
Sökresultat:
2684 Uppsatser om Civil-militär samverkan - Sida 9 av 179
Att bistÄ demokrati. En studie i hur svenskt demokratibistÄnd fungerar, utvÀrderas och lyckas.
This essay tries to explain how Swedish donor organisations are working with democracy in foreign aid. Three case studies of Sida, LO-TCO BistÄndsnÀmnd and RÀdda Barnen aims to give an overview of Swedish donor organisations, their work with democracy aid, evaluation and the problems with foreign aid. With Carothers theory of democracy aiding I analyse the success of Swedish democracy promotion, how civil society contributes to democratizaion and how democracy is measured.I find that Swedish democracy aid overall is successful due to a wider perspective of the term democracy. When democracy involves human rights it gives the donor a possibility to work with democracy promotion in a more extensive area and especially in the civil society. The essay stresses the importance of being subjective when evaluating and that one have to focus on the definition of democracy in each specific case.
CivilsamhÀllet i Estland och Ryssland : en jÀmförande fallstudie
The aim of this study is to investigate differences that exist in Estonia and Russia with regard to civil society, democracy and corruption and try to find out what can be possible causes to the vast differences in these two countries. Many political scientists claim that civil society plays a key role in democratic transitions. This paper takes its point of departure in 1991, when the Soviet Union collapsed and Estonia and Russia became independent. Since then Estonia has had a flourishing economy which attract many foreign investments, with Sweden as the greatest investor. The country has also managed well to adjust quickly from totalitarianism to democracy.
Hemmet och skolan, tvÄ isolerade företeelser?: en studie om
samverkan mellan vÄrdnadshavare, slöjdlÀrare och
fritidspedagoger
För att skolan ska kunna ge eleverna en bra lÀrandemiljö krÀvs det att det finns ett samarbete med vÄrdnadshavarna. Hur kan vi som fritidspedagoger och slöjdlÀrare samverka för att möj-liggöra lÀrande för elever i behov av sÀrskilt stöd? Det Àr denna samverkan vi valt att analyse-ra och frÀmst dÄ utvecklingen av denna. Vi undersökte ett antal vÄrdnadshavares, fritidspeda- gogers och lÀrares uppfattning av hur samverkan fungerat utifrÄn deras roll, att kunna se den enskilda individen i ett sammanhang och kunna förstÄ, möta, bemöta och stödja och hur det har kunnat gagna den enskilde eleven. Kvalitativa intervjuer genomfördes med totalt nio indi-vider.
PÄ vilka sÀtt kan stakeholders pÄverka EU? : En jÀmförelse av stakeholders pÄverkan pÄ EU:s GMO policy och pÄ ramdirektivet för vatten
How stakeholders can influence EU in global environmental politics and what consequences and risks this brings are heavily debated. Some scholars argue that civil society are being disenfranchised from the global political arena while others seem to find them having influence in areas where they normally shouldnÂŽt have any influence. In this this paper I will compare the Europan Union policy on GMOs with the process in producing the Water Framework Directive using an analytical framework to study the level of stakeholder influence. Following the framework I will use two types of data namely NGO participation and Goal attainment. The data once summarized will be analyzed by using the methods of process-tracing and counterfactual analysis.My conclusions regarding both cases are that stakeholders, most notably, were able to influence policymaking in EU by using the internal revisions and by networking in smaller partnerships.
Samverkan- en bro mellan skola och hem : en kvalitativ undersökning om hur samverkan mellan skola och hem fungerar i en kommun i Ă„rskurserna 7-9Â
Studiens syfte Àr att fÄ en ökad förstÄelse kring hur skola och hem i Ärskurs 7-9 samverkar samt vilka hinder och möjligheter rektorer uppfattar att samverkan kan ha. För att ta reda pÄ detta anvÀndes gruppintervju som metod som och innefattar tre rektorers Äsikter och tankar kring samverkan. De teoretiska perspektiv som studien utgÄr frÄn Àr Erikson s (2004) fyra principer om samverkan mellan skola och det sociokulturella perspektivet. Eriksons (2004) fyra principer beskriver olika sÀtt att se pÄ samverkan mellan skola och hem. Sammanfattningsvis visade resultatet att skolorna i undersökningen anvÀnder sig av tvÄ kategorier av samverkansformer: planerade- och oplanerade samverkansformer.
Samverkan mellan förskollÀrare och lÀrare i förskoleklass och grundskola.
SammanfattningFörskolans lÀroplan, Lpfö 98 (2010), och förskoleklassens och grundskolans lÀroplan, Lgr11, visar pÄ vikten av att förskolan, förskoleklassen och skolan ska strÀva efter ett brasamarbete. Detta leder till det hÀr examensarbetets syfte som handlar om att undersökasamverkan mellan de tre skolformerna förskola, förskoleklass samt grundskola. För attuppfylla syftet har utgÄngspunkterna för studien varit vad förskollÀrare och lÀrare iförskoleklass och grundskola anser om samverkan. TillvÀgagÄngssÀttet för att uppnÄstudiens syfte och framstÀlla ett resultat har varit ett utskick av webbenkÀter tillförskollÀrare och lÀrare i förskoleklass och grundskola i tvÄ kommuner. Resultatet Àrbaserat pÄ totalt 79 respondenters besvarade enkÀter.Resultatet som redovisas i denna studie tyder pÄ att samverkan anses vara viktigt och attdet har en betydelse för verksamheten inkluderat barnen och respondenterna sjÀlva.Respondenterna ser bÄde möjligheter vid samverkan och svÄrigheter som kan uppstÄ.Samverkan ger möjligheter för lÀrarna att utbyta information om verksamheterna och ta tillsig ny kunskap.
KrÀvs samverkan för en helhetssyn? En kvalitativ undersökning om betydelsen av socialtjÀnstens uppdelning i specialiserade enheter
Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur kommunens organisation pÄverkar möjligheten till en helhetssyn. Vidare vill vi ocksÄ undersöka om en fungerande eller icke fungerande samverkan kan pÄverka helhetssynen. För att uppnÄ vÄrt syfte kommer vi att utgÄ ifrÄn tre frÄgestÀllningar.? Hur anser handlÀggarna att en indelning i specialiserade enheter kan pÄverka helhetssynen kring enskilda personer?? Hur beskriver handlÀggarna att samverkan fungerar mellan olika enheter inom socialtjÀnsten?? KrÀvs samverkan för att kunna ha en helhetssyn?Vi har gjort en kvalitativ undersökning dÀr vi anvÀnt oss av semistrukturerade intervjuer. Urvalet var bÄde mÄlstyrt och ett bekvÀmlighetsurval och innefattade handlÀggare och enhetschefer som arbetar med myndighetsutövning inom socialtjÀnsten.
Tillbudsrapportering : Skillnaden mellan tvÄ arbetschefsgrupper
In autumn 2010, the Division of Civil Engineering at the Swedish building contractorPEAB made a campaign to increase the number of reported incidents. Informationwas sent to the branch manager who was responsible to enlighten the employees onthe establishment. The goal of PEAB Division of Civil Engineering is to have at least 10reported incidents per accident that generate more than 8 hours absence. Therefore,it is important that the employees understand how the report system for incidentsworks. The number of reported incidents differs between regions.
Att respektera varandras kompetenser : Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta i interprofessionella team
FramgÄngsrik interprofessionell samverkan i team har bevisats öka patientsÀkerheten i hÀlso- och sjukvÄrden. Sjuksköterskor Àr ofta en del av interprofessionella team och en av deras kÀrnkompetenser Àr samverkan i team. För att uppfylla kÀrnkompetensen krÀvs kunskap om vad som pÄverkar samverkan. Syftet var sÄledes att belysa sjuksköterskors erfarenheter av samverkan i interprofessionella team. Metoden som tillÀmpades var en osystematisk litteraturöversikt med systematiska sökningar av omvÄrdnadsforskning.
"Ett gemensamt ansvar"
Denna C-uppsats syfte Àr att undersöka hur chefer inom socialförvaltningen i Kalix upplever den gemensamma samverkan nÀr de har komplexa Àrenden. För att besvara syfte och frÄgestÀllningar har intervjuer genomförts dvs. en kvalitativ forskningsmetod efter som avsikten Àr att beskriva det, utifrÄn de yrekesverksammas egna upplevelser. Det insamlade empiriska materialet grundar sig pÄ Ätta individuella intervjuer. Intervjupersonerna valdes ut av socialförvaltningen i Kalix kommun.
"Att samtala Àr att tÀnka tillsammans" : En studie om samverkan pÄ Arenastaden i VÀxjö
Syftet med denna uppsats Àr beskriva, analysera och diskutera samverkan pÄ Arenastaden i VÀxjö. Studien har en hermeneutisk utgÄngspunkt och bygger pÄ en teoretisk tolkningsmodell som innefattar fyra kategorier: Samarbete, mÄl och syfte, kommunikation och risker. Modellen Àr skapad av studieförfattarna med stöd i den tidigare forskningen. För att uppfylla studiens syfte har kvalitativa och induktiva semistrukturerade intervjuer anvÀnts. Respondenterna Àr VÀxjö kommun och arenaÀgande idrottsföreningar pÄ Arenastaden.Resultatet kan summeras med att det idag finns en samverkan som av respondenterna ses som positiv, men med stor utvecklingspotential.
Samverkan pÄ sÀrskilt boende: en studie av samverkan mellan omrÄdeschef och sjuksköterska pÄ sÀrskilt boende
Ăldre som bor pĂ„ sĂ€rskilt boende Ă€r beroende av att den personal som arbetar i verksamheten samverkar för att resurserna ska tas till vara pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt och dĂ€rigenom tillförsĂ€kra den boende skĂ€lig levnadsnivĂ„. Syftet med studien var att, med fokus pĂ„ ansvar och arbetsuppgifter, beskriva samverkan mellan omrĂ„deschef och sjuksköterska pĂ„ ett sĂ€rskilt boende. I studien anvĂ€ndes en kvalitativ datainsamlingsmetod i form av intervjuer. OmrĂ„deschef Ă€r den som har budget- och personalansvar och ansvar för verksamheten, och sjuksköterskan har det medicinska ansvaret. Studien visar att upplevelsen av samverkan pĂ„ det sĂ€rskilda boendet Ă€r positivt.
"FörÀldrar, barn och personal - det Àr samverkan." : en studie om pedagogers syn pÄ samverkan mellan pedagoger, barn och förÀldrar, samt deras syn i förhÄllande till de yttre respektive inre ramar som finns i verksamheten.
Studien belyser pedagogers syn pÄ samverkan mellan pedagoger, barn och förÀldrar samt hur deras syn förhÄller sig till de yttre och inre ramar som finns i verksamheten. I studien har vi valt att dela upp ramarna i inre respektive yttre ramar. Yttre ramar Àr konstanta och inget som pedagogerna kan pÄverka sÄ som styrdokument, barngruppens storlek, förskolans byggnad och tidstillgÄngen som pedagoger och förÀldrar har. Inre ramar innebÀr faktorer som Àr förÀnderliga och som aktörerna pÄ förskolan kan pÄverka. I begreppet aktörer lÀgger vi de som medverkar i samverkan, det vill sÀga pedagoger, barn och förÀldrar.
Samverkan mellan hem och förskola UtifrÄn mÄngkulturella verksamheter
Syftet Àr att undersöka hur personal arbetar med samverkan och hur vÄrdnadshavare i förskolans verksamhet beskriver samverkan mellan hem och förskola i mÄngkulturella verksamheter. I förskolans lÀroplan (Lpfö98/2010) stÄr det att förskolan ska ge vÄrdnadshavare delaktighet och inflytande i samspel med den individuella familjens behov. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning dÀr vi har intervjuat personal och vÄrdnadshavare vad de tycker Àr betydelsefullt för en god samverkan. Undersökningen har genomförts med hjÀlp av medvetna öppna frÄgor följt av följdfrÄgor. Resultaten har jÀmförts mellan personal och vÄrdnadshavare för att undersöka respektives perspektiv pÄ samverkan.
Barnahus : Samverkansparternas upplevelse av samverkan
Syftet med Barnahus Ă€r att barn som misstĂ€nkts blivit utsatt för vĂ„ld eller övergrepp ska i en trygg och barnvĂ€nlig miljö förmedla sin upplevelse, samt hjĂ€lpa barnet genom stöd och insatser att bemĂ€stra utsattheten. Studien grundas pĂ„ kvalitativa intervjuer som metod. Respondenterna som ingĂ„r i studien representerar SocialtjĂ€nsten, Polismyndigheten, Ă
klagarmyndigheten, Barnkliniken och Barn- och ungdomspsykiatrin. Resultatet presenterar samverkansparternas upplevelse av samverkans funktion, fördelar och brister, samt hur barnets rÀttigheter tillÀmpas i utredningsprocessen. Resultatet pÄvisar att respondenterna upplever samverkan i Barnahus som en möjlighet till personlig och yrkesmÀssig utveckling, och att samverkan över yrkesrollerna Àr en förutsÀttning för att tillgodose barnets behov av skydd och trygghet.