Sök:

Sökresultat:

2276 Uppsatser om Bygga varumärken - Sida 22 av 152

KÀrnkrafen och klimatet : En studie om kÀrnkraft som ett alternativ för minskade koldioxidutslÀpp

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur det politiska materialet i tvÄ konkurrerande dagstidningar, Sydöstran och Blekinge lÀns tidning - BLT, har pÄverkats av att de fÄtt en gemensam Àgare, dÄ BLTs Àgare Gota media köpte upp Sydöstran. Det anmÀrkningsvÀrda med denna affÀr Àr att de bÄda tidningarna har olika politisk fÀrg. Sydöstran Àr socialdemokratisk och BLT Àr liberal. Undersökningen har sin teoretiska utgÄngspunkt i bland andra Lennart Weibulls forskning som visar att Àgarskapet av dagstidningar har gÄtt frÄn att bygga pÄ politiska vÀrdegrunder till att mer bygga pÄ företagsekonomisk grund dÀr tidningar frÀmst ses som en kommersiell produkt. Undersökning visar att det under undersökningsperioden 1991-2010 har skett en förÀndring av det politiska materialet i bÄde Sydöstran och BLT dÄ politiska annonser blivit fler samtidigt som de politiska insÀndarna har minskat i antal.

SvenskÀmnet i praktiken, tvÄ skilda kontexter : En undersökning som diskuterar det pedagogiska upplÀgget inom svenskÀmnet

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka om tidigare forskning tillsammans med rÄdande utvecklingspsykologiska teorier stödjer vissa typer av lÀroprocesser, samt hur dessa stÀller sig till Lgr11. Genom undersökningen ÄskÄdliggörs olika typer av argument som talar för att i Àmnet svenska lÄta det pedagogiska upplÀgget bygga pÄ teori sÄvÀl som praktik. Genom att i verksamheten implementera praktiska moment tillsammans med teoretiska skulle skolan kunna bli Àn mer nyanserad, vilket skulle gynna fler elever i skolans verksamhet. .

NIMBY eller YIMBY? : Upplands VĂ€sbys vindkraft i Ockelbo kommun

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka den lokala uppfattningen i Ockelbo gentemot etableringen av en vindkraftspark i nÀromgivningen samt vad som ligger bakom Upplands VÀsbys val att bygga ett vindkraftverk pÄ annan ort. Resultaten visar att NIMBY-Äsikter inte ligger bakom Upplands VÀsbys val samt att attityden som Äterges bland de boende och kommuntjÀnstemÀnnen i Ockelbo kommun prÀglas av en positiv instÀllning mot vindkraftsetableringen i deras nÀrmiljö. Den positiva instÀllningen grundar sig frÀmst pÄ utbetalningen av bygdepengen samt att vindkraften symboliserar och innebÀr miljövÀnlig energi..

PLANERA FÖR FÖRTÄTNING GENOM PÅBYGGNAD - "Karlsson pĂ„ taket", saga eller verklighet?

SAMMANFATTNING Det har hittills inte varit sÄ vanligt att bygga ovanpÄ befintlig bebyggelse i Sverige. Snart kan det dock komma att bli mer vanligt, i arbetet för att Ästadkomma hÄllbar stadsutveckling och i takt med att byggbar mark allt mer blir en bristvara i vÄra stÀder och tÀtorter. Dessutom kan det bli lÀttare att ta tak i ansprÄk för bebyggelse genom att den nya lagen om tredimensionell fastighetsindelning trÀdde i kraft 1 januari, 2004. Det Àr viktigt att börja planera, redan pÄ översiktsplanenivÄ, för förtÀtning genom pÄbyggnad. Det behövs för att förbereda sig för framtidens byggande och för att skapa en dialog med fastighetsÀgare och hyresgÀster om framtidens bostÀder, som snart kanske byggs pÄ deras tak. Vid planering för förtÀtning genom pÄbyggnad mÄste mÄnga aspekter beaktas och det mÄste ses ur flera olika perspektiv.

Guide till sociala medier : Som tillÀmpning i marknadsföringsstrategin för Mentens AB

Titel: Guide till sociala medier: Som tillĂ€mpning i marknadsföringsstrategin för Mentens ABFörfattare: Linda Söderholm, Hanna ÅmanHandledare: Finn Wiedersheim-PaulKurs: Kandidatuppsats, 15 hpÄmne: FöretagsekonomiSyfte: Syftet med studien Ă€r att hjĂ€lpa Mentens AB, ett litet B2B företag utan klar slutkonsument, att börja anvĂ€nda sociala medier och tillĂ€mpa dem pĂ„ ett fördelaktigt sĂ€tt som ett verktyg i sin marknadsföringsstrategi.Metod: Studien Ă€r baserad pĂ„ kvalitativ forskning genom en intervju med företaget Mentens AB, ett litet företag med önskemĂ„l om vĂ€gledning till sociala medier.Teorier: ?Varför sociala medier och vad företag bör beakta innan implementering?, ?Företagsbloggar som verktyg till att bygga relationer och stĂ€rka varumĂ€rket?, ?Att marknadsföra företagets kunskap genom YouTube?, ?Att ?skapa professionella nĂ€tverk med LinkedIn?, ?Dela kunskap genom SlideShare? och ?Hantering av rykten med hjĂ€lp av sociala medier?.Slutsatser: Företag idag har inte rĂ„d att undvika sociala medier utan mĂ„ste tillĂ€mpa dem som ett verktyg i deras marknadsföringsstrategi. Mentens AB ska vara medvetna om fördelarna och nackdelarna med sociala medier. För att utvecklas mĂ„ste de ta del av medierna och göra det rĂ€tt. Det Ă€r lĂ€mpligt att anvĂ€nda benchmarking för att hitta rĂ€tt sociala medier för företaget.

Vad ska hÀnda med Ystad Hamn

Ystads hamn har en historisk bakgrund som hamnstad med fÀrjeförbindelser medBornholm och Polen. Trelleborg konkurrerar med Ystad om fÀrjetrafik.Studiens syfte har varit att kartlÀgga hur olika aktörer ser pÄ utvecklingen avYstads hamn, presentera och analysera de alternativ som finns. Undersökningenhar genomförts genom intervjuer och dokumentstudier.För att öka konkurrenskraften har man i Ystad fört olika diskussioner och förslagom utbyggnad och omstrukturering av hamnen. Ambitionen frÄn styrandepolitiker Àr att bygga ut hamnen, att anpassa den för större fartyg och för enutökad fÀrjetrafik, bÄde gods- och passagerartrafik.Under planeringsprocessen har det i kommunen bildats en motstÄndsgrupp"hamnupproret" som motsÀtter sig kommunens planer och som har en annaninriktning för hamnen Àn kommunen. Denna inriktning innebÀr begrÀnsning avgodstrafiken och att hamnomrÄdet skall upplÄtas för byggande av bostÀder,nÀringsliv och turistanpassad verksamhet enligt "Waterfront-modell".Hamnen Àr beroende av goda transportvÀgar till och frÄn hamnen och av ett brajÀrnvÀgsnÀt.

Point-and-click-spel i Flash

Minx Ghetto Àr ett point-and-click-spel som Àr utvecklat i flash och bygger pÄ enkelheten att kunna bygga upp ett spel av enbart linjer och minimalt med fÀrg. Ett point-and-click-spel Àr ett typ av spel dÀr man styr, som i detta fallet en karaktÀr med enbart muspekaren. Man klickar pÄ skÀrmen och karaktÀren gÄr dit du klickat och plockar upp objekt som du klickat pÄ. Objekt som Àr klickbara fÀrgas rött nÀr man sveper över objektet med muspekaren. KaraktÀren styrs genom att klicka pÄ ett objekt.

KILEN : en ny stadsdel i Ronneby mellan resecentrum och Ă„n

PlanomrÄdet Kilen avgrÀnsas av resecentrum i öst och av RonnebyÄn i vÀst. Genom en nyexploatering vill Ronneby kommun Àndra anvÀndningsomrÄdet frÄn industriverksamhet till bostÀder och bygga cirka 120 lÀgenheter. Det centrala lÀget gör att affÀrer, skola, dagis och annan service finns inom bekvÀmt gÄngavstÄnd. Att bo precis intill resecentrum ger mycket goda pendlingsmöjligheter för de boende i omrÄdet. Förhoppningen Àr att ny bostadsbebyggelse i KilenomrÄdet Àven ska bidra till att förstÀrka strÄket mellan centrala Ronneby och Soft CenteromrÄdet och Brunnsparken.

Ämnesfördjupning proteintillskott och dess konsekvenser : Är proteintillskott att föresprĂ„ka, vad rekommenderas och nĂ€r?

I dagens samhĂ€lle finns en stor marknad för proteintillskott. Kosttillskottsföretagen gör stora pengar för att atleter tror sig dra nytta av tillskotten och pulvren. Är proteintillskott i form av vassle, kasein, soja och kreatin att föredra eller Ă€r det vanlig kost som Ă€r bĂ€st för att bygga muskler i samband med trĂ€ning? Syftet med denna Ă€mnesfördjupning Ă€r att fokusera pĂ„ proteiner som nĂ€ringsĂ€mne samt som ett tillskott fĂ„r bĂ„de erfarna och icke-erfarna styrkeidrottare samt en jĂ€mförelse mellan olika typer av proteintillskott. Ämnesfördjupningen försöker ocksĂ„ att svara pĂ„ vilket tillskott som Ă€r att föredra? NĂ€r och hur mycket som skall intas för bĂ€sta effekt? Samt om en ökad proteinkonsumtion kan fĂ„ konsekvenser för konsumenten? .

Butiken som ett varumÀrke : Hur kan fristÄende butiker genom marknadskommunikation bygga ett starkt och attraktivt varumÀrke?

Marknaden Àr i stÀndig utveckling och det uppstÄr mer och mer konkurrens, dÀrför mÄste butiker skilja sig frÄn andra butiker pÄ marknaden. Detta kan de göra genom ett starkt varumÀrke som kunden föredrar framför andra. Det centrala i marknadskommunikationen Àr varumÀrket, detta skall kommuniceras pÄ ett korrekt sÀtt till den definierade mÄlgruppen för att det Àr dessa som reklamen riktas till.Vi vill sÄledes med denna uppsats belysa marknadskommunikationens betydelse i arbetet med att skapa ett starkt och attraktivt varumÀrke. Detta för att visa vikten av en bra marknadskommunikation som kan visa sig vara deras frÀmsta tillgÄng, för att skapa ett starkare band med den nuvarande och tÀnkbara kunden.Den undersökning som vi har gjort byggdes pÄ öppna individuella intervjuer med Ätta butikschefer i fristÄende klÀdesbutiker. Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur de olika butikerna arbetar med sin marknadskommunikation för att signalera sitt varumÀrke.

Offensiva informationsoperationer : en nödvÀndig svensk förmÄga?

Regeringens uppdrag till FM avseende militĂ€ra informationsoperationer(MIO) Ă€r tydligt. FM skall bygga upp en kompetens, omfattande metoderför skydd, planering och genomförande av MIO.Är IO, och dĂ„ sĂ€rskilt de offensiva metoderna relaterade till funktionen, enviktig komponent i de framtida vĂ€pnade styrkorna, och vad krĂ€vs för attFM framgĂ„ngsrikt skall kunna implementera en reell operativ förmĂ„gaavseende MIO, Ă€r de övergripande frĂ„gestĂ€llningarna som besvaras i dennauppsats.Inledningsvis definieras begreppet IO. OmvĂ€rldens syn pĂ„ IO, en fördjupadbeskrivning av de offensiva metoderna samt en redovisning av FMinriktning i ett tioĂ„rigt perspektiv, utgör uppsatsens empiriska underlag.Avslutningsvis vĂ€rderas uppsatsens slutsatser relativtmanöverkrigföringens grundprinciper och en hypotes formuleras..

Vad ska jag göra för att fÄ dig att "gilla" mig? : En uppsats om hur företag skapar och stÀrker relationer genom sociala medier

Studien visar att strategiskt arbete med musik för att bygga varumÀrkeskapital kan anvÀndas pÄ mÄnga olika sÀtt för att stÀrka varumÀrket. Alla organisationer Àr olika och musik kan hjÀlpa varumÀrken att differentiera sig mot konkurrenterna. Att koppla varumÀrket till musik genererar ett starkare varumÀrkeskapital oberoende av hur stark kopplingen Àr till musiken, förutsatt att organisationen Àr medveten om att musik pÄverkar hur varumÀrket uppfattas. Att stegvis förbÀttra och utveckla anvÀndningen av musik i kommunikationen anser vi Àr av vikt dÄ bÄde den egna marknaden och musikindustrin kontinuerligt utvecklas. Att varumÀrket innehar en egen strategisk musikplattform som uppfattas trovÀrdig av marknaden, anser vi Àr det mest effektiva..

Point-and-click-spel i Flash

Minx Ghetto Àr ett point-and-click-spel som Àr utvecklat i flash och bygger pÄ enkelheten att kunna bygga upp ett spel av enbart linjer och minimalt med fÀrg. Ett point-and-click-spel Àr ett typ av spel dÀr man styr, som i detta fallet en karaktÀr med enbart muspekaren. Man klickar pÄ skÀrmen och karaktÀren gÄr dit du klickat och plockar upp objekt som du klickat pÄ. Objekt som Àr klickbara fÀrgas rött nÀr man sveper över objektet med muspekaren. KaraktÀren styrs genom att klicka pÄ ett objekt.

Simulering av pneumatisk sÀnkborrhammare

Denna rapport utgör dokumentationen av ett examensarbete utfört pÄ Atlas Copco Secoroc i Fagersta under handledning av Maskinkonstruktions före detta universitetslektor HÄkan Wettergren och Fluid & Mekaniksystems professor Karl-Erik Rydberg och pÄ Atlas Copco Secoroc konstruktör Risto Wisakanto, avdelningschef Thomas Greijer, bÄda avdelning DTH, samt Secorocs utvecklingschef Lars Holmgren.   Arbetet syftar till att utveckla en simuleringsmodell vilken ska anvÀndas vid utveckling av pneumatiska sÀnkborrmaskiner. MÄlsÀttningen var att göra en sÄ bra modell som möjligt, en modell som skulle kunna anvÀndas vid utveckling av nya sÀnkborrmaskiner, och att stegvis förfina en i grunden enkel modell. Första modellen var dock lite för enkel och baserad pÄ teori för slutna system sÄ den gick inte bygga vidare pÄ utan det var enklare att göra en helt ny modell baserad pÄ teori för öppna system. Det var dock inte förgÀves att bygga den första modellen utan de geometriska villkoren som anvÀnts i den enkla modellen kunde ÄteranvÀndas i den mer avancerade som tack vare detta relativt snabbt kunde skapas.  Den mer avancerade modellen ger vÀrden som stÀmmer mycket bra överens med mÀtresultat vid höga tryck, i detta fall 16 bar. Att modellen inte stÀmmer överens sÄ bra vid lÄga tryck kan bero pÄ flera saker, naturligtvis pÄ att faktorer som försummats kanske har stor inverkan vid lÄga tryck eller att mÀtvÀrdena helt enkelt Àr fel.

Program för lakvattenrening för Lilla Nyby

Byggsektorn stÄr för en stor del av energi- och materialanvÀndandet i Sverige idag och för att verka mot en mer hÄllbar byggsektor startades Bygga-bo-dialogen. Ett av dialogens Ätaganden har varit att ta fram ett klassningssystem för byggnader; Miljöklassning av byggnader. Andra sÀtt att ÄskÄdliggöra produkters miljöbelastning Àr miljömÀrkningar sÄsom SvanenmÀrkning. Denna rapport tillÀmpar bÄda dessa sÀtt pÄ ett smÄhus som kallas för Eco House och ska peka pÄ skillnader och likheter mellan systemen. SvanenmÀrkning och miljöklassning ska utföras pÄ Eco House för att se hur ekologiskt det egentligen Àr och förbÀttringsÄtgÀrder ur synpunkten att göra Eco House mer ekologiskt skall undersökas.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->