Sök:

Sökresultat:

1204 Uppsatser om Centrum för lättläst - Sida 37 av 81

Kost och hÀlsa i skolan : En studie av uppfattningar hos rektorer, statliga skolmyndigheter och kommunala kostchefer

Syftet med arbetet var att undersöka hur skolan ser pĂ„ kost och hĂ€lsa, samt elevers matvanor. Hur viktiga Ă€r dessa frĂ„gor för skolan, finns strategier för ett arbete kring detta? För att nĂ„ syftet har intervjuer gjorts med representanter för statliga skolmyndigheter ? Myndigheten för skol-utveckling (MSU) och Nationellt centrum för frĂ€mjandet av god hĂ€lsa hos barn och ungdom (NCFF). Även kommunala kostchefer och gymnasierektorer frĂ„n tvĂ„ olika kommuner (Leksand och GĂ€vle) har intervjuats. Resultatet av undersökningen Ă€r att det rĂ„der skilda uppfattningar om kost- och hĂ€lsofrĂ„gorna hos dessa ansvariga för skolan.

Glaset i Centrum : En fallstudie pÄ New Wave Group

Seen in many trends and studies, consumers of today feel a growing desire to experience the uniqueness in products and services. This is forcing companies be more innovative and creative in their marketing, in order to distinguish and differentiate themselves and their products/services. We believe that creating a top-to-bottom experience strategy is one way that a company can succeed in this.The purpose of this thesis is to analyze and clarify how a business can reinforce their product experience through a complete experience strategy. In order to demonstrate this we have made a case-study research for the New Wave Group, advising them on how they can place blown glass art at the heart of the town of Kosta.The authors have used qualitative methods and an abductive approach. Four interviews have been completed with executives from the New Wave Group, including the project manager, hotel manager, head of the Kosta Boda smeltery and head of guides and visitors at Kosta museum.

Hur anvÀnds folkhÀlsorapporter? : Intervjuer med folkhÀlsointresserade landstingspolitiker i Stockholm

FolkhÀlsopolitiskt arbete bedrivs pÄ flera nivÄer i samhÀllet vilket Àr nödvÀndigt för att lyckas med förebyggande och hÀlsofrÀmjande arbete. FolkhÀlsorapporter syftar bland annat till att ge politiker en grund i det folkhÀlsopolitiska arbetet. Den politiska organisationen och professionen pÄverkar i hög grad folkhÀlsan. Syftet med denna uppsats var att undersöka vad folkhÀlsointresserade landstingpolitiker i Stockholms lÀn anser om, samt vilken anvÀndning de har av de folkhÀlsorapporter som publicerats av Centrum för folkhÀlsa. Sex kvalitativa intervjuer med landstingspolitiker genomfördes vilka sedan analyserades med hjÀlp av meningskoncentrering.Resultatet visade att folkhÀlsorapporten anvÀnds vid beslutsfattande och prioriteringar i politiska beredningar.

Nya lösningar pÄ gamla ideer : Examensarbete i samarbete med Ikea

Rapporten beskriver examensarbetet Gamla idéer med nya lösningar utfört av Erik Björk,avgÄngsstudent frÄn utbildningsprogrammet möbeldesign vid Carl Malmsten Centrum förTrÀteknik & Design vid Linköpings universitet. Examensarbetet Àr genomfört i samarbete medIKEA of Sweden.Syftet med det designuppdrag som jag har genomfört i samband med examensarbetet har varit attta fram fyra möbler utifrÄn givna förutsÀttningar i 7 olika möbelfabriker, som alla arbetar medmassivt trÀ som rÄvara. UtifrÄn dessa förutsÀttningar skulle jag dels skapa produkter somtillvaratar materialets unika egenskaper och dÀrigenom ej Àr möjliga att imitera i andra material.Dels ge produkterna originalitet och personlighet genom att utforska den skandinaviskaidentiteten och mitt egna ursprung samt kommunicera detta genom produkterna. Var produktskall ha en historia att berÀtta.Att ta fram fyra möbler parallellt under 10 veckor har varit en utmaning. Stundvis har det kÀntssom att en produkt hade varit nog men i efterhand Àr jag glad att det var fyra.

Lekens betydelse vid inlÀrning

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur lÀrarna anvÀnder leken som verktyg i undervisningen i skolans tidiga Är. Med lek menar vi att verksamheten skall ha lekens karaktÀr och verksamheten skall verka under lustfyllda former. Barns emotionella utveckling pÄverkas i leken genom att engagemang i lek ger barn mÄnga tillfÀllen till att göra saker sjÀlva, att pröva gÄng pÄ gÄng tills de kÀnner att de behÀrskar nÄgot. PÄ sÄ vis vinner barnen en kÀnsla av egen makt och möjlighet. I vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av en metodtriangulering, vi vÀnde oss till lÀrare i de tidiga Ären i skolan via enkÀter och intervjuer för att fÄ deras syn pÄ lekens betydelse.

LuleÄ : Södra Hamnplan

LuleÄ-          SÄsom stad, i naturen, med rum, sÄ, som mÀnniskanStrikt rutnÀtsplanerat, belÀgna inom de givna tomtgrÀnserna Àr byggnaderna i LuleÄ stad transparenta eller perforerade med stor frihet till rörelse frÄnkopplat nÀtet. Den ortogonala planeringen gör att varje gata fÄr himmelen eller havet som fond. Byggnadernas utformning och material Àr varierat och dess gestaltning liknar ett kollage. En kÀnsla av nybyggaranda rÄder. Tre minuters lugn promenad frÄn stadens centrum och storgata ligger Södra hamnplan, en tomt outnyttjad av stadens invÄnare.

Ledares upplevelser av sitt ledarskap pÄ en mellanchefsnivÄ inom en offentlig verksamhet

Med utgÄngspunkt i den hermeneutiska ansatsen har vÄrt syfte varit att tolka, förstÄ och förklara ledares upplevelser av sitt ledarskap pÄ en mellanchefsnivÄ vid en offentlig verksamhet. Ansatsen innebar att arbetet med studien gÄtt frÄn del till helhet och frÄn helhet till del. Tolknings- och förstÄelseprocessen har haft sin utgÄngspunkt i författarnas förförstÄelse och litteratur. För att komma vidare i forskningsprocessen anvÀndes metoden intervjuer. Det pedagogiska forskningsintresset har grundats i de faktorer som vi frÄn början trodde skulle vara av vikt för den studerade organisationen, sÄsom vikten av kommunikation och utveckling i arbetet.

SamhÀllsinformation för alla? : Hur man anpassar ett informationsmaterial till bÄde en lÀssvag och lÀsstark mÄlgrupp

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att skapa ett informationsmaterial för nyinflyttade i VÀsterÄs kommun som sÄ mÄnga som möjligt ska kunna ta del av. VÄrt mÄl Àr att bÄde lÀssvaga och lÀsstarka mÀnniskor ska kÀnna sig lika betydelsefulla nÀr de lÀser informationsmaterialet. VÄr forskningsfrÄga Àr dÀrför: GÄr det att kombinera principerna för informationsdesign och principerna för lÀttlÀst för att nÄ bÄde en lÀssvag och en lÀsstark grupp sÄ att bÄda kÀnner sig lika viktiga och tar till sig budskapet? Och om det gÄr, hur kan man dÄ gÄ tillvÀga?VÄr uppdragsgivare Àr Centrum för lÀttlÀst som arbetar med att göra information tillgÀnglig för dem som har svÄrt att lÀsa. De behöver ett utprovat referensmaterial av ett lÀttillgÀngligt informationsmaterial som de kan visa upp för olika kommuner i sitt arbete mot ett tillgÀngligt samhÀlle.För att besvara vÄr forskningsfrÄga anvÀnder vi oss av litteraturstudier, samt kvalitativa och kvantitativa studier i form av utprovningar.

Den levda erfarenheten som MRSA-bÀrare : en systematisk litteraturstudie

Bakgrund: Enligt statistik i Sverige ökar antalet anmÀlningar av barn som far illa, men endast en liten del av anmÀlningarna görs av hÀlso- och sjukvÄrdspersonal. BVC-sjuksköterskan Àr en viktig person inom barnhÀlsovÄrden för att frÀmja barns hÀlsa och trygghet samt att tidigt identifiera problem.Syfte: Syftet med studien var att beskriva BVC-sjuksköterskors upplevelser av att anmÀla barn som far illa till SocialnÀmnden.Metod: Studien baserades pÄ kvalitativ metod med induktiv ansats. Intervjuer anvÀndes som datainsamlingsmetod och materialet analyserades med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys.Resultat: I resultatet framkom att BVC-sjuksköterskorna ansÄg det rÀtt att göra anmÀlan dÄ barnet for illa, men att det var kÀnslomÀssigt engagerande. BVC-sjuksköterskorna satte barnets bÀsta i centrum vid anmÀlan men hade samtidigt en önskan om fortsatt förtroende frÄn förÀldrarna. Behovet av stöd och samarbete upplevdes viktigt och betydelsefullt för BVC-sjuksköterskorna.Konklusion: Resultatet i denna studie bidrar med ökad kunskap om BVC-sjuksköterskors upplevelser av att anmÀla barn som far illa, men kan ocksÄ öka förstÄelsen för BVC-sjuksköterskors betydelsefulla och komplexa arbetssituation.

VĂ€gen mot en balanserad relation

Studien syftar till att undersöka hur studie- och yrkesvÀgledare och specialpedagoger samarbetar i högstadiet för att förbereda elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar inför gymnasievalet. Tidigare forskning visar pÄ att individer med en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning upplever svÄrigheter med övergÄngar frÄn exempelvis skola till arbete. Men Àven att ett samarbete mellan specialpedagog och studie- och yrkesvÀgledare skulle kunna underlÀtta övergÄngsprocessen för dessa elever. Vi har i vÄr undersökning utgÄtt ifrÄn sex kvalitativa intervjuer. Följande frÄgestÀllningar besvaras: Hur samarbetar studie- och yrkesvÀgledare och specialpedagoger för att förbereda elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar (NPF) inför gymnasievalet? Hur kommer de sig att studie- och yrkesvÀgledare och specialpedagoger samarbetar i gymnasievalet? Vilken betydelse beskriver studie- och yrkesvÀgledare och specialpedagog att samarbetet har för elevernas gymnasieval och den egna yrkesrollen? Resultatet pekar pÄ att samarbetet och relationen mellan specialpedagogerna och studie- och yrkesvÀgledarna Àr grundad pÄ förtroende, tilltro för varandras kompetenser samt att eleven stÄr i centrum och att dennes behov ska tillgodoses.

Finska och svenska lÀrarroller : En jÀmförande studie

SAMMANFATTNINGLÀrarroller varierar bÄde inom och mellan nationer. Trots att de finska och svenska lÀrarna har mycket som förenar sÄ finns det Àven en hel del som skiljer dem Ät. I detta arbete har jag genomfört intervjuer och observationer för att söka svar pÄ vad det finns för likheter och skillnader mellan lÀrarnas roller i Finland och Sverige. Fyra svensksprÄkiga skolor i Finland och tre skolor i Sverige har besökts.I arbetet stÀller jag följande frÄgor:Vad finns det för olika lÀrarroller och vad stÄr dessa roller för?Hur ser den finska och svenska lÀrarrollen ut, utifrÄn undervisningsform, sjÀlvbild och arbetssituation?Svaren som jag kommit fram till pekar pÄ skillnader i lÀrarnas sÀtt att undervisa.

Om drömmar, hallucinationer och emotioner: Samvarierar emotionellt tillstÄnd dagtid med upplevelser nattetid?

Syftet med detta arbete Ă€r att undersöka hur Hallstahammars kommun destinationsutveckling gĂ„r till, och vilken turisttyp som besöker kommunen. Hallstahammars kommun Ă€r en liten kommun, men har olika sevĂ€rdheter för bĂ„de kulturturismen och naturturismen, sĂ„ som Strömsholm slott, Åsby hem och trĂ€dgĂ„rd, fiskeplatser, Skantzen m.m. OmrĂ„dena och sevĂ€rdheterna ligger vĂ€ldigt nĂ€ra varandra, frĂ„n Skantzö bad och camping till centrum Ă€r det ca tio minuters promenad. Att platserna ligger nĂ€ra varandra, Ă€r en styrka som kommunens destinationsutveckling har jĂ€mfört med en större kommun. För att destinationsutvecklingen ska gĂ„ framĂ„t kan kommuner utgĂ„ frĂ„n bl.a.

Styrdokument om miljöhistoria

Syftet med uppsatsen var att undersöka huruvida historieundervisningen för grundskolans senare Är ska inkludera miljöhistoria. För denna bedömning gjordes en textanalys av vad sex styrdokument pÄ nationell och internationell nivÄ föreskriver. Skollagen, lÀroplanen och kursplanen för historia analyserades. Utöver dessa granskades tre internationella dokument som ligger till grund för lÀroplanen. Undersökningen utgick frÄn ett perspektiv dÀr historiemedvetande, i bemÀrkelsen handlingsberedskap inför framtiden, stod i centrum.

Slutna kontanthanteringssystem - en investeringsbedömning för GekÄs Ullared AB

Med utgÄngspunkt i de stora mÀngder kontanter som hanteras i flera instanser pÄ GekÄsvarje dag valdes uppsatsens Àmne. Syftet var att bedöma effekterna av en eventuellinvestering i ett slutet kontanthanteringssystem, för att sedan lÀmna rekommendationertill företagets ledning.Undersökningen Àr gjord som en deskriptiv fallstudie med GekÄs i centrum. Företagetoch dess behov har utvÀrderats med hjÀlp av egna erfarenheter och information frÄn sÄvÀl ledning som anstÀllda pÄ kassakontor och i kassan. Kunskap om tillgÀngliga kontanthanteringssystemhar fÄtts frÄn tillverkare, sÀljare och anvÀndare, och för att slutakedjan konsulterades företagets vÀrdetransportör.De vinster med ett slutet kontanthanteringssystem som uppmÀrksammats Àr framförallteffektivitetsvinster i form av stora tidsbesparingar vid kontanthanteringen och merrörlig personal, samt en sÀkrare och mer trivsam arbetsmiljö i kassan. De största kostnadsbesparingarnaskulle uppnÄs genom att vissa moment hos kassapersonal, pÄ kassakontoretoch för den kassaansvarige försvinner.

"Vi har barnen gemensamt" : Kvalitativa intervjuer med förskollÀrare om förÀldrasamverkan i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka hur förskollÀrare talar om förÀldrasamverkan samt hur de förhÄller sig till sitt sÀrskilda ansvar enligt styrdokumenten som behandlar förskola och hem. Undersökningen utgÄr ifrÄn följande frÄgor: Vilka olika samverkansformer finns det och anvÀnds i förskollÀrarens arbete? Hur beskriver förskollÀrare sitt arbete/uppdrag kring förÀldrasamverkan? Hur talar förskollÀraren om sitt sÀrskilda ansvar? Det sociokulturella perspektivet Àr uppsatsens teoretiska utgÄngspunkt, dÀr tyngdpunkten ligger pÄ samspel och kommunikation mellan mÀnniskor. Kommunikationen och samspelet blir tvÄ betydande faktorer dÄ uppsatsen handlar om samverkan mellan hem och förskola. Vidare i litteraturkapitlet presenteras tidigare forskning om förÀldrasamverkan.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->