Sök:

Om drömmar, hallucinationer och emotioner

Samvarierar emotionellt tillstånd dagtid med upplevelser nattetid?


Syftet med detta arbete är att undersöka hur Hallstahammars kommun destinationsutveckling går till, och vilken turisttyp som besöker kommunen. Hallstahammars kommun är en liten kommun, men har olika sevärdheter för både kulturturismen och naturturismen, så som Strömsholm slott, Åsby hem och trädgård, fiskeplatser, Skantzen m.m. Områdena och sevärdheterna ligger väldigt nära varandra, från Skantzö bad och camping till centrum är det ca tio minuters promenad. Att platserna ligger nära varandra, är en styrka som kommunens destinationsutveckling har jämfört med en större kommun. För att destinationsutvecklingen ska gå framåt kan kommuner utgå från bl.a. nätverksperspektivet, det turistiska systemet och marknadsföring. Nätverksperspektivet innebär att företag ska åstadkomma en utveckling, antingen genom samarbeten eller enskilt, där både offentliga och privata aktörer involveras, de är oftast beroende av varandra (Svensson, Bodén & Fuchs, 2012, s.13). Turistiska systemet omfattar befolkning, institutioner och företag. Det är de lokala turistsamarbetena som lönar sig för en destination, med dess informella nätverk samt det formella nätverket som en kommun har (Lynch, 2000, s.6). Företagen måste sätta upplevelsen i centrum, då det är upplevelser som utgör motivationen i det turistiska systemet (Fredman, Wall Reinus, & Lundberg, 2009, s.11). Det är också viktigt att marknadsföra destinationen för att locka till sig turister och besökare. Turismen har positiv inverkan på destinationen, då den lokala ekonomin kommer stärkas, den negativa inverkningen turismen medför är nedskräpning (Müller & Pettersson, 2000, s.8).Destinationsutvecklingen i Hallstahammars kommun utvecklas genom att kommunen fungerar som länken mellan företagen och kommunen. Mari Högkvists uppgift som turistkonsulent på Hallstahammars kommun är att träffa de två olika nätverken, Åsby Skantzen gruppen och Destination Strömsholm varannan månad för att planera tillsammans vad som ska göras, t.ex. om fler gatulampor behövs eller röjas sly. Dessa två nätverk skulle få ut mer av turismen om de inte värnade om sina egna områden och sina egna intressen, utan började samarbeta med varandra, vilket skulle gynna turismutvecklingen och Hallstahammars kommun som en konkurrenskraftig destination. Eftersom kommunen är liten till ytan, är deras styrkor i destinationsutvecklingen att företagen som finns inom kommunen känner till varandras styrkor och svagheter. Negativt med Hallstahammars kommuns destinationsutveckling är att det finns väldigt få köpbara produkter. Om företagen ville samarbeta med varandra, skulle det finnas fler köpbara produkter. Att få företagen att vilja samarbeta med varandra är Hallstahammar kommuns uppgift. Hallstahammars kommun är med i Västmanlands kommuner och landsting (VKL), VKL har mål för alla Västmanlands kommuner, som Hallstahammars kommun försöker att uppnå. Ett mål är business-to-business, där Skantzö brukshotell har ett avtal med de tyska researrangörerna (M. Högkvist, personlig kommunikation, 16 maj 2013).Målet med kommuners destinationsutveckling är att locka till sig fler turister, samtidigt som kommuner vill förbättra sitt produktutbud. För att lyckas locka fler turister, eller/och utöka produktutbudet behövs samarbeten och partnerskap mellan den privata sektorn och den offentliga sektorn (K. Müller, 2011, s.200-204).

Författare

Caroline Almcrantz Josefine Norrsjö

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..