Sök:

Sökresultat:

2276 Uppsatser om Bygga varumärken - Sida 21 av 152

GeonÀt som armerad jordslÀnt

Att bygga en 3 meter hög slÀnt med 80 graders vinkel som skall bÀra sig sjÀlv och dessutom belastas av tunga anlÀggningsfordon lÄter inte lÀtt. I detta arbete fÄr du ta del av hur vi gjorde just detta pÄ Northlands omlastningsterminal i PitkÀjÀrvi dÀr jÀrnmalm skall lastas om frÄn bil till jÀrnvÀgsvagnar och denna snÀva höjdskillnad var ett mÄste. Vi hade fÄtt delar av lösningen presenterad men insÄg fort att det inte gick att utföra pÄ projektörens sÀtt och hittade dÀrför en egen lösning pÄ det problemet. Jag beskriver i detta arbete den lösningen samt de problem som dyker upp pÄ vÀgen med utförandet av branten vi byggt med hjÀlp av geonÀtskonstruktion..

VI GÖR NÅT SVÅRT, VI GÖR EN HAMBURGARE! : Tjugofyra banankartonger sex barn och en pedagog pĂ„ ett torg, ett designpedagogiskt projekt.

VÄr vÀrld stÄr inför den stora utmaningen att försörja en ökande befolkning. DÀrför anser jag att en designpedagogisk undersökning dÀr hÄllbarhetsperspektivet fÄr vara en av grundstenarna vara relevant. Jag har valt att basera min undersökning pÄ frÄgorna:Hur kan jag som pedagog bygga upp en situation för gemensamt lÀrande med lÄg miljöpÄverkan? Hur kan banankartonger fungera som redskap för ett gemensamt skissande? Vilka andra redskap Àr verksamma i just det hÀr projektets process? Hur förhÄller de sig till varandra? I projektet har frÄgorna behandlats konkret genom att en grupp barn pÄ SkÀrholmens torg har undersökt möjligheterna att arbeta med banankartonger som det huvudsakliga verktyget i en gemensam skissprocess. Det Àr en kvalitativ undersökning som bygger pÄ ett sociokulturellt perspektiv och Àr inspirerad av etnografisk metod.

Konceptstudie av solcellsdriven bil

World Solar Challenge Àr en tÀvling i Australien vars syfte Àr att frÀmja utvecklingen av förnyelsebar energi. HÀr deltar olika universitet runt om i vÀrlden och för att bygga en solcellsdriven bil som drivs av solens energi. Den ska sedan köras en strÀcka mellan Darwin och Adelaide pÄ dryga 300 mil genom Australien pÄ kortast möjligast tid.Projektet görs för Tekniska Högskolan i Jönköping till en kommande kurs som studenter kan söka sig till för att delta i World Solar Challenge 2013. I kursen ingÄr att bygga en solcellsbil som man sedan tÀvlar med.Genom att sÀtta upp krav som Àr nödvÀndiga och önskvÀrda i en funktionsanalys fÄr projektet en utgÄngspunkt och ett stöd som bestÀmmer hur konceptet ska se ut och vilka krav som mÄste uppfyllas. De restriktioner som tÀvlingsledningen för World Solar Challenge upprÀttat kan omvandlas till nödvÀndiga krav i funktionsanalysen.Researchen, restriktionerna och de teorier som de aerodynamiska aspekterna pekat pÄ bestÀmmer hur konceptet Àr utformat.Resultatet i projektet Àr en solcellsbil som med hjÀlp av sin sammanhÀngande form fÄr goda aerodynamiska egenskaper och kan pÄ det sÀttet konkurrera om en topplacering i World Solar Challenge.

SkyddsavstÄnd till transportleder för farligt gods

Detta arbete grundar sig i att redogöra för hur man bygger ett sedumtak och vad det finns för fördelar med att bygga ett sedumtak. Arbetet gÄr in pÄ sedumtak, allmÀnt om sedum och dess olika typer, taklutning och uppbyggnad, miljöaspekter samt underhÄll av taket.Det kommer fram att sedumtak Àr mera miljövÀnligt eftersom det t.ex. minskar energiförbrukningen i och med att man inte behöver vÀrma upp eller kyla ner inomhus pÄ samma sÀtt som med andra tak. Sedumtaket har dessutom en lÀngre livslÀngd. Sedumtaket behöver inte bli ett dyrare alternativ, Àven det framkommer i arbetet.

Sinnesmarknadsföring : Ge liv Ät ditt varumÀrke!

SammanfattningSinnesmarknadsföring - Ge liv Ät ditt varumÀrke!FrÄgestÀllning: Hur stÀrker företag sitt varumÀrkeskapital genom sinnesmarknadsföring?Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att vi vill lyfta upp samt belysa det relativt nya begreppet sinnesmarknadsföring. Genom att studera hur olika företag i Sverige och Brasilien inom olika branscher arbetar med sinnena, med utgÄngspunkt i teorin, vill vi bidra med ökad kunskap inom Àmnet och om hur sinnena praktiskt kan anvÀndas för att stÀrka varumÀrket. Vidare kommer dessa företag ges rekommendationer om hur de kan förbÀttra arbetet med sinnena. Kunskapen vi vill bidra med Àr av intresse för de som Àr intresserade av Àmnet och för de som Àr intresserade av hur sinnena kan utnyttjas i syfte att skapa starka varumÀrken.Metod: Ett kvalitativt upplÀgg med en deduktiv ansats har anvÀnts dÀr fyra företag inom olika industrier har undersökts inom ramen för uppsatsens Àmne.

Hur överlever e-handelsföretag i modebranschens djungel? : En studie om e-handelsföretag internationalisering och dess kundrelationer

SammanfattningKandidatuppsats, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i KalmarKurs: International business and Global marketing VT14Titel: Hur överlever mikroföretag i modebranshens djungel - En studie om e-handelsföretags internationalisering och dess kundrelationerFörfattare: Jonna Andersson och Stephanie NguyenHandledare: Susanne SandbergBakgrund: E-handeln Àr en vÀxande trend som fler och fler upptÀcker som ett bekvÀmt sÀtt att utföra sina Àrenden pÄ. Under 1990-talet, slog konsument e-handeln slog igenom och idag fortsÀtter den att vÀxa allt starkare. En av de mest framgÄngsrika branscherna av e-handeln idag Àr klÀder. Modebranschen ses som en vÀldigt betydelsefull bransch för den vÀxande upplevelseindustrin i Sverige.FrÄgestÀllningar: Vad krÀvs för att skapa ett konkurrenskraftigt e-handelsbolag internationellt? Hur arbetar e-handelsbolag för att bygga upp och bevara kundrelationer?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och analysera vilka faktorer som Àr grundlÀggande för ÄterförsÀljande e-handelsföretag inom klÀdesindustrin för att vara konkurrenskraftiga internationellt.

Den hÄllbara rösten

Denna studie underso?ker ha?llbart ro?stanva?ndande. Underso?kningen go?rs genom en kvalitativ enka?tstudie i vilken fem sa?ngpedagoger svarar pa? hur de arbetar med sina elever fo?r att bygga upp det de anser a?r sund ro?stteknik som fo?rebygger ro?sttro?tthet. Underso?kningens resultat indikerar att det finns tva? viktiga faktorer i sund ro?stteknik: att sa?ngaren a?r medveten om hur ro?sten fungerar, det vill sa?ga dess anatomi och fysiologi, samt att sa?ngaren ka?nner till sin ro?sts begra?nsningar.

Utveckling av moduler för DotNetNuke-baserade CMS/CRM-system

INVID Jönköping AB Àr ett IT-konsult bolag. De ingÄr i INVID-gruppen som totalt sysselsÀtter drygt 140 personer och finns representerade pÄ tio orter i Sverige. De Àr verksamma inom ett flertal IT-omrÄden, dÀribland utveckling och anpassning av webbapplikationer. Företaget har under en tid arbetat med att utveckla ett webbpubliceringsverktyg, INVID Publisher.NET. SmÄ- och medelstora- företag erbjuds en komplett webbportalplattform med Content Management System/Customer Relationship Management (CMS/CRM) funktionalitet sammankopplat med webbhotelltjÀnster som företaget erbjuder.

FrÄn torgmöten med megafon till Twitter och relationer : en studie om Nya Moderaternas arbete med Public Relations

Studien har sin grund i de nya utmaningar som politiska partier idag stÄr inför. De politiska vÀrderingarna i samhÀllet har under de senaste 20 Ären förÀndrats, vilket tvingar de politiska partierna att i större grad lyssna pÄ sin omvÀrld för att kunna föra en relevant politik. Intresset för studien vÀcktes dÄ vi ville ta reda pÄ hur, och om, politiska partier arbetar med att etablera relationer med sina vÀljare, för att hantera dessa utmaningar.Studien har sin grund i en relationsskapande syn pÄ public relations dÀr teorier inom omrÄdet har anvÀnds för att svara pÄ studiens syfte.Syftet Àr att undersöka hur Nya Moderaterna anser sig arbeta med Public Relations, med fokus pÄ att etablera relationer, och hur detta Äterspeglas i deras kommunikation pÄ Twitter.Studiens frÄgestÀllningar har besvarats med hjÀlp av en kvalitativ metod. Inledningsvis genomförde vi samtalsintervjuer med anstÀllda pÄ Nya Moderaternas kommunikationsavdelning för att dÀrefter genomföra ytterligare samtalsintervjuer med utvalda, centrala, representanter ute i organisationen. Slutligen har en kvalitativ innehÄllsanalys genomförts av samtliga intervjupersoners, samt organisationens, twitterinlÀgg.   Resultatet visar att Nya Moderaterna Àr vÀl medvetna om att deras omvÀrld har ett stort inflytande över huruvida partiet skall nÄ framgÄng eller ej.

Byggandet av SkÄnes varumÀrke-? en undersökning utifrÄn ett korporativt synsÀtt med fokus pÄ intern kommunikation

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka varu-mÀrkeslagets samstÀmmighet i synen pÄ utvalda omrÄden i byggandet av SkÄnes varumÀrke. Vi finner att den interna samstÀmmigheten inom vÀrderingarna inom Region SkÄne överlag Àr god, men behöver förbÀttras nÀr det gÀller strategin för hur visionerna för varumÀrket skall förverkligas. Genom att applicera den korporativa varumÀrkesteorin pÄ Region SkÄne finner vi Àven att denna har ett förklaringsvÀrde nÀr det gÀller att förstÄ och analysera en regions process med att bygga ett varumÀrke..

NÀr musik möter film : Hur pÄverkar musik upplevelsen av en film?

Att filmmusiken Àr en viktig del i en film nog de flesta beredda att hÄlla med om. Men vad har musiken egentligen för betydelse för hur vi som ÄskÄdare upplever film? Med hjÀlp av tvÄ visuellt identiska filmer vars enda skillnad Àr filmmusiken undersöker jag hur olika typ av musik kan ge en annorlunda upplevelse av samma film. Ett antal personer fÄr ta del av filmerna och svara pÄ frÄgor i enkÀtundersökning, vars resultat sammanstÀlls och analyseras. Med hjÀlp av det slutgiltiga resultatet kan jag avgöra om frÄgestÀllningen Àr besvarad och vad det fÄr för betydelse för forskningen inom Àmnet, och inte minst hur man kan bygga vidare pÄ undersökningen för att fÄ en djupare förstÄelse för filmmusik och hur den pÄverkar ÄskÄdarens upplevelse av film..

Afia pÄ Àventyr i Afrika : En barnbok skriven och illustrerad med inspiration frÄn en resa till Ghana

Att filmmusiken Àr en viktig del i en film nog de flesta beredda att hÄlla med om. Men vad har musiken egentligen för betydelse för hur vi som ÄskÄdare upplever film? Med hjÀlp av tvÄ visuellt identiska filmer vars enda skillnad Àr filmmusiken undersöker jag hur olika typ av musik kan ge en annorlunda upplevelse av samma film. Ett antal personer fÄr ta del av filmerna och svara pÄ frÄgor i enkÀtundersökning, vars resultat sammanstÀlls och analyseras. Med hjÀlp av det slutgiltiga resultatet kan jag avgöra om frÄgestÀllningen Àr besvarad och vad det fÄr för betydelse för forskningen inom Àmnet, och inte minst hur man kan bygga vidare pÄ undersökningen för att fÄ en djupare förstÄelse för filmmusik och hur den pÄverkar ÄskÄdarens upplevelse av film..

PLANERA FÖR FÖRTÄTNING GENOM PÅBYGGNAD : "Karlsson pĂ„ taket", saga eller verklighet?

SAMMANFATTNING Det har hittills inte varit sÄ vanligt att bygga ovanpÄ befintlig bebyggelse i Sverige. Snart kan det dock komma att bli mer vanligt, i arbetet för att Ästadkomma hÄllbar stadsutveckling och i takt med att byggbar mark allt mer blir en bristvara i vÄra stÀder och tÀtorter. Dessutom kan det bli lÀttare att ta tak i ansprÄk för bebyggelse genom att den nya lagen om tredimensionell fastighetsindelning trÀdde i kraft 1 januari, 2004. Det Àr viktigt att börja planera, redan pÄ översiktsplanenivÄ, för förtÀtning genom pÄbyggnad. Det behövs för att förbereda sig för framtidens byggande och för att skapa en dialog med fastighetsÀgare och hyresgÀster om framtidens bostÀder, som snart kanske byggs pÄ deras tak.

"Jag kan inte!" Sex lÀrare berÀttar om sina erfarenheter av elever som tror att de inte kan.

Jag har utgÄtt frÄn en fallstudie. Arbetets syfte har varit att fÄ kunskap om orsaker till det beteende som eleven i fallbeskrivningen uppvisar, samt hur man hanterar och bemöter problemet i en undervisningssituation. Svaren pÄ frÄgestÀllningarna har sökts i litteratur av bl.a. Karin Taube och John Holt, och i intervjuer med prakticerande lÀrare. Resultatet visar att beteendet antagligen kommer sig av att eleven Àr rÀdd för att misslyckas och gör sitt bÀsta för att behÄlla den sjÀlvkÀnsla han fortfarande har kvar.

Momentumstrategi pÄ Stockholmsbörsen - Hur pÄverkar bolagsstorlek avkastningen i momentumportföljer?

Denna studie har undersökt om momentumeffekt existerar pÄ Stockholmsbörsen ochhur bolagsstorlek har en inverkan i momentumportföljer. Studien har baserats pÄJegadeesh och Titmans strategier dÀr mÄnatlig aktieprisdata frÄn Stockholmsbörsenunder Ären 2000-2013 har inhÀmtats. Aktieprisdatan anvÀndes för att bygga Ätta olikamomentumportföljer. Genom att applicera momentumstrategier pÄ olikabolagsstorlekar fann vi att man kan öka avkastningen mot en lÀgre accepterad risk vidval av rÀtt bolagsstorlek. Samtidigt erhÄller momentumportföljer en genomgÄendehögre risk Àn bÄde de jÀmnt viktade och vÀrdeviktade jÀmförelseindexen.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->