Sök:

Sökresultat:

6888 Uppsatser om Business to business relationships - Sida 60 av 460

Yrkesbakgrundens inverkan på medarbetarnas förståelse för arbetet - konsekvenser av en omorganisation

Uppsatsen behandlar en på statliga Lantmäteriverket genomförd fallstudie där medarbetarnas förståelse för arbetet undersöks med fokus på deras tidigare yrkesbakgrund..

Förnyelseorganismer i Ystad-Österlenregionen

Studien undersöker de existerande projekt och projektidéer som finns i regionen. Sedan genomförs utifrån teorier om innovativa zoner en utvärdering av projektens potential att sprida förnyelse..

Omvärldsanalys eller "Fingerspitzengefühl"? - En kvalitativ studie på omvärldsanalys i turismbranschen

Turismbranschen kännetecknas i dag som turbulent och känslig för konjunktursvängningar, denna känslighet för omvärldsförändringar sätter krav på aktörerna att ha djupa insikter i hur resenären ser ut idag och hur resenären vill se ut i morgon. För att kunna uppnå denna insikt krävs en fungerade omvärldsanalys. Genomför då aktörer i turismbranschen omvärldsanalys för att säkra driften eller bär omvärldsanalys prägel av Fingerspitzengefühl? Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka om, och i så fall hur, researrangörer och destination marknadsförings organisationer (DMO) arbetar med omvärldsanalys som ett verktyg i verksamheten för att hantera en mer osäker framtid, samt hur de använder den kunskap som generas av omvärldsanalyser för strategiska beslut i verksamheten. Uppsatsen bygger på en kvalitativ metod, med djupintervjuer samt litteratur och artikelstudier i ämnesområdena omvärldsanalys och beslutsprocesser.

E-handel med Kläder : en marknadsundersökning

ABSTRACT Purpose: The purpose of the thesis is to examine and explain which consumers who choose to, or not choose to, shop for clothes via Internet. This will give businesses, and the reader, a better understanding on the views, of customers, on E-business with clothes. Procedure: A quantitative market research has been performed through a survey. Also the gathering of the material and the analysis is done with quantitative methods. The primary sources dominate the thesis.

90-talistens arbetsvärderingar. En studie om framtidens svenska arbetskraft.

Syftet med denna uppsats är att bidra med en utökad kunskap kring generation Y, som definieras som bestående av 80- och 90-talister, och deras arbetsvärderingar. Genom att undersöka vilka arbetsvärderingar svenska 80- och 90-talister besitter diskuteras begreppet generation Y och om dessa båda grupper kan betraktas som enhetliga gällande arbetsvärderingar. En enkätundersökning genomfördes bland svenska högskolestudenter. Utifrån resultatet av denna samt ett teoretiskt underlag har vi gett förklaringar till 90-talisternas syn på arbetsvärderingar. Denna syn har sedan jämförts med enkätresultatet med avseende på 80-talister för att därefter jämföras med tidigare kunskap om 80-talisternas arbetsvärderingar. Slutligen har innebörden av jämförelsen diskuterats med avseende på generationsbegreppet utifrån tidigare forskning. Efter genomförd studie kan vi konstatera att det är de inre arbetsvärderingarna som värderas högst av generation Y, följt av de yttre och de frihetsrelaterade.

Identifiering och hantering av kulturella olikheter i B2B-kontext

Den teknologiska utvecklingen har bidragit till en ökad globalisering av dagens samhälle. För många företag har detta inneburit att verksamheten fått en alltmer internationell karaktär. Internationaliseringen kräver nya kontakter och företagen ställs inför nya utmaningar då de möter människor med olika kulturell bakgrund.Med denna bakgrund väcktes intresset för vårt problem om att undersöka hur företag i business-to-business-kontext (B2B) identifierar och hanterar problem av kulturell karaktär vid utländska affärsförbindelser. En kvalitativ undersökning av tre svenska företag inom B2B-kontext genomfördes. Företagen som deltog var Pronova AB, Axelent samt Albany International, där respondenten på respektive företag har en framträdande roll vid internationella samarbeten.

Grand Hotel i Lund en fallstudie om ett fristående hotell på en marknad dominerad av kedjor

Abstract: Purpose: The purpose of this study is to describe the situation for independent hotels. With a thorough case study of ?The Grand Hotel in Lund? ,our intentions is to gain knowledge about the demands a hotel must keep up with in order to be a successful independent hotel, in a market dominated by chain-constellations. Methodology: An abductive method is used as the study form the basis for hypothesis. The first part of the thesis, which describes the line of business, is based primary on secondary data.

Strategiimplementering vid direktinvestering i Baltikum

En kvalitativ undersökning av SEB och Föreningssparbankens strategiimplementering vid deras direktinvestering i Baltikum..

"Våld som våld... skulle jag tro": Kvinnojourers förhållningssätt till våld i samkönade relationer mellan kvinnor

The purpose of this thesis was to examine women's shelter representatives' views on domestic violence in same-sex relationships between women. The questions we posed were how women's shelter representatives relate to same-sex domestic violence, both from a theoretical and practical perspective, as well as if they are, or feel they should be, inclusive of women who are victims of same-sex domestic violence.We conducted a qualitative study, in which we interviewed eight women's shelter representatives. We then compared and linked our findings with previous research, including studies on the occurrence of same-sex violence, and ideas of similarity and differences between men's violence against women and same-sex domestic violence. We also linked our findings to theories on heteronormativity and structural theories surrounding same-sex domestic violence.We found that the competence and knowledge of women's shelter representatives varies greatly from individual to individual. Heteronormativity permeates the organisations to a great extent, from exclusive marketing and initial reception to a lack of interest regarding these issues.

Revenue Management - Mycket mer än bara intäktsoptimering!

Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka hur hotellverksamheter praktiserar Revenue Management, genom att behandla interna och externa influenser..

Breaking up is hard to do: Identity Work in the HR Department

The purpose of this paper is to explore overarching themes regarding identity and the HR department. Our aim is to address some of the more recent developments in HR identity issues, such as dis-identification and how it relates to the changes that have occurred of late within the HR department..

Finansfunktionen - Från kameralt till strategiskt och affärsutvecklande fokus

Hur chefer kan styra sina företag på ett strategiskt vis med hjälp av prestationsmätningssystem och hur finansfunktionen kan hjälpa till att implementera företags strategi..

Miljömärkningar på inredningsprodukter

Marknadsaktiviteter vid produktlansering är ett samarbete med Haglöfs Scandinavia AB. Våren 2010 utfördes ett samarbetade med Haglöfs då ett underlag för utökat produktsortiment inom konfektion togs fram. På uppdrag av Haglöfs ska ett förslag framställas på hur en lansering ska kunna se ut om juniorkollektionen introduceras på den svenska marknaden. Hur fungerar det med produktlanseringens strategiska och taktiska lanseringsbeslut och vilka marknadsföringskanaler är lämpliga vid en produktlansering inom outdoorbranschen.Rapporten behandlar hur dagens företag inom outdoorbranschen i Sverige fullgör sina marknadsaktiviteter vid en produktlansering. Strategiska och taktiska lanseringsbeslut illustreras samt utvalda marknadsföringskanaler skildras.En lanseringsstrategi beskriver de marknadsföringsbeslut som är nödvändiga för att presentera en ny produkt till respektive målgrupp och börja generera en inkomst i form av försäljning av den nya produkten.

Ett företag att förändra världen : En normanalys om ansvarstagande för miljö och samhälle i läroböcker i Internationell Ekonomi för gymnasieskolan 1994-2008

Abstract - A business to change the world- An analysis of norms Textbooks for International Economics, in Upper-secondary Schools, Sweden 1994-2008 In this paper textbooks, for International Economics in Upper Secondary Schools in Sweden1994-2008, are analyzed with regard to norms related to taking moral responsibility for environment and society. A method for making discourse analysis, previously illustrated by Östman (2008), is used to deconstruct the knowledge content regarding norms about taking responsibility in relation to different social roles. The first question is: what different norms about taking responsibility can be found, in relation to different social roles? Different social roles that can be found in the studied material are: business-people, consumers, politicians/civil servants and citizens. Norms of taking responsibility in relation to the environment and society are studied in this paper in relation to these different roles. The second question is whether a discursive change in the material can be found. One case of discursive change can be found which is related to the role of a business.

Rörelsekapital och lönsamhet : Finns det ett samband?

Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sambandet mellan rörelsekapital och   lönsamhet för företag i olika storleksklasser på svenska maskintillverkande företag.Metod: Studien baseras på en kvantitativ metod för att undersöka rörelsekapitalets samband med lönsamheten. Datan som användes i studien hämtades från retriever business och uträkningarna gjordes i Microsoft Office Excel. Variablerna storlek på företag, utvecklingsfas och rörelsekapitalspolicy användes för att kategorisera datan i flertalet tester.Teori: Studiens rörelsekapitalsmått var kassacykeln och lönsamhetsmåttet var bruttovinstmarginalen.Resultat: Studiens resultat visade att det inte fanns något samband mellan rörelsekapital och lönsamhet i 13 av de 24 undersökningarna.Slutsats: Studiens slutsats är att sambandet mellan rörelsekapital och lönsamhet skiljer sig åt hos företag i olika storleksklasser på svenska maskintillverkande företag..

<- Föregående sida 60 Nästa sida ->