Sök:

Sinnesmarknadsföring

Ge liv åt ditt varumärke!


SammanfattningSinnesmarknadsföring - Ge liv åt ditt varumärke!Frågeställning: Hur stärker företag sitt varumärkeskapital genom sinnesmarknadsföring?Syfte: Syftet med uppsatsen är att vi vill lyfta upp samt belysa det relativt nya begreppet sinnesmarknadsföring. Genom att studera hur olika företag i Sverige och Brasilien inom olika branscher arbetar med sinnena, med utgångspunkt i teorin, vill vi bidra med ökad kunskap inom ämnet och om hur sinnena praktiskt kan användas för att stärka varumärket. Vidare kommer dessa företag ges rekommendationer om hur de kan förbättra arbetet med sinnena. Kunskapen vi vill bidra med är av intresse för de som är intresserade av ämnet och för de som är intresserade av hur sinnena kan utnyttjas i syfte att skapa starka varumärken.Metod: Ett kvalitativt upplägg med en deduktiv ansats har använts där fyra företag inom olika industrier har undersökts inom ramen för uppsatsens ämne. Respektive företag jobbar med sinnesmarknadsföring på ett aktivt sätt.Teori: Den teoretiska referensramen inleds med en modell över varumärkeskapital, en redogörelse för kopplingen mellan varumärkeskapital och märkesidentitet, följt av allehanda relevant teori för de mänskliga sinnena.Empiri: I empirin presenteras de intervjuer som gjordes med respektive medverkande företag med utgångspunkt i den aktuella teorin.Analys: I analysen undersöks den insamlade empirin gentemot de presenterade teorierna om sinnesmarknadsföring.Slutsats: Efter att ha genomfört studien har vi kommit fram till att samtliga fallföretag arbetar med olika sinnesuttryck men sker inte alla gånger i varumärkesuppbyggande skäl. Det framkommer att synsinnet är det sinne som har implementerats mest. Omvänt gäller smaksinnet vilket är det som används minst, med minst strategisk tanke. Att utveckla diverse strategier för de mänskliga sinnena kan bygga upp ett starkt varumärkeskapital under förutsättningen att det sker med eftertanke, i linje med vad varumärket representerar. Att utnyttja sinnenas kapacitet ytterligare för att bygga starka varumärken är något vi anser att samtliga fallföretag borde göra.

Författare

Klara Karlström Sofie Jonsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..