Sök:

Sökresultat:

8016 Uppsatser om Business administration - marketing - Sida 58 av 535

Kan en lockande och informativ webbplats marknadsföra ett bibliotek? Tankar om webbplatsens roll i stadsbiblioteks marknadsföring

The web sites of libraries are to a large extent their public face and to help market their services, the web sites must have interesting and regularly renewed content. They must also be visually attractive and easily used, and thus be well structured and have a well functioning navigational system. The web masters' awareness of the ability of web sites to attract users to the site and also to the library, as well as their knowledge of suitable content and site construction, is crucial for how successful the web site actually is at marketing the library. The research question is: How do the studied web sites function as marketing sources and service providers for the libraries, and are the web masters aware of the importance of the web site? The purpose is to investigate how the library personnel looks upon the web site as a possible way to increase the popularity of the library among the public, and to study the construction and content of the library web sites to find out how well these serve their purpose.

Going Real-Time in no time? : ? en kvantitativ och kvalitativ studie i hur Sveriges största annonsörer använder sociala medier och Real-Time Marketing.

Background: Our daily lives and personal interactions are increasingly featuring social media and social networks in particular. Topics regarding social media, its impact on society at large ? both on corporate as well as individual behavior ? has been the focus of many research papers. Personal use of social networks are regularly being mapped out by researchers aiming at clarifying concepts such as engagement, trust and interactivity, and mapped by companies seeking to maximize return on investment concerning their marketing efforts. The aim of our study is (i) to map how companies and/or organizations operating on the Swedish market use their company?s pages on the social media as a way of communicating with their followers and audience, as well as (ii) identifying whether ?Real-Time Marketing?, in our own definition, is used or not.Methods: The research methods used included both quantitative and qualitative content analysis.

Algoritmisk handel - och dess fördelar för affärsbankerna

Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka fördelar det finns för affärsbanker att använda sig utav handelsalgoritmer inom aktiehandel jämfört med manuell handel. Genom att intervjua tre företag som verkar inom handel med värdepapper skall jag försöka få svar på varför den algoritmiska handeln ökat och vilka dess fördelar är gentemot manuell handel. Undersökningen visar att en stor anledning till att företag ökar sin användning av handelsalgoritmer inom sin aktiehandel är för att det är mer kostnadseffektivt alternativ jämfört med manuell handel. Datorernas snabbhet och möjlighet att överblicka flera marknader och tusentals värdepapper samtidigt gör att affärsbankerna kan göra fler affärer jämfört med manuell handel men med färre mäklare..

Internhyra i kommuner - En kvalitativ studie av medelstora kommuner i Skåne

Vårt syfte är att beskriva och analysera utformning, använd- ning och syfte med prissättningsmodeller för internhyror i kommunal verksamhet. Studien har genomförts utifrån en hermeneutisk metodansats, och en kvalitativ och en induktiv forskningsstrategi. Empiriskt material har samlats in via semistrukturerade intervjuer. Teorikapitlet är strukturerat för att ge övergripande förståelse för målkongruens, organisationsstruktur och internhyror i kommunal administration. Vi har studerat fem kommuner med ett invånarantal mellan 30 000 och 50 000.

Fallstudie om förfaranderegel handläggning inom skälig tid

Fair trials? rights under Swedish law of public administration (FL) are regulated by Article 7 of the Statute. Similarly, fair trials? right under the European Convention of Human Rights (EU Convention) is regulated by Article 6.1. The essay conducts a comparative study of the two legislations and seeks to determine whether Article 7 of the Swedish law of public administration is consistent and compliance with Article 6.1 of the EU Convention.

Leverera Mera : En fallstudie på Volvo Trucks

Titel:                                      Leverera mera ? En fallstudie på Volvo Trucks Författare:                                             Erik Bylund & Johan Kristensson Handledare:                                            Ulf Aagerup Nivå:                                      Kandidatuppsats, Internationell Marknadsföring (15hp), VT 2014. Nyckelord:                                              Sponsring, Leveraging och Ambush Marketing Problemformuleringar:       - Hur använder Volvo Trucks leveraging i samband med deras sponsorskap?- Hur motverkar Volvo Trucks Ambush Marketing i samband med deras sponsorskap?                                           Syfte:                                      Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur ett aktivt sponsrande multinationellt företag på B2B-marknaden använder sig av leveraging i samband med deras sponsorskap för att öka nyttan av deras investering. Vi vill även undersöka undersöka och beskriva hur de motverkar Ambush Marketing i samband med deras sponsorskap för att skydda deras investering.                      Teoretisk referensram:         Kapitlet inleds med grundläggande teorier kring sponsorskap för att sedan gå vidare till beskrivning av termerna leveraging och Ambush Marketing. Metod:                                   Fallstudien har genomförts med en kvalitativ undersökningsmetod och en induktiv ansatts. Personliga intervjuer med högt uppsatt och kompetent personal inom Volvo Trucks legat till grund för insamlingen av våra data. Empiri:                                   Empirin presenterar de kvalitativa intervjuer som gjorts med respondenter inom Volvo Trucks. Analys:                                   Analysen jämför den insamlade empirin gentemot den teoretiska referensramen. Slutsats:                                 Volvo Trucks använder sig av en omfattande leveragingstrategi där de genom sin 360-approach försöker vara närvarande på samtliga plan och kanaler. Det finns ett klart fokus på aktiverande leveraging med avsikt att bygga och stärka kundrelationer.

Intellektuellt kapital - motiv för och emot visualisering av immateriella tillgångar

Syftet med uppsatsen är att ur ett ledningsperspektiv öka förståelsen för motiven till varför/varför inte kunskapsintensiva tjänsteföretag väljer att visualisera intellektuellt kapital. I uppsatsen har den kvalitativa metoden använts. Vi har samlat in primärdatan genom telefonintervjuer och frågeformulär via e-mail. I analysen har vi tolkat den insamlade datan för att kunna få en förståelse av forskningsfrågan. Det som tydligt framträder i vår undersökning är att kunskapsintensiva tjänsteföretag väljer att visualisera intellektuellt kapital för att visa sitt verkliga värde, erhålla uppmärksamhet och utvecklas internt. De som väljer att inte visualisera ser det svåra i att värdera immateriella tillgångar då det inte finns någon standardiserad och vedertagen metod, samt att det tar stora resurser i anspråk.

Arbetsrelaterad identitet - om konstruktioner av maskulinitet och femininitet på en verkstad

Syftet med denna uppsats har varit att genom en teoretiskt informerad empirisk undersökning skapa förståelse för vad som anses maskulint/feminint bland verkstadsarbetande män samt hur dessa betydelser konstrueras. För att uppnå vårt syfte valde vi att använda en kvalitativ metod. Empirin samlades in genom deltagande observation och samtal med verkstadsarbetande män på en enkönad arbetsplats, för att sedan analyseras utifrån de teman vi fann kring maskulinitet och femininitet. Vi kom fram till att de verkstadsarbetande männen i mångt och mycket konstruerar vad som skulle kunna ses som traditionellt västerländsk maskulin identitet - men att också motsägelser finns. Utöver detta konstrueras även femininitet - trots att inga kvinnor är närvarande..

How to source from Russia? - A multiple case study of six companies? experience of purchasing in Russia

Abstract Title: How to source from Russia? - A multiple case study of six companies? experience of purchasing in Russia. Authors: Richard Werthén, Technology ManagementJohan Öhlén, Production Engineering and Management Supervisors: Christer Kedström, Dept of Business Administration Johan Lundin, Dept of Industrial Management and Logistics, Engineering LogisticsRolf Blomgren, Purchasing Manager SR, ScaniaLars Erik Nerback, Purchasing Director SE, Scania Issues: The issues presented are:? What characterise Russia as a supplier market?? Which sourcing experiences have been made by other Swedish companies in Russia?? How can this knowledge be utilised at Scania? Purpose: The purpose of this master thesis is to find out whether it is worthwhile for Scania to look for new suppliers in Russia, based on other Swedish companies? experiences of purchasing in the country. Method: In order to answer the purpose of our thesis the study of Scania?s purchasing organisation has to be complemented with in-depth studies of other companies? purchasing organisations.

"Om det är förnuftet som formar människan, så är det känslan som leder henne" - En studie om hur atmosfären på en E-handelssida påverkar kunderna

The increased competition in e-commerce puts pressure on e-businesses which makes it even more important to influence the visitors on their e-commerce sites. An often overlooked marketing tool is atmospherics. With the increased focus on e-commerce from both traditional and new e-businesses this marketing tool becomes even more relevant. The aim of this thesis is to investigate how the atmosphere on an e-commerce site influences the customers' thoughts, emotions and behaviors. We examine the effects the level of stimulus on a website has on the customer's emotions, attitudes, intentions, behaviors as well as the relationship between these variables.

Könsstruktur & lönesamtal

SAMMANFATTNING Titel: Könsstruktur & lönesamtal Författare: Anna Carlbrant, Erica Jönsson och Lisa Nilsson Handledare: Marie Aurell och Marie Hemming, BTH Institution: Institutionen för Ekonomi och Management Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, FEC007 Syfte: Syftet med vår uppsats är att förstå om och i så fall hur könsstrukturen förändras eller upprätthålls med tillämpning av lönesamtal som en del av individuell lönesättning. Metod: För att kunna uppnå syftet med vår uppsats valde vi att göra en kvalitativ undersökning där vi intervjuade kvinnorna i den organisation vi besökte. Slutsats: Vi har kommit fram till att lönesamtalet kan ses som både möjlighet och hinder för kvinnorna beroende på yttre faktorer och individens beteende. Den faktor vi ser som avgörande för att förändring av könsstrukturen ska kunna ske är graden av medvetenhet om könens betydelse i organisationen hos både ledning och anställda..

Hur olika lärstilar påverkar individens upplevelse av feedback

Syfte: Syftet är att beskriva hur användningen av feedback effektiviserar organisationer. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ ansats använts för att studera upplevelsen av feedback på individnivå. Respondenterna, från två medelstora företag i södra Sverige, har dels intervjuats genom en riktad öppen intervjukaraktär samt fått svara på en enkätundersökning för att kategoriseras efter lärstilarna. Slutsatser: Vårt resultat visar att individers olika upplevelser av feedback kan spåras till individens lärstil. Varje lärstil har sina egna utmärkande faktorer som organisationer bör ta hänsyn till vid förmedling av feedback till de anställda. Vi har kommit fram till att organisationers effektivitet kan höjas vid medveten användning av feedback och genom att ta hänsyn till individens lärstil..

E-learning - en form för kompetensutveckling?

Titel: E-learning - en form för kompetensutveckling? Författare: Emely Andersson Helena Någård Handledare: Anders Nilsson Institution:Institutionen för Ekonomi och Management Blekinge Tekniska Högskolan Kurs: Magisterarbete i företagsekonomi, EFE 610 Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga de faktorer som ligger till grund vid valet av e-learning som kompetensutvecklingsform samt vilka olika verktyg av e-learning som finns. Metod: Insamlingen av data har skett genom både personliga intervjuer och e-mail intervjuer med företag som använder någon form av e-learning i sin verksamhet. Vi har också varit i kontakt med sakkunniga som har erfarenhet av e-learning för att få ett bredare perspektiv på området. Slutsats: Slutsatsen vi har dragit är att det beror på flera olika faktorer om e-learning passar in i företaget och varje företag måste utvärdera dessa faktorer. Genom att titta på olika företag har vi hittat vissa gemensamma faktorer hos dessa företag. Huvudfaktorerna som har störst betydelse för om e-learning passar in i företaget är personalen, kostnaderna och vilka kunskaper det är som skall förmedlas.

Varumärkesvänner och relationsreklam - En kvantitativ studie av medarbetarkommunikation på Facebook

Marketers of today are confronted by the fact that it is increasingly difficult to gain the customer's attention, as they first have to break through the ad clutter. In a landscape where the general attitude towards advertising is negative, one way to successfully deliver the message to the customer involves communicating through personal impact. By using stimuli containing identical information with different senders, this thesis seeks to quantitatively explore whether brands can make use of the personal networks of its employees, in their social media marketing strategy. The purpose of the study is to investigate if communication via the employees could enhance traditional communication effects, such as buying intention and electronic WOM intention. Furthermore, the study aims to examine which role the employee should hold when communicating on behalf of the brand, and if the communication effects vary with the degree of product involvement.

Fånga deras hjärtan : En studie om hur företag på ett effektivt sätt skapar långvariga kundrelationer i modebranschen

Media society is under a constant development and in line with this change, firms must adapt to the market. We have investigated what fashion companies in fact are doing to communicate in the dynamic market. We wanted to find out how to communicate and how they can market themselves in a new and innovative way to create long-term customer relationships. We have used a theoretical frame of reference based on marketing communication, fashion marketing, branding and relationship marketing theories. We have assumed four themes throughout the survey which are: customer contact and relationships, emotion in communication, branding and relational communication.

<- Föregående sida 58 Nästa sida ->