Sök:

Sökresultat:

2276 Uppsatser om Bygga varumärken - Sida 20 av 152

Motivation och lönsamhet ? en studie om motivationshöjande ÄtgÀrder och effekten pÄ lönsamheten.

Lönsamhet Àr ett stÀndigt aktuellt diskussionsÀmne för företag. För chefer Àr det en stor utmaning att bygga ihop en organisation som kan generera de högsta vinsterna. Ett sÀtt att möjliggöra högre lönsamhet Àr att ta hand om de existerande resurserna. Personalen Àr en konstant nyckelresurs i organisationen och bidrar till företagets framgÄng. DÀrför Àr det intressant att ta reda pÄ hur företag kan pÄverka sin personal för högre ekonomiska effekter.

iPacdesign

Företaget Gepac Plast AB designar bĂ€rkassar till olika kunder och vill ha en tilltalande webbsida som fram hĂ€ver deras arbetsomrĂ„de. Samt en designfunktion pĂ„ webbsidan som gör det möjligt för kunderna att skicka in egna designförslag för bĂ€rkassar till företaget. Med ett CMS system (Content Management System) för att bygga webbsidor ska de nya funktionerna till den existerande webbsidan skapas, med hjĂ€lp av plugin och ett dataprogram. Även en uppdatering av webbsidan ska utföras. Slutresultat för projektet fick blandat resultat med en lyckad uppdatering, medan den önskade designfunktionen inte Ă€r i bruk Ă€n sĂ„ lĂ€nge..

Referensbindning och ledfamiljer - en jÀmförande studie av sammanhang i första- och andrasprÄkselevers texter

I den hÀr uppsatsen görs en textlingvistisk studie av sammanhang iandrasprÄkselevers texter. I undersökningen jÀmförs andrasprÄkseleverstexter med texter skrivna av en grupp elever med svenska sommodersmÄl. Sammanhang i text studeras med utgÄngspunkt i begreppenkohesion och koherens. Kohesion och koherens undersöks i texternagenom att en kvantitativ undersökning av referensbindningen och enkvalitativ undersökning av ledfamiljer i texterna görs. Enreferensbindningsanalys gÄr ut pÄ att identifiera bindningar mellanreferenter i texten.

Kvalitetsstandarder och vÀrderingar

Fler och fler företag har integrerat konceptet Corporate Social Responsibility, CSR i företaget. CSR Àr ett verktyg för att bygga förtroende mellan företaget och dess intressenter dÄ konceptet innefattar allt frÄn det interna arbetet med vÀrdegrunder till det externa arbetet med sociala frÄgor. Ett företags vÀrderingar kan komma att pÄverka arbetet med att bygga detta förtroende mellan intressent och företag. VÀrderingar kan till en viss grad skapa vissa förvÀntningar hos intressenten. beroende pÄ vilka vÀrderingar företaget har kan de resultera i en uppfattning om exempelvis bemötandet vid kontakt med företaget, kvalitén pÄ dess varor, arbetsförhÄllanden etc.

Vem Bygger Staden?

Syftet med detta arbete Àr att undersöka problematiken i strukturerna mellan bostadsbyggandets aktörer och deras förhÄllande till individen. Syftet Àr Àven att undersöka förutsÀttningar för bostadsbyggande dÀr individen sjÀlv ges möjlighet att planera och bygga sin bostad. UtgÄngspunkten i arbetet Àr att undersöka individens möjligheter att skapa sitt eget boende i ett flerbostadshus. Vi stÀller oss frÄgan och utforskar i arbetes första del varför detta inte sker i större grad i dagslÀget och vad det kan bero pÄ. UtifrÄn ett teoretiskt angreppssÀtt som utgÄr ifrÄn strukturers pÄverkan och aktörers handlingar i samhÀllet undersöker vi strukturerna fysisk planering och bostadsbyggande. HÀr presenteras Àven olika Àmnen som behandlar individen och dess förhÄllande till boendet och pÄverkan inom stadsbyggande. I arbetets empiriska del undersöks byggemenskaper, vilket innebÀr att individer tillsammans gÄr ihop och i egen regi planerar, bygger och förvaltar en bostad.

En miljon anledningar till ombyggnad

Under 1950 talet var det bostadsbrist i Sverige. Detta gjorde att en massiv produktion av bostĂ€der började produceras mellan Ă„ren 1961-1974, de sĂ„ kallade rekordĂ„ren. Under rekordĂ„ren beslutade den svenska riksdagen att ge subventioner till byggföretagen. År 1965 togs ett officiellt beslut att bygga en miljon bostĂ€der under ett decennium. Planerna för detta kallas för miljonprogrammet.

Vasaloppets varumÀrkesuppbyggnad : En fallstudie av hur de tillsammans med sina sponsorer bygger starka varumÀrken

VarumÀrkets betydelse blir allt mer viktig för att företag ska nÄ framgÄng. Detta pÄ grund av att bland annat produktskillnaderna pÄ marknaden minskat samt att mediekostnaderna ökat. En konsekvens av detta Àr att företagen mÄste differentiera sina varumÀrken och tydliggöra dess mÀrkesidentitet. I och med detta blir det intressant att studera ett företag som under lÄng tid arbetat med att bygga upp ett starkt varumÀrke genom sitt pÄtagliga arbete med att anvÀnda sig av ideell verksamhet samt sponsring. VarumÀrket Vasaloppet Àr ett idrottsevent som lyckats profilera sig som en tÀvlig, en upplevelse, ett Àventyr samt en dröm att genomföra.

Personliga idrottsvarumÀrken : mer Àn en idrottsstjÀrna

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att kartlÀgga och beskriva vad ett personligt idrottsvarumÀrke Àr och hur idrottaren i samspel med sina intressenter ska betrakta sig sjÀlv för att bygga upp ett personligt idrottsvarumÀrke. Studiens frÄgestÀllningarna var:a) Kan en idrottare i samspel med sina intressenter konstruera sin identitet, eller Àr den bestÄende?b) Ska idrottaren i samspel med sina intressenter betrakta sig sjÀlv som en produkt (objekt) eller en individ (subjekt)?c) Vilka variabler ska idrottaren i samspel med sina intressenter arbeta med för att bygga upp ett personligt idrottsvarumÀrke?MetodVi anvÀnde oss av en induktiv metod med en kvalitativ forskningsansats. Studiens ansats var kartlÀggande och beskrivande. VÄrt urval var strategiskt, dÀr vi valde ut och intervjuade totalt 12 respondenter frÄn fem delgrupper.ResultatResultatet visade pÄ att identiteten kan konstrueras i den bemÀrkelsen att idrottaren genom strategisk planering tÀnker pÄ hur denne kan nyttja sin inarbetade position inom idrotten, Àn i ett annat sammanhang utanför idrottsarenan.

Utforskande av olika uttryck med grund i parkettla?ggningsteknik

Det ha?r examensarbetet kretsar kring mina experiment med parkettla?ggningstekniker, och mina fo?rso?k att bygga en mo?bel som ser ut som att den har tagits o?ver av ett mo?nster eller en struktur. En o?verga?ng till na?gonting mer skulpturalt. Jag anva?nder tra?bitar som blivit o?ver fra?n andra projekt fo?r att tillverka dessa dekorationer.

Utformning av ett studentboende sett ur miljö- och tillgÀnglighetssynpunkt

Detta examensarbete utreder möjligheten av att bygga ett studentboende med fokus pÄ de tillgÀnglighetskrav som finns enligt Svensk standard samt specifika materials miljöpÄverkan.Byggbranschen har en stor negativ pÄverkan pÄ miljön nÀr det gÀller energianvÀndning.Arbetet avser att utforma ett förslag i form av ett mer miljömedvetet studentboende samtidigt som det ska vara attraktivt.För att alla lÀgenheterna ska vara tillgÀngliga för personer med funktionsförhinder har normal tillgÀnglighetsnivÄ anvÀnts..

Sedumtak

Detta arbete grundar sig i att redogöra för hur man bygger ett sedumtak och vad det finns för fördelar med att bygga ett sedumtak. Arbetet gÄr in pÄ sedumtak, allmÀnt om sedum och dess olika typer, taklutning och uppbyggnad, miljöaspekter samt underhÄll av taket.Det kommer fram att sedumtak Àr mera miljövÀnligt eftersom det t.ex. minskar energiförbrukningen i och med att man inte behöver vÀrma upp eller kyla ner inomhus pÄ samma sÀtt som med andra tak. Sedumtaket har dessutom en lÀngre livslÀngd. Sedumtaket behöver inte bli ett dyrare alternativ, Àven det framkommer i arbetet.

Utveckling av Boden ridklubb

Mitt examensarbete har utgÄtt frÄn Tyréns AB i LuleÄ och delvis Boden, dÀr jag i samband med en förstudie för Boden som hÀststad fick i uppdrag att titta nÀrmare pÄ Bodens ridklubb och utifrÄn deras önskemÄl bygga upp en 3D modell, vision över hur ridskolan kan se ut.Modellen Àr uteslutande gjord i Google SkechUp. DÀr befintliga byggnader och hagar byggts upp och sedan de önskemÄl som ridklubben har pÄ nya hagar, lösdrift etc.Till detta arbete har inte nÄgon egentlig litteratur och kÀllor varit aktuella. Utan bara önskemÄlen frÄn ridskolans sida, men dock vissa bestÀmmelser om exempelvis hagarnas storlek som Jordbruksverket har..

Automatisk inmontering av instrumentbrÀda i lastvagnshytt

Examensarbetet har genomförts pÄ Volvo Lastvagnar i UmeÄ, VLU. Uppgiften var att göra en förstudie angÄende automatisk inmontering av instrumentbrÀda i lastvagnshytt. Denna studie Àr ett naturligt steg i den produktionsförÀndring som kommer att ske sommaren 2004. Idag monteras hytter pÄ 16 stycken kortflöden med tillhörande arbetslag och detta arbetssÀtt ska bytas ut mot en kontinuerligt driven bana eller line som det ofta kallas. Med denna förÀndring vill VLU uppnÄ de rationaliseringskrav som stÀllts av Volvos ledning för att fÄ fortsÀtta montera hytter i UmeÄ.

VarumÀrkesbyggande - konsten att skapa & bygga ett starkt varumÀrke för ett nystartat företag

This project is a collaboration with Ett Klick för Skogen, a foundation that buys and preserves endangered forests in Sweden. There are several ways of helping the foundation, e.g. buy a tree and for this the buyer obtains a symbolic diploma. Many organisations uses this method to collect money and for me the lack of a thorough expressions are consistent. The objective with this project has been to renew these diplomas for Ett Klick för Skogen and in the long run increase the collections and preservation of endangered forests in Sweden.The idea has been to vivify hardwood trees in a new and rather poetic than pedagogic manner.

PremiumvarumÀrkesbyggande, existerar det? : En studie av framgÄngsrika premiumvarumÀrken

SammanfattningExamensarbete KandidatnivÄ i Företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Linneuniversitetet, Enterprising and Business Development, 2EB00E, VT 2010.Författare:Andreas HÄkansson och Emil ErikssonHandledare: Frederic BillTitel:PremiumvarumÀrkesbyggande, existerar det?Bakgrund:Att företag aktivt och strategiskt jobbar för att bygga upp deras varumÀrken Àr nÄgot som blivit mycket populÀrt de senaste tvÄ decennierna pÄ grund av alla de fördelar det innebÀr att aktivt jobba med varumÀrket. PÄ grund av detta finns mycket skrivit om varumÀrken och varumÀrkesbyggande men allt som oftast Àr detta generella diskussioner. Det finns olika sorters varumÀrken vilket medför att det strategiska arbetet bör se olika ut beroende pÄ situationen och dÀrför undersöker vi i denna uppsats hur företag specifikt kan arbeta för att bygga upp sitt premiumvarumÀrke, detta för att kunna komplettera det tomrum som vi anser finns i Àmnet.Syfte:Syftet Àr att beskriva hur varumÀrken etablerat sig som premiumvarumÀrken och dÀrigenom skapa förstÄelse för hur premiumvarumÀrken kan etableras.AvgrÀnsningar:Vi har begrÀnsat oss till att studera tvÄ premiumvarumÀrken, dess historia, hur de arbetar i nulÀget, synen pÄ premiumvarumÀrket samt analysera de budskap som företagen kommunicerar genom reklam till konsumenter. Företagen som vi i denna uppsats studerar Àr HÀstens SÀngar AB och Mercedes AMG GmbH.Metod:Vi har i uppsatsen anvÀnt oss av kvalitativa forskningsmetoder och har samlat in empirin genom kvalitativa intervjuer samt genom tolkning och analys av reklam ifrÄn HÀstens och Mercedes AMG.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->