
Sökresultat:
6841 Uppsatser om Commercial vs. public service - Sida 66 av 457
Hantera medborgarrelationer via Facebook : Karlstads kommuns kommunikation före, under och efter en kris
In the new media society, social media has become an important part of many organizations' daily lives. Organizations, whether public or private, must be where their audience is and many times, these can be found on social media channels like Facebook. Leading researchers in the fields of crisis communication and relationship management believe that social media is a great tool for managing relationships between an organization and its' public, whether it's before, during or after a crisis.The purpose of this study is to examine how the Karlstad municipality use Facebook to manage civic relations before, during and after a crisis. The municipality's approach will be compared to the citizens' experiences of the municipality's communication in different stages of a crisis.The theoretical framework used in this essay is the research on crisis communication and relationship management. How these two frameworks can be integrated with social media like Facebook, is an important part of understanding how the Karlstad municipality make use of Facebook to manage civic relations and communicate before, during and after a crisis.The empirical study consists of a qualitative interview, two qualitative content analysis and an online survey.
En jämförande analys av privat- och företagssidan gällande relationer och kundlojalitet på Swedbank i Sandviken
Abstract Titel: En jämförande analys av privat- och företagssidan gällande relationer och kundlojalitet på Swedbank i SandvikenNivå: D-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Karolin Karlström och Hanna Mattila Handledare: Aihie OsarenkhoeDatum: Januari 2011Syfte: Vårt syfte med studien är att studera skillnader i service vad gäller kundrelationer och kundlojalitet på privat- och företagsavdelningen på Swedbank i Sandviken. Vi undersöker om det förekommer skillnader mellan relationer och service till kunderna samt jämför lojaliteten mellan bank och kund på privat- respektive företagssidan. Studien har genomförts då vi författare inte funnit någon tidigare studie om jämförelser mellan privat- och företagssidan, dess service och relationer till kunder.Metod: En kombination av kvalitativ och kvantitativ metod har används i denna studie. Data till studien har insamlats genom intervjuer av medarbetare på kontoret i Sandviken, samt en enkätundersökning riktad mot kunderna. Data har analyserats med hjälp av statistikprogram och redovisats i form av tabell och en sammanställning av uttalanden från intervjuerna.Resultat & slutsats: Vi har uppmärksammat att ett fåtal skillnader förekommer mellan privat- och företagssidan gällande service på Swedbank i Sandviken.
Läsa och samtala : Vad betyder folkbibliotekets bokcirkel för användaren?
The aim of this Master?s thesis is to investigate the meaning the reading group of the public library has to a number of users. To fulfill the aim the following three questions have been formulated: 1) What do a number of users expect from the reading group of the public library? 2) Which approach/attitude or approaches/attitudes do a number of users have to reading and to talking about reading? 3) How do a number of users experience the ongoing reading group?The research is founded on qualitative interviews with five users that take part in three different reading groups in public libraries. The theories that are used is the theory of three so called strategies - the pragmatic, the traditionalistic, the emancipatory ? and the theory of flow.
Jag Twittrar för Er : Nytänkande och ambassadörskap i medielandskapet
Syfte: Projektet har som syfte att ta reda på hur fenomenet Rotationcuration har förändrat arbetet med Sverige som varumärke.Frågeställningar: Den övergripande frågeställningen som uppsatsen utgår ifrån är: Hur har rotationcuration förändrat arbetet med varumärket Sverige för VisitSweden?För att besvara huvudfrågeställningen på ett enklare sätt används ett flertal underfrågor vilket följer:Vilka strategier använder VisitSweden (VisitSweden.) sig av för att marknadsföra Sverige på Twitter?Vilken syn har VisitSweden. på Sociala medier?Hur ser varumärkesbyggandet ut på twitterkanalen @sweden när det kommer till varumärket Sverige?Hur användandet av kuratorer demokratiserat arbetet med projektet Curators of Sweden?Teori: De teorier som uppsatsen huvudsakligen utgår ifrån är Nations branding, Public diplomacy och Medialisering med tyngden på Public diplomacy. Förutom dessa har även teorier om Public relations och Publika sfären använts i viss mån.Metod: Uppsatsen är en fallstudie av Curators of Sweden.
Att implementera Service Oriented Architecture kostnadseffektivt
I enighet med teknikutvecklingen förändras även förutsättningarna för kostnadseffektiva IT-miljöer. Systemarkitekturen för mjukvarusystem förändras i samband med detta och verksamhetens systemdesign måste följa denna utveckling för att vara konkurrenskraftig på IT-marknaden.
Implementeringar av Service Oriented Architecture, förkortat SOA, har i många fall visat sig vara lönsamma investeringar till en modernare arkitektur. Denna rapport förklarar på vilka sätt SOA kan vara kostnadseffektivt för verksamheter, samt identifierar kritiska framgångsfaktorer som är avgörande vid systemskiften till SOA.
I kombination av en teoretisk litteraturstudie, analys av publicerade företagsfall och empirisk undersökning visar sig SOA-baserade lösningar vara kostnadseffektiva genom sänkta kostnader, tidsbesparingar och snabbare produktutveckling. Studien identifierar huvudsakligen fem kritiska framgångsfaktorer som är direkt kopplade till hur pass kostnadseffektiv en implementering av SOA kan komma att bli..
The Co-Creative Network
The purpose of this thesis is to explore the co-creation process and how value is created based on a service orientation using a network perspective. The thesis is studied from a social-constructionist philosophy, using a qualitative approach of data collection and the theoretical framework includes network theories, theories of service-orientation and co-creation. We have conducted semi-structured interviews with a small firm and its network, which consists of a customer, a supplier and a partner. We found that Håkansson?s ARA framework combined with Ballantyne and Varey?s triangulation of value-creating activities help to acquire an understanding of the actors? bonds, the resources? ties and the activity links that exist in a network.
Konstupplevelsen, platsen och företeelsen: Tillfälliga konstutställningar på folkbibliotek
The main purpose of this master thesis is to give the reader a picture of the experience of art and of its room in the public libraries, but above all to examine the phenomenon temporary art exhibitions in public libraries in the county of Östergötland. The study is limited to a specific activity of art, namely temporary exhibitions in libraries. Geographically, the investigation is limited to the public libraries and their branch libraries in Östergötland. Time concentrates on the present situation in 2000 and 2001. Methodologies are partly observations in some libraries, partly qualitative questionnaires to all primary libraries and their affiliates in Östergötland.
Sticklingsetablering av Sedum spp. för gröna tak : biokol som organiskt material i substrat
The popularity of vegetated, or green roofs, has grown over the past years due to their potential
function of maintaining urban environment quality. The aim of this study was to investigate if
substrates with different organic material, peat and charcoal, with two contents (3 or 6 weight%)
influenced the growth of the cuttings during the first critical period of the establishment. Biochar is
used as amendment to agricultural soils and has, theoretically, many of the properties suitable as
organic content in green roof-substrates. Peat is one of the materials that is commercially used in
green roof industry. The substrate has been treated with different amounts of water.
Analysis of Quality of Service of Wireless LAN for IEEE 802.11e
Nowadays Wireless LAN is playing a more and more important role in network systems. After 1999, in which the IEEE organization published its Wireless Local Network standard 802.11[1], many people saw the advantages of the standard but also the lack of support for multimedia streaming. A lot of research work has been done on the proposed IEEE 802.11e standard draft during the past 4 years. It is supposed to be able to fully support Quality of Service. The final version will be published early in 2004.
Högskolestudenters biblioteksanvändande: En intervjuundersökning av några storanvändare
The purpose of this master?s thesis is to examine how some university students, who are using the libraries extensively, use and experience the public and the university library and what they expect from the two different library types. I also compare their expectations with the different tasks and aims of the two library types. To answer this I have interviewed seven students at the department of history of literature at Göteborg University. I have also studied some literature and research related to this subject, for example user studies about students and libraries and the information behaviour of distance students.
Bloggning.se : - en studie av den svenska bloggsfären utifrån Habermas offentlighetsteori -
AbstractTitle Blogging.se ? a study on the swedish blogosphere from a Habermasian public sphere-perspective (Bloggning.se ? en studie av den svenska bloggsfären utifrån Habermas offentlighetsteori)Author Anders LarssonAim To see whether or not weblogs (blogs) could be said to rejuvenate the public sphere, as it was first described and later re-evaluated by Jürgen Habermas.Method A quantitative analysis of 733 randomly selected swedish weblogs has been done. This analysis set out to see what different categories of bloggers (difference in f.e. gender and age) wrote about, and whether or not these subject categories could be said to play a part in constituting and/or rejuvenating a public sphere.Main results The main results of the quantitative study was that even though most blogs write about ?private? subjects, the most popular blogs, i.e.
Vårdvalets påverkan på styrningen av Närhälsans vårdcentraler i Västra Götalandsregionen ? ett New Public Management-perspektiv
I och med vårdvalets införande, dvs. att patienterna själva fick bestämma var de skullefå sina basala vårdbehov tillfredsställda, har primärvården i Västra Götalandsregionen öppnats upp för privata aktörer. Från att ha agerat på en starkt reglerad marknad har de offentliga aktörerna nu blivit konkurrensutsatta. Studien behandlar vårdvalets påverkan på styrningen inom den offentliga Närhälsan utifrån ett New Public Management-perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer med totalt fyra vårdcentralschefer och två primärvårdschefer visar denna studie att styrning av den offentliga Närhälsan i den uppkomna konkurrenssituationen har lett till ett marknadstänkande i linje med New Public Management-teorin.
New Public Management och frivårdsinspektören
Med termen New Public Management, NPM, vill samhällsvetenskapliga forskare beskriva den våg av organisationsförändringar inom offentlig förvaltning som svept över västvärlden de senaste cirka 30 åren. Den här uppsatsen undersöker hur frivårdsinspektörer inom den svenska kriminalvården upplever sin arbetssituation utifrån förekomsten av NPM-principer. Fem frivårdsinspektörer intervjuades utifrån tre temata som är kopplade till NPM - mål, kontroll och utvärdering. Undersökningen visar att verksamheten tycks ha förändrats påtagligt under den tid intervjupersonerna arbetet inom kriminalvården och att dessa förändringar kan kopplas till uppkomsten av NPM. Delar av arbetets organisering beskrevs som positiv för såväl kriminalvårdens anställda som för dess klienter.
Stråkröjning och skogsbränsleuttag i unga granbestånd jämfört med konventionella metoder : Två fältstudier vid Asa försökspark
Den här uppsatsen grundar sig på två fältstudier i nyutlagda demonstrationsförsök på Asa försökspark som ska användas i utbildningssyfte. Studie 1 bestod av försöksytor i ett 13 år gammalt bestånd som röjts till samma röjningsförband men med tre skilda metoder; motormanuell selektiv röjning, maskinell stråkröjning och som en kombination av bägge metoderna. Syftet var att beskriva det nuvarande tillståndet, simulera fram prognoser för beståndsutvecklingen och beräkna dess ekonomiska konsekvenser fram till och med första gallring och jämföra de olika metoderna med varandra. Studie 2 bestod av försöksytor i ett 23 år gammalt eftersatt bestånd där fyra olika åtgärder testades; ingen röjning innan gallring, underröjning i samband med gallring, sen röjning och skogsbränsleuttag. Syftet var även här att jämföra de olika metoderna med varandra genom beskrivning av det nuvarande tillståndet, göra prognoser för beståndsutvecklingen och beräkna dess ekonomiska konsekvenser vid första gallring och i den här studien även fram till och med den andra gallringen.
Hörs det bra där bak? : - en kvalitativ studie om den interna kommunikationens utmaningar och vinster hos företag inom service- och tjänstesektorn.
Frågeformulering: Vilka utmaningar och vinster kan intern kommunikation generera för företag inom service- och tjänstesektorn?Syfte: Huvudsyftet med vår uppsats är att studera och utveckla en förståelse för hur den interna kommunikationen används i praktiken hos företag inom service- och tjänstesektorn.Vårt delsyfte är att upptäcka aspekter som är viktiga att ta i beaktning vid implementering och användandet av intern kommunikation.Metodansats: Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod och genomfört intervjuer med respondenter som representerat fem olika företag verksamma inom service- och tjänstesektorn.Slutsatser: Resultatet i denna studie har visat på en medvetenhet bland Respondenterna om den interna kommunikationens effekter. En av de främsta utmaningar som visat sig bland samtliga Respondenter är att lyckas nå ut till alla mottagare inom organisationen. Vi har kommit fram till att riktade meddelanden når mottagaren på bästa sätt men att det upplevs svårt att utforma och rikta informationen. Lyckas ledningen med de utmaningar den interna kommunikationen medför kan det genera flera vinster.