Sök:

Sökresultat:

1204 Uppsatser om Centrum för lättläst - Sida 36 av 81

0,15 Àr inte större Àn 0,8 : En litteraturstudie kring vanliga missuppfattningar vid arbete med decimaltal samt hur lÀrare kan arbeta med dessa

Det hÀr dokumentet Àr en litteraturstudie över nÄgra av de vanligaste missuppfattningarna inom arbetsomrÄdet taluppfattning och tals anvÀndning inom matematiken. Fokus pÄ missuppfattningarna ligger inom omrÄdet för decimaltal. Studien behandlar ocksÄ hur lÀrare kan arbeta för att minska antalet missuppfattningar i sitt arbete med decimaltal. I studien har litteratur frÄn tidskrifterna NÀmnaren och Nordisk Matematik Didaktik frÄn Nationellt Centrum för Matematikutbildning lÀst. Artiklar frÄn databasen ERIC har anvÀnts som komplement för att ge en bredare syn pÄ missuppfattningar och lÀrares arbete.

Traditionens betydelse och plats i den ortodoxa kyrkan

Innebörden av begreppet tradition varierar mellan de stora kyrkorna. Denna uppsats beskriver traditionens betydelse och plats i den ortodoxa kyrkan. Traditionen har beskrivits bÄde utifrÄn sin yttre och inre form. I traditionen stÄr theosis, mÀnniskans gudomliggörelse, i centrum bÄde liturgiskt, i lÀra och i praxis. Fakta frÄn litteraturen har frÀmst hÀmtats frÄn verk av de ortodoxa 1900-tals teologerna Kallistos Ware och John Meyendorff.

Gotiska verbalprefix som markörer av sÀrdraget State or Change of State : En förberedande undersökning

Uppsatsen har undersökt de gotiska verbalprefixen med utgĂ„ngspunkt i att de ingĂ„r i ett system, i vilket prefixen hör hemma pĂ„ olika positioner före verbets stam. Syftet har varit att faststĂ€lla, om nĂ„gon av dessa positioner har varit avsedd för prefix bĂ€rande sĂ€rdraget State or Change of State, som inom det teoretiska ramverket Lexical Template Morphology antas bĂ€ra tre variabler. Materialet har bestĂ„tt av belagda kombinationer av preverbala element, samtliga pĂ„trĂ€ffade förekomster av verb pĂ„ miĂŸ- och dis-, samt stickprov av verb pĂ„ ana- och us-. Genom en i huvudsak morfologisk analys har fem preverbala positioner i en ordbildningsmall föreslagits, hĂ€r frĂ„n det yttersta till det innersta kallade P5?P1.

ÅtgĂ€rdsprogram : förĂ€ldrar och specialpedagogers uppfattning om Ă„tgĂ€rdsprogram som verktyg för elever som behöver mer.

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka rutiner olika skolor i en kommun har i samband med att upprÀtta ÄtgÀrdsprogram, om det finns likheter och skillnader i specialpedagogers och förÀldrars upplevelse av processen, och i upplevelsen av förÀldrars delaktighet omkring arbetet med ÄtgÀrdsprogram och pedagogers utbildning och kunskaper om ÄtgÀrdsprogram. Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv beskrivet utifrÄn Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teorier Studien Àr gjord som en kvalitativ intervjuundersökning med kvantitativa inslag för att fÄ en tydlig bild av vad intervjupersonerna upplever vara relevant och viktigt i frÄga om ÄtgÀrdsprogram. I studien ingÄr sex av kommunens tolv F-9 skolor. Studien Àr inriktad pÄ skolornas yngre elever, det vill sÀga Är F-5. Urvalet av intervjupersoner gjordes utifrÄn vilka som skriver och har kunskap och erfarenhet om ÄtgÀrdsprogram.

Det "gaur" i alla tiders Kalmar : En fallstudie i kommunalt varumÀrkesarbete och dess pÄverkan pÄ demokratin

Den hÀr undersökningen fokuserar pÄ kommuners etablering som varumÀrken. Man kan beskriva det som en kommersialisering hos kommunerna dÀr de sÀljer sitt varumÀrke i princip pÄ samma sÀtt som ett företag gör, vilket gör det problematiskt att vara opartisk, neutral och framför allt en demokratisk institution som verkar för det allmÀnnas bÀsta i alla lÀgen. HÀr har gjorts en fallstudie av Kalmar kommun som uttalat arbetar för att vara ett varumÀrke. En av kommunens senare informationssatsningar bestÄr Àven av magasinet Jenny, som tagits fram för att lyfta och kommunicera Kalmars varumÀrke.ProblemstÀllningen bestÄr av tre huvudomrÄden. Dessa berör innehÄllet i varumÀrket Kalmar kommun, huvudsakliga motiv för att etablera sin kommun som ett varumÀrke samt i ett tredje perspektiv skönja dess demokratiska pÄverkan.

Sjuksköterskors upplevelser av att anvÀnda motiverande samtal inom vÄrden : En intervjustudie

Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av att anvÀnda motiverande samtal inom vÄrden. Motiverande samtal anvÀndes till en början inom beroendevÄrden men anvÀnds idag för att motivera alla typer av livsstilsförÀndringar. Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie med Ätta deltagare som arbetade pÄ ett sjukhus i Mellansverige.Samtliga deltagare hade gÄtt en kurs i Motiverande samtal och anvÀnde det i sitt dagliga arbete. Resultatet redovisades utifrÄn studiens syfte och visade att deltagarna upplevde att motiverande samtal ger dem en trygghet att luta sig tillbaka pÄ, dÄ de fÄr en tydlig ram pÄ hur samtalet skall utformas. Deltagarna upplevde att det var svÄrt att ta till sig och anvÀnda motiverande samtal i början.

Ungdomar till Salu? - En kvantitativ studie kring konsumtion bland unga tjejer i Halmstad

Uppsatsen handlar om unga tjejers konsumtionsvanor. Undersökningen har utförts pÄ en gymnasieskola i Halmstad dÀr vi utfört en kvantitativ studie pÄ tjejer som gÄr första Äret pÄ gymnasiet. För att fÄ en övergripande generell bild av deras konsumtionsvanor, framförallt shopping valde vi att rikta vÄr enkÀt mot fyra olika huvudteman som vi tror kan ha ett samband; tjejernas ekonomiska situation, mÀngden konsumtion, vilken roll konsumtionssamhÀllets riktade reklam har pÄ dem samt om tillgÀnglighet till centrum kan pÄverka deras konsumtionsvanor. Syftet med vÄr uppsats var att belysa och diskutera samt fÄ en ökad kunskap och förstÄelse för hur den rÄdande konsumtionen och dagens massiva reklampÄdrag kan pÄverka unga tjejer.Viktiga verktyg för vÄr tolkning och analys har framförallt Baumans teorier om vÄrt konsumtionssamhÀlle samt bland annat Erving Goffmans tankar kring roller och intrycksstyrning bidragit med.Delar av vÄr enkÀtundersökning visas i form av tabeller och sammanstÀllningar i resultatavsnittet. I vÄr presentation har vi jÀmfört olika resultat.

Utomhus och inomhus i samklang - en studie av pedagogers syn pÄ och barns upplevelser av utomhuspedagogik pÄ tvÄ förskolor i södra Sverige

Syftet med vÄr studie Àr att utröna vilka vinster det finns med utomhuspedagogik och Àven arbetssÀttets eventuella brister. Genom vÄr studie vill vi fÄ reda pÄ vad pedagogerna pÄ sammanlagt fyra utomhusavdelningar anser om utomhuspedagogik. Vi vill Àven fÄ syn pÄ hur de medverkande barnen upplever att vistas pÄ utomhusförskola. Vi har utgÄtt ifrÄn följande frÄgestÀllningar: Vilka vinster och brister i det utomhuspedagogiska arbetssÀttet kan vi genom vÄr studie urskilja? Hur pÄverkar utomhuspedagogik barnets hÀlsa? Hur kan utomhuspedagogik vara en del i barnets kunskapsutveckling? Hur kan utomhuspedagogik vara en del i barnets sociala utveckling? Kan utomhuspedagogik tillgodose alla barn, vad visar vÄr studie? Hur kan utomhuspedagogik vara ett steg pÄ vÀgen mot hÄllbar utveckling? Hur upplever de medverkande barnen att vistas pÄ utomhusförskola? I vÄr undersökning har vi valt att anvÀnda oss av kvalitativa metoder.

Vilka parametrar pÄverkar lönsamheten för hotellföretag? - en kvantitativ studie av RevPAR i Göteborg

Denna kandidatuppsats har analyserat interna parametrar som pÄverkarlönsamhetsmÄttet RevPAR (Revenue Per Available Room/intÀkt per tillgÀngligt rum)för hotellföretag i staden Göteborg. Syftet Àr att fÄ en djupare förstÄelse för vilkainterna parametrar som pÄverkar lönsamhet, samt hur och i vilken utstrÀckning.Studien baserades pÄ en teoretisk referensram bestÄende av ?Resource-based view?och flertal tidigare studier inom Àmnet. Det senare ledde till ett val av tio internaparametrar, med tillhörande hypoteser för undersökningen. Empirin framstÀlldes avinsamlade vÀrden frÄn ett urval pÄ 34 hotellföretag.

SmÀrta som lindrar: om tonÄrsflickors sjÀldestruktiva beteenden

Eftersom flickors psykiska hÀlsa varit i fokus en hel del sista tiden blev syftet med denna studie att undersöka bakomliggande orsaker till tonÄrsflickors sjÀlvdestruktiva tendenser. TonÄrsflickor som skÀr, brÀnner eller skadar sig sjÀlva fysiskt pÄ nÄgot sÀtt har varit i fokus. PÄ grund av begrÀnsningen av tid och Àmnets kÀnsliga karaktÀr baserades uppsatsen pÄ resultat frÄn tidigare studier och en sjÀlvbiografi som alla handlade om sjÀlvskadebeteende. Den teoretiska kopplingen gjordes till Anthony Giddens och Thomas Johansson med intimitet, förÀldraskap, ontologisk trygghet och beroende som de centrala begreppen. De preciserade frÄgestÀllningarna blev ifall flickors familje- eller skolsituation, eller den förÀndrade idealbilden av kvinnans kropp pÄverkar dem att skada sig sjÀlva.

Upplevelsen av att leva med depression : En litteraturstudie

Bakgrund: Depression kan drabba alla Älderskategorier vilket gör den till en av de mer vanligt förekommande och kostsamma sjukdomarna i vÀrlden. Deprimerade personer vÀnder sig i allmÀnhet till primÀrvÄrden vilket stÀller krav pÄ sjuksköterskans kunskap och bemötande. Tidigare forskning lyfter fram behandlingsalternativ framför hur det upplevs att leva med depression. DÀrför behövs mer kunskap om upplevelsen.Syfte: Syftet för studien var att undersöka upplevelsen av att leva med depression.Metod: En litteraturstudie baserad pÄ tio vetenskapliga artiklar med en kvalitativ ansats och ett induktivt tÀnkande som utgÄngspunkt. Studien analyserades utifrÄn en kvalitativ manifest innehÄllsanalys.Resultat: Ett övergripande tema och fyra subteman identifierades i studien.

Ljus och mörker i det offentliga rummet - Om kommunal belysningsplanering och dess trygghetsskapande arbete i den moderna staden

VÄra stÀder och tÀtorter skiftar snabbt karaktÀr efter det att solen gÄtt ned. Befolkningen i Sverige lever och verkar med ett fÄtal timmar dagsljus per dygn under en betydande del av Äret. Utomhusmiljöer som dagtid Àr behagliga och fulla av liv kan kvÀllstid kÀnnas hotfulla. Detta kan till stor del hÀrledas till undermÄlig belysning. FörmÄgan att kÀnna igen, se sin omgivning och möjligheten till att orientera sig försÀmras avsevÀrt nÀr solens naturliga ljus ersÀtts av konstgjort ljus.

Varför Kunskap?

Syftet med denna studie Àr att analysera och problematisera motivation och lÀrande i skolans struktur och jÀmföra med hur det kan se ut i andra strukturer. För att uppnÄ detta kommer det att redogöras för olika perspektiv pÄ motivation och lÀrande. Den verksamhet vars struktur som valdes för att jÀmföra med skolans Àr den vid utveckling och programmering av öppen programvara. Anledningen till att just denna verksamhet valdes Àr att det först och frÀmst fungerar som en social rörelse utan nÄgra yttre krav eller belöningar, utöver det stÄr kunskapen i centrum vilket gör den vÀldigt intressant ur ett lÀrandeperspektiv.Genom en systematisk litteraturstudie har nio olika studiers resultat sammanstÀllts och analyserats. Vi har tagit del av studier om struktur och motivation bakom utveckling och programmering av öppen programvara.

SprÄklig mÄngfald - ett verktyg i specialpedagogikeni grundskola och i sÀrskola

En lÀrares uppdrag innebÀr att man ska utgÄ frÄn varje enskild elevs förutsÀttningar. VÄr stora utmaning Àr att hitta olika inlÀrningsstrategier som utgÄr frÄn varje elevs starka sida och bygger vidare dÀrifrÄn. Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ om specialpedagoger/speciallÀrare ser nÄgot samband mellan specialpedagogik och sprÄklig mÄngfald. Vi vill Àven ta reda pÄ om de anvÀnder sig av sprÄklig mÄngfald i sin undervisning. I vÄr teoridel tar vi upp nÄgra forskares perspektiv pÄ lÀrande, lÀroplanen för grundskola och sÀrskola, specialpedagogikens historia och vad specialpedagogik och sprÄklig mÄngfald Àr.

Var tog konstverket vÀgen? : en studie i konstpedagogisk teori och praktik

Uppsatsen handlar om hur det konstpedagogiska dilemmat har Àndrats frÄn att förr ha handlat om svÄrigheten att fÄ den inom konst outbildade ?folkmassan? att besöka konstmuseerna till att idag hitta en fungerande hÄllning till besökare som kommer till museerna med nyfikenhet, men inte alltid med konstkunskap. Dagens teoretiker inom konstpedagogik menar att förhÄllningssÀttet bör vara att besökare ska fÄ sina behov tillgodosedda genom att pedagogen för samtal som utgÄr ifrÄn besökarens egna erfarenheter och kunskaper. Detta skapar en situation, menar författaren, dÀr konstverken stÀlls i bakgrunden. SvÄrigheter ligger ocksÄ i att utstÀllare inte alltid ser den ?vanliga? besökaren nÀr utstÀllningar planeras och utformas vilket i sin tur gör att konstpedagogens rollblir att fylla den klyfta som kan skapas mellan konstverk och besökare.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->