Sök:

Sökresultat:

6272 Uppsatser om Business and Economics - Sida 32 av 419

Attrahera personal - vikten av relationer i employer branding

Denna studie belyser vikten av relationer i employer branding. Relationer har till följd att kommunikationen av företagskultur och företagsidentitet till företagets målgrupp för rekrytering underlättas. Relationerna skapar även en lojalitet mellan företaget och dess målgrupp vilket gör att de attraheras av företaget..

Empiriska aspekter av automatiska stabilisatorer

Inför folkomröstningen om införandet av Euron och deltagande i tredje steget av den ekonomiska och monetära unionen 14 september 2003 debatterades de automatiska stabilisatorerna livligt. En fördel som framfördes var deras snabba reaktion vid konjunkturförändringar. Studeras stabilisatorerna en aning närmare är detta antagandet inte helt uppenbart. I debatten nämndes också stabilisatorerna som en vital del av stabiliseringspolitiken men några empiriska bevis på storleken presenterades aldrig. Jag bestämde mig därför att gå till grunden med frågan om de automatiska stabilisatorerna för att undersöka om de var tillräckliga för ett EMU medlemskap.

Better off SpunOff?

Idén till denna uppsats kom från ett amerikanskt företag, etablerat i Sverige, som snart skall stå på egna ben genom en spinoff. Den naturliga frågan var då vad som var viktigt att tänka på vid en sådan spinoff. Syftet med denna uppsats är därför att dels söka kunskap huruvida av- "spinnade" företag går bra som självständiga, dels vilka faktorer som är viktiga för att lyckas. Uppsatsen inleds med en kvantitativ undersökning, där de två positiva och två negativa extremerna sedan undersöks kvalitativt..

Är införande av EU ETS en lösning av miljöproblemet växthuseffekten? - en analys ur ett ekonomiskt perspektiv

Uppsatsens syfte är att analysera om och i så fall hur införandet av en marknad för utsläppsrätter, EU ETS, The European Union Greenhouse Gas Emission Trading Scheme, är en effektiv åtgärd för att åtgärda externalitetsproblemet växthuseffekten. Uppsatsens slutsatser är att införande av EU ETS medför större samhällsekonomisk vinst än om EU ETS ej införts. Nuvarande utformning av EU ETS omfattar inte alla verksamheter som bidrar med utsläpp av växthusgaser och måste därför kompletteras med andra styrmedel för att uppnå reduktionsmålet. EU ETS kan bli ett effektivare styrmedel om fler sektorer omfattas i handeln, exempelvis transportsektorn som i Sverige är den sektor som förväntas öka sina utsläpp. Handelsystemet kan även effektiviseras genom att tilldelningen av utsläppsrätter sker via försäljning istället för att vara gratis.

Räntebeläggning av periodiseringsfonder

Åsikterna om periodiseringsfonden har ändrats från att före räntebeläggningen varit mycket positiva till att bli mindre positiva. De intervjuade tror att en följd av lagändringen blir att företagen kommer att sätta av mindre pengar till periodiseringsfonder och istället använda sig av överavskrivningar då det är möjligt. Numera kan inte periodiseringsfonden ses som ett räntefritt lån och därmed måste företagen ta hänsyn till alternativa finansieringsmöjligheter..

Offside Malmö FF - Serviceproblematiken vid evenemang med flera aktörer

Abstrakt A footballs club of Malmö FF´s size and ambition on field must show the same level of ambition off field. With a hundred of thousands visitors every year to their home games, all the involved actors must work together and communicate efficiently to be able to offer the costumers a good football experience. This essey investigates closer those problems that can accour with many actors involved and why. This is done by talking to the biggest actors involved and listening to their side of the story and trying to criticize this view with the help of some expert writers on the subject..

Affärsrelationen - en studie av samspelet mellan drivningsentreprenörer och tjänstemän inom ett virkesområde hos Mellanskog

The purpose of this report is to investigate the business relationship between forest machine entrepreneurs and company officials within a timber area at one of the Swedish forest owner associations called Mellanskog. This report shows how these people work with their business relationships, what they believe are the keys getting a successful relationship and how they have got were there they are now. Key words: Business relationship, cooperation, team work, communication, negotiation, respect, commitment and trust..

Social identitet i organisationsförändring - en fallstudie av Banverket Projektering

Vi har funnit att den sociala identiteten har förändrats på Banverket Projektering i och med organisationsförändringen, och att coaching haft inverkan på detta. Vidare har framkommit att det förekommer gråzoner inom coachingverksamheten. Gråzonerna kan motverkas genom social identitetscoaching. Social identitetscoaching bygger på utvidgad och koncentrerad gemenskap, utbyte av åsikter och trygghet för de anställda..

Analytikers rekommendationer vs. MSCI Europe -ett mått på marknadseffektivitet?

Syftet med uppsatsen är att empiriskt testa om det går att få överavkastning jämfört med MSCI Europe index, med hjälp utav rekommendationsestimat hämtat från FactSet databas. Vald tidsperiod är mellan den 31/10/2002 och den 31/10/2006. Utifrån detta vill författaren se om det går att avgöra hur effektiv marknaden/prissättningen är. Strategin är att använda sig utav Buy, Overweight, Hold, Underweight och Sell estimat och köpa in dessa rekommendationer i fem lika stora portföljer. (20% av MSCI Europe:s marknadsvärde i varje portfölj.) Rebalansering sker vid behov på månadsbasis efter rådande estimat.

Replikering av komplexa kunskapssystem : En fråga om organisatorisk integration

Background: Many authors consider knowledge to be a significant source for competitive advantage. Replicating companies found their competitiveness on an ability to leverage its knowledge base by replicating its business model in new contexts, a process often referred to as the McDonalds approach. Several authors emphasize that an efficient method for knowledge transfer may increase the risk for imitation. Purpose: The purpose of this study is to examine in an explorative manner how strategies for replicating complex knowledge systems are employed and developed. Furthermore, our ambition is to explore the notion of replication strategy.

Placering av överlikviditet - i små och medelstora svenska företag

Denna uppsats ämnar beskriva hur små och medelstora svenska företag förvaltar överskott av likvida medel. Vi vill även undersöka varför företagen agerar som de gör, orsakerna bakom, samt visa på alternativa lösningar. För att uppnå vårt syfte kommer vi också att beskriva bankernas roll som placeringsrådgivare då bolag, behandlade i studien, är beroende av deras tjänster och kunskap..

Anställningsskydd vid verksamhetsövergång : Vilka rättigheter och skyldigheter övergår?

Transfer of undertaking or business is a complex fact. It requires many aspects to be takeninto consideration. For there to be a transfer of undertaking or business, it has to be a stableeconomic entity that after transfer has retained its identity. The provisions regarding transferof undertaking or business is found in the transfer of undertaking or business directive,6 b § LAS and 28 § MBL.An employee?s employment is automatically transferred to the transferee.

Losec eller makaroner. En studie av patientavgifgtens betydelse för läkemedelskonsumtionen

Uppsatsen behandlar hur konsumtionen av läkemedel påverkas av patientavgifter för läkemedel. Närmare undersöks om det finns olika effekter i olika samhällsgrupper och hur dessa kan förklaras. Empiriska studier från Sverige, USA och Storbritannien används för att besvara frågeställningarna. Den teoretiska bakgrunden presenterar individens nytta av hälsa och hur hälsa produceras. Vidare är individen begränsad av tid och pengar i sin konsumtion och påverkas av moral hazard och asymmetrisk information.

Butiksmarknadsföringens påverkan på konsumenternas inköp

Butiksmarknadsföringens påverkan på konsumenters inköp handlar beskriver en studie som gjordes på ICA Tuna i Lund. Undersökningen genomfördes under en vecka. Tanken var att genom att undersöka utvalda konsumenters kvittion kunna hitta samband till de olika kampanjer som genomförts i butiken under veckan. För att kunna genomföra studien har författarna utvecklat en teoretisk modell som bygger på Kotlers 4 P..

En teoretisk studie av produktdifferentiering - à la Hotelling - i två dimensioner

Två företag, konkurrenter på en duopolmarknad, undersöks under ett antal förenklande antagande för att finna jämviktsbeteende. Företagen antas förutom pris ha möjlighet att konkurrera genom att erbjuda produkter differentierade i två horisontella dimensioner. En tolkning är att företagen konkurrerar genom pris och lokalisering i en tvådimensionell stad. Av intresse är främst optimal grad av differentiering. Från genomgången litteratur står det klart att Nashjämvikten består av minimal differentiering i en dimension och maximal differentiering i den andra, samt pris som bestäms direkt av en transportkostnadskoefficient.

<- Föregående sida 32 Nästa sida ->