
struktur. Micro kernel baserade system är en lösning på
detta problem där man bantat ner kernel till så lite som ett
tiotal kilobyte och flyttar ut tjänster som normalt ligger i
kernel till user space.
Solaris och Linux bygger på en utveckling av monolitisk
kernel där man byggt operativsystemet i ett antal
sinsemellan beroende lager vilket bidrar till ökad struktur i systemet.
Flexibilitet uppnås i dessa system genom att man
lägger till funktionalitet för att under exekvering länka in
ny kod i kernel.
Windows NT och Mac OS X är baserade på micro kernel
arkitektur.
Fria och öppna programvaror inom kommunal verksamhet : Vägen mot öppna standarder?
This report deals with the attitudes within municipalities of open source software and open standards and if open source software may be an option to gain open standards. The aim has been to find out if open source software and open standards would be able to solve the lock-in problems that municipalities have against proprietary software. The study is conducted as an exploratory, inductive and qualitative study with depth interviews of subjectively selected informants as data collection method. A literature review has also been implemented by the relevant books and articles. Some economic determinants of municipalities to make use of open source software have not been considered in this study.
Utvärdering av programvaror för variabeldata till Lugnetgymnasiets färgskrivare,Ricoh AFC 6513.
The Lugnetgymnasium in Falun has a graphic education that supplies a color printer, which is availablefor the students in their hall. The printer is a Ricoh AFC 6513 and it is a model that can handlevariable data. It was bought in the autumn of 2002. The teachers of the graphic education want to makeuse of the variable data function and procure a variable data software. The purpose of this project is toevaluate variable data software?s, so that the most suitable choice of software can be made for the graphiceducation.
Web Services - Aspekter på nya affärsmöjligheter
E-business innebär att företag använder
Internetteknologier eller nätverksteknologier för att
skapa större affärsnytta i deras affärsprocesser. För att
kunna genomföra automatiserade affärsprocesser krävs
att de olika system som används är interoperabla, d v s
kan kommunicera och fungera ihop på ett effektivt sätt.
Målet med Web Services är att skapa hög
interoperabilitet, vilket gör denna teknik lämplig för e-business.
Företag kan specialicera sig på att skapa
specifika Web Services. Dessa Web Services kan sedan
vara byggstenar åt andra företags tjänster. Det krävs då
att Web Services kan integreras på ett bra sätt så att de
verkligen bildar en affärsprocess. Därför är även frågor
kring hur integration mellan Web Services ska gå till,
viktigt ur ett e-bussiness perspektiv.
Det vi kommit fram till är att det går att minimera
integrationsproblemen genom att anvä nda de mest
standardiserade protokollen och följa vissa riktlinjer vid
skapandet av Web Services.